Omsådd på hösten vs. våren?

tgd

Trådstartare
Ni "erfarna", vad har ni att säga om omsådd av beteshage på hösten? Vad är skillnaden mot att så om på våren?
 
Tack tack gammeln för din kommentar!!

Vad har du att säga om insådd med resp. utan skyddsgröda? Vi har nu sått in tidigare utan skyddsgröda om vårarna och då istället slagit vallen två gånger under sommaren för att ge gräset en chans.

Jag läser tacksamt alla tips och råd jag kan!!
 
Japp, det får vi... Men genom att slå av det två gånger under första sommarens uppväxt har det gått bra ändå.

När du sår in med skyddsgröda; vad brukar du ha? Funkar det med korn? (Vi odlar ingen havre.) Tar du bort halmen efter tröskning? Hur blir det med ogräs?
 
Var väl det jag förstod :cool:. Dessutom när du slår av gräset + ogräset så skjuter även ogräsen nya skott och konkurerar i värsta fall ut gräset och på så sätt får du ett sämre näringsvärde i grödan :smirk:

Skyddsgrödan har vi just för att skydda vallen i etableringsstadiet. Dessutom utnyttjar vi ju åkern mer i ekonomiskt syfte eftersom vi då får betalt även första året iform av en bra skörd spannmål. Den utbetalningen får du inte om du odlar vallen i renbestånd år 1 :angel:

Halmen SKA tas hel vid tröskning och bort efter skörd. Inga eller väldigt få ogräs klarar sig igenom en skyddsgröda om man gjort ett gott jobb från början till slut. OBS att man sår en reducerad mängd korn (lämplig skyddsgröda) just med tanke på att man inte vill kväva vallen under sommaren. Det går även bra (i vissa områden) att så höstvete på hösten och sedan sår man vallfröet tidigt på våren in i höstgrödan (hemligt tips, bara för dom som är vassa :cool: )
 
Reducerad mängd

Slukar girigt det som skrivs :)

Reducerad mängd skyddsgörda - vad innebär egentligen det? Hur mycket är en "reducerad mängd"?
 
Re: Reducerad mängd

Beror lite på vad man bor, hur fälten ligger, vilken grobarhet och 1000-korn vikt man har på utsädet. Men säg att man i korn lägger sig på 180-200kg/ha :idea:
 

Liknande trådar

Mat Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂 Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl: Så känner behöver...
2
Svar
28
· Visningar
1 592
Senast: Linta
·
Tjatter Vad ser ni mest framemot vad gällande hösten? Jag ser framemot krispig luft, massor av tända ljus, stalla in hästarna, tända brasor och...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
3 768
Hemmet Varje år, framåt våren och sommaren, så blir vattnet i min dusch svalare och svalare. Jag vrider upp temperaturen mer och mer, ända...
Svar
15
· Visningar
2 296
Senast: KesoNeso
·
Trädgård & Växter Om man har ett lite mindre växthus, där man kanske vill sätta ut sina plantor någorlunda tidigt på våren - finns det något man kan göra...
Svar
4
· Visningar
563
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp