Bukefalos 28 år!

Ond ridlärare tung roll för Jonas Karlsson

Jonas Karlsson spelar en manipulativ ridlärare som begår övergrepp på unga flickor i nya C More-serien ”Nattryttarna”.
Det blev en tung inspelning.
– Efter att spelat en sådan här roll i ett halvår är man otroligt sugen på att göra dumma komedier, säger han.
 
Även om det kretsar kring det gamla snusket så var det märkligt att se den gamla dokumentären "Dömd på förhand" i ljuset av vad de inblandade berättat de senaste åren. Det finns ett avsnitt på youtube men jag har för mig att den var i två delar? Och att så att säga huvudpersonen i den andra (som inte finns på youtube) visade upp sina egna absurda "rekonstruktioner" för att bevisa att det hade varit oooomöjligt att ha samlag i bilens baksäte som påståtts.

Ur rättsväsendets perspektiv blir jag bara så :banghead: över hur SVT kunde lägga all denna sändningstid på en dömd person - utan att det beviljats resning och utan att någon fällande dom hade ändrats. Och öppet skuldbelägga och misstänkliggöra unga tjejer som redan haft ett helvete och som domstolarna bedömt som trovärdiga och tillförlitliga. Men det kanske bara visar hur extremt manipulativ han var som lyckades sälja in storyn även där.
 
Även om det kretsar kring det gamla snusket så var det märkligt att se den gamla dokumentären "Dömd på förhand" i ljuset av vad de inblandade berättat de senaste åren. Det finns ett avsnitt på youtube men jag har för mig att den var i två delar? Och att så att säga huvudpersonen i den andra (som inte finns på youtube) visade upp sina egna absurda "rekonstruktioner" för att bevisa att det hade varit oooomöjligt att ha samlag i bilens baksäte som påståtts.

Ur rättsväsendets perspektiv blir jag bara så :banghead: över hur SVT kunde lägga all denna sändningstid på en dömd person - utan att det beviljats resning och utan att någon fällande dom hade ändrats. Och öppet skuldbelägga och misstänkliggöra unga tjejer som redan haft ett helvete och som domstolarna bedömt som trovärdiga och tillförlitliga. Men det kanske bara visar hur extremt manipulativ han var som lyckades sälja in storyn även där.
Var det SVT? Jag såg det när det visades på tv för 30 år sen och har för mig att det var i tv3?
 
Det är möjligt att det var något på trean också men ettan syntes tydligt i bild på den som hette Dömd på förhand (och som med rätta fälldes i granskningsnämnden) så den var en SVT-produktion.
Då spökar säkert mitt minne med mig, ska leta reda på den och se om det är detsamma som jag tänker på.
 
Om ngn är intresserad så är länk till dokumentären här:

Skrämmande! Orkade inte ens kolla på hela.
 
En kvinna som lämnar en våldsam man löper 900% risk att bli dödad. Ni läste rätt.
Viktigt ämne och jag vill egentligen inte störa diskussionen men p.g.a. den andra citerade meningen känner jag mig tvungen att hoppa in. En risk kan inte vara högre än 100%. Har du någon källa så kan jag försöka hjälpa till med en bättre formulering? Kan tänka mig att risken är 900%  högre än för någon grupp som man jämför med.
 
Om ngn är intresserad så är länk till dokumentären här:

Skrämmande! Orkade inte ens kolla på hela.

Kl
”De fatta… tyckte ju att jag ljög”
(En av de förhörda tjejerna som pratade om polisen)

Skrämmande dokumentär, har inte sett hela än dock utan bara ca 30 min. Har sett två avsnitt av nattryttarna och har inte koll på bakgrundshistorien men JJ verkar sjukt obehaglig…
 
Kl
”De fatta… tyckte ju att jag ljög”
(En av de förhörda tjejerna som pratade om polisen)

Skrämmande dokumentär, har inte sett hela än dock utan bara ca 30 min. Har sett två avsnitt av nattryttarna och har inte koll på bakgrundshistorien men JJ verkar sjukt obehaglig…

Om du ser den gamla dokumentären - och inte har hört radiodokumentären Hästgården eller något av det som kommit fram sedan 2018 - så kan det vara bra att känna till något om vad som sas där. Nämligen att i princip alla som bott på gården och som i tv-dokumentären påstod att ridläraren var oskyldig trädde fram i Hästgården (dvs drygt 20 år senare) med att de hade varit utsatta eller känt till övergreppen. Men att de ljög om det i dokumentären från 1990-talet för att hålla fasaden uppe och kunna stanna kvar på gården.
 
Sett två första avsnitten nu, mycket välgjord serie.. men tror inte jag vill se mer, riktigt obehagligt o kommer "så nära " :crazy:
 
Helt ärligt förstår jag inte vitsen med att mjölka ut så mycket det bara går ur den här storyn.

En del av de inblandade är av olika anledningar ärrade för livet. Många vid sidan om gjorde ingenting där och då medan andra gick mer eller mindre ensamma och vittnade vid rättegång(arna).

Men.. de som förut teg som muren och inte erbjöd sig att vittna är inte speciellt tysta idag utan påtalar gärna för allt och alla som vill och inte vill höra på att de minsann visste vad som pågick. För mig känns allting bara som en ändlös och meningslös upprepning.

Jag tycker det är bra, även om det är ett visst mjölkande av samma story så är det något som alltid är aktuellt och alltid är viktigt. Kanske ännu mer nu med alla nya och gamla skandaler som kommer fram ur mörkret. Serien når långt utanför hästsverige och väcker frågor och funderingar.
På mitt jobb följer nästan alla serien, ingen förutom jag har anknytning till hästar men den väcker helt klart engagemang. Jag har fått många frågor om hur det ser ut, vad som görs osv.
Det tycker jag är bra!
 
Kollade precis på senaste avsnittet, fy tusan vad fruktansvärt det var. Fick stänga av ljudet och spola framåt bitvis pga obehagligt. Vilket svin.
 
På vilket sätt var det värre? 😢
På många sätt.
Serien är fiktion sedd ur äldsta dotterns ögon. Mycket av vad som verkligen hände är inte med eftersom det är andra som var utsatta som valt att inte medverka i serien och mycket är ändrat pga det. En sak som tyvärr är helt missat är hur man själv blir av att vara i närheten av en människa som är som han var. Att bli nedtryckt för ungeför allt man gör, särskilt det som ÄR schyssta och lojala handlingar medan allt som är illojalt mot andra eller rent av taskigt hyllas av honom. Det gör en inte alltid till en jättehärlig eller pålitlig människa. Han älskade att härska och söndra och var experten på området
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp