Onödig utrustning, frihet och julgransprincipen

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Pantalon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 2 436
Sv: Onödig utrustning, frihet och julgransprincipen

kl*

Det enda onödiga i utrustningsväg jag använder är nosgrimma, för att jag helt enkelt tycker att det är fult utan... men jag spänner den löst så den ger inte speciellt mkt inverkan. Varierar mellan engelsk, remont och pullar.

Annars har hon komplett sadel med fårskinn, tredelat tränsbett med fasta ringar, senskydd fram som skydd, boots fram för att hon trampar sig, strykkappor bak för att hon stryker sig.
Förstår inte varför man inte ska skydda när man kan?
Minst utrustning betyder inte bäst ryttare, jag tycker snarare att det tyder på sunt förnuft att ha tex benskydd på hästen.

Martingal har jag när jag rider ut som säkerhet, har en pigg häst och en martingal gör ingen skada...

Men jag håller med om att det är viktigt att hålla utrustningen så mild som möjligt, speciellt om man själv inte är världens skickligaste. Skarpa bett och hjälptyglar i fel händer är läskigt och tråkigt att se.

Senast ändrad:

Svär över alla prylar som skall på varenda gång jag skall ut och rida. Kan dock inte övertyga mig själv om att jag skulle kunna klara mig utan något av det som jag kämpar med att ikläda mig och min häst i. Känns oftast som att momenten "påklädning" och "avklädning" samt att ta hand om all utrustningen efter ridningen är det som jag lägger mest tid på när jag är i stallet och så vill jag ju egentligen inte ha det.

Ändå är jag nog inte extrem på något vis när det gäller utrustning. Har sadel med shabrak och fårskinnspadd under (på sadelutprovarens order), träns med nosgrimma (har efter många års trixande kommit fram till att min häst trivs bäst när bettet hålls stilla i munnen på honom med hjälp av en aachennosgrimma), proffessionals choice benskydd på alla 4 benen (pållen har mycket problem med sina ben i form av pålagringar samt en gammal senskada så utan stödet och värmen från skydden vågar jag inte utsätta honom för någon belastning). Ibland, när vi skall ut med "sällskap" och pållen har varit lite extra på tårna det sista åker martingalen på också, som en ren livförsäkring...

Själv har man ju hjälm, stövlar, sporrar, säkerhetsväst och ofta även handskar så man är ju lika mycket julgran själv...

Börjar med att ursäkta för att jag övergav min tråd men nätet krånglar o hoppar.

Iallafall, jag tror att vi är ganska lika.
jag tycker egentligen att det är jobbigt med all på och avklädning och ibland att det ser nästintill dumt ut.
Men jag kan verkligen inte övertala mig till att hoppa över det!
Det känns som att dagen då jag hoppar över benskydd är dagen då jag rider ner i alla hål i marken!

inte så konstigt att du haft svårt att andas om du hela tiden rider med väst.^^ dom går det ju fasen inte att röra sig i usch..... :crazy:

all utrustning som jag och min häst har är nödvändig. lindor eller skydd runtom och boots på frambenen för att skydda mot skador.

jag måste ha stövlar för mina fotleder är överrörliga. har ibland spö eller sporrar men det är inget måste. sen tycker jag att stövlar faktisk hör till basutrustningen, det är ju inte en extragrej..

jag tycker nog hoppryttare brukar ha mer grejer på sina hästar. bröstor, martingaler, graman, luva, massa ludd etc.

men en sak som behövs eller skyddar mot skador är aldrig onödig!!

Jag håller med men samtidigt har jag svårt att tänka att "jag behöver egentligen inte det här" om tex benskydden.
Jag har inga "bevis" på att han behöver benskydd och 9 gånger av 10 hade det säkert gått bra utan.. men tänk om...

Svårt att skippa allt det där när man tränar terräng till exempel..

Haha oj vad grejer du har på pållen :D Förstår att det måste ha varit en frihet, på min och pålles ridturer har jag antingen mjukisbyxor eller jeans, jympadojjor & hjälm. Pålle går naken i repgrimma. Då han bara är 3 så väntar jag med att lägga på sadlen tills att han går balanserat med mig på och bett får han i munnen sedan när han lyssnar bra på röst och sitthjälper :p

Har ni tänkt på detta någon gång?
Funderat på om all er utrustning verkligen är nödvändig?
Varför gör vi våra hästar, och oss själva, till julgranar?

Hjälm och väst - en självklarhet, sitter inte upp utan. Skulle jag få för mig att det är 'jobbigt/varmt/bökigt' med väst har jag en ryggskada sen en avkastning som påminner mig.

Stövlar/skor - inte så kinkig vilket jag har men skorna blir så varma så blir oftast stövlarna. Men sålänge jag har stövlar eller shortchaps är jag nöjd.

Sporrar/spö - har sällan spö, sporrar i perioder beroende på häst, sitter lååågt, så jag medvetet måste 'vinkla om' för att använda dem.

Vad gäller hästen så sadeln och schbraket känns ganska givna. Jag gillar inte rida barbacka, och det är bättre för ryggen med sadel. Schbrak är ju dels för att skydda sadeln, men dels för det är snyggt (annars skulle jag ju kunna ha vojlock).

Tränset - givet där med varför, jag vill ha ut mer av min ridning än jag kan åstadkomma i grimma. Nosgrimma (inte nu, nu rider jag på hack och bett) för det dekorativa, enbart övre rem i 99% av fallen.

Ingen martingal/annan hjälptygel.

Boots runt om - enkelt och billigt sätt att skydda sig mot trista skador och tappskor. Om broddat rider jag med boots runt om, om obroddat så oftast bara fram utom vid hoppning då har jag bak med.

Benskydd - bak för han stryker sig. Fram för att skydda mot slag. Har inte alltid skydd fram, oftast inte vid uteritt, men alltid vid hoppning och terräng. Typ av skydd beror på vad jag ska göra.

Jag tycker inte det är speciellt betungande att klä av/på. Det är mycket mer betungande att åka till klinik/ta ut vet/ha en konvalescent.

Graden av skydd på benen beror på aktuell häst btw, en del går nakna, andra med skydd runt om, beror på hur de är helt enkelt.

Rider själv med som vanligt sadel,träns med mera som tillhör, till den ena hästen har jag alltid martingal.

Själv har jag alltid hjälm,säkerhetsväst och skor/stövlar med klack...

Kommer aldrig att riskera mig själv eller säkerheten på grund av en snabb tur med hästen :)

Liknande trådar

Gnägg Visste inte om jag skulle lägga tråden här eller i utrustning, men provar här. Tittade igenom en blogg jag hade för många år sedan, och...
Svar
0
· Visningar
825
Utrustning Hej! Idag var jag på Hööks och letade nya ridskor, ny ridväst och ny hjälm. Har inte ridit regelbundet på ett tag och nu när jag har... 2
Svar
32
· Visningar
3 984
Senast: Salinero
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka