ont i svanskotan vid ridning...

Jempan

Trådstartare
och sittandes på marken...Har vad jag vet inte slagit i den den senaste tiden. Kan rida en halvtimme kanske o sen strålar det från svanskotan (eller nånting i närheten) upp i länden...vad göra? Gel-pad o teddy funkar inte!

Sv: ont i svanskotan vid ridning...

hmmm... Kan det vara ischiasnerven? Känns det som att det ilar? Jag brukar få ont i den när jag t ex åker bil för länge, man vet inte hur man ska sitta för det bara ilar... :crazy:

PM:a CillaW, eller hoppas att hon tittar förbi tråden... Jag har inte ens en gissning... *ler*. Cilla däremot har järnkoll på de flesta ortopediska problem... :) :banana:

hmmm... Kan det vara ischiasnerven? Känns det som att det ilar? Jag brukar få ont i den när jag t ex åker bil för länge, man vet inte hur man ska sitta för det bara ilar... :crazy:

Ilar o ibland som knivhugg...La mig på en bänk idag, kom inte upp, kändes som ja va förlamad i svanken. Tryckte mig upp me armen o då tog d lååång tid innan ja kom upp, gjortde nå för-:devil: ont :cry:

Ilar o ibland som knivhugg...La mig på en bänk idag, kom inte upp, kändes som ja va förlamad i svanken. Tryckte mig upp me armen o då tog d lååång tid innan ja kom upp, gjortde nå för-:devil: ont :cry:

Jag har ibland samma besvär som du beskriver. (slog i svanskotan hårt vid avfallning för flera år sedan)
På sista tiden har jag börjat stretcha efter ridpassen då min sambo som har ryggbesvär ibland tipsade om det.
Hans sjukgymnast och massör har sagt att man får mer besvär i nedre delen av ryggen om benmusklerna är korta på baksidan. Säkert lätt att få just som ryttare också.

Så upp med ett ben i taget på en stol och böj dig framåt och sträck ut benmusklerna :banana:
Trots att detta inte känns runt svanskotan utan mer på baksidan av benen och i ljumskarna så har jag blivit bättre av detta.

Fråga mig inte hur eller varför men det hjälper. Jag var orolig ett tag för hur man skulle kunna fortsätta rida då jag knappt kom in och ur bilen efter en ridtur eller ner och upp ur soffan.
Nu klarar jag mig kanonbra med bara lite, lite känningar ibland :idea:

Stretcha mera :bow: :banana: :bump:

PM:a CillaW, eller hoppas att hon tittar förbi tråden... Jag har inte ens en gissning... *ler*. Cilla däremot har järnkoll på de flesta ortopediska problem... :) :banana:

Tackar för förtroendet och komplimangen, Whirlie, men jag svarar helst i trådarna om jag har något att tillföra - inte via PM. Då skulle jag få sitta och svara på medicinska frågor hela dagarna, och jag är ledig när jag är här.

Vad gäller Jempans problem är det svårt att säga, eftersom de flesta har en ganska luddig uppfattning om var svanskotan egentligen sitter.
Den sitter nästan allra nere vid analöppningen, och det är faktiskt lättaste sättet att undersöka den också.
Har man problem från svanskotan har man ofta svårt att sitta över huvud taget, inte bara i sadeln utan även på en vanlig stol. Sittring brukar hjälpa.
Så jag kan faktiskt inte säga så mycket, eftersom det är jättesvårt att avgöra dels vad olika personer menar med "svanskotan", dels hur problemen egentligen är, utan att undersöka IRL. Och gillar man inte doktorer IRL är det ju inte mycket att göra... antingen går man, eller så går man inte.
Därför har jag inte skrivit något här, än.

Vilsa: Smärta från ischiasnerven känns ner i benet, längs utsidan/baksidan och ända ner i foten.

Då ska ja pröva me d ett tag o se om det blir bättre, tackar :)

Ja, gör det och rapportera om någon vecka :idea:

Jag tycker det låter på Cilla som om både du och jag har mer problem i nedre delen av ländryggen.
Man har ju en knöl innan "rumpan" börjar. Det kallar jag svanskota.
I alla fall känner inte jag värk så långt ner som hon säger :o

Ditt problem är säkert inte så enkelt att lösa som det var för mig. Jag fick för några år sedan problem med svanskotan både vid ridning och när jag satt på vanliga stolar.

På en helgkurs i centrerad ridning fick jag min sits rättad. Jag satt för bakåtlutad och satt alltså på svanskotan för mycket.

Problemet kom när jag flyttade och bytte instruktör. Han tittade mer på hur hästen gick än på ryttarens sits (borde hänga ihop, jag vet) och jag hade ändrat sits utan att märka det själv.

Problemet har inte återkommit. Så förhoppningsvis har jag behållit en bättre sits sedan dess.

Man har ju en knöl innan "rumpan" börjar. Det kallar jag svanskota.

Typexempel på att man först ska vara överens om vad man pratar om innan man börjar diskutera vad det kan vara och vad man kan göra åt det :)
Det du beskriver är korsbenet.

Typexempel på att man först ska vara överens om vad man pratar om innan man börjar diskutera vad det kan vara och vad man kan göra åt det :)
Det du beskriver är korsbenet.

Jaha, sedär då har man lärt sig något nytt igen ;) :idea:

Hej!

Kanske du borde göra en seriös undersökning av ditt ryggproblem. Jag har själv en ryggskada som jag tror heter spondulos eller någott liknande på svenska (spondular leithesis på engelska). Dvs. jag har en kota som är lös i nedre ryggen på grund av en spricka i det ben som stabiliserar kotan. Ett av de typiska symptomen jag hade var att om jag la mig på en hård bänk eller liknande så hade jag mycket svårt att komma upp igen. Ett annat symptom som är karakteristiskt för den här skadan är att man inte klarar att ligga platt på magen…

Det heter spondylolistes på svenska, med betoning på sista stavelsen. Din beskrivning är inte helt rätt, men tillräckligt nära.

Hej!

Kanske du borde göra en seriös undersökning av ditt ryggproblem. Jag har själv en ryggskada som jag tror heter spondulos eller någott liknande på svenska (spondular leithesis på engelska). Dvs. jag har en kota som är lös i nedre ryggen på grund av en spricka i det ben som stabiliserar kotan. Ett av de typiska symptomen jag hade var att om jag la mig på en hård bänk eller liknande så hade jag mycket svårt att komma upp igen. Ett annat symptom som är karakteristiskt för den här skadan är att man inte klarar att ligga platt på magen…

Ligga på mage har ja inga problem me, däremot har ja ju svårt på hårt underlag...ligger ja på ryggen på typ en bänk så tar d lång tid innan ja kan röra länden

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 340
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan jag går just nu på två ridskolor. en har jag gått på den jag va 6 år, men känner att jag inte utvecklas då det bara kommer in nya (o...
Svar
7
· Visningar
762
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Vad använder ni för hörlurar när ni rider? Spanat länge nu på en lösning. Vill komma från att fippla med mobilen om det ringer, sen så...
Svar
5
· Visningar
456
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 496
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31