Ond ridlärare tung roll för Jonas Karlsson

Jonas Karlsson spelar en manipulativ ridlärare som begår övergrepp på unga flickor i nya C More-serien ”Nattryttarna”.
Det blev en tung inspelning.
– Efter att spelat en sådan här roll i ett halvår är man otroligt sugen på att göra dumma komedier, säger han.
 
Nej, men om den tilltänkta publiken är hästmänniskor, som kommer märka när det är fel, kan det inte vara värt att få det rätt då? Det är ju enkelt - låt nån som håller på med hästar läsa igenom manus en gång och rätta till misstagen, och så är saken biff.
Tänker att man försökt skapa något som kan förstås av en så bred publik som möjligt trots att det hela utspelar sig inom hästvärlden, och då prioriterar man nog formuleringar som gör att hela publiken kan hänga med. Då offrar man kanske grader av korrekthet för att manuset inte ska innehålla för mycket jargong.

Spekulerar såklart bara och vet inte om dessa funderingar ens funnits, men det vore en rimlig prioritering att göra tycker jag.
 
Tänker att man försökt skapa något som kan förstås av en så bred publik som möjligt trots att det hela utspelar sig inom hästvärlden, och då prioriterar man nog formuleringar som gör att hela publiken kan hänga med. Då offrar man kanske grader av korrekthet för att manuset inte ska innehålla för mycket jargong.

Spekulerar såklart bara och vet inte om dessa funderingar ens funnits, men det vore en rimlig prioritering att göra tycker jag.
Det tror jag också, och alla människor jag pratat med (utanför Buke då. ;) ) som sett serien har varit icke-hästmänniskor. Det handlar ju om något större än hästsporten.
 
Och då är det inte ens i närheten av så illa som det verkligen var 😅

Nu har jag sett alla avsnitt och det har varit otroligt jobbigt. Ändå var verkligheten så mycket värre., Det går knappt att fatta hur vi lyckades navigera utan att bli helt trasiga allihop. Mina barn är alltså döttrarnas bästa kompisar, sonen och deras pojke var jämngamla och lekte jättemycket, vi bodde grannar under många år. Episod 5 är den värsta (tycket både jag och mina barn) , det är en av de värsta händelserna what-so-ever. Detta som inte var klädpoker, hände midsommar 2000, barnen (mina + döttrarna) kom på honom med att ha sex med en stalltjej, han blev såklart helt jävla skogstokig och hotade med att döda dom, de sprang ut och gömde sig utomhus (mina var bara 10 år) Anna och jag var i bilen på väg hem (med en häst) när Sophie ringde och grät, det var första gången som Anna berättade allt för mig. Dagen efter försökte han köra över Anna som då var höggravid, det blev ett stort hål i deras hus när han missade henne och drog rätt in i väggen. Jag tror inte att den skräcken som de levde under riktigt går att beskriva.
Crusse ska vara ett halvblod med fin hoppstam och spelas av en saddlebred - hur långt ska man dra det enligt dig?
Crusse i serien är ett hopplock av minst 4 hästar, en B-ponny, en C-ponny, en D-ponny och sen själva Crusse som mycket riktigt var en skimmel e. Calido I-Capitol (förresten var det jag som döpte honom) Crusse gick väl kanske 130 som bäst han hade kunnat gå betydligt högre med en rimlig matchning. För att inte göra saker för röriga förenklade man nog hela detta med hästarna. Till exempel så såldes inte Crusse på hennes 18-årsdage däremot så såldes två andra av hennes ponnyer på den dagen hon fyllde 12, han gjorde det av ren elakhet och för att hon skulle lära sig att inte bli så känslomässigt engagerad i ponnyerna.
Nej, men om den tilltänkta publiken är hästmänniskor, som kommer märka när det är fel, kan det inte vara värt att få det rätt då? Det är ju enkelt - låt nån som håller på med hästar läsa igenom manus en gång och rätta till misstagen, och så är saken biff.
Fast det är det inte i första hand, den tilltänkta publiken är bredare, sen att Ridsport/Hippson väljer att marknadsföra är en annan sak.

Sakfrågan då'rå man kunde byta ryttare på hästar hejvilt på den tiden eftersom jag var med så vet jag att det var exakt så han gjorde för att bestraffa eller för att hissa. Man kunde efteranmäla på plats till en till klass också så det var inte alls omöjligt. Även om det kanske inte var tydligt vad som exakt hände men alla varianter var möjliga
 
Har börjat titta på första avsnittet, men har de inte haft någon som hjälpt dem att få hästbegreppen rätt? På första tävlingen så går det bra, och huvudpersonen, som rider c-ponny, får veta att hon ska starta D-ponny också. Menar de verkligen det, att hon fick göra en till start på en annan häst, eller menar de att hon får starta en klass högre på ponnyn hon sitter på?

Men orka hala upp sig på detaljer 😅
Herregud, serien tar upp fruktansvärda händelser och du stör dig på småsaker.
 
Det var inte tävlingsreglerna som var min poäng, utan om de vill berätta att Tommy flyttar hästar mellan ryttarna efter vem som lyckas bäst, alltså att man kan ”bli av” med hästen om man inte vinner, och att han byter ryttare på hästarna under pågående tävlng - eller om de vill berätta att de som vinner får tävla en klass högre.

Det är ju en annan nivå på maktutövningen om man plockar av ryttarna hästen, och byter ryttare på hästarna lite hur som helst, eller om det är så att ryttarna vill tävla högre och har höjden som morot.

Jag tolkade det utan att blinka som att hon fick tävla d-ponnyn istället för den andra tjejen. Dvs ett ryttarbyte på d-ponnyn

Förstår inte ens hur man kan tolka det annorlunda, men då tävlade jag ponny senast på just 90-talet och det var nada problem på plats byta ryttare eller efteranmäla helt ekipage.
 
Han säger ju också ”Hon vann tävlingen!”, men man hade ju sagt ”Hon vann klassen!”. Det är såna detaljer som gör att jag tänker att de hade ju kunnat ha nån som kunde ridsport som läste igenom manuset innan, så att jargongen blev rätt. Det är ju inte så svårt.
Jag tycker att det där är helt ointressant i sammanhanget faktiskt. Det handlar ju liksom inte om hur det går till på hopptävling, utan om hur HAN betedde sig i sammanhanget.
 
Jag tycker att det där är helt ointressant i sammanhanget faktiskt. Det handlar ju liksom inte om hur det går till på hopptävling, utan om hur HAN betedde sig i sammanhanget.

Det ena utesluter inte det andra. Det är väl ingen nyhet direkt att en serie/dramatisering kan helt förtas av faktafel och missar för den del av publiken som kan just den sporten? Det råder inte brist på kunniga som skulle kunna läsa genom manus, inte heller är sporten så liten i sverige att ingen fattar i alla fall?

En dramatisering blir ju inte direkt bättre av att man gör den mindre trovärdig för tittarna.
 
Det ena utesluter inte det andra. Det är väl ingen nyhet direkt att en serie/dramatisering kan helt förtas av faktafel och missar för den del av publiken som kan just den sporten? Det råder inte brist på kunniga som skulle kunna läsa genom manus, inte heller är sporten så liten i sverige att ingen fattar i alla fall?

En dramatisering blir ju inte direkt bättre av att man gör den mindre trovärdig för tittarna.
Vad var det mer än tävlingen som är så otroligt? Och tävlingen tycker jag för övrigt inte var så otrolig heller.. väldigt likt när jag tänker tillbaka på 90 talet och ponnytävlingar tycker jag..
 
Det ena utesluter inte det andra. Det är väl ingen nyhet direkt att en serie/dramatisering kan helt förtas av faktafel och missar för den del av publiken som kan just den sporten? Det råder inte brist på kunniga som skulle kunna läsa genom manus, inte heller är sporten så liten i sverige att ingen fattar i alla fall?

En dramatisering blir ju inte direkt bättre av att man gör den mindre trovärdig för tittarna.

Jag tycker tvärtom, den är väldigt autentisk. Fick ordentliga flashbacks till min tid på ridskola i början av 90-talet.
 
Det var inte tävlingsreglerna som var min poäng, utan om de vill berätta att Tommy flyttar hästar mellan ryttarna efter vem som lyckas bäst, alltså att man kan ”bli av” med hästen om man inte vinner, och att han byter ryttare på hästarna under pågående tävlng - eller om de vill berätta att de som vinner får tävla en klass högre.

Det är ju en annan nivå på maktutövningen om man plockar av ryttarna hästen, och byter ryttare på hästarna lite hur som helst, eller om det är så att ryttarna vill tävla högre och har höjden som morot.
Jag tror de vill berätta att Tommy spelar ut tjejerna mot varandra och gör lite som han tycker efter vad han tror gynnar honom själv.
 
Tänker att man försökt skapa något som kan förstås av en så bred publik som möjligt trots att det hela utspelar sig inom hästvärlden, och då prioriterar man nog formuleringar som gör att hela publiken kan hänga med. Då offrar man kanske grader av korrekthet för att manuset inte ska innehålla för mycket jargong.

Spekulerar såklart bara och vet inte om dessa funderingar ens funnits, men det vore en rimlig prioritering att göra tycker jag.
Om man vill göra det så lätt att förstå som möjligt hade man gjort precis tvärtom hur de gjordw, tänker jag. Om man tar det specifika exemplet alltså.

Tror färre förstår skillnaden på C- och D-ponny och fler förstår ”du red bäst, så du får rida en klass till”. Kändes helt bakvänt. Det kan såklart vara så att de faktiskt menade att hon skulle rida även D-ponny, men ja det var lite flummigt.

Halv KL
Förstår inte heller varför man bara inte ber någon kolla igenom hästreferenserna och se att de framstår trovärdiga. De ska trots allt gestalta en klubb/personer som ska vara framstående i sporten.

Man kan hålla flera saker i huvudet också. 1. Hemsk historia. 2. Önska trovärdighet i hästdelarna ;)
 
Om man vill göra det så lätt att förstå som möjligt hade man gjort precis tvärtom hur de gjordw, tänker jag. Om man tar det specifika exemplet alltså.

Tror färre förstår skillnaden på C- och D-ponny och fler förstår ”du red bäst, så du får rida en klass till”. Kändes helt bakvänt. Det kan såklart vara så att de faktiskt menade att hon skulle rida även D-ponny, men ja det var lite flummigt.

Halv KL
Förstår inte heller varför man bara inte ber någon kolla igenom hästreferenserna och se att de framstår trovärdiga. De ska trots allt gestalta en klubb/personer som ska vara framstående i sporten.

Man kan hålla flera saker i huvudet också. 1. Hemsk historia. 2. Önska trovärdighet i hästdelarna ;)
Ja, jag har ju inte sett det så jag vet inte om min teori känns sannolik överlag. Sen tror jag mycket klipps också. Dvs. att man kanske hade sakkunnig i ett annat stadie men sen klipps kanske en scen bort där något annat förklaras. Dock tror jag oavsett att det är många faktorer som väger tyngre i en sån här produktion än att det ska vara korrekt. Och så tycker jag ofta det är, oavsett vilken nischkunskap man har är det sällan den representeras helt rättvisande på tv/bioduken.
 
Tänker på den här diskussionen om små detaljer.. När jag såg dokumentären om Knutby så är den detaljen som stannat med mig att de använt en buss med korrekt bussbummer och modell från den tiden OCH skyltarna på busshållplatsen såg ut som de gjorde då. När det är så hemska historier greppar hjärnan det den känner igen tänker jag?
Vi här vet den korrekta termenologin, vi vet när träns eller raser inte matchar. Hur många var det som hade brytt sig om det varit fel nummer på bussen till Knutby?

Hur som har jag precis börjat kika på första avsnittet... Bara ett par minuter in. Men är det alltså samma skådespelare som är med i Den blå linjen som spelar typ en tonårstjej här?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp