Ont i nacken flera månader efter fall

D

deer

Hej! För ett tag sedan föll jag av hästen och fick ont i nacken. Gick till sjukhuset men de sa att jag skulle vila. Men ibland när jag rider så vaknar jag dagen efter och har ont i nacken. Kan inte vrida på huvudet, det hugger till i nacken och jag kan inte gå till jobbet. Detta börjar ta knäcken på mig... Jag vill inte behöva sluta rida och sälja min häst...

Jag misstänker att det hänt något med ryggraden och att jag får ont iom att den trycks ihop när jag rider. Rider islandshäst om det är intressant...

Är det någon annan som känner igen sig? Eller har tips?

Sv: Ont i nacken flera månader efter fall

Dels tycker jag att du ska söka läkare igen för det kan ju vara bra att ha kollat med röntgen att allt är ok om det inte har gjorts tidigare.

Sedan är mitt bästa tips att skaffa dej en backontrack nacke, den som ser ut som en fuskpolo.
Den hjälper mot smärta och stelhet.

Jag har fortfarande ont i nacken emellanåt mer eller mindre efter en lätt påkörning bakifrån med bil för över 20 år sedan.
Nacken är känslig och fast det inte syns något på röntgen så har man ju ont ändå.

låter nästan som ett diskbråck.

tycker definitivt att du ska höra av dig igen!
och du ska kräva en ordentlig utredning.

Lyck till

Ja, kräv en ordentlig genomgång med röntgen. Om allt är ok enligt dem skulle jag gå till en duktig naprapat och se om där är någon låsning som kan fixas.

Men gå till doktorn FÖRST, och kolla att inget är trasigt!

Var precis två sek. från att skriva "typiskt sjukvården", men så får man ju inte skriva :angel:

Åkte av en häst för tre och ett halvt år sedan och landade på nacken. Fick ingen ordentlig undersökning, varken på VC eller sjukhuset, trots att min vårdutbildade mamma satt med mig på sjukhuset i tre timmar(!!!) och krävde en ordentlig undersökning av min rygg och nacke (som vi såklart inte fick) :grin: Blev hemskickad med en ask Ipren (eftersom jag hade sjukt ont) och en förklaring om att det "nog" var nåt muskulärt.

Ett bra tag senare fick jag tag i en underbar kiropraktor som kunde se att jag hade tre ryggkotor ur läge, som han rättade till. Tyvärr blev jag inte helt återställd, men det är grymt mycket bättre än innan!
Får dras med konstant värk, med bättre och sämre dagar.

Efter den erfarenheten (och flera andra) ger jag generellt inte många ören för den statliga sjukvården. Visst har den sina ljusglimtar, men i slutändan skulle jag hellre gå till nån privat mottagning eller bra kiropraktor

Tack alla för era svar. Sitter nu på vårdcentralen för att få hjälp. Försökte få tag i nackskydd från bot men d fanns ej i butik här i närheten. Får se om jag får hjälp denna gång. :|

Jag har oxå drattat av för ett par år sedan och kände stelhet i nacken.
Var och fick nacken röntgad och det visade sej att två nerver hade kommit i kläm mellan två diskar.
Har fortfarande ont men går på utredning.
Men det viktigaste är att rida, DET kan jag! :bow:

Det är fortfarande vissa sjukhus som inte förstår att avfallning från häst kan ge nackskador.
Krockar du med bilen i 10 km/ h. röntgar de illa kvickt.

KRÄV röntgen!!!

Har en bekant som oxå nonchades o flera månader senare fann man att nacken nästan var helt av. Hon fick då sälja gården o sluta med ridningen.

KL

Nu är jag hemma! Läkaren var underbar! Gjorde en massa rörelser och kommer få tid för röntgen hemskickad. Fick nummer till sjukgymnast också. Bor i en väääldigt hästtät kommun så de är nog rätt vana vid hästskador. :)

Ett bra tag senare fick jag tag i en underbar kiropraktor som kunde se att jag hade tre ryggkotor ur läge, som han rättade till. Tyvärr blev jag inte helt återställd, men det är grymt mycket bättre än innan!
Får dras med konstant värk, med bättre och sämre dagar.

Det var inte dåligt att se det utan röntgen!

Ryggkotor kan inte hamna ur läge utan väldigt kraftigt våld - och det skulle definitivt krävas mer än en människa för att flytta dem igen. Dessutom skulle dina nervrötter ha påverkats och förmodligen slitits av (dvs du skulle varit förlamad i motsvarande muskel) om det hade hänt.

Diskbråck i halsryggraden ger smärta/domningar/svaghet i armarna, inte i nacken.
Hur ser man det? Jag har konstanta problem med mina armar/händer sedan min trafikolycka sedan många år tillbaka men det syns inget på varesig vanlig röntgen eller MR. Kontrast?

Diskbråck i halsryggraden ger smärta/domningar/svaghet i armarna, inte i nacken.

Hej igen!
Detta var intressant, eftersom jag är stelopererad i nacken p g a diskbråck
(+ två kotor på sned), så kan man säga att "jag har varit med ett tag" när det
gäller denna typen av skada. Så du menar att det inte är den skadan som gör
att jag ibland ligger och spyr av smärta? Att det inte är p g a det som det känns
som om en jätte med järnhand klämmer åt runt min nacke? Att jag inte kan
hålla upp huvudet själv en hel dag? Nu låg i o f s disken i klaff med ryggmärgen + att diagnosen även blev whiplash men jag har ändå alltid trott att värken
kom ifrån diskbråcksskadan :confused:

Ryggkotor kan inte hamna ur läge utan väldigt kraftigt våld - och det skulle definitivt krävas mer än en människa för att flytta dem igen. Dessutom skulle dina nervrötter ha påverkats och förmodligen slitits av (dvs du skulle varit förlamad i motsvarande muskel) om det hade hänt.

Det sa han också och det kan jag mycket väl tänka mig.
Eftersom jag störtdök rakt ner i backen från full galopp och landade snett på nacke/rygg och att jag förmodligen fick en rejäl knuff av hästen när han sprang över mig tror jag att det inte alls är omöjligt. Sen var dom inte helt ur läge, utan hade hamnat snett, vilket (enl. kiro) har lett till stora muskelspänningar från nacken/axlarna och neråt. Vilket stämmer skrämmande bra med tanke på vilka problem jag hade fått efter avsittningen.
Utöver det hittade han nån grej i höften (minns inte vad det var), som även den hade hamnat lite snett efter avramlingen. Detta hade bidragit till att ena sidan av höften dragits liiite bakåt, vilket hade gjort att jag gått snett. Även detta stämmer otroligt bra om man kollar hur jag belastar mina fötter och hur mina skor slitits efter olyckan. (Dock hörde inte det till tråden då det var nacken TS hade problem med)

Så ja, hur han såg det utan röntgen kan jag inte svara på. Men han gjorde nåt, till skillnad från dom "riktiga" läkarna som fullkommligt struntade i hur ont jag hade (för jag, som inte är vårdutbildad, kunde ju inte veta var jag hade ont eller hur ont det gjorde. Det hade dom bestämt) Sen kanske jag bara hade oturen att träffa dom mest inkompetenta läkarna/ sköterskorna i hela Sverige :grin:

Hur ser man det? Jag har konstanta problem med mina armar/händer sedan min trafikolycka sedan många år tillbaka men det syns inget på varesig vanlig röntgen eller MR. Kontrast?

Diskbråck syns på MR, så har du något i kläm så kan det sitta längre ut.

Jag har stor respekt för kiropraktorer och har själv fått bra hjälp av en sådan.

De arbetar med muskler och det är säkert så att du hade dina problem där, i spända och ömma muskler. Det förklarar också att du kunde få så bra hjälp.

Kotor flyttar man som sagt inte på utan vidare.

Hej igen!
Detta var intressant, eftersom jag är stelopererad i nacken p g a diskbråck
(+ två kotor på sned), så kan man säga att "jag har varit med ett tag" när det
gäller denna typen av skada. Så du menar att det inte är den skadan som gör
att jag ibland ligger och spyr av smärta? Att det inte är p g a det som det känns
som om en jätte med järnhand klämmer åt runt min nacke? Att jag inte kan
hålla upp huvudet själv en hel dag? Nu låg i o f s disken i klaff med ryggmärgen + att diagnosen även blev whiplash men jag har ändå alltid trott att värken
kom ifrån diskbråcksskadan :confused:

Det finns mycket man kan ha ont av i nacken!

Men - diskbråck som ger symtom klämmer på ryggmärgen eller dess rötter och påverkar dem. Det ger symtom ute i kroppen. Halsryggens rötter går till armarna.

Här är ett program om ryggont från P1 :)
http://www.sr.se/sida/poddradio.aspx?programid=2332&pid=1272
tisdag 7 april 2009.

De pratar också om nackont och om att mindre muskler i nacken kunde bli svaga efter att man skadat nacken, precis som småmuskler i foten kan bli svaga efter en vrickning. Småmusklerna skulle tydligen finsjustera omedvetet, när man normalt använde nackmuskler medvetet tränade man dem inte. De rekommenderade balansplatta tror jag. Men lyssna istället minns inte exakt.

Det kanske beror på var man bor eller vilket sjukhus man åker till?
Skrämmande att liknande fall behandlas så olika, åker man av en häst och landar på rygg/nacke så måste sjukvården ta det på allvar oavsett hur hel och pigg man verkar när man kommer till sjukhuset!!!

Jag åkte också av för ca 2 år sen , landade på nacken, var medvetslös i någon minut och fick åka ambulans in till sjukhuset (Karolinska i Sthlm). Själv minns jag inte så mycket men det jag minns av ambulansfärden är att jag hade på halskrage och låg fastspänd på båren för att fixera ryggen och att jag när vi kom fram togs direkt till röntgen där huvud, nacke och rygg kollades. Fick dessutom stanna över natten så de hade koll på att jag var OK och inget konstigt dök upp efter ett par timmar...

Klarade mig med en lätt hjärnskakning och lite stelhet och ömhet i kroppen
och efter bara två veckor fick jag börja rida igen...

Jag vet att du är läkare. Och jag är inte ett dugg sjukvårdsutbildad. Men jag har varit hos kiropraktorer mer än en gång och i vanliga vården och hos naprapat. Vården gav mig Alvedon och råd att vila... (ishias), naprapaten behandlade musklerna. Men kiropraktorn manipulerade så det knakade - svårt att tro att det var muskler han drog rätt? Knaster och knak - LÄT i alla fall som ben....

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 389
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite... 2
Svar
27
· Visningar
8 982
Senast: tuaphua
·
Hästvård Min häst har känts stel och lite ovillig i ridningen senaste tiden. Har haft ut ET som har konstaterat att han har väldigt ont i nacken...
Svar
6
· Visningar
2 584
Kropp & Själ Jag är i valet och kvalet vad jag ska göra. För mer än en månad sen var jag med om att en man tog tag i min halsduk och drog i den... 2
Svar
38
· Visningar
3 491

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka