omplacerare

Din hund hade ju tur att komma till en människa ( läs du ) som hade tiden att lägga ner på en omplacering.

Men allt för ofta så blir det alldeles ohyggligt fel, och vem får lida för det? Jo hunden.
 
så sant så sant. ska man köra den här varianten ska det nog vara till en människa som man kan ha lite uppsikt över och som gärna bor hyfsat nära.
 
Nja, jag tycker mest det visar att man vill kontrollera något som man inte längre äger.

Hur kan man vara säker på att hunden klarar av ETT hem till och inte mer? Jag skulle inte kunna göra den bedömningen utan hellre (om jag hade en hund med trist bakgrund) avliva hunden själv eller lämna den till en seriös omplaceringsorganisation med mycket hundkunnigt folk. Det kan naturligtvis också tyckas vara ett sätt att fly från ansvar, men då har man i alla fall lämnat över det till några man bedömer vara duktigare än man själv i frågan. Naturligtvis skall man ta referenser och kolla upp organisationen, vilket inte är så svårt - det är svårare med privatpersoner.

Dessutom tror jag fortfarande att sådana här kontrakt bara är falsk trygghet. Visst, om det är någon person man KÄNNER som vill ta sig an en hund man beslutat sig för att avliva så kan detta vara en idé, men nu finns det ju ingen sådan person. Ger man hunden till en vilt främmande person på dessa premisser så kan det mycket väl hända att hunden ändå säljs och vad gör man då? Det enda man kan göra är att gå till domstol och då skall man orka detta + betala vad det kostar.

Så jag tycker att denna typ av kontrakt i 99 % av fallen är ganska tandlösa.

Anneli
 
Åja, lugn och fin nu.

Gör som någon föreslog här tidigare, städa noggrant hemma, inga hundar i möblerna och allergimediciner till syrran m.m. Nog sjutton pallar ni ett par veckor till för att hinna kontakta uppfödare/rasklubb/hundstall osv?? Har ni gjort det ens? Det framgår inte om du följer alla de goda råd du fått.

Risken att hunden blir en vandringspokal är störst när man desperat börjar sätta upp lappar om att jycken bortskänkes och att läget är akut osv. Vilken typ av blivande hundägare attraheras av sådant? Tar ni er tid och är nogranna i ert urval så kan ni mycket väl hitta ett gott hem till honom där han får bli kvar.

Förövrigt ska jag tillägga att var jag på jakt efter en omplaceringshund skulle jag nog mycket tveksamt svara på annonser där hundar bortskänkes akut eftersom lilla cyniska jag genast skulle undra vad det var för fel på jycken... :smirk: Akut eller inte, alla hundar förtjänar ett värde.

Visst är det i vissa fall mer humant mot hunden att välja avlivning framför omplacering, men jag tycker gott att man kan försöka göra sitt bästa först innan man väljer den "enkla" vägen.
 
Jo det kan man. Intoleransen för pälsdjur ökar om du trots allergi fortsätter att hålla pälsdjur i din närhet och kan även gå över till att inbegripa andra arter som katter, hästar osv om du skulle umgås med sådana.

Läkare är dock, enligt min uppfattning, något övernitiska med att bannlysa husdjur... Nyblivna föräldrar råds att göra sig av med sina djur för att risken finns att barnet blir allergiskt. Phjuu, en annan uppvuxen på bonngård borde väl vara tacksam för att jag lyckats överleva överhuvudtaget..!?? :smirk:
 
Jenny !
Jag har varit i kontakt med uppfödaren till hunden !
Kontakta mig så hjälper jag er !!
 
Jag är pälsdjursallergiker, men jag har tre hundar och en häst och har inte blivit sämre. Mina föräldrar gjorde inte av med några husdjur när jag var barn för att jag var allegiker (jag ville inte det själv heller). Vi hade 2 katter och 1 hund. En sak jag fick tänka på var att inte stoppa ner näsan i pälsen på dem och att inte ha dem på mitt rum. Nu förtiden bor hundarna i sovrummet också :eek:, men bara en i sängen :D. Vissa dagar måste jag ta Clarityn mot allergin, men det är det värt. Har även en kompis som led av svår astma som barn och hon är idag mycket bättre trots uppväxt med katt (och rökande föräldrar) och han hon idag har två hundar. Har ju hört att man kan bli sämre av att vara i kontakt med det man är allergisk mot, men har aldrig hört någon som blivit det. Tror inte att Blondis syster blir sämre att bo en tid till med hunden.
 
Vad bra! Håll oss gärna uppdaterade!

Anneli - sambo med en hundallergiker samt tre hundar och tre katter
 
Min mamma var otroligt allergisk när vi var små. Men som värst var det när hon var i tonåren. Hon kunde inte krama en människa som klappat en hund utan att få snuva och allergiutslag. Men min mamma är rökare. Varje gång hon har slutat röka (5 gånger, vi varje graviditet) så har det blivit sämre med astman och allergier. Och när vi som små tjatade och tjatade att vi ville ha husdjur så kunde nte mamma säga nej. Vi fick till en början ha kaninerna utomhus. Eller i lillstugan. till slut fick dom komma in i huset om vi städade ORDENTLIGT efter dom.

Nu när alla barn är vuxna lider mor bara av allergi på våren när fällningen och pollen är som värst. Hon har förövrigt 3 egna katter (när vi var små kunde inte mamma vara i närheten av katt för då svullnande halsen igen)

Så håller man till med dom djur man är allergisk mot så kan det bli bätre. Men man bör väl vara försiktig och inte sattsa på att köpa 4 kattungar bara för att bli frisk ;) :D
 
enligt läkaren kan man bli det.Man kan utvekla mer allergi mot andra saker och mer mot pälsdjur.
 
men kan ni inte ge henne lite medicin och sedan ta er tid att ta ert ansvar när det gäller hunden? nu har du ju fått massor av hjälp, och andra har tagit reda på sånt som du borde skött själv (eller din mamma, för jag undrar om du verkligen är 20...). hur går det föressten med den?
 
JA jag är 20 år gammal.
Jag ringde till vet. och rådfrågade ang. hunden och dom tycker att det var bäst för hans skull att vi tog bort honom.Pga. psyket.
Så nu är han borta :cry: :cry: :cry:
När han sommna in hittade jag en STOR knöl, när jag klappade honom.Vet inte vad det var för knöl men den såg inte rolig ut alls.

Det sista han gjorde var att hugga veterinären i tummen rätt rejält.
Det gjorde han förra gången då vi vaccinerade honom också :crazy:
Så vet. sa att det inte stod rätt till.
Han blev så aggresiv att vi satte på honom munkorg(båda gånger) men lyckades ta bort den, och när vet. släppte högg han.
Jag har aldrig sett en hund så himmla aggresiv :(
Så något måste ha hänt honom tidigare i hans liv.

Det känns skönt att han har fått det bra nu och inte "lider" mera av att vandra runt och bli mer och mer osäker.


:cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry: :cry:
 
Du behöver inte hoppas, om hunden visade aggresion mot veterinären och dessutom högg honom så var det bäst för honom att somna in.

Ett nytt hem kunde lika gärna ha blivit den utlösande faktorn för något värre.

RIP lilla vovven
 
:( detta blev inget roligt slut...
Uppfödarna till hunden hade inte önskat att han skulle avlivas.
Denna hund var iaf fram till ca. 3 års ålder en harmonisk, mycket vänlig o. glad hund.
Sedan placerade dåvarande ägare om honom på egen hand och uppfödarna var inte upplysta om var han fanns.
Han var meriterad dvs. mycket fin, bra härstamning som kunnat vara till god nytta i vår lilla ras.
Nåväl, slh är en ras som kräver sin ägare och med rätt handlag är jag säker på att även denna hund kunnat få ett fullvärdigt o. lyckligt liv...
Jag hade fö. lovat uppf. att ställa upp o. ta mig an honom, då jag har rutin på slh.
Tyvärr var det tydligen extrem panik, då hunden hann avlivas på de ca. 3 timmar det tog för uppf. att ordna fram ett hem..

Jaja.. det är ju inget att göra åt nu.. han är ju i hundhimlen nu.
 
:bow:

Skulle vilja ge dig en stor eloge för att du tog tag i saken! Nu struntade ju ägaren i detta, tyvärr.

3 timmar? Herre Gud! Är det sådan panik att bli av med en hund pga av allergi då tycker jag att den allergiske borde uppsökt akutmottagningen ty den borde ju då vart kraftigt sjuk, nästintill döende!
Kanske kunde man ha väntat ute med hunden tills du kunnat hämta den, eller hos bekant eller vad som helst.

Måtte denna mäbnniska aldrig mer skaffa något djur oavsett ras! För djurens bästa!

Jag blir så upprörd av denna historia så ni anar inte! :devil:
 
Håller helt och fullt med dig. Blir också heligt förbannad när man läser sådant här. :devil:
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 871
Övr. Hund Haft ett fantastiskt penionärspar på besök för att träffa en av mina hundar. Hunden skulle få det otroligt bra hos dem, men det som...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: bollen__
·
Övr. Hund Jag kom att tänka på min allra första hund hon var 1 år när jag köpte henne och jag var 19 år och det var den mest fantastiska tiden i...
2
Svar
33
· Visningar
2 744
Senast: Linda_A
·
  • Artikel
Hästnyheter Maria Möllerfors har startat företag med målet att ta hand om hästar som behöver omplaceras eller är i behov av jourhem. – Tyvärr finns...
Svar
0
· Visningar
168
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Senast tagna bilden XV
  • Roliga bilder och memes om katter!

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp