Omöjlig ink?!

Bismark

Trådstartare
Behöver lite inputs och idéer till nästa veterinärbesök på torsdag, börjar kännas lite lätt hopplöst det här..

Lång historia,

Köpte för 2½år sen ett 4-årigt quartersto, hon hade då ett litet märke på bogen som såg ut som ett gammalt ärr. Det hade varit så "alltid" enligt förra ägarna och veterinären kunde inte svara på om det var ärr eller något annat.

Efter vi hade ägt henne ca 6 månader sprack det här och vi insåg att det nog var en ink, helt rätt för nu var den verkligen "igång" och växte på i bra fart. Tog kontakt med veterinär som gav oss xx-terra, behandlade i flera omgångar i samråd med vet men inken trillade bort och kom tillbaka igen. Självklart blev inken mer och mer aggressiv och växte fortare för varje behandling som misslyckades. Provade även med något annat medel man smörjde på som jag inte minns namnet på.

Provade med akupunktur både för sig själv och i kombination med xxterra utan resultat.

Ringde ner till Helsingborg och bokade in en konsultation, varpå hon opererades där nere med laserkirurgi samt att de frös i såret efter operationen. Hästen in på boxvila och hon som hatar att vila var rent skitjobbig att ha och göra med, stort sår som gjorde ont i kombination häst i tävlingskondis på boxvila :cool: Detta läkte ihop och såg fint ut men när jag började rida henne igen och när det var nästan helt läkt såg jag små hårda knutor i såret.

Så helsingborg igen och ny operation, såret syddes ihop och boxvila igen. Stygnen höll inte så läketiden blev än en gång ganska lång vila, såret såg fint ut och i samråd med vet sattes hon igång igen.

Nu har den där :devil: inken börjat växa igen:cry: Och jag har bokat en ny tid i Helsingborg på torsdag. Så nu behöver jag lite idéer och inputs. Vad finns det för behandlingar kvar?


Det är ju synd om häststackaren som alltid får ha ont, hon får inte jobba som hon älskar, inken kliar och hon går och drar upp den mot träd och boxväggar hela tiden..
 
Sv: Omöjlig ink?!

Alltså det här rådet är kanske löjligt och då får du bara bortse ifrån det men har du provat vanlig Skillingaryd salva? Med den fick jag bort en ganska stor ink på min häst och den har inte kommit tillbaka (peppar peppar) och det är några år sedan nu. Inken bara trillade av en dag och såret var i stort sett läkt under då.
Kanske kan det vara en väg att gå under tiden som ni utreder hur den ska tas bort? Det är ju en enkel och harmlös behandling iallafall. Jag smörjde inken i två-tre veckor ungefär innan den trillade av. Jag började smörja den och då ganska tjockt för att flugorna var på och åt på den och fick en så trevlig överraskning.
 
Sv: Omöjlig ink?!

Jo jag smörjer alltid hästarna med den mot flugor på sommaren så det har jag använt som skyddande först i allra första början, så det är smörjt 2ggr om dagen hela sommrarna utan effekt. Däremot så har den varit super att ha nu under operationssåren som har vätskat för att skydda huden :)

Men tack för tipset!
 
Sv: Omöjlig ink?!

När min åsna hade en ink vid ögat i somras så nämnde min veterinär att han sett en häst som blivit behandlad med tb-vaccin ( tror jag det var ). Han sa att inken var stor som ett hönsägg men hade försvunnit helt. Dock var det nog ganska nytt och långt ifrån alla veterinärer som ens hört talas om det.

Han hade själv heller ingen mer kunskap om det så därför kontaktade vi en annan klinik. Den kliniken hade gjort behandlingen förut, men efter att de undersökt inken rekommenderade de laseroperation istället, vilket det blev.

Man sprutar in vaccinet några gånger med några veckors mellanrum och om det fungerar så brukar man se resultat efter första, senast andra behandlingen.

Detta är den information vi fick av kliniken. Har det inte kommit upp som förslag så kan det ju vara värt att kolla upp.
Vill du ha mer information så går det bra att pm:a om vilken klinik det är.
 
Sv: Omöjlig ink?!

Skicka gärna ett PM om klinik! Såg att du bor i närheten också :)


Han pratade lite om vaccin första gången vi var nere men valde sen efter att ha sett den live att rekommendeta laserkirurgi ihop med frysning i såret istället, vilket det också blev två gånger.

Ska helt klart ha tb-vaccin i bakhuvudet i morgon, känns nästan lite som en sista utväg nu. Något måste funka, jag tycker synd om arbetsnarkomanen som får stå i sjukhage och klättra på väggarna av tristess..
 
Sv: Omöjlig ink?!

Nja, kanske inte jättenära då jag bor i de sydligaste delarna av Halland. Det står Simlångsdalen på dig och det är väl en del mil norr om mig, men visst, inte jättelångt heller. :)

Men du har fått pm iaf. :laugh:
 
Sv: Omöjlig ink?!

När min åsna hade en ink vid ögat i somras så nämnde min veterinär att han sett en häst som blivit behandlad med tb-vaccin ( tror jag det var ). Han sa att inken var stor som ett hönsägg men hade försvunnit helt. Dock var det nog ganska nytt och långt ifrån alla veterinärer som ens hört talas om det.

Min häst behandlades med samma metod 2002 eller 2003 så det är inget nytt, kanske dock inte så vanligt :) Tror bestämt att det är TBC-vaccin!

TS - Min häst har alltså också behandlats med TBC vaccin, för en ink som satt vid ögat. Två behandlingar, kanske med någon månads mellanrum, minns ej säkert hur länge, sen har inken varit borta och inte återkommit sen dess :) Detta skedde på Strömsholm.

Om jag vore dig så skulle jag rådfråga din klinik om detta, alternativt ringa till strömsholm.
 
Sv: Omöjlig ink?!

Veterinären tyckte inte det såg ut som ink denna gången så jag fick med Lotagen hem och duttar på det tre gånger om dagen nu i en månad.

Jag ska ha TBC-vaccin i tanken om han hade fel och det är ink även denna gången. Tack för era tips!

Någon som har provat att vaccinera mot ink med hjälp av att frysa ner en liten bit av inken och operera in i nacken?
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla! Jag skriver detta inlägg för att jag håller på att oroa ihjäl mig själv. Har en ung valack som haft en fibroblastisk ink...
Svar
15
· Visningar
7 745
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
3 901
Senast: pews1972
·
Hästvård Ska försöka göra denna historia kort.. Det hela började i december 2012, min häst på dryga 160cm född 2006. Att han efter 2!veckors...
Svar
17
· Visningar
2 856
Senast: Vogue
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
28 192
Senast: sandrafors
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp