Oönskad hårväxt

Ett litet tillägg.
Vänta inte tills att ni blir gråhåriga.
Laser fungerar bara på hår med färg.
Nu när jag skulle vilja slippa vissa hår och har både råd och tid så är det för sent.
Vita hår går inte att få bort med laser.

Jag drar bort dem med pincett och det är pilligt.
Epilator borde väl funka för dig med?
 
Intensivt pulserande ljus. Jag har provat det på en hudklinik men vi bytte till laser för ipl funkade inte alls. Det var iofs länge sen, finns säkert bättre ipl numera.

Om du har ökad behåring pga hormonrubbning så kan du ev få behandlingen subventionerad beroende på region.
Jag har fått laserbehandling av ansiktet på ett sjukhus.
 
Epilator borde väl funka för dig med?
Så tätt är inte det håret.
Pincett går bra.

Men vinterpälsen på benen hade det nog varit bra på.
Den har dock försvunnit av sig själv med åldern.
Förut så lossnade den när det blev varmt på sommaren.
Och en vinter så kom den liksom inte tillbaka.
 
Intensivt pulserande ljus. Jag har provat det på en hudklinik men vi bytte till laser för ipl funkade inte alls. Det var iofs länge sen, finns säkert bättre ipl numera.

Om du har ökad behåring pga hormonrubbning så kan du ev få behandlingen subventionerad beroende på region.
Jag har fått laserbehandling av ansiktet på ett sjukhus.
Skulle precis tipsa om detta!

Vid tex PCOS kan man få behandling som ett läkarbesök av vissa regioner. Har själv det och sedan 40 kgs viktnedgång har hårväxten ökat markant och hormonerna rent allmänt gått bananas- vilket ju var väntat, även om jag inte hade räknat med att få skäggstubb i nyllet. Rätt trist biverkan på viktnedgången, men tur det finns rakhyvel... inte lika kul de gånger man har bråttom i väg och glömt raka sig... ;)
 
Finns något som heter/kallas diatermi som en del hudterapeuter utför. Då är det hårstrå för hårstrå som typ bränns i hårsäcken, då spelar det ingen roll om håret är ljust eller mörkt.
Det är bla en metod som kan erbjudas mot skäggväxt när en byter kön. Gör tydligen ont men sen är det ju helt permanent när en är klar med behandling.
 
Finns något som heter/kallas diatermi som en del hudterapeuter utför. Då är det hårstrå för hårstrå som typ bränns i hårsäcken, då spelar det ingen roll om håret är ljust eller mörkt.
Det är bla en metod som kan erbjudas mot skäggväxt när en byter kön. Gör tydligen ont men sen är det ju helt permanent när en är klar med behandling.
Nja. De behandlade hårsäckarna dör men nya kan ”väckas” efter några år och hårväxten kommer tillbaks. (Är samma med laser och ipl).
Så blev det för mig. Fick diatermi knappt 60 gånger när jag var runt 30 år. Hade inte jättegrova strån i ansiktet då. Efter 5-10 år hade nya hårsäckar vaknat och jag fick grövre strån.
Då fick jag laserbehandling på regionens mottagning i stället eftersom att regionen tagit över det i egen regi och laser ansågs effektivast på min typ av behåring.
Nu har det gått några år till och jag har fått ny hårväxt i ansiktet … :down:

Har även laserbehandlat benen (på egen bekostnad) och där har det inte kommit så mycket nytt hår, tog flera år innan det kom litegrann, fläckvis, på några ställen.
 
Skulle precis tipsa om detta!

Vid tex PCOS kan man få behandling som ett läkarbesök av vissa regioner. Har själv det och sedan 40 kgs viktnedgång har hårväxten ökat markant och hormonerna rent allmänt gått bananas- vilket ju var väntat, även om jag inte hade räknat med att få skäggstubb i nyllet. Rätt trist biverkan på viktnedgången, men tur det finns rakhyvel... inte lika kul de gånger man har bråttom i väg och glömt raka sig... ;)
Ja det var därför jag fick det subventionerat. Har pcos.
Menar du att du fått mer hårväxt efter viktnedgång? De säger ju att den ska minska om man går ner i vikt.
Jag läste min regions riktlinjer angående permanent hårborttagning, tydligen har de bestämt att man numera måste ta hormoner i 6 månader innan man kan få diatermi/laser/ipl.
Helknäppt ju! Varför stoppa i sig hormoner när de redan är ur balans.
När jag var runt 24 år så tog jag cyproteron (sänker testosteronet) i åtminstone ett år mot hårväxten på benen men det hjälpte inte ett skvatt. Senare läst att cyproteron kan skada levern och att man ska ta prover under hela behandlingen. Nåt sånt gjordes inte på mig.
Cyproteron finns ju i Diane-pillrena som används numera. De innehåller 2 mg, jag tog 100 mg. O_o
 
Ja det var därför jag fick det subventionerat. Har pcos.
Menar du att du fått mer hårväxt efter viktnedgång? De säger ju att den ska minska om man går ner i vikt.
Jag läste min regions riktlinjer angående permanent hårborttagning, tydligen har de bestämt att man numera måste ta hormoner i 6 månader innan man kan få diatermi/laser/ipl.
Helknäppt ju! Varför stoppa i sig hormoner när de redan är ur balans.
När jag var runt 24 år så tog jag cyproteron (sänker testosteronet) i åtminstone ett år mot hårväxten på benen men det hjälpte inte ett skvatt. Senare läst att cyproteron kan skada levern och att man ska ta prover under hela behandlingen. Nåt sånt gjordes inte på mig.
Cyproteron finns ju i Diane-pillrena som används numera. De innehåller 2 mg, jag tog 100 mg. O_o
Ja, jag är van vid att ha hårväxt på hakan, men när jag nu gått ner i vikt så har jag fått mycket mer! Det blir kanske bättre när hormonerna lugnat ner sig, det har ju varit r'tt snabb viktnedgång pga operation, men helt klart en förändring som märks.

Men vad dumt med hormonerna! Som fet är ju hormoner väl inte det bästa att stoppa i sig pga blodproppsrisken? Känns ju dumt att de tycker man ska göra det först då.

Jag har alltid haft mycket hår på benen, men det har blivit mindre tydligt där och mer tydligt i ansiktet märkligt nog!
 
Nja. De behandlade hårsäckarna dör men nya kan ”väckas” efter några år och hårväxten kommer tillbaks. (Är samma med laser och ipl).
Så blev det för mig. Fick diatermi knappt 60 gånger när jag var runt 30 år. Hade inte jättegrova strån i ansiktet då. Efter 5-10 år hade nya hårsäckar vaknat och jag fick grövre strån.
Då fick jag laserbehandling på regionens mottagning i stället eftersom att regionen tagit över det i egen regi och laser ansågs effektivast på min typ av behåring.
Nu har det gått några år till och jag har fått ny hårväxt i ansiktet … :down:

Har även laserbehandlat benen (på egen bekostnad) och där har det inte kommit så mycket nytt hår, tog flera år innan det kom litegrann, fläckvis, på några ställen.
Jo så kan det ju förstås också vara. Jag har själv aldrig provat permanent hårborttagning utan förde bara vidare vad min hudterapeut berättade för mig när vi pratade om min mammas haka och tänkte lyfta en till metod som ingen hade sagt något om.
Fler tips och idéer helt enkelt och så det var bra att du informerade vidare på mitt knapphändiga svar :)
 
Nu har jag fått min lilla sparat och kört en gång. Len och go.
Hur ofta gör ni ren apparaten? Varje gång?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Har rejäl hårväxt i ansiktet. Svarta hår på hela hakan, bredvid munnen, ner på halsen och upp mot öronen. Lider av det. Någon som har...
2
Svar
36
· Visningar
6 193
Senast: Lilla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp