Bukefalos 28 år!

Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Status
Stängd för vidare inlägg.
M

Mayara

Ja det är vad min arbetsledare har att erbjuda mig efter att jag berättat att jag vill ha andra arbetsuppgifter till hösten eftersom jag med all säkerhet inte kommer att klara av mina ordinare arbetsuppgifter då. Jag är lärare, har en heltid inom kommunen, fast tjänst. Kan h*n verkligen göra så att jag bara får ca 75% tjänst när jag har en heltid i botten? Skall jag behöva lida ekonomisk skada både innan och under föräldraledigheten pga att jag är gravid!??? Det kallar jag diskriminering om något!! Vad är det egentligen som gäller i sådana här fall? Jag borde väl i så fall erbjudas de resterande 25% på annat ställe/inom annan verksamhet i kommunen? Vad är mina rättigheter? Får jag mindre föräldrapenning om jag går ned in tjänst i slutet på graviditeten? Har även frågat på fackets hemsida, men tror att det även finns bukefalister som kan sånt här... ;) Mayara
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Kan du inte ta ut 2 mån. havandeskapspenning då?
Vad gäller omplacering så kan lagen vara ganska luddig om jag förstått det rätt.

btw.Vad är det som lärare som gör att man inte kan utföra sina arbetsuppgifter?
 
Senast ändrad:
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

OK, ursäkta mig, men vad är det i många yrken som gör att man inte kan utföra sina arbetsuppgifter som gravid...? Varför skulle läraryrket vara annorlunda? Ryggont/foglossning, att stå, gå och luta sig över elever mycket. Jag har dessutom en annan sjukdom som jag inte hur den kommer att utvecklas senare i grav. Detta kommer antagligen göra det svårt för mig att jobba och ha totalansvar för en stor och stökig klass. Det är ovanligt med havandeskapspennig inom lärarkåren. Så det tror jag inte jag kommer att få. Har jag rätat ut frågetecknen?
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Det står på www.fk.se att man får behålla sin SGI om man:

avbryter/minskar förvärvsarbete under den senare delen av graviditeten eller vårdar barn som är under ett år

Så ditt SGI får du behålla.
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Mayara skrev:
Ryggont/foglossning, att stå, gå och luta sig över elever mycket.
Men går det inte att göra på något annat sätt då?
Åka runt på kontors-stol t.ex.
Undervisa sittande och låta klassen stöka runt.


Jag har dessutom en annan sjukdom som jag inte hur den kommer att utvecklas senare i grav. Detta kommer antagligen göra det svårt för mig att jobba och ha totalansvar för en stor och stökig klass.
Då så borde du ju bli sjukskriven.
Tag kontakt med försäkringskassan och prata med dem.
De vet vilka rättigheter som du har.
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Det var definitivt inget påhopp,utan en simpel fråga.För hos oss har vi inga problem alls med havandeskapspenning på de som är gravida.
Visst,de jobbar bitvis i halkiga våtrum,har tunga upprepade lyft och vi kan inte omplacera hur många som helst till kontorsgöra osv så det vet vi är en orsak.
Och om du nu har de problem du skriver ovan så är det ju sjukskrivning som borde gälla.
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Jag är lärare och har en klass på 17 elever i 1-2:an. Vi, en förskollärare och jag arbetar i team så vi har en fkl-2:a med 28 elever tillsammans men jag har huvudansvaret för 1-2orna. Jag hade stora problem med illamående o yrsel i v.6-16 och blev sjukskriven. Nu i v.32 har problemen delvis kommit tillbaka plus att jag har sömnsvårigheter pga smärtor i bäcken/mardrömmar samt att jag är helt slut. Jag blev sjukskriven igen och kommer att vara det till ca 2v efter beräknad förlossning.
För mig var det inga problem att bli sjukskriven... Allra helst skulle jag velat jobba hela tiden eftersom jag gillar mitt arbete jättemycket men jag orkar helt enkelt inte.
Varför slänga in handduken innan du är sjuk? Finns det ingen möjlighet att arbeta tillsammans med någon kollega? "Nu för tiden" ska man ju inte vara ensam ansvarig...jag vet att det inte är så överallt men.
Jag tycker att det låter märkligt att din arbetsgivare kan tvinga dig att jobba mindre! Kan inte du arbeta delvis i din klass samt ha andra uppgifter, ex stödundervisning?

Lycka till!
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Det är inte så att min arbetsgivare kommer att tvinga mig att jobba mindre, jag kan säkert ha kvar viss procent i min klass + de nya arbetsuppgifterna om jag vill. Det är ju min önskan att få jobba med annat (har sökt andra tjänster innan jag fick beskedet att vi väntar barn). Men det här är periodvis en jättejobbig klass med massor av stödinsatser som jag inte riktigt orkat med ens som "ogravid" och ganska så frisk i övrigt (med undandag av mina kro. Grejen är ju att jag vill undvika att bli sjuk... Har fö pratat med FK idag och min SGI påverkas inte om jag minskar min arbetstid 6 mån innan BF. Så det är ju bra. Det som inte är bra är ju om jag ändå skulle bli sjukskriven av någon anledning, då får jag ju inte så bra sjukpenning. Å andra sidan kanske jag kan klara mig bättre om jag jobbar mindre... Det finns många sidor av det hela... Mayara
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Mayara skrev:
Det som inte är bra är ju om jag ändå skulle bli sjukskriven av någon anledning, då får jag ju inte så bra sjukpenning. Å andra sidan kanske jag kan klara mig bättre om jag jobbar mindre... Det finns många sidor av det hela... Mayara
Har du kvar din SGI så får du också full sjukpenning.
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Mayara skrev:
Ja det är vad min arbetsledare har att erbjuda mig efter att jag berättat att jag vill ha andra arbetsuppgifter till hösten eftersom jag med all säkerhet inte kommer att klara av mina ordinare arbetsuppgifter då. Jag är lärare, har en heltid inom kommunen, fast tjänst. Kan h*n verkligen göra så att jag bara får ca 75% tjänst när jag har en heltid i botten? Skall jag behöva lida ekonomisk skada både innan och under föräldraledigheten pga att jag är gravid!??? Det kallar jag diskriminering om något!! Vad är det egentligen som gäller i sådana här fall? Jag borde väl i så fall erbjudas de resterande 25% på annat ställe/inom annan verksamhet i kommunen? Vad är mina rättigheter? Får jag mindre föräldrapenning om jag går ned in tjänst i slutet på graviditeten? Har även frågat på fackets hemsida, men tror att det även finns bukefalister som kan sånt här... ;) Mayara
Handlar det alltså om en omplacering pga sjukdom?
Arbetsgivaren är skyldig att rehabilitera dig. I första hand till ordinarie arbete. Har man konstaterat att du inte kommer klara ordinarie arbete ser man över möjligheten att få anpassat arbete eller ett helt annat arbete hos arbetsgivaren. Men; arbetsgivaren är inte skyldig att säga upp någon annan från sin tjänst för att du ska kunna få ett lämpligt arbete. Finns inga heltidstjänster lediga som är lämpade för dig (viss utbildningsinsats får arbetsgivaren vara beredd att ge, dock ej några högskolestudier, men några månader till max ett år brukar vara normalt) så kan arbetsgivaren istället erbjuda dig en deltidstjänst som är lämplig. Däremot måste det ju verkligen finnas en ordentlig utredning som visar att det inte finns jobb för dig 100%. Som du säger brukar man åtminstone kunna lösa det som att man får 75% på det ordinarie nya jobbet och 25% på ngt annat arbete. MEN; om arbetsgivaren har utrett ordentligt och inte finner sådan möjlighet för dig så kan de göra som de nu gjort.

Det kan också vara så att en arbetsgivare inte hittar en enda % lämpligt jobb för den som behöver omplaceras och då har arbetsgivaren möjlighet att säga upp pga "personliga skäl". De har ingen skyldighet att ha kvar anställda som omöjligt kan göra något jobb hos dem.

Nu är jag tveksam om det är så att detta har med din graviditet att göra? :crazy: :confused: Men man omplacerar ju inte pga graviditet i sig...
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Mayara skrev:
Det är inte så att min arbetsgivare kommer att tvinga mig att jobba mindre, jag kan säkert ha kvar viss procent i min klass + de nya arbetsuppgifterna om jag vill. Det är ju min önskan att få jobba med annat (har sökt andra tjänster innan jag fick beskedet att vi väntar barn).

Hmm, svårt. Om du bara rent allmänt "tror" eller "tycker" att du vill/bör jobba med annat så har arbetsgivaren inga som helst skyldigheter att tillgodose dina önskemål. Däremot kan det ju; om jag förstår saken rätt; handla om att du riskerar bli sjuk om du fortsätter i de uppgifter du har nu.. ?! Då kommer ju saken lite i en annan dager; då handlar det om att förebygga en sjukskrivning. Om du känner att du inte kommer klara nuvarande jobb då så råder jag dig att gå till en läkare och diskutera detta. Du kan också begära en rehabiliteringsutredning tillsammans med din chef (och fack). Denna kan ni göra fastän du inte är sjukskriven idag; där berättar du hur det ser ut; varför du inte tror du kommer klara nuvarande jobb till hösten, vilken lösning du själv föreslår och så får ni diskutera er fram. Det är heller inte fel att ha någon slags läkarutlåtande om saken.
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Nu är jag tveksam om det är så att detta har med din graviditet att göra? :crazy: :confused: Men man omplacerar ju inte pga graviditet i sig...[/QUOTE]

Nu fattar jag inte vad du menar!? Har inte min rätt att få andra arbetsuppgiter under senare delen av graviditeten med min graviditet att göra? Förklara dig tack!
 
Sv: Omplacering med minskad arbetstid pga graviditet??

Just det! Det är ju det som är grejen! Nu har jag i alla fall pratat med FK och min SGI sjunker inte om jag går ner i tjänst 6 månader innan BF. Detta gäller både för föräldrapenning och eventuell sjukpenning om det skulle bli aktuellt. Men jag känner att jag har bättre förutsättningar att få en bra graviditet på slutet och orka hålla igång och jobba så länge som jag kan, eftersom det är det jag vill! Visserligen förlorar jag en del ekonomiskt på att gå ner på 75%under några månader, men jag tror att jag har igen det i livskvalitet. Det är guld värt att ha litet energi över till "storasyster" och pappa plus alla fyrbenta också när jag kommer hem från jobbet! Så jag tror att jag kommer att tacka ja till erbjudandet! Mayara
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 131
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 609
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp