Omplacering/adoption/avliivning

För att det är levande djur som vi vettiga människor har ansvar för. Det är inte hundens fel att den är smugglad eller en shipoo. Skydd bör gälla alla djur tycker jag.
Sedan finns det säkert andra kompletterande lösningar, hårdare straff för hundsmuggel tex
Nej jag har inget ansvar alls för smuggelhundar och gatuhundar. Det är en spirande marknad där folk tjänar pengar.
Om man värnade om hundarna så skulle man ha vett nog att inte ha något samröre med fenomenet öht.
Detta går både LS och JBV ut med.
 
Ja det gör det. Så i mitt tycke kan hundarna tas bort även senare. Bäst vore som sagt med ett totalförbud mot gatuhundar och avlivning när de hittas. Då kanske otyget tillslut hade upphört.
Jag börjar faktiskt hålla med ny efter volontärarbete. Trodde aldrig jag skulle säga det.
 
Stämmer inte, iaf inte i min (stora region) LS säger okänt ursprung och omplaceras på 3 v eller ger till organisation
LS kan inte avliva alla hundar om inte har stamtavla bara för att dem kanske skulle kunna vara en smuggelhund.
Svenska hundar kan vara omärkta (blandraser födda enbart för att tjäna pengar, och sålt till okunniga ägare som inte visste att hunden måste ha chip, förens dem tar hunden till veterinären) och smuggelhundar kan ha svenska chip (smugglas in som valpar, tas till veterinären och låsas att det är en svensk kull och får chip och alla vaccinationer)

Så ska LS avliva alla potentiella smuggelhundar får dem avliva alla icke stamtavla hundar, vilket är orimligt att göra.

Man alla hundar som man har stark misstanke eller vet är smuggelhundar avlivas av LS efter omhändertagande.
Hur vet du att hundarna är smuggelhundar? vad har du för bevis på det?
 
Det är ju faktiskt levande djur du pratar om, även om andra åtgärder för att minska lidande naturligtvis är bättre än att ingripa.

En importorganisation (minst) tar även över hundar från Ls och finansierar veterinär och tid till omplacering som ls inte anses ha råd med

Stoppa idioterna som plockar in dem så är problemet löst. Jag har inga som helst skyldigheter att ta hand om några andra djur än mina egna och mina skattepengar ska inte gå till sådant där, det är rent slöseri.
 
LS kan inte avliva alla hundar om inte har stamtavla bara för att dem kanske skulle kunna vara en smuggelhund.
Svenska hundar kan vara omärkta (blandraser födda enbart för att tjäna pengar, och sålt till okunniga ägare som inte visste att hunden måste ha chip, förens dem tar hunden till veterinären) och smuggelhundar kan ha svenska chip (smugglas in som valpar, tas till veterinären och låsas att det är en svensk kull och får chip och alla vaccinationer)

Så ska LS avliva alla potentiella smuggelhundar får dem avliva alla icke stamtavla hundar, vilket är orimligt att göra.

Man alla hundar som man har stark misstanke eller vet är smuggelhundar avlivas av LS efter omhändertagande.
Hur vet du att hundarna är smuggelhundar? vad har du för bevis på det?
När handläggarna själva säger troligen från xland tex.
När det är vuxna hundar som nyligen fått uppsving i Sverige, de kan helt enkelt inte vara födda i Sverige.
När det är folk med bra kontakter med hundens ursprungsland

Eller en kombination av allt

Jag tror handläggare försöker undvika avlivning till varje pris.
 
Ja, det är synd att det avlivas en massa hundar men det är inte Länsstyrelsens fel. Att smuggelhundar avlivas vid gränsen är sorgligt men helt rätt. De människor som ägnar sig åt sådant ska rökas ut. Stoppa, stoppa, stoppa. Gör det jäkligt besvärligt och olönsamt. Tyvärr är det inte åt det håll det går.

Hundar som omhändertas av Lst kan väl hundorganisationer ta över precision kattorganisationer som har avtal med Lst kan ta över omhändertagna katter? På det viset landar inte den ekonomiska bördan på det offentliga (som så ofta är fallet).
 
Om LS omhändertar dessa smuggelhundar, sätter dem i karantän, skickar fakturan till mottagen (personen som skulle tagit emot hundarna), och sedan omplacerar LS hundarna.
Då kanske smugglarna slutar eftersom det kommer kosta massor för dem att behöva betala karaktären :/
Smugglarna finns inte i Sverige och svensk lagstiftning kommer inte åt dem. Och varför skulle LS lägga tid och (skatte)pengar på att omplacera hundar? Ska de stå för vet.kontroller och -behandling också?
 
Ja, det är synd att det avlivas en massa hundar men det är inte Länsstyrelsens fel. Att smuggelhundar avlivas vid gränsen är sorgligt men helt rätt. De människor som ägnar sig åt sådant ska rökas ut. Stoppa, stoppa, stoppa. Gör det jäkligt besvärligt och olönsamt. Tyvärr är det inte åt det håll det går.

Hundar som omhändertas av Lst kan väl hundorganisationer ta över precision kattorganisationer som har avtal med Lst kan ta över omhändertagna katter? På det viset landar inte den ekonomiska bördan på det offentliga (som så
Varför ska det offentliga inte ta tag i oredan bara för att det är frågan om djur. Här blir det ju billigt eftersom det knappast blir fängelsestraff
 
Smugglarna finns inte i Sverige och svensk lagstiftning kommer inte åt dem. Och varför skulle LS lägga tid och (skatte)pengar på att omplacera hundar? Ska de stå för vet.kontroller och -behandling också?
I min region avlivar tullen, men inte LST, delbetala en ytlig vet check och omplcerar
 
När handläggarna själva säger troligen från xland tex.
När det är vuxna hundar som nyligen fått uppsving i Sverige, de kan helt enkelt inte vara födda i Sverige.
När det är folk med bra kontakter med hundens ursprungsland

Eller en kombination av allt

Jag tror handläggare försöker undvika avlivning till varje pris.
Att en hund inte är svenskfödd är inte samma sak som smuggelhund. Det går att importera, flera av mina kompisar har studerat eller jobbat utomlands, skaffat hund, och sedan tagit med hunden på lagligt sätt när dem flyttar hem till Sverige igen. Problemet är att ägaren sällan vill lämna upp papper som stamtavla, pass, vaccinpapper, mm, i samband med omhändertagandet.

Du föder ju själv upp blandraser som "nyligen fått uppsving i Sverige", men dina hundar är ju inte smuggelhundar.

LS är snarare kända för att avliva ganska lätt för minsta lilla, tex att hunden är gammal eller katten har öron skabb = avlivning.
 
Varför ska det offentliga inte ta tag i oredan bara för att det är frågan om djur. Här blir det ju billigt eftersom det knappast blir fängelsestraff

För att det offentliga har mycket viktigare saker att lägga våra allmänna medel på. Om vi djurägare vill lägga engagemang och/eller pengar på att ta hand om och hitta hem till dessa hundar kan vi göra det ideellt.

Dessa adoptionsföreningar utomlands som vill kränga en massa hundar mer eller mindre seriöst är en diskussion i sig. Där skulle det behövas en gemensam översyn inom EU. Att verksamheterna behöver tillstånd med höga viten m man fuskar med vaccinationer, veterinärbesiktningar osv.
 
Smugglarna finns inte i Sverige och svensk lagstiftning kommer inte åt dem. Och varför skulle LS lägga tid och (skatte)pengar på att omplacera hundar? Ska de stå för vet.kontroller och -behandling också?
Det finns valpfabriken utomlands, personen som kör transporten, och personen i Sverige som tar emot hundarna och sedan säljer dem i Sverige. Det är den personen i Sverige som "beställer" hundarna/valparna och tar emot för att sälja som man behöver komma åt.

Jag tycker det är fel att hundarna blir straffade, medans personen som "beställt" hundarna/valparna går fri och kan göra en ny "beställning". Karantänen ska inte betalas med skattepengar utan av personen som "beställt" dessa hundar/valpar. Sjuka smuggelhundar ska självklart avlivas.
 
I min region avlivar tullen, men inte LST, delbetala en ytlig vet check och omplcerar
Vad menar du med "ytlig vet check"?
När LST omhändertar djur brukar veterinären göra en besiktning, detta för att om ägaren överklagar till tingsrätten ska det finnas ordentligt dokumenterat djurets skick och ev hälsoproblem. Och även för att hitta ev problem som problem som är avgörande ifall man ska omplacera eller avliva djuret.
 
För att det offentliga har mycket viktigare saker att lägga våra allmänna medel på. Om vi djurägare vill lägga engagemang och/eller pengar på att ta hand om och hitta hem till dessa hundar kan vi göra det ideellt.

Dessa adoptionsföreningar utomlands som vill kränga en massa hundar mer eller mindre seriöst är en diskussion i sig. Där skulle det behövas en gemensam översyn inom EU. Att verksamheterna behöver tillstånd med höga viten m man fuskar med vaccinationer, veterinärbesiktningar osv.
Det går inte att göra ideellt eftersom alla smuggelhundar avlivas, och det beslutet går inte att påverka eller överklaga.
 
Ang importer, ska man köpa en hund tycker jag man ska resa ner till hunden, hälsa på hunden (då finns ju även en chans att hälsa på fler hundar och välja den hunden som passar bäst), vara med när hunden får sina vaccinationer, osv. På så sätt vet man att hunden verkar passa det man vill ha, och man vet att allt går rätt till.
Man vet förhoppningsvis iaf, bäst är då att kunna språket som talas i det landet. En bekant åkte som volontär till ett hundhem i Spanien, blev kär i hund och skulle ta med hund hem till Sverige. Bekantingen var då med till veterinären, men kunde inte spanska och någon från hundhemmet agerade därför tolk. MEN denna tolk utelämnade en del information och det var ändå ganska otydligt vad som faktiskt hade sagts vid veterinärbesök osv. Kan tilläggas att bekanting inte var speciellt hundvan (däremot djurvan) och inte hade koll på allt och litade på hundhemmet, sådär som de flesta gatuhundsägare gör.

Ett halvår efter att de kommit tillbaka till Sverige var hunden tvungen att avlivas för att den hade så ont pga kassa höfter att det inte fanns något att göra. När jag hjälpte bekanting med hjälp av google translate att översätta och tolka pappren så fanns det fortfarande många frågetecken, men vad som också framkom var att hunden hade visat på smärta från höfterna redan i Spanien. Det var en av de saker som "tolken" inte hade berättat för min bekanting.
 
Att en hund inte är svenskfödd är inte samma sak som smuggelhund. Det går att importera, flera av mina kompisar har studerat eller jobbat utomlands, skaffat hund, och sedan tagit med hunden på lagligt sätt när dem flyttar hem till Sverige igen. Problemet är att ägaren sällan vill lämna upp papper som stamtavla, pass, vaccinpapper, mm, i samband med omhändertagandet.

Du föder ju själv upp blandraser som "nyligen fått uppsving i Sverige", men dina hundar är ju inte smuggelhundar.

LS är snarare kända för att avliva ganska lätt för minsta lilla, tex att hunden är gammal eller katten har öron skabb = avlivning.
Det kan säkert variera mellan LS. Här är det så att föreningarna avlivar hundar de får in från LS och föreningar är ju inte kända för att avliva i första taget.

En av mina hundar är faktiskt typ importerad (medföljd) men hon har chip, pass och alla papper och hon är inte 20 stycken som poppat upp ur ingenstans.

Det kan vara rätt tydligt ibland att hundarna kommer nån annanstans ifrån. Kuperade hundar tex
 
Vad menar du med "ytlig vet check"?
När LST omhändertar djur brukar veterinären göra en besiktning, detta för att om ägaren överklagar till tingsrätten ska det finnas ordentligt dokumenterat djurets skick och ev hälsoproblem. Och även för att hitta ev problem som problem som är avgörande ifall man ska omplacera eller avliva djuret.
Just att man bara kollar det som syns, inte om tikar är dräktiga eller röntgen av höfterna vid indikation eller parasitläget.
 
Om LS omhändertar dessa smuggelhundar, sätter dem i karantän, skickar fakturan till mottagen (personen som skulle tagit emot hundarna), och sedan omplacerar LS hundarna.
Då kanske smugglarna slutar eftersom det kommer kosta massor för dem att behöva betala karaktären :/
Tyvärr lär skattebetalarna få stå för notan ändå, då många av de som smugglar saknar (vit) inkomst och har inga (synliga) utmätbara tillgångar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag börjar känna mig rätt uppgiven och ledsen över min hundsituation och skulle behöva lite goda råd... I höstas tog jag en...
2
Svar
34
· Visningar
3 068
Senast: Hyzenthlay
·
Övr. Hund "HUR KUNDE DU?" När jag var valp underhöll jag dig med mina egenheter och fick dig att skratta. Du kallade mig ditt barn, och trots...
Svar
18
· Visningar
1 372
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp