Höstiga grytor. Tips!

Halcyon

Trådstartare
Kan inte va enda som sug på grytor nu till hösten? :d 🍂

Jag gör ofantligt lite grytor, typ bara Kalops. :rofl:

Så känner behöver massa tips! Hit me!

Skriver inga presenter då en del saker går byta ut och fler nytta av tråden :up:
 
Jag är så tråkig att jag ytterst sällan gör något från recept. snarare att jag tittar i trädgård och skafferi och häver ihop nåt :D

Basen är kött av något slag som jag tärnar eller bara delar och bryner. Fyller på med buljong, nån lök och valfria kryddor. Sen får det koka tills köttet börjar bli mört. Då har jag i grönsaker efter tillgång.

Sedan har jag en klassiker som jag inte vet om den går att definiera som gryta? Affären har emellanåt billig hel färsk kyckling. Delar och tar valfri mängd. Bryner lite lätt i en gryta, häller på vatten och buljongtärning samt en torkad lime. När det kokat nästan klart har jag i kokosgrädde. Tar ur limen, annars blir det lätt lite väl beskt. Ris till.
 
Den här gillar jag mycket. Jag brukar hotta upp den med lite söt chilisås men även som den är, är det mycket smak. Går utmärkt att frysa. Jag brukar dessutom ha i vad jag har hemma som paprika och blomkål.

https://www.tasteline.com/recept/kycklinggryta-5/

Edit: Jag brukar använda kycklingdelar som ben eller klubbor och bara låta den puttra lite längre. Lägger då inte i alla grönsaker från början så de inte kokar sönder.
 
Måste av nyfikenhet fråga, blev din sås fiskbullsfärgad eller gyllene som på bilden? 😂 Jag gillar att läsa kommentarerna på recept, och hur olika folk lyckas göra med samma recept 😅
Haha jag tror inte ens att jag reflekterat över färgen! Och fiskbullar vet jag inte om jag någonsin ätit 🤔 Och dessutom var det nog uppåt ett år sedan jag gjorde den där grytan senast... Ja du hör ju, jag är helt hopplös! Men jag kan återkomma med rapport gällande såsfärg nästa gång jag gör den 😉
 
Den här krämiga kycklinggrytan är galet god speciellt med philadelphia vitlök och örter (men halvera fonden, blir tillräckligt salt ändå!)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230927_234034_Chrome.jpg
    Screenshot_20230927_234034_Chrome.jpg
    64,3 KB · Visningar: 46
Bryn stora bitar purjo och små knubbiga kantareller. Lägg åt sidan. Bryn grytbitar nötkött. Salta o peppra. Häll på buljong efter smak. I med purjo. Koka tills köttet är mört. Red med grädde. I med svampen. Mysputtra så det gifter sig. Smaka av.
 
Jag brukar alltid ha i oxsvans i min boeuf, blir mycket mer smakrikt då. Nu vill jag också ha boeuf.
Det ska nog testas! Frågan är var jag får tag i Oxsvans, om går på lokala ICA eller måste ta kik i storstan (Nyköping). Inte så ofta man kollar efter den styckdetaljen :rofl:
 

Liknande trådar

Hemmet Läste en tråd på Facebook om någon som köpt en grillpanna på Erikshjälpen, rengjort, oljat in och fått jättefin. Nu var det inte...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
5 837
Senast: Enya
·
Tjatter LL: @bollen__ och @Islandshästryttare Deltagarlista: 1. Heffaklumpen 2. Harrysen 3. Blacksmithfarm 4. Kilauea 5. qitis 6. cirkus 7...
42 43 44
Svar
872
· Visningar
10 559
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 108
Senast: Whoever
·
Tjatter Välkomna till ulvleken! Deltagarlista Kilauea Qitis Harrysen Heffaklumpen LenaH Blacksmithfarm Glimra Fio Gabby_Ossi Jfrelin Lobelia...
32 33 34
Svar
677
· Visningar
9 257
Senast: Madalitso
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Störiga saker vi stör oss på, del 33
  • Inredningstråden, del 2
  • Att bjuda någon?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp