Bukefalos 28 år!

Omvänd creepfeeding?

K

knasan

Om man vill utfodra en shettis och ett dräktigt islandssto som går tillsammans en hel vinter i en lösdrift, hur löser man det praktiskt, så att shettisen får lite mat och stoet mer? Kan man t ex placera en foderhäck/krubba högre så inte shettisen når, eller ställer den sej då på bakbenen? Lösningen ska ju vara trygg men också okomplicerad att utföra dagligen. De kommer att ha halmbädd att knapra på i en utebox samt gå en kuperad hage med mycket gott fjolårsmums. Om jag uppfattat det rätt så behöver en shettis inte många strån hö (ska räkna mer exakt när jag får analysen på höet), och vad händer med den om den får för mycket?

Eller är det så att islandsstoet inte behöver så mycket extra energi/protein innan våren och vårgräset kommer, så skillnaden dem emellan är kanske ändå inte så stor under vintern? Stoet betäcks i juli/augusti.

Är det praktiskt väldigt osmart att ha shettis och dräktigt sto ihop, även om stoet är en annars lättfödd islandshäst? Det enklaste för oss hade varit att bara fylla höhäckarna och så äter hästarna det de behöver själva, men det klarar kanske shettisen inte av?

Mycket tacksam för svar!!!
 
Sv: Omvänd creepfeeding?

När min travare som är väldigt svårfödd gick på lösdrift, gick hon tillsammans med 2 islandshästar och ett väldigt lättfött russ.

Jag undrade också hur det skulle gå ihop sig men det löste sig utan problem. Har de bara fri tillgång äter de vad de behöver. Alla hästarna var jätte fina i hullet den vintern!
 
Sv: Omvänd creepfeeding?

Låter trösterikt!
Någon sade till mej idag också att hennes erfarenhet var att hästar på lösdrift drar såpass mycket kalorier att de behöver det de äter. De hade haft shettis ihop med islandshästar över vintern.

Kanske räcker det med att ha en krubba för tillskottsfodret till stoet på en tillräckligt hög höjd (85 cm rekommenderas enligt normer) så att shettisen inte äter det, men att den ändå får fri tillgång till det gemensamma höet.
 
Sv: Omvänd creepfeeding?

Sök på mina inlägg här i forumet - minns ej vad jag hade för rubrik men jag hade snarlik fundering och fick bra tips.
 
Sv: Omvänd creepfeeding?

Rekommenderar dig till o ha fritillgång på grovfoder åt båda men att de kanske binds upp medans de äter kraftfodret. Shettisar når högre upp än vad man tror när de är på matjakt.:crazy: :crazy:
 
Sv: Omvänd creepfeeding?

Man kan ju ta in stoet och fodra extra på sidan av sas, och på så sätt täcka hästens behov efter individen.
 
Sv: Omvänd creepfeeding?

Fast just höet och gräset? Visst är det så att shettisen behöver såpass mycket mindre gräs på sommaren att man måste hålla den i en egen hage för att den inte ska bli sjuk, medan stoet med föl behöver mycket, mycket mera bete? Och då blir ju fölet ändå ensam, så då försvinner vitsen med sällskapshästen...? Visst är det överhängande risk att shettisen skulle få fång?

Och så samma sak på vintern, man utfodrar båda ihop och då äter ju båda ungefär lika mycket. Till stoet väljer man hellre ett näringsrikt hö och lägger till bara lite kraftfoder, hellre än att ta ett näringsfattigt hö, bara för shettisens skull, och ge stoet massa kraftfoder i kompensation, väl?

Så jag ska väl slå shettisen ur hågen och köpa en häst med mer likartat näringsbehov, eller hur?
 
Sv: Omvänd creepfeeding?

Fast den tiden som stoet är inne och äter är väl försumbar om man ställer det till hela dygnet, har man hässt med extra behov så är man tyvärr piskad att ordna så att det blir till det bästa för var och en.

Behovet hos ett digivande eller dräktigt sto/islänning kontra en shettis, kan du aldrig kompensera genom att ge stoet ett extra näringsrikt hö. Det kräver tyvärr lite eget arbete sas.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp