Äntligen är hösten här.

Halloween kommer från Irland om man ska vara petig. ;)
Vi firar också Thanksgiving för som du säger, finns inga roliga högtider på hösten mer än halloween och allahelgona.
Ska man vara petig är ju halloween samma högtid som allhelgona, bara att vi är tråkigare här uppe och bara tänder ljus på gravar.
 
Ska man vara petig är ju halloween samma högtid som allhelgona, bara att vi är tråkigare här uppe och bara tänder ljus på gravar.
Nja inte riktigt

Allhelgonadagen är en kristen helgdag som firats i över tusen år till minne av kyrkans alla olika helgon. Allhelgonadagen firas alltid den 1 november. Men sedan 1950-talet firar vi Alla helgons dag första lördagen i november. Fredagen innan kallas allhelgonaafton.
På alla helgons dag besöker många människor kyrkogården och tänder gravljus och tänker extra mycket på människor de känner som har dött.

Halloween
Det är många som tror att Halloween är något modernt som kommer från USA. Men så är det inte alls! Halloween kommer av det irländska namnet "All hallows eve" som på svenska betyder "alla helgons afton". Halloween firas alltså dagen innan Allhelgonadagen - den 31 oktober.

Det var kelterna på Irland som började fira att sommaren var slut och det nya året skulle börja. Nya året började 1 november då. Festen kallades "Samhain". Kelterna trodde att onda krafter var i farten vid årstids skiften. De tände därför eldar och festade hela natten. Dels för att skrämma häxor men också för att vägleda de döda som man trodde skulle komma fram under natten.
Under 1800-talet flyttade många irländare till USA och där utvecklades firandet till en riktig familjefest med det vi idag tänker på när vi hör om halloween. Men inte förrän på slutet av 1900-talet började vi i Sverige att fira Halloween.
 
Nja inte riktigt

Allhelgonadagen är en kristen helgdag som firats i över tusen år till minne av kyrkans alla olika helgon. Allhelgonadagen firas alltid den 1 november. Men sedan 1950-talet firar vi Alla helgons dag första lördagen i november. Fredagen innan kallas allhelgonaafton.
På alla helgons dag besöker många människor kyrkogården och tänder gravljus och tänker extra mycket på människor de känner som har dött.

Halloween
Det är många som tror att Halloween är något modernt som kommer från USA. Men så är det inte alls! Halloween kommer av det irländska namnet "All hallows eve" som på svenska betyder "alla helgons afton". Halloween firas alltså dagen innan Allhelgonadagen - den 31 oktober.

Det var kelterna på Irland som började fira att sommaren var slut och det nya året skulle börja. Nya året började 1 november då. Festen kallades "Samhain". Kelterna trodde att onda krafter var i farten vid årstids skiften. De tände därför eldar och festade hela natten. Dels för att skrämma häxor men också för att vägleda de döda som man trodde skulle komma fram under natten.
Under 1800-talet flyttade många irländare till USA och där utvecklades firandet till en riktig familjefest med det vi idag tänker på när vi hör om halloween. Men inte förrän på slutet av 1900-talet började vi i Sverige att fira Halloween.
Så du menar att vi inte firar samma högtid "jul", eftersom vi firar julafton, medan andra firar juldagen?
 
Så du menar att vi inte firar samma högtid "jul", eftersom vi firar julafton, medan andra firar juldagen?
Ursprunget är inte samma för halloween som allhelgona
Jul firas för Jesu födelse men i och för sig föddes han förmodligen i mars så ja egentligen firar vi midvinterblot eftersom precis som du skriver kyrkan tog över hedniska högtider det vet jag också

Jag tycker dock man ska skilja på alla helgons dag och halloween eftersom alla helgons dag är för att uppmärksamma helgon och halloween för att skrämma bort häxor och fira det nya året som enligt kelterna började den 1 november

Halloween ska alltid vara den 31 oktober medan alla helgons dag firas första lördagen i november röd dag så ibland är det inte ens samma helg allhelgonadagen är dock alltid den 1 november
Helt olika ursprung inte samma sak och bör inte klumpas ihop anser jag
 
Julfirande är ungefär detsamma oavsett dag halloween fanns inte ens i Sverige förr?!
Firande i form av utklädnad och supa skallen av sig, nej det fanns inte. Men det är ju ändå samma högtid, bara att hur det högtidlighålls har ändrats. I Sverige hade vi påskkärringar som gick runt och tiggde godis förr, men så gjordes inte i andra länder, är det en annan högtid?

Grunden i allhelgona är att kristendomen kapade Samhain, och spred den, på samma sätt som de tog midvinter och midsommar och gjorde om till att fira Jesus respektive Johannes döparen, etc, etc, etc
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 281
Senast: Calmiche
·
Tjatter Jag känner att jag vill ha en tråd för oss som älskar höst. Om jag inte är ensam ;) Hur ska ni njuta för att få ut så mycket som...
2
Svar
39
· Visningar
1 446
Hundhälsa Jaa, jag igen… Otur som få har vi nu… Började med hornhinneskada, vid tredje återbesöket som var i torsdags så hade vi hornhinneskada...
Svar
9
· Visningar
2 933
Senast: Fibusen
·
Hundavel & Ras Min man har stora drömmar, vilket ju är bra, men samtidigt väldigt lite insikt i hur det ser ut i det verkliga livet, känns det som...
2 3
Svar
56
· Visningar
9 530
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp