Onödiga remmar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 660
V

Vannie

En liten observation från min sida: Då och då ser man hästar med träns, vars käkrem är så lös att den flackar när de rör sig (alltså inte har någon kontakt med hästen, typ :p). Jag undrar bara lite varför sådana hästar överhuvudtaget har käkrem? Eller snarare: Varför alla nedrans träns som inte är islandsträns är försedda med käkrem och pannband? Vadan denna standard?
Visst, visst, det finns hästar som behöver käkrem för att tränset ska sitta bra men sedan finns det de som inte behöver det, men likt förbannat har vartenda träns käkrem!
Jag är faktiskt lite irriterad över den här "standarden", emellanåt verkar stor del av hästutrustningen vara kvar på stenåldern.

"En ynka rem gör väl ingen skada om den ändå sitter så löst och inte behövs?" kan jag förstå att ni tänker, men för mig är det bara det faktumet att den finns där, till ingen nytta. En helt onödig rem för många hästar. Samma sak med pannbandet i somliga fall.

Jag har hört att islandshästar inte behöver käkrem och pannband för att de har så mycket man och pannlugg som håller tränset på plats, men... det finns väl fler hästar osm har mycket man och pannlugg och klarar sig utan käkrem och pannband? Någon som förstår hur jag tänker?

Varför tillverkas alla träns (utom islandstränsen) med käkrem?

Sv: Onödiga remmar?

Jag har sett massor av träns som inte är islandsträns som inte har pannband och käkrem. :confused:
Det finns många träns utan nosgrimma också.

Käkremmen är till för att hålla tränset på plats vid en avsittning, eller andra tillfällen där det är risk att tränset annars glider av. En käkrem har ingenting alls med tränsets stabilitet att göra och behövs alltså inte för att tränset "ska sitta bra". Den ska heller aldrig spännas, utan du ska kunna få in en knytnäve mellan remmen och ganaschen.

Vad gäller pannband kan jag i viss mån hålla med om att den är onödig, och man kan väl betrakta den som en ren dekoration av tränset. En dekoration som är fullständigt onödig hos islandshästar, eftersom den ändå skulle försvinna bakom luggen.

Immer

Utan nosgrimma vet jag att det finns men jag har aldrig sett ett "normalt" träns utan käkrem...

Vid en avsitting? :crazy: Frivillig eller ofrivillig?
Jag vet att en käkrem inte ska vara spänd, men är den så pass flack som jag sett att många har dne så gör den knappast någon nytta vid eventuella avsittningar heller...

Det var min gissning också, angående pannbandet, och visst är en del pannband hyfsat dekorativa ;)

vad hindrar nackremmen från att glida omkring om inte pannbandet finns där och håller den på plats?
Jag kan förstå meningslösheten med pannband på raser som island shettis mm som har begåvats med skogar av man och pannlugg...

..en jag som är ägare till ett halvblod (visserligen stod hon nog i närheten av isisarna när man och pannlugg delades ut för där är mer än det brukar vara på ett halvblod) Är rätt så tacksam att det där pannbandet håller tränset på plats. Dessutom samlar ju panbandet ihop nackstycket, nosgrimmans nackrem och eventuell bridongrem så jag tycker inte pannbandet är så onödigt.;)

Apo

Käkremmen är mycket viktig, och ska spännas. Nosgrimman är väl den rem som känns onödigast egentligen.

Har hört av en körtränare att det har hänt att tränset trillat av pga lös käkrem, detta på hästar med mycket man o pannlugg när de skakat på huvudet eller kliat sig. Kul att sitta med två tömmar i en vagn.

Spänn käkremmen, det där med knutnäve är väl onödigt, det känns som nåt gammalt. Spänn så man får in en rak hand så slipper man att den hänger och slänger, och tränset kan inte trilla av. Har ni inte sett alla söta små ponnyekipage som trillar av på hopptävling och kvar på marken sitter en unge med ett träns i handen :) Det hände rätt ofta för mig!

Senast ändrad:

Jag har inte lagt märke till att nackstycket skulle glida omkring avsevärt på någon annan häst jag ridit, men det kan hända att det är lite individuellt beroende på hurdant huvud hästen har. Sedan var det ju inte min mening att peka ut pannband och käkrem som totalt värdelösa uppfinningar, jag skulle bara vilja veta varför varje nedrans träns åt det engelska hållet är försett med det :crazy:

Sådana där pannband med rhinestonelänkar är nog mest bara dekorativa skulle jag tro, så ömtåliga som de är :p

DET kan jag hålla med om. Om det nu inte är så att man inte har pannband och käkrem, för då är nosgrimman ganska viktig eftersom det då är den osm håller resten av tränset på plats, men i det endamålet använder jag bara en löst spänd engelsk nosgrimma och inget annat.

Ca 2/5 av hästarna i stallet där min häst står (islandshäststall) har ingen käkrem, nästan ingen av dem har pannband, men inte har jag sett att ett träns skulle trilla av för det bara för att de skakar på huvudet ;) Kan hända skakar de för litet... Men som sagt, det beror nog säkert mycket på hurdant huvud hästen har.

Jag tror att man får variera käkremmen efter vad man gör.
Sätter man käkremmen för hårt och rider dressyr så ser det ju i vissa fall ut som om hästen håller på att strypa sig själv.

Körning är ju lite annorlunda eftersom huvulaget i regel är bra mycket tyngre än ett vanligt.
Jag hade inte heller vågat köra utan en spänd käkrem.

Vem har inte åkt av och suttit på backen med tränset i handen:rofl:
Efter det så slängdes alla idéer om knutna händer mm ut och remmen knäpps dock inte så hästen stryper sig.

Apo

.. Eller som om ryttaren försöker strypa hästen sakta men säkert ;)

Jag har aldrig kört en häst vad jag vill minnas så jag uttalar mig inte om saken.

Har aldrig haft tränset kvar i näven när jag åkt av, men det kan bero på att jag i stort sett släpper allt och hoppas på det bästa ;)

För att engelsmän är konservativa, det har alltid fungerat och då finns det ingen anledning till att ändra på det;) :rofl:

Har varit på island och ridit där. Den enda gången hästarna hade nosgrimma på sig var om de hade varit dumma och då hängdes grimman på lite symboliskt:rofl:
Nej på en isis är det ingen riska att nackstycket glider med all den manen, men på andra hästar med mindre tagel på så finns det en risk.

Tror inte alls att du var ute för att idiotförklara och tycker det är kul att spåna runt något så vanlgt förekommande som man sedan länge har slutat ifrågasätta

Apo

Sedan pållan var uppe och stampade på mig när jag höll kvar i tygel och dråsade i backen släpper jag också.;)

Apo

Käkremmenoch pannbandet har bårde en historisk funktion och en funktion i dagsläget, dagslägets funktion beskrev snigelfarmor bäldigt bra, samt att pannbandet är för att tränset inte ¨ska åka bak på nacken på hästen.. för faktum är att manman håller kontakt med hästens mun glappar sidostycken, har där hästenhuvudet i lod så kommer nackremmen att ramla bakåt om det inte är en islandshäst med 8 kg man..

det ursprungliga sytet är att ha ett handtag(pannbandet) och om man drar i det kommer tränset obönhörligen att glida av om det inte fans en rem runt baksidan på höstens huvud(käkremmen)..
varför hade man så då? jo för att man man red till krig hoppade man av och ledde hästen om den blev trött, och istället för att dra i tyglarna tog man tag i pannbandet, hästen hade då inte mycket att säga till om "gå" eller "stå still och bli strypt..

Släpper aldrig! Bodde brevid både järnvägen och 108:an, och mammas order var sådana. Fast en gång svimmade jag, men hästen tog sig hem utan att det kom nåt tåg just då, men vad jag var orolig!

*skrocka lite* Vilken tur att du lärt dig släppa taget ;)

Skulle kunna tro det, nedrans te-holister! :D Men det ligger helt klart något i det, för deras utrustning ser exakt likadan ut som den gjorde för 20-30 år sedan o.o

Kanske borde köra den taktiken på min islänning :p Risken fanns ju då förstås att han ändå fick gå med nosgrimma på sig hela tiden :D

Ja, jag är bara intresserad av att diskutera lite kring sådant som folk tar för givet, man ska ju ifrågasätta :)

Herrejessös! :o Som tur var bor min häst avlägset och här finns varken tåg eller motorvägar :)

Usch ja, stod vid 108 för ett år sedan, hästen kom lös första veckan vi var där och jag höll på att bli hysterisk innan jag fick tag i henne på nytt. Hon fick inte gå ut utan grimma som de andra hästarna gjorde.Någon hade tagit av grimman den gången och utan grimma är hon inte helt lätt att få tag i.
Ringde polisen ifall att hon skulle komma på idén att bege sig ut på vägen.

Tidigare höll jag fast till varje pris och gör det antagligen per automatik fortfarande även om jag säger att jag tänker släppa. Man är inte så kaxig när man ligger under hästen och har ett par framhovar som leker riverdance på bröstkorgen (tackar högre makter och säkerhetsvästen)

Apo

... Så brutalt :o Tur att jagi nte har pannband i så fall, för det är tveksamt om hästen skulle gå fram villigare om man drog i det :p Antagligen skulle han stå kvar tills han blev strypt :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 209
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 548
Senast: Minett
·
Utrustning Visste inte om denna tråd skulle vara här eller under hund men annars får ni bara flytta den! Jag fick för ett tag sedan ett träns av...
Svar
12
· Visningar
1 291
Utrustning Sökte lite på det men hittade bara en gammal tråd som tog upp träns och bett i allämnhet...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Wippos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd