Hur hjälpa stressad katt på bästa sätt?

Kaching

Trådstartare
Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så har vi haft en bekant som hyrt lägenheten och tagit hand om vår katt. Katten har tidigare haft kattvakter som inte har bott i lägenheten utan kommit förbi varje dag och matat och tömt lådan vilket har funkat bra.

Katten i fråga är en före detta vildkatt som de första tre åren inte gick att röra. Efter de tre första åren gjorde han en helomvändning och blev väldigt kelig med mig, och lagom kelig med sambon ;) Han är fortfarande inte förtjust i personer han inte känner, men kattvakten har fått klia lite bakom öronen och borsta, så katten verkar tycka kattvakten är helt ok ändå.

Katten har alltid varit bra på att gå på låda förutom vid flytt, vilket är helt förståeligt och har gått över efter ett tag. I lägenheten vi bor i nu hade det aldrig skett några olyckor (inte ens vid flytt), fram tills att vi började plocka fram resväskor och flyttkartonger inför att resa bort. Han kissade i sängen i dotterns rum en gång under dagarna vi förberedde inför resan och det skedde samma dag som resväskorna plockades upp från förrådet. Efter att vi reste bort och kattvakten började bo i lägenheten så har det skett många olyckor, både kiss och bajs. Kattvakten har fått ha dörrar stängda för att undvika olyckor men katten är helt klart stressad och ledsen att vi inte är där :(

Om mindre än två veckor kommer vi hem igen och jag vill ge katten de absolut bästa förutsättningarna att förhoppningsvis sluta kissa och bajsa utanför lådan. Feliwaymakapär i väggen har vi redan, någon som har testat med sprayen också? Jag ska be om utförlig kiss-/bajsrapport när jag kommer hem gällande när, var och hur katten gör ifrån sig utanför lådan för att inledningsvis kanske hålla vissa rum stängda och hålla ett extra öga på honom i vissa situationer. Vi har en matta som har blivit nedkissad flera gånger, och jag tänker att om han kissar på den även när vi har kommit hem så kanske vi får slänga den för att det har blivit en vana att kissa på den?

Vad tror ni om att hålla vissa rum stängda, och att eventuellt slänga mattan? Dela gärna med er av era bästa tips och solskenshistorier! :heart
 
Min spontana tanke testa flera lådor eller ställ nuvarande låda nån annanstans, gärna där han kissat eller i närheten. Kanske inte trevligast med låda t.ex vardagsrum men hellre det än kiss på matta tänker jag.

Om precis utanför lådan, skulle fråga om kattvakten gör rent tillräckligt ofta. Min mamma har en katt som sätter sig gärna brevid om inte gjort rent lådan i tid.

Om inte funkar bästa begränsa utrymme (gärna där han känner sig tryggast och får va ifred) tills ni kommer hem.
 
Min spontana tanke testa flera lådor eller ställ nuvarande låda nån annanstans, gärna där han kissat eller i närheten. Kanske inte trevligast med låda t.ex vardagsrum men hellre det än kiss på matta tänker jag.

Om precis utanför lådan, skulle fråga om kattvakten gör rent tillräckligt ofta. Min mamma har en katt som sätter sig gärna brevid om inte gjort rent lådan i tid.

Om inte funkar bästa begränsa utrymme (gärna där han känner sig tryggast och får va ifred) tills ni kommer hem.
Smart att flytta kattlådan vid behov! Katten kissar vad jag förstått mest på en matta i vardagsrummet och sängarna, så det kan vara värt att kanske ställa en till kattlåda i ett av sovrummen också om han skulle kissa i sängen när vi kommer hem 😊
 
Ok, nu har vi kommit hem och mattan fick vi slänga direkt, kom fram att den använts som kattlåda mer eller mindre sista veckan 🙃 Vi packade upp allt så fort som möjligt men han har tyckt det har varit superjobbigt och har kissat i sovrummet tre gånger. Två gånger på sängen och en gång på gardinen, så nu kastade vi ut honom från sovrummet och hoppas att det blir bättre när vi har sovit in oss där en natt.

Kattlådan gjorde vi rent ordentligt och så har vi fyllt på med Feliway. Kattgodis lägger vi lite överallt för att locka ut honom, för han ligger mest och trycker just nu. Jag får klappa och han spinner till och med ibland, så nu hoppas jag att han mår bättre och bättre för var dag som kommer.

Nuvarande kissrutin är att torka bort, spraya med spray som ska få bort kattkiss ordentligt, och sedan spraya med Feliwayspray.
 
Ok, två dagar sedan vi kom hem och nu har vi bestämt att vi ska försöka få en veterinärtid imorgon. Under kvällen har han satt sig och kissat flera gånger. Han verkar ha det lite kämpigt och det kommer typ som en femkrona varje gång. Sätter sig ungefär varannan gång på lådan, varannan gång någonstans på golvet. Förutom kisseriet äter och dricker han som vanligt, och han blir mer och mer kelig (ligger bredvid mig i soffan och spinner nu) ❤️ Han bajsade i lådan under natten men med tanke på kissbeteendet under kvällen så vill vi utesluta UTI, och försäkringsbolaget höll med.

Håller tummarna att vi kan få en tid redan imorgon, så får vi se hur det går att transportera och ta urinprov på den här stressade grabben 😬
 
Ok, två dagar sedan vi kom hem och nu har vi bestämt att vi ska försöka få en veterinärtid imorgon. Under kvällen har han satt sig och kissat flera gånger. Han verkar ha det lite kämpigt och det kommer typ som en femkrona varje gång. Sätter sig ungefär varannan gång på lådan, varannan gång någonstans på golvet. Förutom kisseriet äter och dricker han som vanligt, och han blir mer och mer kelig (ligger bredvid mig i soffan och spinner nu) ❤️ Han bajsade i lådan under natten men med tanke på kissbeteendet under kvällen så vill vi utesluta UTI, och försäkringsbolaget höll med.

Håller tummarna att vi kan få en tid redan imorgon, så får vi se hur det går att transportera och ta urinprov på den här stressade grabben 😬

Det låter onekligen som UVI och det kan ibland framkallas av stress. Så låter logiskt. Tummar och tassar för att ni får en snabb tid. När mina katter fått uvi så har vi lämnat blod och urin och därefter en antibiotikakur.
 
Det var slut på icke-akuta tider, men veterinärkliniken tyckte att det vore bra om vi kom in idag då det skulle kunna bli urinstopp längre fram, så blir en akuttid idag, vilket känns bra 😊

Ska cykla bort och hämta lugnande snart som vi ska ge honom innan besöket. Någon som har bra tips på att få i en stressad katt en läskig tablett? Paté och leverpastej tänker jag kanske kan funka?
 
Fick ett annat lugnande som skulle sprutas in i munnen. Fick alltså både väga och medicinera en katt som egentligen aldrig lyfts eftersom han tycker det är läskigt 😅

Veterinärbesöket gick bra tack vare det lugnande och en superbra veterinär. Medhåll om att något inte är som det ska och att det nog inte bara är stress, så insättande av Metacam för att se om det blir bättring. Jag förstod det som att blåsan var för liten för att ultraljuda och/eller ta urinprov framgångsrikt med nål, så vi ska ta urinprov här hemma under natten och lämna in i morgon bitti. Vid behov sätts antibiotika in.

Så duktig stresskisse som skötte sig så bra trots att han var rädd ❤️ Han kom ut från sitt gömställe under soffan för någon timme sedan på vingliga ben, och har druckit, ätit och kissat 💪 Jag har också blivit snabbt förlåten och nu ligger han och vilar vid mina ben i soffan ❤️

Mest spännande blir att för första gången reda ut allt med försäkringsbolaget 😅
 
Är det inte UVI är det troligen stressrelaterat. Ofta diagnostiseras de med Ideopatisk Cystit. Håller tummarna för att det är lätt åtgärdat för er kisses del :heart

En av mina katter kämpade jag med i flera år med specialfoder, kosttillskott, försöka undvika stress. Så fort det blev lite mer som hände så gick hon och kissade några droppar. Kunde gå perioder då hon var bra, men det märktes att hon reagerade på stress. För något år sedan tog jag henne till veterinär igen pga problemen och då fanns det även en liten urinsten och hon hade kristaller i urinen. Stenen opererades ut och när inte det gav full effekt så valde vi att omplacera henne till svärmor (vi har andra katter och småbarn). Hon hade något skov precis efter flytten då hon kissade någon gång i svärmors säng, men efter det är hon numera helt symptomfri. Har henne fortfarande på specialfoder pga kristallerna som kan göra att stenarna kommer tillbaka.
 
Är det inte UVI är det troligen stressrelaterat. Ofta diagnostiseras de med Ideopatisk Cystit. Håller tummarna för att det är lätt åtgärdat för er kisses del :heart

En av mina katter kämpade jag med i flera år med specialfoder, kosttillskott, försöka undvika stress. Så fort det blev lite mer som hände så gick hon och kissade några droppar. Kunde gå perioder då hon var bra, men det märktes att hon reagerade på stress. För något år sedan tog jag henne till veterinär igen pga problemen och då fanns det även en liten urinsten och hon hade kristaller i urinen. Stenen opererades ut och när inte det gav full effekt så valde vi att omplacera henne till svärmor (vi har andra katter och småbarn). Hon hade något skov precis efter flytten då hon kissade någon gång i svärmors säng, men efter det är hon numera helt symptomfri. Har henne fortfarande på specialfoder pga kristallerna som kan göra att stenarna kommer tillbaka.
Åh vad bra med någon med liknande erfarenhet! Tidigare när katten stresskissat (vid flytt) har det varit en full blåstömning, så jag hoppas verkligen att hans nuvarande kissproblem är en engångsföreteelse, men man vet ju aldrig. Jag lämnade in urinprovet i morse så vi får se vad och om de hittat något.

Katten har sedan veterinärbesöket bara haft en enda olycka, på mattan som kattlådan brukar stå på (men där det inte stod någon just i natt eftersom urinprovslådan stod på den andra kattlådeplatsen), och det kan jag ändå tycka är en väldigt förståelig miss från kattens sida 😅

Peppar peppar, ta i trä. Nu hoppas jag urinprovet ser bra ut och att han fortsätter bli bättre för var dag som går.
 
Jag har haft bra erfarenhet av cystease/cystophane. Den av mina som hade idiopatisk cystit blev sämre av de flesta former av stress, annan sjukdom eller för stora förändringar hemma var helt klart saker som triggade anfall men när hon fick cystease var det någon enstaka gång om året istället för någon gång i kvartalet.

Det är ju också ganska vanligt att man både hittar fysiska och psykiska triggers, så jag hade inte uteslutit att det är stressrelaterat även om man hittar bakterier som behöver behandling också.
 
Jag har haft bra erfarenhet av cystease/cystophane. Den av mina som hade idiopatisk cystit blev sämre av de flesta former av stress, annan sjukdom eller för stora förändringar hemma var helt klart saker som triggade anfall men när hon fick cystease var det någon enstaka gång om året istället för någon gång i kvartalet.

Det är ju också ganska vanligt att man både hittar fysiska och psykiska triggers, så jag hade inte uteslutit att det är stressrelaterat även om man hittar bakterier som behöver behandling också.
Ja stressrelaterat var det oavsett vad testresultaten visade 😅 Han är som din en känslig katt som ogillar förändringar. Tack för tipset om Cystease ifall vi skulle få mer problem!
 
Uppdatering 1 vecka efter hemkomst:
Urinprovet visade inte på onormal förekomst av bakterier, så veterinären satte in någon antibiotika, utan vi fortsätter med Metacam som han hittills svarat jättebra på.

Han har inte kissat utanför lådan på flera dagar och vi har kunnat lämna små mattor på golvet utan några olyckor.

Vi fortsätter att skämma bort honom och jobbar för en så stressfri miljö som möjligt. Vi håller fortfarande sovrummen stängda, men vi testar nog att inledningsvis ha vårt sovrum öppet när vi sover och ser vad som händer 😅
 
Ok, senaste nytt på kattkissfronten:
Häromdagen satte sambon upp kattnät på balkongen, och på kvällen stod stege och annat kvar i hallen för att bäras ner i källaren dagen efter. Katten kissade samma kväll både på hallmattan och sängen, och vår gissning är att det var just grejerna i hallen som stressade katten.

Igårkväll när jag och sambon låg i sängen så hoppade katten upp och satte sig som för att kissa i sängen, men han hann inte innan vi sjasade bort honom.

Sovrummen hålls stängda igen tills vidare. När hallmattan får vara ifred kanske vi testar sovrummet igen. Känns dock surt för samma dag hade katten sovit på sängen, så jag hoppades att han inte skulle kissa mer i sängen 😔
 

Liknande trådar

Katthälsa Känner att jag behöver ventilera lite. Jag har en honkatt ungefär 10 år gammal. Hon kommer från det lokala katthemmet och har bott hos...
Svar
9
· Visningar
717
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 328
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 758
Senast: Snurrfian
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp