Ont i fingrarna?

Ragge_

Trådstartare
Hej,

under dressyrpassen får jag jätte ont i fingrarna, undrar om detta är "normalt", om jag gör något konstigt eller om det helt enkelt är något knasigt med mina händer. ( min mamma har reumatisk värk/Fibromyalgi, kan det vara det som gått i arv?)
Har inga problem annars, utan det är när jag kramar tyglarna ..

Detta har lätt till att jag drar mig från att vistas på ridbanorna övh, rider mest runt i skogen på långa tyglar och har nästan tappat ridlusten helt ..

Sv: Ont i fingrarna?

Jag har också fibromyalgi och jag får också ont i fingrarna.. Rider med mycket mer öppna händer än vad man ska och det funkar, fast tränarna alltid ber mig att stänga handen, men jag rider som jag gör och det fungerar fint, men nu tävlar ju inte jag i dressyr ..

men det kan ju vara så mycket.. Kolla upp det hos läkare, för det kan ju vara så enkelt som en inflammation som gör att det gör ont när du rider.. :-)

En sak, kolla så att det inte är början på karpateltunnelsynrom.. Lätt åtgärdat isåfall... :)

men som sagt, det kan vara så mycket :-)

Ne, karpaltunnelsyndrom verkar inte stämma in på mig.

Får väll försöka ta mig samman och ringa läkaren nu i veckan.
Det påverkar ju ridningen ganska mycket att mina händer inte fungerar som de ska då min nordsvensk behöver en hel del stöd, plus att jag blir sur och okoncentrerad av smärtan ..

Jag har liknande problem, men det hjälper mig enormt mycket att ha rejäla fodrade vantar året om. Händerna är så utsatta och så fort mina blir kalla gör de ont (har reumatism).

Så testa att rida med tjocka vantar och se om det hjälper?

Och du är alldeles säker på att du inte håller för hårt i tygel, dvs klämmer för hårt. OBS detta behöver inte betyda att du är hård i handen mot hästen, men har man en tendens till att klämma för hårt i tygel med tummen och låter tygeln glida för långt ner på pekfingret så blir det dessa problem.

Kanske du kramar för hårt eller är spänd i händerna. Är det samma oavsett vilka tyglar du använder? Jag kan uppleva att med hala tyglar kramar man lätt för mycket och då kan det hjälpa med andra tyglar eller handskar som ger bättre grepp

jag får ofta ont i händerna, handskar när det är lite kyligt och mjuka tyglar / mjuka tjocka gummi (som typ inte går att hitta.. mina är typ 20år..).

det enda som riktigt hjälper mig är att inte rida med så mycket kontakt med hästens mun... lättare sakt än gjort när en av pållarna är en lite "döv" gammal ridskolehäst med egen vilja ;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 515
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 334
Senast: Edla
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära... 2
Svar
24
· Visningar
8 744
Senast: Migo
·
Övr. Barn Har en son på 6 år. Han är utredd som 4,5 åring för autism,men då han fick normalt resultat på pappret så slogs det bort. Nu började... 2 3
Svar
46
· Visningar
9 888
Senast: Fraegd
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka