Ont i lederna??

T

thereseSvensson

Våran hovis sa igår när vi skodde lille Olle att han hade ont i lederna..
Har dock inte märkt nåt.. :confused:
Vad kan man göra??
 
Ringa till en vetrinär klinik och beställa tid för en riktig undersökning av hästen :smirk:
Vore väl en ganska bra idé tycker jag...
Det är då vad jag skulle gjort :)
 
Hur gammal är hästen?

Har själv en unghäst som växt mycket vilket gjort hon har lite ledvärk ibland. Ungefärs om barn som drar iväg i höjd.

Jag ger lite Djävulsklo som är milt antiinflammatoriskt men för övrigt så rider jag som normalt. Hästen är inte halt eller oren på något sätt.
 
Varför svarar du på mig för???
Och det är väl ändå bättre att ringa vet för en riktigt undersökning om hovslagarne sagt så här.Hovslagaren ska inte underskattas på nått vis.Dom jobbar trotts allt med hästens ben.....
 
Ehh tryckte bara på svara. Inte så hemma på Buke och dessa konstiga trådsvarerier. :confused:

Klart hon kan kontakta veterinär men är hästen inte halt så lär inte en veterinär kunna göra så mycket. Men man kan ju själv hjälpa hästen på andra sätt (min är veterinärt kollad för övrigt). Dessutom blir det rätt dyrt då det inte går på försäkringen eftersom hästen inte är sjuk eller skadad. Hon får ju betala allt själv. Jag är helt för att man i första hand åker till en veterinär men det är med sjuka eller skadade djur.

Ont i lederna, muskelstelhet, muskelspändhet och annat ej sjukdomsrelaterat tar jag hellre med min equiatriker.
 
Han är ett varmblod på 17 år, tävlat på travet tills han var 7 tror jag,., kunde bero mycket på det sa han!
Han har inte ont (med skor), eller haltar inte,.

Han är pigg som en lite unghäst när man rider..

Ock det märks Bara när man tar av skorna, då han inte kan stå still utan väger fram och tillbaka..
Men direkt när skorna är på är han som vanligt.. :crazy:

vet inte vad jag ska göra, om han inte lider Med skor???
Fortfarande veterinär?? :(
 
Så funkar inte leder.
Din häst är hovöm,antagligen tunna konvexa sulor,om den har ont när den står på ett slätt golv.
Annars har hovis verkat väl grovt.
 
Dom jobbar trotts allt med hästens ben.....
Gör dom väl inte! Det är hovarna? Men visst, en duktig hovslagare kan säkert en del om ben, liksom en del vetrinärer är urkass på ben.

Till trådskrivaren! Frågade du inte hur han kunde se det? Det kunde ju varit intressant att få veta. Hade han ett bra argument för att hästen hade ont i lederna, så kanske du skulle överväga och kolla det.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Tråkigt med hovslagare som uttalar sig utan att kunna något :mad:

Det är ju ganska solklart att hästen är hovöm utan skor, och inget annat.

Se dig om efter en kunnig hovslagare som inte ställer låtsasdiagnoser!
Det är inte försvarbart att man som hovslagare klistrar på en diagnos på en med all säkerhet frisk häst, och dessutom helt i onödan oroar ägaren. Hovslagare kan dessutom oftast ingenting om leder.

För övrigt yttrar sig nästan all ledvärk i samband med ansträngning, vanligtvis då hästen efter långvarigt stillastående/liggande ska röra sig igen.

Du behöver varken tillkalla vet eller oroa dig förrän din häst visar några SYMPTOM, med skor på (om han normalt sett är skodd)
 
Ja mig veterligen sitter hovarna på hästens ben. :smirk:
Jag kanske är naiv .Men jag har en sådan bra hovslagare.Som inte bara ser till hoven.utan oxå skor efter hästens rörelsemönster och benställning. :angel:
Vad har du för hovslagare? :crazy:
 
Ja mig veterligen sitter hovarna på hästens ben
Det har du helt rätt i! :idea:
.Men jag har en sådan bra hovslagare.Som inte bara ser till hoven.utan oxå skor efter hästens rörelsemönster och benställning.
Det är jättebra att du fått tag i en sådan hovslagare.
Jag tycker ändå att det är en stor skillnad på att sko efter benställning och rörelsemönster, och att börja uttala sig om ledvärk utan en mer ingående undersökning. :smirk: Se tillbaka på trådskrivarens beskrivning av sin häst.

Vi har en hosvlagare som skor som travtränaren säger, eftersom han själv vet hur han vill ha sina hästar skodda.
Det skulle aldrig falla oss in i att ta ut en vetrinär för att våran hovslagare "antar" att en av våra hästar har ont i lederna. Han skulle inte säga så heller.

Vi har ett utomordentligt vårdnät för våra hästar.
Tex. så anlitar vi en vetrinär för hältundersökning, en annan för avläsning av röntkenplåtar, en tredje för att utföra vissa operationer.
hälsningar gulan fd.gulla
 
I bland tänker jag inte längre än näsan räcker . :smirk:
Jag har otrolig tur när det gäller min hovlagare.Hjälper till på vårna ATG klinik här uppe nämligen .och därför skulle inte jag förkasta det som han säger om min hästs hovar och ben.Vet rekomenderar honom t.o.m :D

Jag tycker att det låter som om hästen är väldigt öm i sina fötter.Utav att läst det andra inlägget.Som trådskaparen skrev.Varför inte ta ut en annan hovslagare och få ett till utlåtande?
 
Till godrofenias försvar måste jag ju säga att det är riktigt bra att sko efter rörelsemönster och benställning. Mycket av ledernas belastning går att utläsa ur det. Ta en häst som är bruten i knäleden, den får genast en snedbelastning inte bara i knäet utan även i kotan, speciellt om vinkeln bryts tillbaka i kotleden. Bara att se sådant gör en hovslagare bättre än många, att sadan kunna sko efter det är suveränt!
Så hon har rätt i att hovslagare kan ben, inte många, men vissa "pärlor" som hennes!

Mvh
 
Men jag tror att din vetrinär skulle bli lite förvånad om du kom in med din häst och säger att den har ont i lederna. Jaha, hur vet du det då? Jo för min hovslagare säger det. Han stod och trampade hit och dit när han skodde. Hm..Är hästen halt? Nä......
:confused:
Jag tycker inte att en annan hovslagare behöver komma och titta. Däremot skulle jag vilja att hennes hovslagare skulle redogöra för hur han kommit fram till denna slutsats.
hälsningar gulan fd.gulla
 
Om vi säger så här:Jag har svårt att tro att en häst är så fruktansvärt öm av naturen.
Hur mycket verkar hovslagaren bort igentligen :confused:
För jag har aldrig sett en häst som är naturligt hovöm som står och väger fram och tillbaka..
Det var därför jag skulle vilja att en annan hovslagare tittade på hur skoningen är utförd.
MVH/Hanna
 
Ha ÄR väldigt hovöm, men det var sen den här nya hovslagaren kom som han börja väga fram och tillbaka..
det var därför jag börja fundera på vad det är han säger och gör.. :crazy:

Sa till honom oxå att han inte får verka för mycket på sulan,..
Var inte med i stallet den dagen, (hemma och hade maginfluensa..) Annars hade han fått höra.. :mad:

Den förra vi hade, visst han stog inte still då heller förens han fick på sej skorna, hans utlåtande var att han är hovöm, utan skor..

Det var en kanon gubbe vi hade, hållt på med travhästars plattfötter i säkert 50 år.. :D
men nu skulle han gå i pension tyvärr.. :(
Ringt till "gubben" och frågat, men det var bara skitsnack trodde han..

Han skulle komma ut och kolla till hans ben (trogna kunder som vi var), i veckan..
Får väl hoppas på att det är positivt!


Det värsta är, tycker jag, att den här nya hovslagaren är den ända här i trakten som har papper på att han är utbildad..
Nej förresten, en till,., som grannen har, men han är tydligen elak mot hästarna. :mad:
 

Liknande trådar

Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 314
Senast: Meglio
·
Gnägg Min vänstra tumme har gjort ont nåt år eller så och jag har inte tänkt så mycket på det eller påverkats så mycket av det eftersom jag är...
Svar
2
· Visningar
415
Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
3 550
Senast: Sirap
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 344
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hat
  • Barn och djur
  • Baka matbröd - enklare än du tror!

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp