Bukefalos 28 år!

Omhändertagen svalunge - Mat?

Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Jag har alltid fått lära mig att dels blir de inte omhändertagna om de hamnar i fel bo och att många föräldrar heller inte tar hand om en unge som luktar konstigt pga att någon rört den (hur kinkigt det är beror väl mkt på vilka fåglar det handlar om). Därav att vi inte försökte få in den i något bo eftersom det var omöjligt att veta vilket som den kom ifrån.

Hade inte tagit hem den om jag trott det fanns någon annan realistisk lösning. Vet att det hör till att ungar dör. Kan rakt av erkänna att det är dels av egoistiska skäl - att ta hand om ett övergivet eller skadat djur drömde jag om när jag var liten, så att göra det nu när den garanterat dött i stallet var lockande. Men målet är självklart att den ska kunna klara sig själv och inte bli präglad av mig, så jag gör vad jag kan för det.

Har mejlat Fågelcentralen om svalungen och får se vad de svarar :)
 
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

Skulle tro att det går fint att lägga en sparvunge i ett sparvbo, så länge inte mamman eller pappan är i boet (undulater hackar till exempel ihjäl allt som kommer in i boet medans de är där själva, för att skydda sina ungar) Göken är ju också till exempel häckningsparasit, det handlar ju iofs om ägg då men de nya föräldrarna ser ingen skillnad på sina egna och gökens unge. Men att det går bra att göra så är vad jag tror och inte vet! Fågelcentralen kanske kan svara på det dock.

Att djur överger sina ungar på grund av att en människa varit framme och taffsat på dem är som tur är en myt. Har själv sett det med egna ögon för länge, länge sen en gång när jag skulle lyfta bort en skatunge från en plats som var farlig för den, bägge skatföräldrarna skrek och förföljde mig till den säkrare platsen och så fort jag hade gått därifrån var de nere hos sin unge igen. Vettefan om jag gjorde rätt eller fel där dock, de kanske hade löst det helt på egen hand men, gjort är gjort och ingen skada skedd iallafall. Men som sagt, de överger inte sina ungar bara för att man tagit på dem. :)

Förstår dock det där med att hjärtat blöder för det lilla livet.
Hoppas pyret mår bra fortfarande och att Fågelcentralen kan hjälpa dig mer!
 
Senast ändrad:
Sv: Omhändertagen svalunge - Mat?

KL
Min erfarenhet är att det bara är att se till att få upp ungarna i någon lämplig korg eller liknade så blir de matade av i princip alla de vuxna svalorna. Vi hade en gammal cykelkorg i en stolpe ca 2,5 m upp och även om det gick oftast gick flera år emellan var den i alla fall använd lite då och då.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 103
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp