Operation av trubbnos (mops)

Har du mopsar? De kommer aldrig orka lika mycket i värme som en vanlig ras, trots operation. Har du varit på en mopsträff så flåsar alla. Jag väljer iallfall att göra något åt de, men jag vill först få ner henne i vikt och kommer anpassa mig denna sommaren för att göra de bästa för henne, får gå ut tidig morgon och sen kväll och en snabb runda på dagen, tills att jag är hemma med henne när operationen sker. Jag vill inte åka utomlands en månad och sen få ett samtal att någon komplikation skett.

Att bara jämföra med hundar som har samma problem är ju att göra sig blind för problemet... En stor anledning till att eländet ser ut som det gör i vissa raser nu är ju för att folk intalar sig och varandra saker som "de ska låta så" och "de vill inte springa" och liknande...

Komplikationer uppstår väl inte ett par månader efter operation, utan ganska snart inpå den om de uppstår alls? Det är maj nu, nog hinner du både operera och låta henne genomgå konvalescensen innan du åker?

Jag tycker det känns grymt att låta henne lida igenom sommarvärmen utan att hjälpa henne förrän till hösten. :( Sommaren är lång i Skåne, som verkar vara där ni också håller till...

Att du tänker operera låter jättebra, det finns ett stort motstånd mot det i vissa rasgrupper så det är väldigt starkt att inte låta dig påverkas av det! Men tänk så skönt för henne att få andas i sommar också. Jag har astma själv, det hundar går igenom "bara" på nivån som ägare ofta tycker är gulligt och rastypiskt ger mig sådan gräslig panik - jag vet hur det där känns (delvis), det gör ont i själen att se en hjälplös hund behöva leva så.
 
Hon har gått upp i vikt nu till denna sommaren, kan också vara en faktor att ja tycker hennes andning är sämre. Har minskat maten och försöker gå längre rundor när vädret är sämre. Hon går alltid upp lite i vikt på sommaren då vi inte kan motionera som vanligt. Hon är 5 år och har aldrig svimmat eller fått anfall pga andningen. Då vi anpassar oss. Duschar henne innan vi går ut, kyltäcke osv. Att det är så akut nu att operera henne tycker jag inte, då det är mer att de är jobbigt för mig att får anpassa oss och vara inne mycket mer. Går också på rehab och de tycker hon låter bra i andningen när hon är där. Men jag tycker det blivit sämre med åren så jag kommer att operera henne. Att ni tycker jag är självisk osv för jag inte gör de nu innan min USA resa tycker jag är sjukt. Tänk om hon får komplikationer av operationen och jag inte är hemma, vill inte lägga detta i någon annans händer. Sen vill jag få ner henne i vikt innan hon opereras då det finns risker med sövning osv. Pengar kan jag säkerligen låna mig till om OP skulle ske nu men jag kan inte förvänta mig att det kommer vara en operation utan komplikationer kommer aldrig förlåta mig själv om jag är utomlands och hon blir dålig pga detta, för jag ville hinna med OP innan resan.
Har du mopsar? De kommer aldrig orka lika mycket i värme som en vanlig ras, trots operation. Har du varit på en mopsträff så flåsar alla. Jag väljer iallfall att göra något åt de, men jag vill först få ner henne i vikt och kommer anpassa mig denna sommaren för att göra de bästa för henne, får gå ut tidig morgon och sen kväll och en snabb runda på dagen, tills att jag är hemma med henne när operationen sker. Jag vill inte åka utomlands en månad och sen få ett samtal att någon komplikation skett.
@dobbis om du inte får en hjärtattack bara av att läsa dumheterna så kanske du kan förklara vad en mops med vettiga andningsvägar borde klara?
 
Har du mopsar? De kommer aldrig orka lika mycket i värme som en vanlig ras, trots operation. Har du varit på en mopsträff så flåsar alla. Jag väljer iallfall att göra något åt de, men jag vill först få ner henne i vikt och kommer anpassa mig denna sommaren för att göra de bästa för henne, får gå ut tidig morgon och sen kväll och en snabb runda på dagen, tills att jag är hemma med henne när operationen sker. Jag vill inte åka utomlands en månad och sen få ett samtal att någon komplikation skett.

Det här är skitsnack!!! Självklart ska de kunna motioneras precis som alla andra hundraser!!!
Att många inte kan det är för att de är sjuka, missbildade...avlade på dålig föräldrar. Det är verkligen ingen okej måttstock att gå efter och köper man en så sjuk ras så får man så vackert öppna plånboken och hjälp sin hund.
Hur man kan prioritera en utlandslesa före sin hund som inte kan andas vettigt, motioneras normalt och riskerar värmeslag bara den går ut är för mig obegripligt.

Helt ärligt så tror jag din hund struntar i om du är närvarande om den håller på att dö. Det där är nått som bara spelar roll för DIG.
Tycker att hela det här egentligen handlar om vad som är bäst för dig och inte för din hund.
 
Har du mopsar? De kommer aldrig orka lika mycket i värme som en vanlig ras, trots operation. Har du varit på en mopsträff så flåsar alla. Jag väljer iallfall att göra något åt de, men jag vill först få ner henne i vikt och kommer anpassa mig denna sommaren för att göra de bästa för henne, får gå ut tidig morgon och sen kväll och en snabb runda på dagen, tills att jag är hemma med henne när operationen sker. Jag vill inte åka utomlands en månad och sen få ett samtal att någon komplikation skett.

Förtjänar inte mopsar lika bra livskvalitet som andra hundar menar du? Jag förstår inte varför de är ok bara för att andra mopsar låter likadant.
 
Varför stödjer man ens sån "plågeriavel" och köper en hund som man på förhand, med 99% säkerhet vet kommer få andningsproblem som äldre :confused:

Kan hunden knappt röra sig pga problem med att andas, så åtgärdar man asap! Allt annat är djurplågeri.

I dagens läge skulle jag aldrig köpa en mops. Men då visste jag inte bättre pratade med mopsuppfödare som sa det var världens bästa ras..
 
Förtjänar inte mopsar lika bra livskvalitet som andra hundar menar du? Jag förstår inte varför de är ok bara för att andra mopsar låter likadant.

Jo men man kan inte operera en mops så den andas och klarar lika mycket som en hund med lång näsa?
 
Jo men man kan inte operera en mops så den andas och klarar lika mycket som en hund med lång näsa?

Men du kan välja att operera den nu direkt.

Jag har en mops som bor hos mig och har gjort de senaste veckorna.
Vi går till stallet, 3 km. Han leker och busar med stallägarens valp i timmar trots att det är 25 grader varmt.
Det är sånt en normal hund ska klara av, även mopsar.

Han har lite snorkljud till och från och kan snarka när han sover. Det tycker jag är tillräckligt för att aldrig vilja köpa en mops själv.
Då är jag även ägare till en trubbnos själv, dock av mycket sundare modell än mops.
Så stora problem som din har tycker jag ärligt talat är djurplågeri.
 
Jo men man kan inte operera en mops så den andas och klarar lika mycket som en hund med lång näsa?

Det här ska ju du ta och söka upp en skicklig veterinär och fråga, inte bara anta att det inte går och lägga problemet åt sidan. Oavsett så har du en skyldighet att se till att ditt djur har bästa möjliga livskvalité. Just nu kan din hund inte ens göra det mest primära, andas och gå en kisserunda utan problem.
 
Det här ska ju du ta och söka upp en skicklig veterinär och fråga, inte bara anta att det inte går och lägga problemet åt sidan. Oavsett så har du en skyldighet att se till att ditt djur har bästa möjliga livskvalité. Just nu kan din hund inte ens göra det mest primära, andas och gå en kisserunda utan problem.

Vilken veterinär kan operera en mops med dålig andning till att få lika bra som en bordercollie?
Klart att min hund är mitt prio 1, men som jag skrivit så tror jag mycket beror på hennes vikt till att hon blivit värre nu, just för att hon gått upp. Även veterinären har sagt de ska inte vara tjocka när man opererar de. Har pratatat med många veterinärer om operationen. Jag vill inte riskera hon inte vaknar pågrund av hon har för mycket vikt just nu. Så länge vi inte går långrundor i stekande sol så lider hon inte just nu, vi får anpassa oss men då hon blir sämre varje sommar så KOMMER JAG ATT OPERERA HENNE. Kommer aldrig köpa en mops igen och stödjer inte denna avel.
 
Vilken veterinär kan operera en mops med dålig andning till att få lika bra som en bordercollie?
Klart att min hund är mitt prio 1, men som jag skrivit så tror jag mycket beror på hennes vikt till att hon blivit värre nu, just för att hon gått upp. Även veterinären har sagt de ska inte vara tjocka när man opererar de. Har pratatat med många veterinärer om operationen. Jag vill inte riskera hon inte vaknar pågrund av hon har för mycket vikt just nu. Så länge vi inte går långrundor i stekande sol så lider hon inte just nu, vi får anpassa oss men då hon blir sämre varje sommar så KOMMER JAG ATT OPERERA HENNE. Kommer aldrig köpa en mops igen och stödjer inte denna avel.

Fast du skriver ju att hon knappt orkar röra sig även fast ni går när det inte är varmt.
 
Jag har en mopsdam här som jag tycker har dålig andning,vi går runt 8-12 km dagligen oavsett väder o tidpunkt,visst hässjar hon en del i värmen men det gör min dv.pinscher oxå,hon håller samma fart som pinnen nästan (finns ingen mops som kan springa lika fort som en pinne) men skillnaden är att hon börjar hässja tidigare och man kan höra ett litet skorrande från mjukagomen, hon hålls i skick och åt det magra hållet , väger strax över 8kg trots att hon är en ganska stor tik.

Vad är det för komplikationer du tror ska komma flera veckor efter op? Som jag sa tidigare det läker på max ett par veckor.
 

Den här kan vara jobbig att se (operation) så lägger den i spoiler, men titta bara på hur stor den här hundens luftväg är från början. :(
 
Vilken veterinär kan operera en mops med dålig andning till att få lika bra som en bordercollie?
Klart att min hund är mitt prio 1, men som jag skrivit så tror jag mycket beror på hennes vikt till att hon blivit värre nu, just för att hon gått upp. Även veterinären har sagt de ska inte vara tjocka när man opererar de. Har pratatat med många veterinärer om operationen. Jag vill inte riskera hon inte vaknar pågrund av hon har för mycket vikt just nu. Så länge vi inte går långrundor i stekande sol så lider hon inte just nu, vi får anpassa oss men då hon blir sämre varje sommar så KOMMER JAG ATT OPERERA HENNE. Kommer aldrig köpa en mops igen och stödjer inte denna avel.
Men om du vet om att vikten o dålig andning går hand i hand,så borde du ha bantat henne tidigare,inte vänta tills det är 25 grader ute.:idea:
 
Men om du vet om att vikten o dålig andning går hand i hand,så borde du ha bantat henne tidigare,inte vänta tills det är 25 grader ute.:idea:

Tyvärr gick det snabbt jag förlorade min andra hund i den vevan och hon fick vara hos en hundvakt på dagarna när jag jobbade, som verkade ge henne matrester i smyg då ja märkte hur hon började gå upp i vikt. Hon fick samma mat hos mig som tidigare. Sa till hundvakten sen att inte ge henne någonting men då hade hon redan lagt på sig då de kom smygande.

Förstår inte varför folk här inne är så dömmande. Jag vill de bästa för min hund och vill att hon ska må bra.
 
Tyvärr gick det snabbt jag förlorade min andra hund i den vevan och hon fick vara hos en hundvakt på dagarna när jag jobbade, som verkade ge henne matrester i smyg då ja märkte hur hon började gå upp i vikt. Hon fick samma mat hos mig som tidigare. Sa till hundvakten sen att inte ge henne någonting men då hade hon redan lagt på sig då de kom smygande.

Förstår inte varför folk här inne är så dömmande. Jag vill de bästa för min hund och vill att hon ska må bra.

Det fetade motsäger ju varandra...
Folk är inte dömande, de vill hjälpa!
 
Här är min dåligt andandes mops,hon sitter på den inglasade verandan med dessa grader
DSCN2326.JPG

Den undre siffran är tempen på verandan.

Så här låter hon.
 
Jag erkänner att jag dömmer. Jag gör det för att jag ser inget i texten som sätter hundens nuvarande mående i fokus. I stället tycker jag mig se bortförklaringar till att förhala en op. Hittills har följande argument används:
- Rötmånad
- Utlandsresa
- Andra Moppar låter lika dant
- Den kan väl ändå inte andas som en långnos
- Och pengafrågan. Det önskas billigare veterinär och pratas om lånade pengar.

När man sen väljer att maila en veterinär istället för att bara boka en tid så att hunden blir undersökt fysiskt så känns inte det speciellt högprioriterat.
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ca ett halvår sen fick min mops en torrfoderbit i halsen. Hon hörkla sig ett tag sen valde mamma att åka in med henne till...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 085
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Jag har ett överbett som gör att jag biter mig upp i gommen. Det gör att det ömmar och gör ont att äta mer eller mindre hela tiden, inte...
Svar
4
· Visningar
3 058
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp