OP-sår som spruckit upp

V

Vinga

Min hund fick en knöl bortopererad i onsdags på tassen.
Ikväll (självklart en fredags kväll) sprach hela såret upp, det är 6 st stygn som släppt.
Allt ser i övrigt fint ut.

Kliniken där han opererades har ej jour och de hänvisar inte till någon via sin svarare. Ringde distriktsveterinären som har jour, men de har fullt upp hela kvällen/natten och de ansåg inte det vara något bråskande...
Hur viktigt är det att han får såret ihopsytt igen. Gör det någon skillnad att vänta tills imorgon fm då disktriktaren kunde ta honom?

Alt är att köra 15 mil till djursjukhuset och jag är ensam med 3 barn hemma.....
 
Sv: OP-sår som spruckit upp

Man har väl 12 timmar på sig att sy om jag inte minns fel.
Om distriktaren tyckte att du kan vänta så kan du säkert det även om det känns jobbigt.
Försök att få ihop såret så bra det går med sårtejp och sätt ordentligt bandage över.

Hoppas allt går bra!
 
Sv: OP-sår som spruckit upp

Samma sak hände min rottis, det var dessutom varmt så såret var irriterat så att det svullnat, vetrinären sa att det var lika bra att inte sy ihop det igen.
 
Sv: OP-sår som spruckit upp

Nej, det är inte så bråttom. Såret behöwer sannolikt sys igen (beroende på hur stort det är, hur mycket det glipar, war det sitter osw) men det behöwer inte göras ikwäll. Bandagera ikwäll och ring wet imorgon. Se till att hunden inte kan slicka på såret.

Färska sår ska man helst sy inom 12 h, men det gäller inte för äldre operationssår som spruckit.
 
Sv: OP-sår som spruckit upp

Lång tid. Men såret blir ju snabbt infekterat och kläggigt och då brukar det kräwas dränage. Wi har precis tråcklat ihop en katt som haft ett sår under ena frambenet i 2 månader!! Inte så schysst mot kisse precis, men rent kirurgiskt går det att ordna. Man får skapa fräscha sårkanter genom att klippa bort en liten bit aw de gamla helt enkelt. Och lägga dränage.

Man bör ju inte wänta så länge alltså!
 
Sv: OP-sår som spruckit upp

Lång tid. Men såret blir ju snabbt infekterat och kläggigt och då brukar det kräwas dränage. Wi har precis tråcklat ihop en katt som haft ett sår under ena frambenet i 2 månader!! Inte så schysst mot kisse precis, men rent kirurgiskt går det att ordna. Man får skapa fräscha sårkanter genom att klippa bort en liten bit aw de gamla helt enkelt. Och lägga dränage.

Man bör ju inte wänta så länge alltså!

Ok tack så mycket för svaret:bow:
Det är ju bra att veta att det faktiskt går att få till det, även om såret inte är färskt.

(Stackars katt förresten:( hoppas att det inte var snåla ägare som gjorde den detta utan att det fanns en annan förklaring.
Jag tänker på alla de katter som kommit hit och som man fått ta till både det ena och det andra för att kunna ge dem vård och/eller kastrering och det har med vissa tagit sin lilla tid att fånga in dem)
 
Sv: OP-sår som spruckit upp

Tack för alla svar!

En vet ska kolla på såret idag ( det ser väldigt fint ut, jämna tunna sårkanter och inte rött) ser det ok ut, ska vi avvakta tills på måndag så tar kliniken där op genomfördes hand om det!
(Disktriktaren är ingen smådjursvet så hon undviker helst att sy sa hon.....)

Hunden är iaf pigg och verkar ej ha ont!
 

Liknande trådar

C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
16 886
N
Katthälsa Urinstopp! Det finns en lösning! Efter 4 spolningar som inte gav något resultat bestämde vi oss för att göra en operation på Aslan...
Svar
1
· Visningar
6 943
Senast: kebabbert
·
Övr. Katt Släppte ut katterna som vanligt i morse och dom kutade genast ner till stallet som vanligt, trots att det regnade så ville dom ut...
Svar
3
· Visningar
2 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp