Onödiga remmar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 660
Sv: Onödiga remmar?

I körningen spänner man ju åt käkremmen ganska ordentligt för att huvudlaget inte ska kunna åka av, men i ridningen är det viktigt att man har en knytnäve mellan ganaschen och remmen för att när hästen arbetar i en korrekt form och den ska böja nacken får den annars svårt att andas.

Men jag kan hålla med om att vissa remmer är onödiga etc.
Många används bara för Syns skull, nosgrimmor kan ju fylla sin funktion men de flesta spänner ju inte remmarna för att de ska kunna fylla någon funktion i alla fall. Och om man har en häst som t.ex. pullar kan man ju försöka jobba den mer på marken osv. för att den ska bli lydigare och mer lyhörd i stället.. Men de flesta använder ju pullar för att de tycker att de är fina dock..

Men om man t.ex. tävlar dressyr så måste man ju ha nosgrimma :smirk:
det står väll i TR, typ alla utom pullar är väll tillåtna.

det är väl bara att prova det.. det blir juh en trevligare arbetsställning för hästen än när man släpar den i tyglarna..

Kan hända, men sedan beror det väl på hurpass frammåt ens häst är när den leds ;)

Vilkt jag finner extremt korkat, hur sjutton kan det vara regel på att man måste ha nosgrimma när man rider dressyr? Det, om något, är ju verkligen konservativt.

Indeed. Jag har inte bekantat mig med deras reglemente, men det kanske vore på sin plats att skriva ett litet... klagobrev, så att säga?

Jag har ett klagomål.
Har gjort ett pannband i läder som har en hel metallplata framåt som döljer lädret...
Enligt en domare jag har pratat med är det "för mycket" metall och lädret syns inte tillräckligt för att det ska få användas i dressyren :mad: och det var ju givetvis dressyr detta pannband var tänkt till:mad: :mad: :mad:
Dumma dumma TR

Apo

Jag brukar inte alltid ha käkrem, men på ommaren känns det som ett måste om hästen får för sej att klia huvudet :p
(har varit med om att den av misstag tagit av tränset då)

Jag vet inte varför man har käkrem men jag vet därimot varför man har pannrem. Det är för att hålla ihop tränset när det inte sitter på hästen.

jasmine1 skrev:
Jag vet inte varför man har käkrem men jag vet därimot varför man har pannrem. Det är för att hålla ihop tränset när det inte sitter på hästen.

:confused: Mina hänger då ihop utan problem, fastän jag tagit bort pannremmarna.
Men jag har å andra sidan inga nosgrimmor heller att hålla reda på.

Immer

....fast pannband tycker jag brukar vara bra att ha om det finns risk att tränset glider bakåt :p (nackstycket)

O.o Vilket udda resonemang!

Totola : Jag brukar försöka hindra min häst från att klia sig med tränser på ;)

jasmine1: Jag har inget pannband men tränset hålls på hur bra som helst. Inge tappad nosgrimma här inte ;)

Jo käkremmen är till för att förhindra så att tränset inte åker av så lätt om man trillar av. Man ska få in en knytnäve mellan käkrem och ganach.
Pannbandet har som uppgift att förhindra att nackstycket glider bak när du tar i tyglarna (har provat att longera och rida utan pannband och det funkade inget bra!)

Hej!

Käkremmen är till för att om man fluger av när pålle tvärnitar så ska tränset sitta kvar.. Såg ett utmärkt exempel på "för dåligt spänd" käkrem när jag red på ridskolan.. En väldigt "besserwisser"-karl skulle hoppa ett hinder med en häst som ofta vägrade, vilket hon gjorde även denna gång, han hoppade dock hindret själv, tog med sej tränset och ... (jag skrattade massor när detta hände) resten av gänget fick jaga lös häst på Djurgården...

Annars fanns det en ponny som måste ha käkremmen jättespänd (verkligen JÄTTEspänd!) och när jag som snäll ledare på barnens första ute"ritt"(i skritt) spände ut den till 1 knytnäve, la han fram öronen och kliade av sej tränset på mej på ungefär.. 2 sekunder.. tur att tyglarna låg på ponnys hals...

Angående pannband kan jag tänka mej att det är mycket för dekoration, men om man har ett löst spänt "bett" kan det kanske hjälpa att hindra sidostyckena från att hamna för långt ner, eller nackstycket från att åka för långt bak??? (bara funderar)/ Lavinia

Jag natar att det är skillnad på hästar med mycket man och pannlugg och sådanan med inte fullt så mycket för mitt träns hålls kvar hur bra som helst utan pannband...

Men, om du trillar av, är det inte bättre att tränset ochså "trillar av" än att hästen trampar eller trasslar in sig i tyglarna och varken de eller tränset ger med sig?

Se ovanstående svar anågende det där med att tränset ochså följer med, men det är min teroi wahtsoever.

Det kan inte vara bra att ha käkremmen jättespänd, oavsett om hästen är en mästare på att klia av sig träns eller inte, för luftvägarna blockeras ju av en allt för spänd käkrem... Och för löst spänt bett kan ju ibland ligga mot tänderna och förorsaka munproblem så det är inte heller att rekomendera (men det är ju så klart så att en del hjästar trivs med mindra spända bett än andra ;)

Så här tänker jag.......Om man bara rider i skogen och inte tränar dressyr eller så. Och om tränset sitter som det skall så behöver man inte nosremm. Alla dessa saker som vi klär på hästarna helt i onödan och som i värsta fall leder till skador och obehag för hästen.
Nu menar jag inte att det är något fel att använda dessa remmar...men jag vet också att än del hästar trivs bättre utan.

tycker det ser så kalt ut utan käkrem, islands träns är så fula :p
Är tacksam för att det finns käkrem på tränsen, minns när jag var ute och körde min fjording på sommrarna och han blev svettig bakom sina pytte öron, det räckte att han slängde till lite med huvudet så åkte hela tränset av, så där gällde det att spänna käkremmen, självklart inte för hårt.

Jag skulle tro att ALLA hästar trivs bäst med så lite remmar som möjligt, om man ser till deras natur, sedan är de ju en annan sak hur mycket man behöver pracka på dem för att de faktiskt ska gå i önskvärd form också ;)

Men om man inte behöver käkrem är det ju väldigt onödigt att använda en, det är det jag menar. Förresten tycker jag att det är finare ju mindre remmar man har.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 209
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 548
Senast: Minett
·
Utrustning Visste inte om denna tråd skulle vara här eller under hund men annars får ni bara flytta den! Jag fick för ett tag sedan ett träns av...
Svar
12
· Visningar
1 291
Utrustning Sökte lite på det men hittade bara en gammal tråd som tog upp träns och bett i allämnhet...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Wippos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd