Bukefalos 28 år!

Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mayara

Ja det är vad min arbetsledare har att erbjuda mig efter att jag berättat att jag vill ha andra arbetsuppgifter till hösten eftersom jag med all säkerhet inte kommer att klara av mina ordinare arbetsuppgifter då. Jag är lärare, har en heltid inom kommunen, fast tjänst. Kan h*n verkligen göra så att jag bara får ca 75% tjänst när jag har en heltid i botten? Skall jag behöva lida ekonomisk skada både innan och under föräldraledigheten pga att jag är gravid!??? Det kallar jag diskriminering om något!! Vad är det egentligen som gäller i sådana här fall? Jag borde väl i så fall erbjudas de resterande 25% på annat ställe/inom annan verksamhet i kommunen? Vad är mina rättigheter? Får jag mindre föräldrapenning om jag går ned in tjänst i slutet på graviditeten? Har även frågat på fackets hemsida, men tror att det även finns bukefalister som kan sånt här... ;) Mayara
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Kan du inte ta ut 2 mån. havandeskapspenning då?
Vad gäller omplacering så kan lagen vara ganska luddig om jag förstått det rätt.

btw.Vad är det som lärare som gör att man inte kan utföra sina arbetsuppgifter?
 
Senast ändrad:
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

OK, ursäkta mig, men vad är det i många yrken som gör att man inte kan utföra sina arbetsuppgifter som gravid...? Varför skulle läraryrket vara annorlunda? Ryggont/foglossning, att stå, gå och luta sig över elever mycket. Jag har dessutom en annan sjukdom som jag inte hur den kommer att utvecklas senare i grav. Detta kommer antagligen göra det svårt för mig att jobba och ha totalansvar för en stor och stökig klass. Det är ovanligt med havandeskapspennig inom lärarkåren. Så det tror jag inte jag kommer att få. Har jag rätat ut frågetecknen?
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Det står på www.fk.se att man får behålla sin SGI om man: