Bukefalos 28 år!

omotiverad hund och lite till

Milosari

Trådstartare
jag och djuren har ju kommit en bra bit på vägen när det gäller lydnadsträningen, loke har ett finfint fritt följ med konstant ögonkontakt, ställandet under gång går bra, läggandet under gång går lååångsamt, men framåt (tips för snabbare läggande?), inkallning utan problem (fast han kan få för sig att lägga sig när jag går ifrån, blir det många "minus?"). men sättandet är helt snett (tips?).

minina däremot... lilla minina... alla moment (LKL 1) utom linförighet och fritt följ sitter nästan som berget, men det är ju inte överdrivet entusiastiskt. hon är så svår att motivera! har provat att locka och pocka, att bara släpa runt och att muttra när hon inte hänger med. givetvis får hon massor av beröm (klick + godis och kel) när hon gör rätt. men hon "vill" inte göra rätt så länge! för tillfället är det "muttret" som funkar bäst. och när hon väl har ögonkontakt tränger hon nästan undan mig och gör vänstersvängar knökiga. vad göra?

till saken hör att jag nästan lovat att göra tävlingsdebut i slutet av oktober...
 
Sv: omotiverad hund och lite till

Tyvärr hinner jag inte svara utförligt och pedagogiskt.

Men jag och Loka håller ju också på med ettan, för tävlingsdebut i november...

Läggandet under gång; släng en korvbit mellan framtassarna, alt. lär om läggandet med bättre motivation

Inkallning; strunta i att kalla in, vänd dig om och gå tillbaka och beröm i stället när han sitter. Gå först 2 meter och vänd, beröm = godis när han sitter, gå en meter till osv tills han fattar att beröet kommer anbart när jag sitter, brukar klicka snabbt.

Sättandet; Godis i vänster ficka och i vänster hand om du har godis. När han ska sitta ner så har du en godis i handen och tar den utåt uppåt åt vänster så att han nästan sätter sig utåt, dvs locka ut honom. Inget beröm när han sitter snett, gå ett steg till, rätta ej på plats, han kan tro att det är rätt.

Motivation är oerhört svårt. Mitt bästa tips är att gå ett eller två steg i taget och ha godiset i munnen (ost är perfekt), så fort hon tittar på dig i början (stillastående utan kommando) så spottar du ut en godis, de lär sig fånga snabbt, precis i början kan man behöva "pussas" lite. Sedan bygger du på detta och går ett steg under kommando och spottar när hon gör rätt, säg "bra" innan så blir det lite som klickerträning...

Vänstersvängar så svänger du med högerbenet först, så att du svänger runt det runt vänsterbenet...

Svårt att förklara allt i tidsbrist, men prova... Vi har ju helt olika hundar.

//E
 
Sv: omotiverad hund och lite till

just den grejen har jag provat vid sättandet men det funkar inte då han ändå vrider ut hela bakkroppen för att ha framdelen mot mig när han tar godiset. det jag gör nu är att i en snabb rörelse med vänsterhanden mot yttre mungipan och uppåt. det fungerar sådär, men inte tillräckligt bra. har gjort så någon månad och det går framåt, men för långsamt. har även provat att lära in sättande med yttre stöd, som ett staket, och det funkar bra så länge stödet finns, även om han spontant sätter sig för långt bak. det går dock att korrigera i luften med en höftrörelse. ska jag kanske träna mer så?

ska prova med ost i munnen! bra tips!

svängarna gör jag som du säger... men någonstans blir det fel, för hon hänger inte med, och går jag på henne (alltså knuffar till henne med benen) blir hon grinig och vill inte vara med längre...
 
Sv: omotiverad hund och lite till

Min lilla är grymt svårmotiverad, hon gör alla moment glatt och villigt - en gång.... Varför upprepa, liksom...? Så vi tränar väldigt korta och väldigt intensiva pass, funkar rätt bra, men ställer krav på genomtänkt och väl upplagd träning! :)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi var ju tvungna att ta bort en av våra hundar för ungefär en månad sedan och även om det just för tillfället kan kännas lite skönt att...
2
Svar
23
· Visningar
2 552
Senast: Dentaku
·
Hundträning 5 år gammal riesenschnauzer, levt med katter hela sitt liv. Visar en del tough love, gillar t ex att bära katten, och kan puffa lite...
2
Svar
33
· Visningar
8 341
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har ju en oreggad vallhund. Så jag vet ju att problemet i grund och botten är att hunden bör få valla och att det är väldigt vanligt...
2
Svar
32
· Visningar
3 418
Senast: Bewildered
·
L
Övr. Hund Min bästa kompis skaffade för snart ett halvår sedan en omplacerad rottweilertik som nu är ca 9 månader. De förra ägarna skämde bort...
Svar
7
· Visningar
1 573
Senast: LillaVirus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp