Ont i magen av att göra nummer 2?

Hur någon kan påstå att endomentrios är "bara" övergår ju mitt förstånd. Då har man extremt dålig koll på hur fruktansvärd smärta endometrios kan ge och hur funktionshindrande det kan vara. Endometrios kan dessutom sätta sig var som helst i hela buken men även i höfter och bäcken. Men, jaja, till saken. När jag hade sammanväxningar mellan tarm och äggledare gjorde det sådär ont men då även vid tarmrörelser i övrigt. Hur som helst så ska det såklart kollas upp.
 
För att jag sitter i samma sits, där två läkare håller på att vifta bort en åkomma som endometrios. Varpå Gyn säger att det inte är endometrios (och också hänvisar mig vidare). I mitt fall finns det 22 bekräftade fall av endometrios i det området, så det vore bra unikt.


Jag blir väldigt irriterad när man försöker sopa allt magont en kvinna har som nåt med gyn, eller endometrios om man har det.

Jag vill inte att TS ska tänka "äh, det är nog bara endo" och inte ta det vidare.

Men det är fortfarande ingen som sagt att TS inte ska ta det på allvar.
 
Jag gjorde MR på hela ryggen och bäckenet för typ en månad sedan. De letade efter tecken på reumatism i ryggraden men hittade diskbråck och en buktande disk samt massor cystor på äggstockarna. Hade jag haft cancer i området så tänker jag att det hade synts då.
Det kanske är cystorna som "ställer till det" vid toabesöken? Oavsett låter det verkligen inte kul och hoppas att du får hjälp av vården att ta reda på vad som delas, för normalt är det inte.
 
Det kanske är cystorna som "ställer till det" vid toabesöken? Oavsett låter det verkligen inte kul och hoppas att du får hjälp av vården att ta reda på vad som delas, för normalt är det inte.
Ja cystor kan verkligen göra jätteont! Har haft enorma smärtor vid några perioder i livet pga smärtor. Första gången trodde man att det var blindtarmen så opererades men visade sig vara cystor som var problemet..
 
Jag tror inte att det är endometrios. Jag har typ ingen mensvärk, får jag det så kommer det i bäckenet, knäna och vristerna - tar jag panodil direkt när jag känner att det börjar så blir jag smärtfri. Men magen har jag i stort sett aldrig ont i. Får inte ont vid andra tarmrörelser heller.

Jag pratade med en vän som har IBS som läkarna inte kan göra nånting åt. Han får samma problem när han går på toa och kräks ganska ofta. Och läkarna rycker på axlarna. Dessutom verkar det bli värre och värre :eek:
Känns ju inte så lovande.

Men vi får se vad min vårdcentral hittar på.
 
Ja cystor kan verkligen göra jätteont! Har haft enorma smärtor vid några perioder i livet pga smärtor. Första gången trodde man att det var blindtarmen så opererades men visade sig vara cystor som var problemet..
Precis samma för mig. De trodde blindtarm, gick in med titthål och såg en massa brunfärgad vätska och trodde att det gått hål på tarm. Vid öppning såg man att det var vätska från cystor som spruckit blandat med gammalt blod.
 
Jag tror inte att det är endometrios. Jag har typ ingen mensvärk, får jag det så kommer det i bäckenet, knäna och vristerna - tar jag panodil direkt när jag känner att det börjar så blir jag smärtfri. Men magen har jag i stort sett aldrig ont i. Får inte ont vid andra tarmrörelser heller.

Jag pratade med en vän som har IBS som läkarna inte kan göra nånting åt. Han får samma problem när han går på toa och kräks ganska ofta. Och läkarna rycker på axlarna. Dessutom verkar det bli värre och värre :eek:
Känns ju inte så lovande.

Men vi får se vad min vårdcentral hittar på.

Man kan få exempelvis saroten mot ibs...
 
Man kan få exempelvis saroten mot ibs...
Den fungerar nog inte på mig eftersom den verkar ungefär som opioder.
1648121973900.png

Och så tar den 4 timmar att verka, ska jag hålla mig i 4 timmar om jag blir bajsnödig? Det funkar inte tyvärr.
 
Den fungerar nog inte på mig eftersom den verkar ungefär som opioder.
Visa bifogad fil 87871
Och så tar den 4 timmar att verka, ska jag hålla mig i 4 timmar om jag blir bajsnödig? Det funkar inte tyvärr.
Saroten är i grunden en antidepressiv medicin som också verkar smärtlindrande. Man tar den dagligen mot IBS, inte vid behov.

Jag tycker dock inte den här typen av smärta låter som IBS.
 
Saroten är i grunden en antidepressiv medicin som också verkar smärtlindrande. Man tar den dagligen mot IBS, inte vid behov.

Jag tycker dock inte den här typen av smärta låter som IBS.
Jo men den bryts ner på samma sätt. Och att ta ständig medicinering mot något som inträffar ibland känns superkonstigt.

Polaren sin har ibs säger att han har precis samma. Varför tycker du att det inte stämmer överens.
 
Jo men den bryts ner på samma sätt. Och att ta ständig medicinering mot något som inträffar ibland känns superkonstigt.

Polaren sin har ibs säger att han har precis samma. Varför tycker du att det inte stämmer överens.
Jag är inte IBS-expert men lite påläst och jag kan inte minnas att jag läst någonstans att det skulle vara vanligt med sån kraftig smärta just vid tarmtömning. Det är väl vanligare med smärta som lättar när man tömmer tarmen eller släpper gas kombinerat med lös och/eller hård mage.

De som medicinerar med tex Saroten vid IBS har ju mer IBS-typisk smärta. Dvs smärta hela tiden/varje dag.
 
Nä och mitt problem verkar ovanligt. När jag googlar så får jag bara upp saker om att man kan ha en ändtarmsspricka och liknande, men här handlar det ju om att hela mellangärdet krampar. Pågår bara några min så det känns inte så farligt - även om jag hade så ont att jag nog knappt visste vad jag hette de minutrarna 😅

Jag gjorde MR på hela ryggen och bäckenet för typ en månad sedan. De letade efter tecken på reumatism i ryggraden men hittade diskbråck och en buktande disk samt massor cystor på äggstockarna. Hade jag haft cancer i området så tänker jag att det hade synts då.

Jag kan ,liksom dig, få "svimningsont" ibland.
Det började komma efter min förlossning och jag vet att min levatormuskel är trasig så jag har antagit att smärtan berott på den. Den muskeln påverkar ett stort område i rygg och bäcken och jag har ofta ryggont vilket jag också relaterat till överspändhet av samma muskel.

Lite sådär halvdiffust och bara chansning från min sida pga min bakgrund, men kanske kan vara något att ha i bakhuvudet ifall läkarvården inte hittar något annat.
(Tyvärr upplever jag att den vanliga vården inte är så duktig på levatorproblematik... Inte här iallafall)
 
Jo men den bryts ner på samma sätt. Och att ta ständig medicinering mot något som inträffar ibland känns superkonstigt.

Polaren sin har ibs säger att han har precis samma. Varför tycker du att det inte stämmer överens.
Går du till läkare får du nog svar, blodprov tas, undersökningar görs, diagnoser utesluts eller bekräftas. Det du behöver göra är att ringa vc typ i morgon och få en tid bokad och ta dig dit, istället för att sitta här och diskutera behandlingar du inte vill ta för diagnoser du ännu inte fått.

Jag vet några som faktiskt fått hjälp av vården för IBS så omöjligt är det inte, själv har jag inte kommit dithän ännu, men din smärta låter inte likt IBS i alla fall.
 
Går du till läkare får du nog svar, blodprov tas, undersökningar görs, diagnoser utesluts eller bekräftas. Det du behöver göra är att ringa vc typ i morgon och få en tid bokad och ta dig dit, istället för att sitta här och diskutera behandlingar du inte vill ta för diagnoser du ännu inte fått.

Jag vet några som faktiskt fått hjälp av vården för IBS så omöjligt är det inte, själv har jag inte kommit dithän ännu, men din smärta låter inte likt IBS i alla fall.
Har du verkligen läst tråden?
 
Jag kan ,liksom dig, få "svimningsont" ibland.
Det började komma efter min förlossning och jag vet att min levatormuskel är trasig så jag har antagit att smärtan berott på den. Den muskeln påverkar ett stort område i rygg och bäcken och jag har ofta ryggont vilket jag också relaterat till överspändhet av samma muskel.

Lite sådär halvdiffust och bara chansning från min sida pga min bakgrund, men kanske kan vara något att ha i bakhuvudet ifall läkarvården inte hittar något annat.
(Tyvärr upplever jag att den vanliga vården inte är så duktig på levatorproblematik... Inte här iallafall)
Jag har aldrig fött barn så just den tror jag inte att det är.
 
Du läste inte det jag skrev om att muskeln påverkar ett stort område i bäcken och rygg ?
Man behöver inte ha fött barn för att ha problem med den.
När jag googlar så hittar jag bara sidor om förlossningar och skador på muskeln i samband med det. Så det känns som sagt inte relevant.
 
När jag googlar så hittar jag bara sidor om förlossningar och skador på muskeln i samband med det. Så det känns som sagt inte relevant.
Vanligast är förlossningskador ja, men den kan ställa till det för andra också, min sjukgymnast berättade om män med problem.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 239
Senast: Blyger
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 799
Senast: monster1
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 226
Senast: Cattis_E
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp