Onödiga remmar?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vannie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 61
  • Visningar Visningar 4 660
Sv: Onödiga remmar?

Men jag förstår faktiskt inte vitsen med käkrem på de engelska tränsen. Jag menar.. som nån annan skrev så måste käkremmen vara relativt lös på en häst som går med huvudet i lod, och när käken sitter så pass löst håller den inte kvar nånting ändå.

Sist jag hoppade utan hästen fick jag med mig tränset i farten, och jag spänner något lite hårdare än en hand mellan häst och rem. För att en käk ska fungera måste hästen ha JÄTTEganasher eller så måste man spänna den, men "engelska" mått, väldigt hårt.

det är klart att man inte ska använda mer grejjer än nödvändigt men jag kan inte hjälpa att jag inte gillar isis träns, de flesta islandmänniskora i stallet har norala träns på sina troll och jag tycker att de ser mindre skogsmulle´aktiga ut med ett vanligt träns men det är bara min åsikt

Fast på mina travare (och även halvblodet när hon levde) så funkar träns bara utan pannband om det är ett stångbett på tränset, annars åker nackstycket bakåt ner längs nacken så fort man tar i tygeln. Raggsockor och fjord mm är en sak, men de som inte är begåvade med 15 kg man kan behöva pannbandet...

Vanity skrev:
O.o Vilket udda resonemang!

Totola : Jag brukar försöka hindra min häst från att klia sig med tränser på ;)

jasmine1: Jag har inget pannband men tränset hålls på hur bra som helst. Inge tappad nosgrimma här inte ;)

Haha det borde kanske jag också göra, men när man är ute och rider och hela hästen börjar "rycka" som att den har en broms på sej eller nåt har jag inte hjärta att säga ifrån :p

Sen så angående pannbandet så tror jag som nån annan skrev att ju tjockare man dom har, desto lättare hålls tränset på plats.
Varmblodstravare är inte direkt kända för att ha mycket man, dessutom brukar de klippas på nacken = ännu mindre man :crazy: särskilt när det börjar växa ut lite så det inte får nåt fäste.

Tigertofflan skrev:
Men jag förstår faktiskt inte vitsen med käkrem på de engelska tränsen. Jag menar.. som nån annan skrev så måste käkremmen vara relativt lös på en häst som går med huvudet i lod, och när käken sitter så pass löst håller den inte kvar nånting ändå.

Sist jag hoppade utan hästen fick jag med mig tränset i farten, och jag spänner något lite hårdare än en hand mellan häst och rem. För att en käk ska fungera måste hästen ha JÄTTEganasher eller så måste man spänna den, men "engelska" mått, väldigt hårt.

Liiite gör det ändå, nu ska man ju helst inte spänna det för löst heller, personligen tycker jag bara att det borde vara störande för hästen.
Om det kommer tryck framifrån i tränset tar det emot lite, dock inte underifrån som det kanske var tänkt från början?

Har en häst som kan skaka av sig sitt träns o grimma utan stora besvär om det inte är spänt på rätt sätt :rofl: .
Stör mig på att det så ofta är aldeles för stora käkremmar på tränsen, då gör de ju absolut ingen nytta. Jag vill kunna spänna dom så att de gör ngn nytta. Vet en tjej som har lyckats göra en snygg knut på sin käkrem då den var enorm!(men man ser inte knuten då den ligger mittimellan ganasherna, tog lång tid innan jag sj råkade se den:D ).

pannband.JPG

Anledningen till att i alla fall jag väljer att ha pannband
(med stångbett går det däremot bra utan pannband eftersom sidostyckena "dras åt" när man tar tygeltag.)

pannband.JPG

Anledningen till att i alla fall jag väljer att ha pannband
[/I]

:bow: Exakt...

allmänt: med risk att låta gnällig så finner jag diskussionen en smula bisarr.
finns det NÅGOT mer extremt än tränset över huvud taget, i det att vi har ett styrmedel i form av bett och sidostycken i hästens mun?
att diskutera medföljande remmar och deras vara eller icke vara förefaller mig som sagt - en aning malplacerat.
varför bry sig om två remmar, som inte över huvud taget inverkar på hästen annat än ( i pannbandets fall) får komforten på huvudlagets att öka och bli bekvämare för hästen...). och i käkremmens fall - rätt spänd - som inte stör den eller märks ö.h.t?
ett träns är ett träns är ett träns.... som är ett huvudlag som är ett bemärkansvärt Hjälpmedel/utrustning... Punkt slut, i min värld......

Senast ändrad:

Spänn käkremmen, det där med knutnäve är väl onödigt, det känns som nåt gammalt. Spänn så man får in en rak hand så slipper man att den hänger och slänger, och tränset kan inte trilla av.
Sådär är inte alls så bra att göra då hästen inte kan röra på huvudet ordentligt. den "stryps" och får svårt att arbeta i rätt form..

Ungefär en knytnäve bör få plats!

Det beror på individen. Jag skulle inte kunna spänna så stort på min ponny - då kan jag inte lita på att det sitter kvar. Jag brukar ha ngt mellan en knytnäve och en handflata. En för stor, flaxande käkrem är också irriterande för en häst som försöker koncentrera sig :smirk:

kl*
Som flera har skrivit hämmas hästens andning och förmåga att arbeta i korrekt form om käkremmen spänns för hårt.

Den sitter ju där från början för att man skulle kunna dra sin trötta häst framåt i krig utan att tränset åkte av, man spännde den då hårdare just vid detta tillfälle.

Självklart ska inte en b-ponnys käkrem spännas med en vuxen människas knutna näve som mellanrum... ;) Då blir det för stort.
Man får ju anpassa näven efter hästens storlek..

:bow: Exakt...

allmänt: med risk att låta gnällig så finner jag diskussionen en smula bisarr.
finns det NÅGOT mer extremt än tränset över huvud taget, i det att vi har ett styrmedel i form av bett och sidostycken i hästens mun?
att diskutera medföljande remmar och deras vara eller icke vara förefaller mig som sagt - en aning malplacerat.
varför bry sig om två remmar, som inte över huvud taget inverkar på hästen annat än ( i pannbandets fall) får komforten på huvudlagets att öka och bli bekvämare för hästen...). och i käkremmens fall - rätt spänd - som inte stör den eller märks ö.h.t?
ett träns är ett träns är ett träns.... som är ett huvudlag som är ett bemärkansvärt Hjälpmedel/utrustning... Punkt slut, i min värld......

Men en löst spänd käkräm som flackar stör väl hästen, skulleman tycka. En för spänd käkrem stör hästen ännu mer. Sedan är det ju skillnad på remmar som är onödiga och remmar som gör mer skada än nytta...

Flackar hur menar du?
den svänger inte hit eller dit, den hålls stabil i och med sin konstruktion och att den löper via pannbandet - inte svänger den och flackar hit och dit, den hänger bara löst, och tar i mot bredaste delen av ganaschen - som bidrar till att den inte hänger och slänger för mycket, korrekt och lagom löst spänd.

onödiga eller störande remmar - vilka anser du vara rent ut störande-onödiga?

Käkrem och pannband som tidigare skrivet. Jag är inte beredd att hålla med dig där, men för all del, alla kan ju inte vara av samma åsikt.

Hej!

Denna ponny med den jättejättespända käkremmen var en av de ponnyer som gick "frivilligast" och böjde på nacken, så jag tror inte han led så mycket av det, däremot led ju ungarna när han inte hade den hårt spänd, för det är svårt att styra häst utan träns.

/ Lavinia, som ridit utan pannband när hon glömde det hemma i flera dagar och häst va lika glad ändå.

Så man rider utan träns bara för att man inte har käkrem? Alltså, jag har aldrig sett ett träns bara "hoppa av" så där mitt i allt, men för all del.

Alla träns har faktiskt inte käkrem. Det finns många spanska/portugisiska träns utan käkrem.

Liknande trådar

Utrustning Ursäkta alla trådstartar :o Men till frågan. Det här med nosgrimmor. Jag har inte direkt haft nån tanke bakom val av nosgrimma, annat än...
Svar
0
· Visningar
1 209
Islandshäst Jag hoppas jag lägger den här tråden rätt... Visste inte om jag skulle lägga den här eller under "Hästutrustning", men eftersom det...
Svar
8
· Visningar
2 548
Senast: Minett
·
Utrustning Visste inte om denna tråd skulle vara här eller under hund men annars får ni bara flytta den! Jag fick för ett tag sedan ett träns av...
Svar
12
· Visningar
1 291
Utrustning Sökte lite på det men hittade bara en gammal tråd som tog upp träns och bett i allämnhet...
Svar
3
· Visningar
1 532
Senast: Wippos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden III
  • Bildtråd