Omplacering som inte går ihop med katter

Kruxet med dobbisar är just det. De är så förbannat snabba!De läser av och reagerar innan man själv begriper vad som hänt. När du får fram godisen så kunde kattpassagen hänt för en vecka sedan i hennes värld...
För att inte tala om hur lätt de lär sig felbeteenden och självbelöning.
Jävligt kul men svårt.

Ska du ha kvar henne får du nog dela upp bostaden så att katterna inte måste knö förbi er just när ni ska in och ut så att du får en chans att jobba med problemet på ett kontrollerat sätt.

Exakt, snabb som sjutton. Väldigt roligt när man tränar trick eller lydnad, inte alls kul när man är morgontrött och inte ser katten som hade gömt sig under trappen ute på förstukvisten - den märker man först när hunden har försökt rusa efter och man finner sin arm av-vriden vid axeln av koppelrycket. :meh:

Det vet jag inte hur det skulle gå, katterna är lika mycket ute som inne, hindra dom från att gå ut blir omöjligt. Det är nästan alltid en katt eller två ute när hon kommer utanför dörren, stoppa undan katterna för att hon inte ska se dom när hon ska gå ut och kissa går tyvärr inte.
 
Det är bara det att det är omöjligt att utföra hela tiden i dom lägen det skulle behövas mest, tex när katten plötsligt står i dörröppningen och också vill komma ut eller när man möts runt ett hörn ute. Det känns som att träningen går förlorad när man plötsligt måste slita till i kopplet för att hindra att hon tar en tugga av katten när den kutar förbi. När sen godiset väl finns (och hon har förstått att det finns) blir problemet istället att få henne att inte erbjuda alla beteenden hon kan, då är det som att katten inte finns. :banghead:

I så fall tycker jag du helt ska ge upp om motbetingning, det finns ingen anledning att hålla på och krångla med en metod som inte kan fungera! Motbetingning behöver en exakt korrelation och så nära 100% någon av paret dyker upp. Om du inte kan uppnå det så sluta försöka, du gör bara henne förvirrad och dig irriterad och ni kommer ingen vart.

Om du vill fortsätta kämpa så välj en metod du faktiskt kan genomföra och satsa på den helhjärtat. Men var ärlig mot dig själv (och hunden) när du tänker igenom om du kan/vill/orkar göra vad det nu är som krävs.

Tror du att du kommer att kunna lita på henne om du tränar bort beteendet?

Och det här är enormt viktigt! Vad är din realistiska bild av framtiden och är du nöjd med det? Jag tvivlar på att jag hade litat på en dobbe som triggar på katter ihop med katter oavsett hur stora framsteg vi gjort i träningen. Jag hade för alltid väntat på att något, på något sätt, någon gång skulle råka tända den gnistan i hunden igen.
 
I så fall tycker jag du helt ska ge upp om motbetingning, det finns ingen anledning att hålla på och krångla med en metod som inte kan fungera! Motbetingning behöver en exakt korrelation och så nära 100% någon av paret dyker upp. Om du inte kan uppnå det så sluta försöka, du gör bara henne förvirrad och dig irriterad och ni kommer ingen vart.

Om du vill fortsätta kämpa så välj en metod du faktiskt kan genomföra och satsa på den helhjärtat. Men var ärlig mot dig själv (och hunden) när du tänker igenom om du kan/vill/orkar göra vad det nu är som krävs.



Och det här är enormt viktigt! Vad är din realistiska bild av framtiden och är du nöjd med det? Jag tvivlar på att jag hade litat på en dobbe som triggar på katter ihop med katter oavsett hur stora framsteg vi gjort i träningen. Jag hade för alltid väntat på att något, på något sätt, någon gång skulle råka tända den gnistan i hunden igen.
Ja jag tänker att det är skillnad på en hund som drar igång på katter om de kommer farande och en hund som lägger ned energi på att aktivt LETA efter jakttillfällen.
 
Jag tycker mest synd om katterna faktiskt. De är inte längre säkra och trygga i sitt eget hem, det måste vara fruktansvärt påfrestande för dem att ha en hund som ständigt vakar på dem.

Men, jag förstår din förtvivlan, det är inte lätt att leva med den motsättning du har mellan djuren hemma. Här har vi katter som inte tål varandra men det är lite lättare att hantera och går faktiskt framåt.
 
Jag tycker mest synd om katterna faktiskt. De är inte längre säkra och trygga i sitt eget hem, det måste vara fruktansvärt påfrestande för dem att ha en hund som ständigt vakar på dem.

Men, jag förstår din förtvivlan, det är inte lätt att leva med den motsättning du har mellan djuren hemma. Här har vi katter som inte tål varandra men det är lite lättare att hantera och går faktiskt framåt.

Jag instämmer helt med @Dresden, det måste vara helt vidrigt för katterna (jag skulle aldrig utsätta mina katter för något dylikt).

@Hyzenthlay: Jag tror du får bestämma dig (och snabbt): Hund eller katter. Ingen verkar må bra i situationen och även om du lyckas träna hunden att bli bättre runt katter så varför ska katterna behöva lida under den tid det tar?!
 
Hur man än vrider på det, vilka metoder man än diskuterar mår just nu två katter och en hund väldigt dåligt över en situation de inte kan påverka.

Det är endast ägarn som kan påverka och jag känner att det är läge att ta det ansvaret för sina djurs välfärd.
 
Jag säger som @Lovisaleonora Omplacera,du är ingen dobermannmänniska.
Du har skaffat dig en högaktiv brukshund och tror att du ska kunna gulle dutt träna den,glöm det!
En dobbis som är så gammal som din och omplac. behöver ha tummen i ögat 24-7 av erfaren ägare i månader innan den blir hund igen (om alls) och mycket mer passivitets träning än du ger den som det låter som.

Nu är jag bara mest nyfiken. Vad i inläggen från TS sida är det som beskriver det du säger, att hon utför "gulledutt"-träning? Det må så vara att TS gör fel, men inget av det hon skrivit verkar ju tyda på att hon tror att hon kan dadda med sin hund?

Jag själv aldrig skulle vilja ha både katt och hund om jag inte var 100% säker på att hunden fungerade riktigt bra med dem / inte ville jaga dem. För mycket stress för hund, katt samt människa..
 
Jösses, du tycker inte att du tar i väldigt hårt nu? TS skriver ju trots allt att hon mår dåligt över situationen och skäms, det lär knappast bli bättre av att mötas av en sådan här attityd när hon ber om hjälp...

TS; jag hade nog, som andra föreslagit, tagit hjälp av en tränare i ditt läge. Tror du att du kommer att kunna lita på henne om du tränar bort beteendet? Annars tycker jag inte att du ska känna att du ska behålla hunden av ren princip eller för att du är skyldig förra ägaren det. Dina katter ska ju inte behöva ha livet som insats.
Som ägare av en hund med en extrem jaktlust så tycker jag verkligen inte att jag överdriver.
En sån hund blir oerhört stressad av att hela tiden triggas av lukter och synen av ett "byte".

Nej jag tar större hänsyn till hundens väl ä människas välvilja om välviljan snarare skadar hunden än hjälper. Ibland måste man inse att vissa saker inte går att "bota" och se sig om efter bättre alternativ för djurets bästa.
 
Jag svara som på fejjan: En hund med stor jaktlust kommer inte att sluta intressera sig för det som är potentiella byten i hundens värld.
Ledsen men det är min definitiva erfarenhet.
Du kan inte berika bort, träna bort eller aktivera bort (eller passivtetsträna bort) en sådan egenskap.
Det är en nedärvd egenskap och somliga individer har mer andra mindre.
Hunden kommer förr eller senare att få fatt i en katt. Vad hon gör med den vet jag inte. Somliga har dödandet och om så är fallet kommer katten sannolikt att stryka med.
 
Håller helt med ovanstående inlägg. Har själv en omplacering som tidigare varit i ett hem där de var övertygade om att de kunde övertala hunden att låta bli den inneboende katten.

Efter att ha umgåtts med hunden i fem minuter kan jag inte för mitt liv förstå hur man ö h t kan komma på tanken att "bota" en kattätande hund genom att i lägenhet sammanföra de två motståndarna på liten yta. Om något har hunden nu blivit fullständigt rabiat på katter (vilket inte är ett problem här eftersom vi gärna ser fastigheten som kattfri).

Många som tror att de jobbar med att plocka bort egenskaper sysslar egentligen med att förstärka dem. Har jag märkt.
 
Jag instämmer helt med @Dresden, det måste vara helt vidrigt för katterna (jag skulle aldrig utsätta mina katter för något dylikt).

@Hyzenthlay: Jag tror du får bestämma dig (och snabbt): Hund eller katter. Ingen verkar må bra i situationen och även om du lyckas träna hunden att bli bättre runt katter så varför ska katterna behöva lida under den tid det tar?!
Ingen i huset är nöjd nu.
 
Som ägare av en hund med en extrem jaktlust så tycker jag verkligen inte att jag överdriver.
En sån hund blir oerhört stressad av att hela tiden triggas av lukter och synen av ett "byte".

Nej jag tar större hänsyn till hundens väl ä människas välvilja om välviljan snarare skadar hunden än hjälper. Ibland måste man inse att vissa saker inte går att "bota" och se sig om efter bättre alternativ för djurets bästa.

Du är inte den enda som har en hund med stark jaktlust. Jag har själv en hund som med stor entusiasm skulle slita katter i stycken om hon fick chansen. Jag själv skulle aldrig lita på henne så pass att jag skulle släppa henne lös i någon miljö där det finns katter. Så jag vet att det är otroligt stressande och ingen bra situation för varken hund, katt eller matte när det inte fungerat.

Min poäng var att jag inte tycker att det är någon mening att skuldbelägga TS ännu mer när hon redan vet att situationen är ohållbar och faktiskt söker hjälp.
 
Du är inte den enda som har en hund med stark jaktlust. Jag har själv en hund som med stor entusiasm skulle slita katter i stycken om hon fick chansen. Jag själv skulle aldrig lita på henne så pass att jag skulle släppa henne lös i någon miljö där det finns katter. Så jag vet att det är otroligt stressande och ingen bra situation för varken hund, katt eller matte när det inte fungerat.

Min poäng var att jag inte tycker att det är någon mening att skuldbelägga TS ännu mer när hon redan vet att situationen är ohållbar och faktiskt söker hjälp.
Va? Jag tror att hjälpen är just att vara jävligt RAK OCH TYDLIG med att allt inte går att klicka, lirka eller tvinga bort när det handlar om just instinkter. Fjäsk hjälper ingen i den här ohållbara situationen.
 
Jag vill först och främst vara tydlig med, eftersom en del verkar ha fått situationen om bakfoten, att jag absolut inte har haft hunden lös med katterna vid något tillfälle.
Katterna har varit i tryggt förvar i ett eget rum, med egen utgång och fått komma och gå in och ut som dom vill. Jag skulle aldrig med flit utsätta mina katter för några jakter och angrepp. Nu menar jag inte att dom är 100% komfortabla med situationen, eftersom otryggheten ligger i att hunden överhuvudtaget befinner sig i samma hus.
Misstag i upplägget med dörrar och sånt har gjort att hunden någon enstaka gång har hoppat en koppellängd eller sprungit efter en meter eller två, men inte mer än så.
Men ohållbart är det naturligtvis eftersom både hunden, katterna och jag är olyckliga.

Jag hoppas också att alla förstår att jag naturligtvis inte hade köpt hunden om jag hade vetat hur den skulle bete sig längre fram i tiden. Ibland kan det bli missförstånd och felberäkningar när man pratar med tidigare ägare om hur hunden är och hur den kan tänkas reagera på saker.
Hela situationen är självklart idiotisk och ohållbar, det behöver jag inte höra - för det vet jag redan.
Men det är svårt att omplacera en hund man har hunnit fästa sig vid, fast man måste. Man hoppas på en lösning som inte finns.
Syftet med den här tråden var egentligen inte något annat än ett sätt att hjälpa till att fatta ett beslut som jag redan hade fattat. Det hjälper beslutet på traven att höra andra säga "det går inte att göra någonting åt", fast man egentligen redan vet själv att det är hopplöst.
Hon kommer tyvärr att få hitta ett nytt hem, även fast det känns hemskt. :cry:

Får tacka alla dom som kom med trevliga, konstruktiva svar. :)
 

Liknande trådar

Hundträning Jag har en okastrerad hane på 2,5 år av spetsras. Just nu mår jag väldigt psykiskt dåligt, vilket delvis har med hunden att göra. Så för...
2
Svar
37
· Visningar
5 594
Senast: Kraxa
·
Övr. Hund (Långt!)Jag skulle behöva lite input. Vi har en mellanstor hanhund på snart 1,5 år. Han är en trevlig hund, men! Han är ett helvete för...
2 3
Svar
59
· Visningar
7 026
Senast: AnneB
·
Hundhälsa Hej! Jag skriver detta för att förhoppningsvis få andras synpunkter på vårat problem, men också för att problem ibland blir enklare...
Svar
14
· Visningar
3 978
Senast: nullo-modo
·
Kropp & Själ Konstig rubrik, men det är en fråga som gnagt i mig sedan en tid tillbaka. Hur ska en bära sig åt för att ge upp något som en inte själv...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
18 032
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp