Ont i magen av att göra nummer 2?

SiZo

Trådstartare
Är det normalt? Har alltså inte ont innan eller så, utan efter att det första har kommit ut, då känns det som att magen liksom försöker tömma sig helt och det gör fruktansvärt ont. På nivån att jag idag kräktes 3 ggr av smärtan.

Borde man söka för det här? Har inte ont i magen annars. Bara just när jag har bajsat lite och resten är på väg...

Kändes väldigt extremt när jag sitter och skiter och dessutom måste försöka hitta någonstans att kräkas samtidigt 😅
 
Är det normalt? Har alltså inte ont innan eller så, utan efter att det första har kommit ut, då känns det som att magen liksom försöker tömma sig helt och det gör fruktansvärt ont. På nivån att jag idag kräktes 3 ggr av smärtan.

Borde man söka för det här? Har inte ont i magen annars. Bara just när jag har bajsat lite och resten är på väg...

Kändes väldigt extremt när jag sitter och skiter och dessutom måste försöka hitta någonstans att kräkas samtidigt 😅

Nej jösses, det är inte normalt. Hur länge har du gått omkring så? Ring 1177 direkt. Gå efter vad de råder dig.
 
Om din häst tydligt visade att den hade jätteont när den bajsade, skulle du inte kolla med veterinär omgående?
En häst bajsar mycket oftare - så det hade jag sett som ett stort välfärdsproblem.
Jag menar ju alltså hur länge du har haft det såhär i samband med toalettbesök.
Länge. Det händer inte varje gång riktigt. Och som sagt, aldrig i den här omfattningen.

Jag skrev till min VC på 1177, de brukar vara snabba på att svara.
 
Oj, det låter väldigt påfrestande. Bra att du har tagit kontakt med vården, smärta vid toalettbesök är som sagt inte normalt.
Nä och mitt problem verkar ovanligt. När jag googlar så får jag bara upp saker om att man kan ha en ändtarmsspricka och liknande, men här handlar det ju om att hela mellangärdet krampar. Pågår bara några min så det känns inte så farligt - även om jag hade så ont att jag nog knappt visste vad jag hette de minutrarna 😅
 
Nä och mitt problem verkar ovanligt. När jag googlar så får jag bara upp saker om att man kan ha en ändtarmsspricka och liknande, men här handlar det ju om att hela mellangärdet krampar. Pågår bara några min så det känns inte så farligt - även om jag hade så ont att jag nog knappt visste vad jag hette de minutrarna 😅
Det skulle kunna vara endometrios. När min var aktiv kunde anfall liknande det du beskriver uppstå vid bajsning (även vid kiss vissa gånger).
 
Ja, jag tänkte också på endometrios.
Det finns flera "varianter". T ex kan man ha en variant i bäckenbottenmuskulaturen.

Mellangärdet låter det ändå som alldeles för högt för en helt vanlig endometrios. Jag skulle definitivt inte avskriva det som "äh det kanske är endometrios" utan låta läkare i så fall reda ut det.

Det kan vara allt från en fis på tvären till cancer.

Vill man verkligen inte gå till en vårdcentral så kan man prata med en sjuksköterska, som ordnar med telefontid med läkare. Sen får läkaren bestämma, det är ju de som kan sånt här.
 
Mellangärdet låter det ändå som alldeles för högt för en helt vanlig endometrios. Jag skulle definitivt inte avskriva det som "äh det kanske är endometrios" utan låta läkare i så fall reda ut det.

Det kan vara allt från en fis på tvären till cancer.

Vill man verkligen inte gå till en vårdcentral så kan man prata med en sjuksköterska, som ordnar med telefontid med läkare. Sen får läkaren bestämma, det är ju de som kan sånt här.

Varför så aggressiv och tråkig ton?
Ingen har sagt att hon inte ska kontakta vården.
 
Varför så aggressiv och tråkig ton?
Ingen har sagt att hon inte ska kontakta vården.

För att jag sitter i samma sits, där två läkare håller på att vifta bort en åkomma som endometrios. Varpå Gyn säger att det inte är endometrios (och också hänvisar mig vidare). I mitt fall finns det 22 bekräftade fall av endometrios i det området, så det vore bra unikt.


Jag blir väldigt irriterad när man försöker sopa allt magont en kvinna har som nåt med gyn, eller endometrios om man har det.

Jag vill inte att TS ska tänka "äh, det är nog bara endo" och inte ta det vidare.
 
Jag hade inte tagit lätt på det där. Svärmor fick i sommars väldigt ont i magen men trodde det va IBS (som hon har haft problem med helalivet). Men visade sig vara cancer. En väldigt tuff variant. Dom tagit bort mycket i magen och hon mår hyffsat idag, vi går alla och hoppas det inte skall komma tillbaka. Hon hade mest problem vid toabesök med. Är viktigt man kollar upp sådant direkt.
 
Jag gjorde MR på hela ryggen och bäckenet för typ en månad sedan. De letade efter tecken på reumatism i ryggraden men hittade diskbråck och en buktande disk samt massor cystor på äggstockarna. Hade jag haft cancer i området så tänker jag att det hade synts då.
 
Mellangärdet låter det ändå som alldeles för högt för en helt vanlig endometrios. Jag skulle definitivt inte avskriva det som "äh det kanske är endometrios" utan låta läkare i så fall reda ut det.

Det kan vara allt från en fis på tvären till cancer.

Vill man verkligen inte gå till en vårdcentral så kan man prata med en sjuksköterska, som ordnar med telefontid med läkare. Sen får läkaren bestämma, det är ju de som kan sånt här.
Fast vänta nu, sätt inte ord i munnen på andra.
Jag har verkligen ingen tanke på att TS ska avfärda smärtan och tänka att det "BARA" är endometrios. Och "helt vanlig" är den ju inte. Smärtan behöver kollas upp. Men det är väldigt få i Sverige som vet om att endometrios finns i olika varianter och kan finnas även i muskelvävnad. Vilket kan vara bra att ha med sig i en utredning.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 211
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 781
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 172
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 845
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp