Ont i svanskotan

Nu har jag fått hem och provat min acavallo-padd, och jag fick inte alls lika ont! Tyvärr var den en dag försenad så att jag inte kunde testa den på terrängträningen igår, men funkade bra att rida ut med iaf!
Med lite våld går den nog på min dressyrsadel också. 🙌
Funderar på att skaffa ngt, då har fått känningar i svanskotan sista månaderna. Vilken modell har du införskaffat? 😊
 
Funderar på att skaffa ngt, då har fått känningar i svanskotan sista månaderna. Vilken modell har du införskaffat? 😊

En ortho-coccyx 20 mm gel Seat saver dri-lex.
Finns ju med gel på ovansidan också, men det var inte lika snabb leverans av den och jag behövde den NU! 😅
 
Tack, ska kika efter den 👍
Jag har den med gel på ovansidan då jag var rädd att gel mot sadeln skulle skada sadeln. Det är ju antingen eller sas, antingen gel mot ryttare men inte mot sadel eller gel mot sadeln men inte mot ryttaren. Den är lite svettig på sommaren, blir lite plastpåsekänsla.. Men jag är väldigt rädd om sadeln och jag skar ju även bort en del gel vid låren då sadeln hade blivit så enormt bred annars.
Hittade bild på min misshandlade padd..🙈
20220709_133236.jpg
 
Jag har den med gel på ovansidan då jag var rädd att gel mot sadeln skulle skada sadeln. Det är ju antingen eller sas, antingen gel mot ryttare men inte mot sadel eller gel mot sadeln men inte mot ryttaren. Den är lite svettig på sommaren, blir lite plastpåsekänsla.. Men jag är väldigt rädd om sadeln och jag skar ju även bort en del gel vid låren då sadeln hade blivit så enormt bred annars.
Hittade bild på min misshandlade padd..🙈
Visa bifogad fil 119768
Ja, det är väl inte det bästa för den stackars sadeln, men jag hoppas den överlever några veckor.

Nu har jag lusläst TR för att försöka lista ut om jag kan använda den på tävling. Dressyr-TR nämner att man får ha en tunn padd. I hopp-TR står inget och i fälttävlans-TR finns det nämt som ridning ”inte kopplat till något prov”. (Då rider man väl inte ändå, eller??).
 
Ja, det är väl inte det bästa för den stackars sadeln, men jag hoppas den överlever några veckor.

Nu har jag lusläst TR för att försöka lista ut om jag kan använda den på tävling. Dressyr-TR nämner att man får ha en tunn padd. I hopp-TR står inget och i fälttävlans-TR finns det nämt som ridning ”inte kopplat till något prov”. (Då rider man väl inte ändå, eller??).
Du hade den tunnare varianten va?
Man brukar ju säga att står det inte uttryckligen att det är tillåtet i TR så är det inte det.
Men jag har faktiskt ingen aning, har inte kollat upp det för jag rider mest med padden när jag rider i skogen, på banan tycker jag den är för klumpig (jag har den tjocka varianten).

Jag har förresten gjort en liten övning som jag glömt bort att göra när jag var sjuk i vintras och den har hjälpt jätte mycket.
Försöker alltid göra plankan varje kväll eftersom jag har usla magmuskler och behöver förbättra bålstabiliteten men jag kom på att jag glömt rumpknipet🤣..
Så nu har jag gjort plankan i kombination med rumpknip och då är jag mycket bättre i svanskotan. Det är alltså att knipa så hårt man kan med rumpan i intervaller om typ 1-2 sekunder, gör 10 upprepningar och sedan slappna av, gör 10 upprepningar till efter några sekunder. Jag gör plankan i 90 sekunder och gör då oftast ca 3-4 intervaller om 10 rumpknip.😆👍
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ca 6 månader sen fick jag för första gången det problem jag idag har, min svanskota värker något så jävulskt. Det hela uppkom efter...
Svar
5
· Visningar
1 627
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp