Omstoppas efter 2 månader??!!

Sv: Omstoppas efter 2 månader??!!

Du skrev detta i ditt förra inlägg:
"Förlåt att jag säger emot dig IGEN! Men det är långt ifrån säkert. Jag hade också fått lära mig det, tills en bekant provat ut en ny sadel av en mkt duktig och känd utprovare. Denne sa att man ska INTE ALLS stoppa om/fyllnadstoppa en vanlig ullstoppad sadel efter inridning eftersom stoppningen SKA sätta sig lite efter hästen. Det är lite det som är poängen med ullstoppningen...Pfiffen är här undantaget som bekräftar regeln, eftersom tillverkaren med flit stoppat sadeln mycket löst. Den ska fyllnadsstoppas hos en sadelmakare som gör det efter hästen och inte efter en standardmall.
Omstoppning ska ske när stoppningen börjar bli knölig eller på annat sätt bli dålig, inte efter x antal år/månader/ridtimmar. Inte slänger du bort ett par väl ingångna skor??? Snarare tvärt om...dessa behåller du mer än gärna då de blir skönare när man gått in dom efter foten... Samma med sadlar! JAG tycker det låter mycket logiskt! "

Alltså tycker du inte att man ska stoppa om en inriden sadel, för då formas inte sadeln efter hästen. Men jag har inte skrivit att man ska det, jag har skrivit att man ska fylla på med stoppning.

Vid vanlig ullstoppning och en lagom mjuk stoppning behöver man fylla på efter 50-60 timmars ridning.

Precis, så är det!!! Om inte sadeln är knölig, hård eller det är nåt annat fel på stoppningen så ska den INTE stoppas om, förutsatt att den passar hästen då. Har inte stoppat om nån av mina Prestige sadlar.

Diabolical_Kitten skrev:
Alltså tycker du inte att man ska stoppa om en inriden sadel, för då formas inte sadeln efter hästen. Men jag har inte skrivit att man ska det, jag har skrivit att man ska fylla på med stoppning.

Vid vanlig ullstoppning och en lagom mjuk stoppning behöver man fylla på efter 50-60 timmars ridning.
Nej, jag tycker inte man ska stoppa om en väl inriden sadel om det inte behövs. Finns det ett behov, knölig stoppning, hård stoppning, snedheter mm, så är det läge att stoppa om den.

Man kan inte generellt säga att en ullstoppad sadel behöver fyllas på efter x antal ridtimmar. Det är olika från märke till märke. Är man osäker ska man givetvis ta kontakt med en duktig sadelmakare.

//Alice

Men läs det sista! "Vid vanlig ullstoppning och en lagom mjuk stoppning behöver man fylla på efter 50-60 timmars ridning."

Vid en hård stoppning behöver man inte fylla på, men vid en mjuk behöver man faktiskt det.

Diabolical_Kitten skrev:
Men läs det sista! "Vid vanlig ullstoppning och en lagom mjuk stoppning behöver man fylla på efter 50-60 timmars ridning."

Vid en hård stoppning behöver man inte fylla på, men vid en mjuk behöver man faktiskt det.
Men en ullstoppning SKA vara lite mjuk och ha lite svikt! Den SKA ge efter för ett visst tryck! Stoppningen ska INTE vara hård och inte ge efter för tryck, men den ska inte heller vara svampig.

Tror du och jag definierar "mjuk" på två olika sätt....

//Alice

Vissa sadlar, bla Kieffer är bara halvt stoppade när de är nya, bara för att sadelmakaren ska kunna stoppa den efter hästen.
I bla England och Tyskland säljs de flesta sadlar av sadelmakare som då direkt kan anpassa sadeln efter hästen, därför räcker det med halv stoppning.
I Sverige säljs de flesta sadlar från butiker utan sadelmakare, men det bryr ju inte sadeltillverkarna sig om utan tillverkar alla sadlar lika vilket land de än ska till.
Gämför man på stoppningen på en ny sadel och en nyomstoppad sadel är det mycket stor skillnad.

Sock skrev:
Vissa sadlar, bla Kieffer är bara halvt stoppade när de är nya, bara för att sadelmakaren ska kunna stoppa den efter hästen.
I bla England och Tyskland säljs de flesta sadlar av sadelmakare som då direkt kan anpassa sadeln efter hästen, därför räcker det med halv stoppning.
I Sverige säljs de flesta sadlar från butiker utan sadelmakare, men det bryr ju inte sadeltillverkarna sig om utan tillverkar alla sadlar lika vilket land de än ska till.
Gämför man på stoppningen på en ny sadel och en nyomstoppad sadel är det mycket stor skillnad.
:bow:

//Alice

Men när en MJUK stoppning har satt sig blir den PLATT och TUNN. Då måste man fylla på med mer, för annars fungerar inte stötdämpningen som den ska.

Diabolical_Kitten skrev:
Men när en MJUK stoppning har satt sig blir den PLATT och TUNN. Då måste man fylla på med mer, för annars fungerar inte stötdämpningen som den ska.
OM den blir platt och tunn, ja! Men läs inlägget från Sock! Det gäller inte generellt ALLA ullstoppade sadlar.

Min har satt sig fint i stoppningen. Den har bra stötdämpning och är varken platt eller tunn, utan har en bra svikt i sin stoppning! Trots att jag snart ridit 8 mån i den.

//Alice

Det finns olika sorters ullstoppning. Sadelmakarna har inte samma sorters ull. Den kan vara antingen lång- eller kortfibrig. Det ena ger en hårdare stoppning och det andra en mjukare (kommer inte ihåg vilken det var). Men det blir stor skillnad , så man bör alltid låta samma sadelmakare stoppa om sadeln för att det ska bli samma ull i. Byter man ull kan man efter ett antal ggr få byta all stoppning i sadeln.
Angående att det är syntet stoppning istället för ull i en del nya sadlar så stämmer det. Jag provade en ny Wellington till min häst som var något vid i bommen (men det hade gått att stoppa om den så den hade passat), men sadelmakaren avrådde från detta då all stoppning hade behövt bytas. Tror att det är så med Amerigo sadlarn också, att de är syntet stoppade.

Sock skrev:
Det finns olika sorters ullstoppning. Sadelmakarna har inte samma sorters ull. Den kan vara antingen lång- eller kortfibrig. Det ena ger en hårdare stoppning och det andra en mjukare (kommer inte ihåg vilken det var). Men det blir stor skillnad , så man bör alltid låta samma sadelmakare stoppa om sadeln för att det ska bli samma ull i. Byter man ull kan man efter ett antal ggr få byta all stoppning i sadeln.
Angående att det är syntet stoppning istället för ull i en del nya sadlar så stämmer det. Jag provade en ny Wellington till min häst som var något vid i bommen (men det hade gått att stoppa om den så den hade passat), men sadelmakaren avrådde från detta då all stoppning hade behövt bytas. Tror att det är så med Amerigo sadlarn också, att de är syntet stoppade.
Intressant info! :bow:

Ska bli spännande att se vad sadelmakaren säger om min Pfiff. Den ska stoppas om pga att jag har köpt den beg och den ska stoppas om efter min häst och få en chans att sätta sig efter min hästs rygg. Nu är ju stoppningen satt efter en annan häst! Det kanske blir likadant här....att hela stoppningen behöver bytas pga det du berättar! Jag vet ju inte hur den är stoppad sedan tidigare.

//Alice

Ja det är alltid kul att höra vad sadelmakarna har att säga, för man kan ju inte se så mycket själv av stoppningen. :)

Sock skrev:
Ja det är alltid kul att höra vad sadelmakarna har att säga, för man kan ju inte se så mycket själv av stoppningen. :)
Det enda som är lite lustigt är att det ofta finns lika många åsikter om det här med stoppning och omstoppning som det finns sadelmakare. :crazy:

När h*n ändå är ute ska h*n få kasta ett öga på hoppsadeln också eftersom den ska säljas...

//Alice

alice skrev:
OM den blir platt och tunn, ja! Men läs inlägget från Sock! Det gäller inte generellt ALLA ullstoppade sadlar.

Min har satt sig fint i stoppningen. Den har bra stötdämpning och är varken platt eller tunn, utan har en bra svikt i sin stoppning! Trots att jag snart ridit 8 mån i den.

//Alice

Jo, det gäller VISST alla mjukt stoppade sadlar. TILL SLUT blir dom platta.

Men då var din stoppning inte mjuk, då var den normalhård. FB har mjuk stoppning i sina sadlar för att ta ett exempel.

hej hopp ..

om sadeln är stoppad mjuk från tillverkare ,skulle jag vilja påstå att man stoppar om det (topstoppar dvs man fyller i mer material) den efter hästen innan man börjar rida i den.
Då den bara är fylld till hälften och är avsedd att rättas till inför vilken häst den kommer bli avsedd för.
Självklart bör detta ske av en sadelmakare.
Just bossan på sadeln är känslig,man kan förstöra stoppningen om man trycker för hård när man skall känna efter om man tycker den är bra, utan att man ens märker av det.

men i slut ändan är det alltid hästen som talar om när nått är galet med sadeln.
Frågan är om ägaren/ryttaren uppmärksammar detta.

vilket material man sedan använder i sadeln (ull syntet tagel) är ganska ovesäntligt så länge hästen säger att den är nöjd med det som finns i sadeln

mvh loppfrö

Loppfrö skrev:
hej hopp ..

om sadeln är stoppad mjuk från tillverkare ,skulle jag vilja påstå att man stoppar om det (topstoppar dvs man fyller i mer material) den efter hästen innan man börjar rida i den.
Då den bara är fylld till hälften och är avsedd att rättas till inför vilken häst den kommer bli avsedd för.
Självklart bör detta ske av en sadelmakare.
Just bossan på sadeln är känslig,man kan förstöra stoppningen om man trycker för hård när man skall känna efter om man tycker den är bra, utan att man ens märker av det.

men i slut ändan är det alltid hästen som talar om när nått är galet med sadeln.

vilket material man sedan använder i sadeln (ull syntet tagel) är ganska ovesäntligt så länge hästen säger att den är nöjd med det som finns i sadeln

mvh loppfrö

Hmm, låter sunt,, :smirk:

Så länge inget känns konstigt/fel, eller som hästen verkar nöjd, så behöver inget åtgärdas..

Eller är det meningen att man ska gå till en sadelmakare och stoppa sadeln, pg.a. görandets skull?? :crazy:

Jo, det gäller VISST alla mjukt stoppade sadlar. TILL SLUT blir dom platta.
Visst blir dom det till slut! Jag säger inte att man aldrig behöver stoppa om en ullstoppad sadel. *suckar tungt* Det var efter 50-60 ridtimmar vi pratade om. "Sock" gav en mycket bra förklaring, där VISSA, ffa tyska märken som Pfiff, Kieffer mm, behöver fyllnadsstoppas pga halvstoppade sadlar från fabrik. Gäller fortfarande inte alla ullstoppade sadlar.
Däremot kommer ju alla ullstoppade sadlar någon gång att komma till en punkt där de behöver stoppas om. Sen hur lång tid det tar varierar med en mängd parametrar.

//Alice

Loppfrö skrev:

:bow:
Och det tror jag att många glömmer!!! Hästen måste bli den som bestämmer om sadeln fungerar eller inte. Det är ju ändå den som i slutändan ska utföra ett arbete med sadeln på ryggen.

//Alice

En sadelmakare som hävdar att alla sadlar måste stoppas om efter ett ha brukats ett antal timmar vill bara försäkra sig om att ha arbete. Att alla fabriksstoppningar skulle vara så dåliga att de efter en kort tids brukning måste stoppa om är totalt fel.
Vad man bör göra är att låta en sadelmakare kontrollera stoppningen och då kan denne också försäkra sig att sadeln ligger rätt på hästen.

Om en sadel behöver toppfyllas ska man som ägare av sadeln försäkra sig om att sadelmakaren inte fuskar när denne stoppar sadeln. När sadeln behöver toppfyllas bör man tyvärr som kund kräva av sadelmakaren att sadelns befintliga stoppning inte får flyttas om.
Hela poängen med toppfyllning av sadeln är att man "hindrar" den befintliga stoppningen, som format sig efter hästens rygg, att flytta runt i sadeln och man kan försäkra sig att sadel ligger rätt i balans när hästen är under arbete.

Detta hör inte helt till ämnet, men jag hoppas att någon kan hjälpa mig ändå. Jag är intresserad av att läsa mer om Pfiffsadlar. Är det någon som vet om det finns någon hemsida jag kan läsa om detta?

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 787
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 1. Min chef verkar inte kunna skriva ett arbetsgivarintyg, tim-antalet ser inte ut att stämma. På två av månaderna ser det ut att vara...
Svar
0
· Visningar
707
Senast: emma74
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 890
Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har... 2
Svar
21
· Visningar
4 715
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • GVFÖ 2025
  • Ung kille

Hund, Katt, Andra Djur