Bukefalos 28 år!

Ont i fot vid vila.

Tja, troligtvis kan de hjälpa bättre än googling och att fråga på Bukeffalos. Du verkar inte ha så stor tilltro till sjukvården?
Jag tycker att det är konstigt att det inte verkar gå att få svar på varför det gör ont i vila men inte vid belastning.
Jag har gjort en del vändor till läkare/fysio och aldrig fått ngn hjälp så att boka en tid förstår jag inte meningen med.
 
Fast frustrationen har du väl redan?
Det låter absolut som om du behöver tiden.
Nja. Jag undrar mest varför det gör ont i vila och inte belastning och fattar inte varför det går att googla.
Sen är jag ledsen över att inte kunna motionera men det kommer ju inte ändras av att träffa ngn som har lika lite svar.
 
Nja. Jag undrar mest varför det gör ont i vila och inte belastning och fattar inte varför det går att googla.

Mest troligt är det som redan sagts, en typ av belastnings/stresskada/bindvävsproblem i foten som alltså värmer ur och det verkar ju inte som du ger det onda en chans att läka ur mtp att du belastar foten med bl a löpning = det blir "aldrig" bättre.

När jag hade brosk och bindvävskada i foten tog det närmare ett år innan det var utläkt och då följde jag en personligt utformad behandlingsplan för läkningen till punkt och pricka, belastade inte foten onödan etc.
 
Jag tycker att det är konstigt att det inte verkar gå att få svar på varför det gör ont i vila men inte vid belastning.
Jag har gjort en del vändor till läkare/fysio och aldrig fått ngn hjälp så att boka en tid förstår jag inte meningen med.
Nä men gå inte dit då utan fortsätt googla även om du inte får svar. Och fortsätt ha ont?
Bevisligen är det en skada som värmer ur. Håller du på att störa läkningen/reta den kommer du aldrig bli bra.
 
Mest troligt är det som redan sagts, en typ av belastnings/stresskada/bindvävsproblem i foten som alltså värmer ur och det verkar ju inte som du ger det onda en chans att läka ur mtp att du belastar foten med bl a löpning = det blir "aldrig" bättre.

När jag hade brosk och bindvävskada i foten tog det närmare ett år innan det var utläkt och då följde jag en personligt utformad behandlingsplan för läkningen till punkt och pricka, belastade inte foten onödan etc.

Jag vilar ju från löpning! Men jag går dagligen, det är oundvikligt.
 
Nä men gå inte dit då utan fortsätt googla även om du inte får svar. Och fortsätt ha ont?
Bevisligen är det en skada som värmer ur. Håller du på att störa läkningen/reta den kommer du aldrig bli bra.
Trevligt värre.
Vad tror du att de har för lösning?
Jag vilar från löpningen men att gå dagligen är ju oundvikligt.
 
Nja. Jag undrar mest varför det gör ont i vila och inte belastning och fattar inte varför det går att googla.
Sen är jag ledsen över att inte kunna motionera men det kommer ju inte ändras av att träffa ngn som har lika lite svar.
Om du undrar vad det är för fel på dig så måste du ju börja med att gå till läkare, för ev remiss till diverse undersökningar. Hur ska du annars kunna veta hur länge din fot behöver vila från löpning, till exempel?
 
Om du undrar vad det är för fel på dig så måste du ju börja med att gå till läkare, för ev remiss till diverse undersökningar. Hur ska du annars kunna veta hur länge din fot behöver vila från löpning, till exempel?
Jag har som sagt varit hos läkare vid liknande problem och aldrig fått ngn hjälp som lett till att jag har blivit bra.
Jag kommer kanske få gå dit någon gång men just nu är det inte aktuellt.
Jag väljer att skriva här och hoppas på att ngn upplevt ngt liknande.
Tycker man att jag är jobbig så är det en enskild tråd som bara är att hoppa över.
 
@Lilla vad tråkigt att det gör så väldigt ont fortfarande. Läkare tror inte jag heller är ngn idé. Däremot har jag fått hjälp av sjukgymnast en gång när jag hade ont i foten av löpning. Då drog hon i foten så att någonting hamnade på plats och då försvann smärtan. Det besöket var givande på flera vis (hon gjorde en hel del tester). Så jag skulle rekommendera att boka tid hos sjukgymnast och se om det kan hjälpa.
 
@Lilla vad tråkigt att det gör så väldigt ont fortfarande. Läkare tror inte jag heller är ngn idé. Däremot har jag fått hjälp av sjukgymnast en gång när jag hade ont i foten av löpning. Då drog hon i foten så att någonting hamnade på plats och då försvann smärtan. Det besöket var givande på flera vis (hon gjorde en hel del tester). Så jag skulle rekommendera att boka tid hos sjukgymnast och se om det kan hjälpa.
Väldigt ont har jag bara från och till. Det håller sig ofta på en otrevlig molande känsla. Men då och då blir det värre.
Ska ha sjukgymnasten i tanken men eftersom jag är född med olika styrka i sidorna blir de oftast ställda och vet inte hur de ska hantera att det inte går att göra de övningar de har tänkt.
 
Fast vad ska de göra?
Jag förlorade nyligen en vän i cancer. Det började med ont i foten. Det är därför jag rekommenderar att söka vård.
999 gånger är det inget allvarligt men hellre söka vård en gång för mycket än att missa den där gången det faktiskt är något.
 
Jag förlorade nyligen en vän i cancer. Det började med ont i foten. Det är därför jag rekommenderar att söka vård.
999 gånger är det inget allvarligt men hellre söka vård en gång för mycket än att missa den där gången det faktiskt är något.
Ok. Nu säger jag inte att jag kan säga det till hundra % men jag har överansträngt foten genom att springa för långt i nya skor.
 
Har googlat efter konstens alla regler men får inget svar på varför min fot värker i vila men nästan ingen värk under tiden jag är aktiv.
Gick och joggade en sväng i nya skor utan mina inlägg för två veckor sen (klantigt då jag hamnar på utsidan av foten och får ont)
Men frågan är alltså varför det gör ont i vila men inte under löpturer?
Visa bifogad fil 119120
Låter som liknande min mamma har fast i höften, hon har broskskador och bindvävsproblem eller något sådant i höften och det värker inte annat än vid vila efter aktivitet. Det har hjälpt henne att gå till en fysioterapeut och fått övningar på hur hon ska gå och belasta benet. Det går inte att vila bort på henne iallafall utan det är att träna och gå rätt som det handlar om.
 
Jag har som sagt varit hos läkare vid liknande problem och aldrig fått ngn hjälp som lett till att jag har blivit bra.
Jag kommer kanske få gå dit någon gång men just nu är det inte aktuellt.
Jag väljer att skriva här och hoppas på att ngn upplevt ngt liknande.
Tycker man att jag är jobbig så är det en enskild tråd som bara är att hoppa över.
Boka tid hos läkare, om det är 8/10 i smärta.

Boka samtidigt tid hos en privat idrottsskadeklinik med fysioterapeut om din vårdcentral inte brukar vara intresserade av att hjälpa och gå till båda.

Håller med om att läkare inte alltid verkar kunna hjälpa om det inte är något som typ syns på röntgen (helt baserat på egna erfarenheter) och att om man har otur med vårdens sjukgymnast är hen inte alltid är intresserad av att hjälpa så länge man fungerar hyggligt i arbete och det "bara" handlar om att man vill kunna träna tex klättring, löpning el dyl (men låt bli då har jag fått som svar).

Men om du bokar en privat fysioterapeut och betalar 5-600 kr för det och sedan faktiskt utför de övningar de skickar med hem, då har det hittills alltid hjälpt mig. Oavsett vad för irrelevant och skum skada (tex finger som inte går att klättra vägg med) som man har presenterat. -med extra fokus då på -utför övningarna de skickar med hem, det är ju tyvärr de som gör effekt i längden, även om de ibland värmer eller tens el dyl.
 
Boka tid hos läkare, om det är 8/10 i smärta.

Boka samtidigt tid hos en privat idrottsskadeklinik med fysioterapeut om din vårdcentral inte brukar vara intresserade av att hjälpa och gå till båda.

Håller med om att läkare inte alltid verkar kunna hjälpa om det inte är något som typ syns på röntgen (helt baserat på egna erfarenheter) och att om man har otur med vårdens sjukgymnast är hen inte alltid är intresserad av att hjälpa så länge man fungerar hyggligt i arbete och det "bara" handlar om att man vill kunna träna tex klättring, löpning el dyl (men låt bli då har jag fått som svar).

Men om du bokar en privat fysioterapeut och betalar 5-600 kr för det och sedan faktiskt utför de övningar de skickar med hem, då har det hittills alltid hjälpt mig. Oavsett vad för irrelevant och skum skada (tex finger som inte går att klättra vägg med) som man har presenterat. -med extra fokus då på -utför övningarna de skickar med hem, det är ju tyvärr de som gör effekt i längden, även om de ibland värmer eller tens el dyl.
Ok, jag har provat privat och det har inte varit ngn skillnad. Och är inte intresserad av att lägga så mkt pengar på ngt jag inte tror på.

8/10 är det ibland. Oftast ett obehagligt molande på typ 3-4/10.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Suck… jag stukade min fot ganska rejält förrförra sommaren vilket gick över med vila, fotleden har dock känts svagare sedan dess. Jag...
Svar
6
· Visningar
372
Senast: tuaphua
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 423
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 351
Senast: __sofia__
·
Kropp & Själ Jag snubblade häromdagen, foten vred sig först åt vänster o sen åt höger, med ett rätt högt knäckande ljud. Gjorde svinont o jag blev...
Svar
19
· Visningar
996
Senast: sassiball
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare
  • Tungband

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp