Operation av trubbnos (mops)

Har du mopsar? De kommer aldrig orka lika mycket i värme som en vanlig ras, trots operation. Har du varit på en mopsträff så flåsar alla. Jag väljer iallfall att göra något åt de, men jag vill först få ner henne i vikt och kommer anpassa mig denna sommaren för att göra de bästa för henne, får gå ut tidig morgon och sen kväll och en snabb runda på dagen, tills att jag är hemma med henne när operationen sker. Jag vill inte åka utomlands en månad och sen få ett samtal att någon komplikation skett.
Du svarar inte på @dobbis inlägg?
 
Jag erkänner att jag dömmer. Jag gör det för att jag ser inget i texten som sätter hundens nuvarande mående i fokus. I stället tycker jag mig se bortförklaringar till att förhala en op. Hittills har följande argument används:
- Rötmånad
- Utlandsresa
- Andra Moppar låter lika dant
- Den kan väl ändå inte andas som en långnos
- Och pengafrågan. Det önskas billigare veterinär och pratas om lånade pengar.

När man sen väljer att maila en veterinär istället för att bara boka en tid så att hunden blir undersökt fysiskt så känns inte det speciellt högprioriterat.

Denna veterinär har undersökt min hund tidigare och sövt henne. Så är ingen random veterinär. Det skiljer mellan kliniker i pris ja. Då försökringen inte täcker så ja jag vill kolla runt för att se. Kan va exakt samma op någon tar 20 annan 10. Är detta också fel av mig att jag inte väljer de dyraste alternativet? Är de fel att jag behöver låna pengar? Jag har inte 15-20 000 i bakfickan..
 
Denna veterinär har undersökt min hund tidigare och sövt henne. Så är ingen random veterinär. Det skiljer mellan kliniker i pris ja. Då försökringen inte täcker så ja jag vill kolla runt för att se. Kan va exakt samma op någon tar 20 annan 10. Är detta också fel av mig att jag inte väljer de dyraste alternativet? Är de fel att jag behöver låna pengar? Jag har inte 15-20 000 i bakfickan..

Men om hunden blivit så mycket sämre borde väl veterinären se på den? Som nämndes tidigare så är också kompitensen hos veterinären viktig. Pris borde vara ointressant i frågan utan kompetensen prio ett.
Ffa om man som ägare är så orolig för komplikationer som du innan nämnt.
 
Min mops är 5 år gammal och hennes andning och ork blir sämre för varje år. Nu är det olidligt hon flåsar för minsta lilla, och vi kan knappt gå utanför dörren innan hon börjar. Hon orkar heller knappt röra sig trots vi går morgon och kväll när de är som svalast.
Jag tycker du själv har beskrivit väldigt bra varför något behövs göras omgående. Om det var någon annan som skrivit det här om sin hund så tror jag du hade reagerat som de flesta i den här tråden; det är väldigt långa 4 månader tills rötmånaden är över för en hund som mår så dåligt. Du kommer ju ändå inte kunna få ner henne i vikt om ni inte kan motionera ordentligt.
 
Denna veterinär har undersökt min hund tidigare och sövt henne. Så är ingen random veterinär. Det skiljer mellan kliniker i pris ja. Då försökringen inte täcker så ja jag vill kolla runt för att se. Kan va exakt samma op någon tar 20 annan 10. Är detta också fel av mig att jag inte väljer de dyraste alternativet? Är de fel att jag behöver låna pengar? Jag har inte 15-20 000 i bakfickan..
Det är klart att man ska kolla upp vad det kostar, men viktigast är ju att det är en kompetent veterinär som utför operationen. Det är värt att betala mer om det blir bra, helt enkelt. Ingen seriös veterinär kommer att kunna svara på om det är läge för operation via mail, de måste titta på hunden och se hur den mår idag.
 
Jag ger upp i dina tråden nu. Ville få råd hur jag ska göra och jag överväger faktist att operera innan jag åker endå fortsätter ni hugga på mig, trots jag vill hjälpa min hund. Tipsa gärna om kliniker. Jag har fått mkt info om din veterinär i Helsingborg, den veterinären jag har kontakt med på mejl (som tydligen är oseriöst nu) och hon har sett mollie ett flertal gånger iomed vi har haft utredning innan med hennes rygg (spandylos)

Sen har jag kontaktat djurkliniken i höör som någon tipsat om, försökt bli medlem i fransk bullog klubben på facebook för att jag vill be om referenser var de opererat sina.
evedensia i Helsingborg är jag inget fan av, så vill inte de ska röra min hund.
 
Jag ger upp i dina tråden nu. Ville få råd hur jag ska göra och jag överväger faktist att operera innan jag åker endå fortsätter ni hugga på mig, trots jag vill hjälpa min hund. Tipsa gärna om kliniker. Jag har fått mkt info om din veterinär i Helsingborg, den veterinären jag har kontakt med på mejl (som tydligen är oseriöst nu) och hon har sett mollie ett flertal gånger iomed vi har haft utredning innan med hennes rygg (spandylos)

Sen har jag kontaktat djurkliniken i höör som någon tipsat om, försökt bli medlem i fransk bullog klubben på facebook för att jag vill be om referenser var de opererat sina.
evedensia i Helsingborg är jag inget fan av, så vill inte de ska röra min hund.
Jag ska kolla i vilken grupp det var det nämndes om op i skåne.
 
Jag ger upp i dina tråden nu. Ville få råd hur jag ska göra och jag överväger faktist att operera innan jag åker endå fortsätter ni hugga på mig, trots jag vill hjälpa min hund. Tipsa gärna om kliniker. Jag har fått mkt info om din veterinär i Helsingborg, den veterinären jag har kontakt med på mejl (som tydligen är oseriöst nu) och hon har sett mollie ett flertal gånger iomed vi har haft utredning innan med hennes rygg (spandylos)

Sen har jag kontaktat djurkliniken i höör som någon tipsat om, försökt bli medlem i fransk bullog klubben på facebook för att jag vill be om referenser var de opererat sina.
evedensia i Helsingborg är jag inget fan av, så vill inte de ska röra min hund.

Vem har sagt att veterinären du mailat är oseriös :confused:
Det enda svar du fått om det att en veterinör som ställer en diagnos via mail är oseriös. Har du fått en diagnos?

Du skriver ju själv i ditt första inlägg att hunden blivit sämre för varje år. Detta har allstå pågått i flera år och du blir sen sur när folk reagerar på att hunden inte ens kan ta en normal promenad trots nyduchad och kylväst. Om du utgår ifrån den text som skrivet (vi har inget annat att gå på) så förstår du nog att vi tycker det är sorgligt att det fått gå så långt och ja, jag ifrågasätter en vetetinärs kompitens om andning om den inte har satt stopp tidigare.
 
Vem har sagt att veterinären du mailat är oseriös :confused:
Det enda svar du fått om det att en veterinör som ställer en diagnos via mail är oseriös. Har du fått en diagnos?

Du skriver ju själv i ditt första inlägg att hunden blivit sämre för varje år. Detta har allstå pågått i flera år och du blir sen sur när folk reagerar på att hunden inte ens kan ta en normal promenad trots nyduchad och kylväst. Om du utgår ifrån den text som skrivet (vi har inget annat att gå på) så förstår du nog att vi tycker det är sorgligt att det fått gå så långt och ja, jag ifrågasätter en vetetinärs kompitens om andning om den inte har satt stopp tidigare.

Hon har inte haft de såhär jobbigt tidigare år. Vi har fått anpassa oss och inte gå mitt på dagen när de är som varmast. Sen har man ju pratat med mopsmänniskor tyvärr som förespråkar att alla mopsar låter och de är helt normalt så man har ju blivit lite blind. Min andra hund är av annan ras, och de är som natt och dag hon orkar allt. Vi är ofta på mopsträffar och de sorliga är att min mops andas inte alls lika högt som några andra i flocken. Nog därför DE tycker att hennes andning är bra då hon inte flåsar och ligger som en padda. MEn nu tycker jag hennes flåsande blivit mer än förra året, förra året var de rätt ok för vi hade en dålig sommar och hon var lite smalare då.
 
Jag tycker faktiskt det är en vettig poäng att inte operera under rötmånad, om det blir infektion i såren kan det innebära mycket större smärtor för hunden än vad den har i dag...

Om den nu är överviktig och därför har större besvär så är det MINSTA problemet i världen att göra något åt, bara dra ner rejält på fodret så kommer den minska i vikt oavsett om ni kan promenera eller inte. Om du så behöver ge halva mängden mot vad den är van vid för att få ner vikten snabbt så är det i hundens bästa interesse i längden.

(Personligen så skulle jag dock låta en sådan hund somna in, istället för att lägga 20.000,- på en operation som KANSKE kan ge den LITE bättre livskvalitè....)
 
Jag tycker faktiskt det är en vettig poäng att inte operera under rötmånad, om det blir infektion i såren kan det innebära mycket större smärtor för hunden än vad den har i dag...

Om den nu är överviktig och därför har större besvär så är det MINSTA problemet i världen att göra något åt, bara dra ner rejält på fodret så kommer den minska i vikt oavsett om ni kan promenera eller inte. Om du så behöver ge halva mängden mot vad den är van vid för att få ner vikten snabbt så är det i hundens bästa interesse i längden.

(Personligen så skulle jag dock låta en sådan hund somna in, istället för att lägga 20.000,- på en operation som KANSKE kan ge den LITE bättre livskvalitè....)

Avliva????
Hon flåsar enbart på sommaren årets andra dagar mår hon bra. :(
 
@Mallju Du skriver själv att hon får sämre ork och andning för varje år. Samt att hon går upp i vikt på sommaren eftersom hon inte kan motionera då. Det är inte en hund som mår bra du beskriver. En femårig hund ska inte ha problem att gå en kisserunda mitt på dagen oavsett temperatur.

Vi har haft en shi-tzu som blev 17 år. De hundarna har ju inte lika illa andningsvägar som mopsen generellt men är ju ändå också en trubbnos. Han gick gladeligen promenader om minst 5 km oavsett tid på dagen iaf fram tills han blev 12 år. Därefter började han bli lite lat, men det var inte pga dåliga luftvägar, han andades fortfarande utan problem.
 
Hon har gått upp i vikt nu till denna sommaren, kan också vara en faktor att ja tycker hennes andning är sämre. Har minskat maten och försöker gå längre rundor när vädret är sämre. Hon går alltid upp lite i vikt på sommaren då vi inte kan motionera som vanligt. Hon är 5 år och har aldrig svimmat eller fått anfall pga andningen. Då vi anpassar oss. Duschar henne innan vi går ut, kyltäcke osv. Att det är så akut nu att operera henne tycker jag inte, då det är mer att de är jobbigt för mig att får anpassa oss och vara inne mycket mer. Går också på rehab och de tycker hon låter bra i andningen när hon är där. Men jag tycker det blivit sämre med åren så jag kommer att operera henne. Att ni tycker jag är självisk osv för jag inte gör de nu innan min USA resa tycker jag är sjukt. Tänk om hon får komplikationer av operationen och jag inte är hemma, vill inte lägga detta i någon annans händer. Sen vill jag få ner henne i vikt innan hon opereras då det finns risker med sövning osv. Pengar kan jag säkerligen låna mig till om OP skulle ske nu men jag kan inte förvänta mig att det kommer vara en operation utan komplikationer kommer aldrig förlåta mig själv om jag är utomlands och hon blir dålig pga detta, för jag ville hinna med OP innan resan.

Jag blev enormt ledsen av att läsa det här. Att ens säga att det är jobbigt för er att anpassa er förstår jag inte hur man kan göra när hunden inte kan andas ordentligt. Jag har astma (relativt lindrig) och har det rejält jobbigt när jag får en attack. Jag vill inte ens försöka förstå hur jobbigt er hund har det när den inte kan andas ordentligt någon gång (jag blir ju faktiskt snabbt bättre med medicin).

Och ja, ni är extremt själviska. Operera nu eller ta bort hunden så den slipper lida en till sommar.
 
Jag blev enormt ledsen av att läsa det här. Att ens säga att det är jobbigt för er att anpassa er förstår jag inte hur man kan göra när hunden inte kan andas ordentligt. Jag har astma (relativt lindrig) och har det rejält jobbigt när jag får en attack. Jag vill inte ens försöka förstå hur jobbigt er hund har det när den inte kan andas ordentligt någon gång (jag blir ju faktiskt snabbt bättre med medicin).

Och ja, ni är extremt själviska. Operera nu eller ta bort hunden så den slipper lida en till sommar.

Självisk? Jag vill ju göra något åt det, jag är ledsen för det är en sönderavlad ras och jag borde inte skaffat en mops ifrån första början. Sen att man fått höra av andra mopsägare att detta är "normalt" att de inte alls tycker min mops andas konstigt har ju gjort att man dragit ut på de då man trott att det är ju såhär mopsar ska låta. Men då jag nu dragit mig ifrån mopsvärlden (ställde ut en gång och fick höra min mops var för smal, och de andra feta fick placeringar gjorde mig frustrerad)

Att avliva är inget alternativ då hon inte är så pass dålig. Ska försöka fixa en film på hur hon låter. Även när hon sover så ser man att andningen är anstängd. Samt hon snyter sig, sprutar ut snor från näsan ibland (som hon nyser).
 
Angående ork i värmen så är vår labbe väldigt känslig för värme och har alltid varit. När det är 25+ går vi inte på dagen utan väntar tills det är svalare. Och han har fina andningsvägar.
Sen orkar han visserligen leka i värmen tex, men det är väldigt flåsigt på promenader om vi går mitt på dagen. Om vi gör det brukar vi duscha av honom innan.

Säger inte att det ursäktar en hund med dåliga andningsvägar, men allt är inte svart eller vitt.
 
Självisk? Jag vill ju göra något åt det, jag är ledsen för det är en sönderavlad ras och jag borde inte skaffat en mops ifrån första början. Sen att man fått höra av andra mopsägare att detta är "normalt" att de inte alls tycker min mops andas konstigt har ju gjort att man dragit ut på de då man trott att det är ju såhär mopsar ska låta. Men då jag nu dragit mig ifrån mopsvärlden (ställde ut en gång och fick höra min mops var för smal, och de andra feta fick placeringar gjorde mig frustrerad)

Att avliva är inget alternativ då hon inte är så pass dålig. Ska försöka fixa en film på hur hon låter. Även när hon sover så ser man att andningen är anstängd. Samt hon snyter sig, sprutar ut snor från näsan ibland (som hon nyser).

Ja, det är själviskt av er att ens gnälla över att det är jobbigt för er att anpassa er. Jag struntar i vilken ras ni har, bevisligen mår er hund inte bra och behöver hjälp snarast. Går inte det (oavsett anledning) tar man bort djuret när det är så pass påverkat. Det är det valet vi gör när vi skaffar våra djur. De är helt beroende av oss för allt och det är ett ansvar att ta på stort allvar.
 
Angående ork i värmen så är vår labbe väldigt känslig för värme och har alltid varit. När det är 25+ går vi inte på dagen utan väntar tills det är svalare. Och han har fina andningsvägar.
Sen orkar han visserligen leka i värmen tex, men det är väldigt flåsigt på promenader om vi går mitt på dagen. Om vi gör det brukar vi duscha av honom innan.

Säger inte att det ursäktar en hund med dåliga andningsvägar, men allt är inte svart eller vitt.

Naturligtvis inte men med tanke på rasen i fråga så... plus att jag är övertygad om att om labben behövde en operation skulle ni göra den så fort som möjligt för hans skull, inte vänta tills det var bekvämast för er.
 
Naturligtvis inte men med tanke på rasen i fråga så... plus att jag är övertygad om att om labben behövde en operation skulle ni göra den så fort som möjligt för hans skull, inte vänta tills det var bekvämast för er.

Fast jag väntar inte på operationen som är bekvämast för mig? Då jag har hört av andra att man inte ska operera när de är varmt, mer risker för infektion sen åker jag på långresa så är ja orolig OM de händer någonting.
 
Jag ser det som en fråga om djurskydd. Att inte behandla hunden omgående låter i mina lekmannaöron som ett brott mot djurskyddslagen. Det finns ju inga andra åkommor som man kan resonera likadant om. Tror du att du hade klarat en inspektion av länsstyrelsen?
 
Fast jag väntar inte på operationen som är bekvämast för mig? Då jag har hört av andra att man inte ska operera när de är varmt, mer risker för infektion sen åker jag på långresa så är ja orolig OM de händer någonting.
Du måste ju förstå att det ser ut så för oss? Din långresa handlar om dig, och vad som är bekvämast för dig, dvs att inte behöva oroa dig.
Kan man undvika det så ska man förstås inte operera under rötmånaden, men den börjar i mitten av juli. Och ska du vänta på att värmen försvinner så är det ett halvår till som hunden ska ha det olidligt (ditt eget ordval).
 

Liknande trådar

Hundhälsa För ca ett halvår sen fick min mops en torrfoderbit i halsen. Hon hörkla sig ett tag sen valde mamma att åka in med henne till...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 087
Senast: Lona
·
Kropp & Själ Jag har ett överbett som gör att jag biter mig upp i gommen. Det gör att det ömmar och gör ont att äta mer eller mindre hela tiden, inte...
Svar
4
· Visningar
3 059
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp