OÖnskad Hund I Huset !

ginnies

Trådstartare
Några kanske kommer ihåg hur jag i en tråd beklagade mig över min nyss hemmifrånflyttad dotter, som skaffade en valp utan att tänka sig särskilt för.Hon bodde i lägenhet, studerar, arbetar extra och har enligt mig svårt att hinna med en hund.

Och det fungerade inte alls.
Nu har jag fått hunden!!! Som present !!:mad: Jag vill inte ha hund, jag hinner inte!!!

Men jag skulle behöva hjälp med lite småsaker.....
Som det här med kattgodisknortar, gör det något om en hund äter sådant och hur noga är det med maten????

Ska det vara samma hundmat hela tiden eller kan man göra som Kajsa Varg säger " man tager vad man haver" ?????
Jag menar hunden är ju med i stallet och gör en del egna fynd som den glatt snaskar i sig....
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

hunden bör ha en grundkost av hundmat som är näringsmässigt balanserad för hunden. Håll inte på och byt märke hela tiden, det är inte bra för magen. Sen är det klart att hunden kan få lite matrester som inte är starkt kryddade men basen ska lltid vara hundmat. (Detta är vad jag har fått lära mig i alla fall). Om hunden får tag i lite kattmat och skräp i stallet är det oftast inte hela världen. Om jag var du skulle jag köpa eller låna en bra hundbok, typ handbok för nya hundägare eller vad de kan tänkas heta. Det gäller ju alla djur att när man skaffar ett ska man ta reda på så mycket som möjligt om arten. Taskigt att bara överlämna hunden till dig sådär men väldigt bra att du tar hand om den och frågar om det du är osäker på :)
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Det gäller ju alla djur att när man skaffar ett ska man ta reda på så mycket som möjligt om arten.

Ett litet förtydligande, jag har inte skaffat hund. Suck!

Men tack för hjälpen om maten, han har några sorts knortar som han får, jag får väl fortsätta med det och samtidigt som förut till lite fest koka en tupp till honom.

Förresten hur ofta behöver klor klippas?
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Ojoj. Det är mycket man behöver veta när man har hund. Gå på biblioteket och låna en bok eller fyra! :) Det tror jag är bäst!

När det gäller kattmat så är det INTE bra för hundar, inte i stor mängd alltså! Katter behöver mer protein i sin kost än hundar, som ju är mer allätare. Köp ett bra hundfoder, torrfoder eller mjukt, Royal Canine har en massa olika till olika hundar, fråga på djuraffären. Det fodret kostar lite extra, men är jättebra. Det finns andra bra sorter med.
Vilken ras är hunden?
Känner du att du absolut inte vill ha hund, tycker jag inte alls det är fel att leta efter en ny ägare till den! Hund ska man ha för att man älskar hund och Livet Med Hund, inget man ska känna sig tvingad till! Kanske du ska försöka omplacera den, som det så fint heter?
Lycka till!!!
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Vilken ras är hunden?
Känner du att du absolut inte vill ha hund, tycker jag inte alls det är fel att leta efter en ny ägare till den! Hund ska man ha för att man älskar hund och Livet Med Hund, inget man ska känna sig tvingad till! Kanske du ska försöka omplacera den, som det så fint heter?


Jag minns inte rasen, men det är en trekorsning av sådanadära moderna hundar, småväxta.Det ser ut som en grov, kortbent strävhårig Jack Russel.

Fast omplacering, inte helt lätt, hunden har valt att bo hos mig. Det är lustigt med hundar, är man lite distanserad ja, då blir man avgudad. Är det alltid så?
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Om du inte vill ha hunden och redan nu vet att du inte har tid så försök att hitta honom ett hem så fort som möjligt. Det blir jobbigare om ni fäster er vid varandra. Det är en hel del jobb med hundar och terriers har ju lite temperament också. Man blir rätt låst med. Inte som med en katt som klarar sig bättre på egen hand. En hund är som ett litet barn.
Har du inte tid med hunden kommer du förmodligen inte heller ha tid med uppfostran av den och ju längre du då väntar med att omplacera, desto fler ovanor kan han ha lagt sig till med.

Vill du ha honom kvar så skulle jag rekommendera att gå en kurs på någon hundskola. Det finns både de vanliga lydnadskurserna, som är bra att ha gått då en uppfostrad hund är SÅ mycket trevligare än en ouppfostrad, och dels brukar det finnas kortare kurser i teoretiskt hundägarskap. För de som planerar att skaffa hund och där kursledaren går igenom viktiga saker man bör tänka på.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Oj oj...minns din tidiagre tråd om detta, låter som dina farhågor besannades :crazy:

Finns det ingen möjlighet att lämna tillbaka den till den uppfödaren? Värt att kolla upp, men om det är kört på den punkten tror jag det är bäst för alla inblandade att hitta ett nytt hem åt valpen.

Hoppas verkligen det löser sig för er..!
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Fast omplacering, inte helt lätt, hunden har valt att bo hos mig. Det är lustigt med hundar, är man lite distanserad ja, då blir man avgudad. Är det alltid så?


Får hunden välja mellan att bo hos dig eller i ett hem där den är önskad tror jag hunden väljer det senare. Du skulle säkert kunna erbjuda hunden ett bra hem så missförstå mig inte, men det låter på dig som att du tagit valpen mot din vilja och därför skulle ni nog må bättre båda två om den fick komma till någon annan.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Hunden kan fästa sig vid någon ny ägare. Jag har haft flera omplaceringshundar, som har älskat sina ägare, men som ändå snabbt har gjort sig hemmastadda hos mig.
Fäster du dig vid hunden är det nog jobbigare för dig än för honom att skiljas åt.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Oj oj...minns din tidiagre tråd om detta, låter som dina farhågor besannades :crazy:

Finns det ingen möjlighet att lämna tillbaka den till den uppfödaren?


Nej, jag kan inte tänka mig att "uppfödaren" tar tillbaka honom. Enligt mig var det iaf en halvoseriörs lägenhetsuppfödare som bara betäckte för att tjäna pengar på sin lilla tik.
Tiken hade haft flera kullar på ganska få år och var riktigt usel i skicket. Men det kanske alla tikar blir när de har valpar?

Och då har man ingen susning om var valpen sen hamnar, de var ju inte särskilt nogräknade när de en gång sålde honom.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Det låter ju trots allt som om du bestämt dig för att behålla hunden, och då får du satsa helhjärtat på det valet, tycker jag :)! Gå någon vardagslydnadskurs, bestäm dig med hjälp av någon i fackhandeln eller annan hundvan person för en sorts foder (och byt självklart om hunden inte verkart må väl av det), läs hundböcker och sluta tänka på hunden som oönskad! Om du ska ha den, måste du gilla den o tycka att det- triots att det var oplanerat- är kul att ha honom! annars är det bättre att försöka omplacera. för varken du eller hunden kommer att trivas i längden om du bara ser honom som en börda.

Att han någon gång knaprar i sig en kattgodis är ingen fara, men han blir nog tjock och stallkatten smal och ledsen ocm han sätter i sig hela hans/hennes portion varje gång han är i stallet ;).

Lycka till :)!
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Det är en hel del jobb med hundar och terriers har ju lite temperament också. Man blir rätt låst med. Inte som med en katt som klarar sig bättre på egen hand.


Har du inte tid med hunden kommer du förmodligen inte heller ha tid med uppfostran av den och ju längre du då väntar med att omplacera, desto fler ovanor kan han ha lagt sig till med.

Fast vid min sida har hunden inga olater alls.ÄN.

Han lyder mig blint. Men det kanske ändras senare, kan de bli tonårstrotsiga?

Och tid och tid, allt är relativt, men när jag skaffar något djur då vill jag verkligen hinna med både skötsel, uppfostring och aktivering.Och mina hästar som ska ridas,skötas är prio ett.
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Hur gammal är hunden?

Kastrera kan du göra rätt tidigt. Gör man det innan könsmognad så är ju fördelen att hunden inte hinner bli "stor och stark" och nackdelen densamma ungefär. Dom mognar ju mycket under den processen, men den kan vara riktigt överjävlig hos terriers. Så tonårstrots finns absolut. Min ena terrier, hane, är 2 år nu och han är fortfarande grymt "trotsig" och genomgår fortfarande sin könsmognadsprocess. Han är lätt den jobbigaste hunden jag haft under den här perioden, och det är säkert för att han är en terrier ända ut i klospetsarna.

Angående maten, såg jag att många fler redan svarat på det. Ett bra torrfoder i rätt mängd, så håller sig hunden fin och nöjd på det.

Är det så att du kan ha med dig honom till stallet dagligen och ha honom lös, så får du ju en hel del motion gratis där så att säga. Om du skaffar en bok om hundar, så finns där i lite tips på övningar för vardagslydnad, kontakt etc. Mycket bra att ha, för dom behöver ju även stimuleras mentalt.

Jag hoppas att allt går bra i fortsättningen!
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Förlåt att jag skrev skaffa, jag förstod såklart att du inte hade tagit dig an den frivilligt men kom inte på ett bättre ord just då :o

En sak till om foder: Hundar får lätt tandsten och enklaste sättet att förebygga det är att ge hunden saker att tugga på. Det handlar om tuggpinnar och sånt men också om maten. Vetrinärer jag har praktiserat hos har alla varit eniga om att mjukt foder som många små hundar får är en förbannelse... Jag har själv sett på när vet plockade (inte drog) ut tand efter tand på en tax som ätit konservfoder hela livet, det var mer tandsten än tand. visst finns det hundar som föredrar mjukt foder men för tändernas skulle är det bättre med hårt. Min hund älskar . Hon plockar själv ur vedkorgen så man får gå runt huset och samla in veden innan man ska elda ;)
 
Senast ändrad:
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Hur gammal är hunden?

Kastrera kan du göra rätt tidigt.

Valpen är ca 16 v.
Kulorna är redan framme och klara!:devil:


Jo, han är med i stallet och ute och arbetar.Hjälper till att schasa lite på hönor och så.Jag funderade i förra tråden om de kan läras att ta råtta? Eller blir de för mesiga kastrerade?
 
Senast ändrad:
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Nej, det ska nog gå att lära honom att jaga råttor/möss ändå. Är han terrier, och ser ut som en JR (Då är det ju förmodligen det i honom) så borde egenskaperna finnas där litegrann redan.

Rent teoretiskt kan du kastrera redan nu alltså. Allt som behövs är ju kulorna ;) Jag själv hade väntat, men det är bara min egna åsikt. Jag vill gärna att hunden ska få växa på sig litegrann innan, både fysiskt och psykiskt.
Men eftersom du inte ska ha valpen till något speciellt, mer än "hemma-arbete" så spelar ju inte det någon roll.
Mesiga behöver dom heller absolut inte bli av en kastrering. Det är inte ens alla som blir lugnare rent generellt. Men du slipper den riktigt jobbiga delen med lukta-på-alla-kissfläckar, pip efter löptikar osv osv.

Jag funderar ibland själv på att ta kökssaxen och snippa av kulorna på herrn här hemma :devil:
 
Sv: OÖnskad Hund I Huset !

Om lillen bara är 16 v är han fortfarande valp, med den lite barnsliga osäkerhet det innebär. Räkna med att han kommer att bli mycket mer självständig, testa gränser och inte följa dig blint när han blir lite äldre. Det är fullt normalt på alla sätt, men tro inte att den kommer att automatiskt vara lika följsam om några månadre som den är nu, och räkna med att lägga en del jobb om duvill att han ska funka med att vara med lös även som vuxen.

Minst ett halvår ska de vara när de kastreras, har jag hört. Diskutera med vet! jaktlusten försvinner inte, många "riktiga" jakthundar blir t o m bättre efter kastr.

Och OM du ändå skulle välja att inte vilja ha honom kvar, så är han ju så ung att han har ett låååååååångt liv framför sig med nästa matte/husse. Jag bara menar OM du inte vill ha honom, så är det INTE synd om honom att omplaceras till ett gott hem- även om han gillar dig nu kommer han gilla nästa matte snabbt oxå :)!

Lycka till, hur det än blir´!
 

Liknande trådar

Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 445
Övr. Hund Ja, vi har två hundar som är trevliga och sympatiska i övrigt, men som har en olat där vi misslyckats kraftigt i vår träning och...
Svar
15
· Visningar
1 198
Senast: dpmatte
·
Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 156
Senast: Lilahnee
·
M
Övr. Hund Bakgrundsfakta: Igår när jag var ute med valpen så kom det ut en stor labrador från skogen. Den ville antagligen bara leka (viftade...
Svar
7
· Visningar
890
Senast: LIA
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra blötmat
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp