Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

J

JJuniper

Hej, har en 9 årigt fullblod. när hon kom till mig var hon nästan helt omusklad och de muskler hon ändå hade var väldigt spända, hon hade också troligtvis ridits i fel sadel.

Jag provade ut med hjälp av sadelutprovare en ny sadel som sitter jättebra, hon hade väldigt ont i ryggen när hon kom men det har blivit mycket bättre med hjälp av massage, kiropraktor och även en laser behandling. Nu är hon inte alls öm i ryggen när man klämmer och masserar. Hon har även musklat på sig i ryggen.

Så nu till problemet som jag uppmärksammat men inte riktigt lagt större vikt till då jag inte riktigt förstått var det var eller så.

Jag har inte ridit mycket barbacka på henne då hon varit dåligt musklad i ryggen uten isåfall bara skrittat och travat henne lite när jag varit och kört lite NH med henne alltså när hon varit riktigt uppvärmd i minst 20 - 30 min.
Igår tänkte jag ner på banan och träna lite och kände för att rida utan sadel. Jag hoppade upp direkt vid stallet, men när jag bad henne gå så kändes det som om hon skulle lägga sig, jag stannade henne men så tänkte hon lägga sig igen så jag hoppade av. Så promenerade jag henne till banan och gick och sprang med henne men visade ingenting. Så hoppade upp igen och inga problem alls.
Det händer också då och då att när jag ska rida iväg (med sadel) att hon de första 10 - 20 metrarna känns liksom oren, att baken inte hänger med, men precis när jag tänker hoppa av och kolla henne kommer hon liksom igång och är inga problem. I ridningen jobbar hon avspänt och har inte problem med någon gångart eller att hoppa utan är som vilken häst som helst och verkar inte ha ont.


Undrar om jag ska ta ut en kiropraktor som får kolla på henne?, var 6 månader sedan men då var det inte fel på henne. Har även som sagt haft en som termofotograferat henne (värmefotograferat) och på de bilderna så var det inga större fel med ryggen lite spänd bara men de behandlade dem.

Någon som vet vad det är eller om jag ska kontackta veterinär eller massör mm? :confused:
 
Sv: Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

Jag är ju av meningen att man ALLTID ska ta ut vet i första hand när något är oklart och sen ET eller massör om det inte är ngt som vet behandlar. Det är alltid alltid alltid bättre att ha klart för sig att man inte gör ngt värre om man masserar eller behandlar på annat sätt. När jag själv fortfarande jobbade som hästmassör så gav jag ingen behandling om hästen på ngt sätt va oren innan vet givit klartecken, det var för mig självklart. Jag vet att inte alla massörer gör det utan tycker att det kan inte bli så mycket värre men det kan det, tro mig.

Så ring och rådfråga en vet i första hand och gå vidare utifrån det skull jag säga.

I min åsikt så låter det som att det kan sitta låsning kvar sen tidigare, då din häst var såpass omusklad så löses inte alla problem när den väl musklar sig igen. Det kan även vara att hästen musklat sig ojämnt vilket kan ge besvär. Eftersom du har känslan av att hon vill lägga sig när du börjar rida så tyder det enligt mig på att något i ryggen eller korset och länden inte riktit fungerar som det ska. Men jag tycker du har varit jätteduktig som tagit duktig hjälp och fått ny sadel utprovad! Det är inte alla som gör sig det besväret :)

Att jobba en avmusklad häst till "normal" hälsa kan ta väldigt lång tid då mycket blir lidande när musklerna inte hålls i kondition sas. Fel muskler kan bli överbelastade, senor kan bli överbelastade, psyket kan påverkas osv.
Vill inte skrämma dig bara visa på att såna här saker kan ta lång tid men oftast så är det ju helt klart värt när man ser sin häst i full kondition, glad och lycklig och man vet att man själv hjälpt hästen till det :)
 
Sv: Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

Har varit med om liknande, hästen går jättebra i tre månader. Plötsligt lägger den sig när man sitter upp. Vid undersökning visar det sig att den har KS och efter ett par omgångar behandling blir den utdömd.
 
Sv: Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

Hej, har en 9 årigt fullblod. när hon kom till mig var hon nästan helt omusklad och de muskler hon ändå hade var väldigt spända, hon hade också troligtvis ridits i fel sadel.

Jag provade ut med hjälp av sadelutprovare en ny sadel som sitter jättebra, hon hade väldigt ont i ryggen när hon kom men det har blivit mycket bättre med hjälp av massage, kiropraktor och även en laser behandling. Nu är hon inte alls öm i ryggen när man klämmer och masserar. Hon har även musklat på sig i ryggen.

Så nu till problemet som jag uppmärksammat men inte riktigt lagt större vikt till då jag inte riktigt förstått var det var eller så.

Jag har inte ridit mycket barbacka på henne då hon varit dåligt musklad i ryggen uten isåfall bara skrittat och travat henne lite när jag varit och kört lite NH med henne alltså när hon varit riktigt uppvärmd i minst 20 - 30 min.
Igår tänkte jag ner på banan och träna lite och kände för att rida utan sadel. Jag hoppade upp direkt vid stallet, men när jag bad henne gå så kändes det som om hon skulle lägga sig, jag stannade henne men så tänkte hon lägga sig igen så jag hoppade av. Så promenerade jag henne till banan och gick och sprang med henne men visade ingenting. Så hoppade upp igen och inga problem alls.
Det händer också då och då att när jag ska rida iväg (med sadel) att hon de första 10 - 20 metrarna känns liksom oren, att baken inte hänger med, men precis när jag tänker hoppa av och kolla henne kommer hon liksom igång och är inga problem. I ridningen jobbar hon avspänt och har inte problem med någon gångart eller att hoppa utan är som vilken häst som helst och verkar inte ha ont.


Undrar om jag ska ta ut en kiropraktor som får kolla på henne?, var 6 månader sedan men då var det inte fel på henne. Har även som sagt haft en som termofotograferat henne (värmefotograferat) och på de bilderna så var det inga större fel med ryggen lite spänd bara men de behandlade dem.

Någon som vet vad det är eller om jag ska kontackta veterinär eller massör mm? :confused:


hade en sån, tog dit vet, fick pencelin i några veckor, sen ska den longeras efter de fått pencelinet i ca 30min i låg form.
 
Sv: Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

Fast det intressanta är väl vad det var för fel på din häst? Annars säger det ju inte så mycket att den ska longeras.. Vad var felet, varför pencelin, vad berodde problemet på?
 
Sv: Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

Det kan ju vara jättemycket jag tycker absolut det är i första hand veterinär, i andra hand Et eller både och. Bor du nära stockholm så åk till täby atg där de är mycket bra på fullblodshästar, och en vet är ET också dessutom.

Är det din häst eller har du den på foder? Du skrev när den kom till dej hade den ont i ryggen, hur kom det sig att du tog/köpte den ändå? Bara nyfiken.

Är den van att ridas barbacka? Alla hästar jublar inte över barbackaridning första gångerna om dom aldrig varit med om det, en del kan tycka att det känns jättekonstigt först.:confused: Särskilt kanske ett känsligt fullblod.

Sen undrar jag om den känts så de första 10-20 meterna hela tiden du haft den? Det kan vara någon form av patella-upphakning ev i o m att den även varit mycket omusklad.
Ja alltså, man kan räkna upp en massa saker det kan bero på. KS som lovisaleonora säger, ja kanske det även om det kan ge kraftigare reaktioner ofta, som jag har förstått i alla fall, ,men jag har ingen erf av det.

Så ring kliniken och prata med dem och boka en tid, tycker jag, om det är din häst, annars får väl ägaren göra det.
 
Sv: Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

Fast det intressanta är väl vad det var för fel på din häst? Annars säger det ju inte så mycket att den ska longeras.. Vad var felet, varför pencelin, vad berodde problemet på?


Min hade ont i ryggen och de hon skriver stämmer in på de min höll på med.
 
Sv: Ont i ryggen eller annat problem? hjälp?

varför hade din häst ont i ryggen? röntgades den? jag tycker ordinationen låter ganska... ja inte fantastiskt seriös faktiskt.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 518
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 930
Senast: iNHALE
·
Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 925
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 154
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp