Operation - för och emot

Milene

Trådstartare
Min 8-åriga stabyhountik har fått juvertumörer, och jag funderar på hur jag ska göra med operation.

Hon har fem knölar på ena sidan och en på andra. De är små, som ett majskorn ungefär. Jag funderar nu på hur jag ska göra, om jag ska operera eller inte. Det hör till saken att hon tog bort en tumör från benet för två år sedan. Denna visade sig vara hemangioperocytom, som är en malign form av tumör. Hittills har hon inte fått något återfall, men det kan blossa upp när som helst, och är då väldigt ilsken med snabbt förlopp. MEN man vet inte, hon kan gå hela livet utan att det kommer tillbaka, så prognosen är försiktigt positiv men dock osäker. Sen knölen togs bort för två år sedan har hon ju varit helt frisk och visar heller inga symtom på juvertumörerna. Vad jag funderar på är tex hur läkningen är efter juvertumörsoperation, hur lång tid innan hon är återställd. Hade en katt som opererades för juvertumörer, och hon läkte aldrig ihop efteråt utan fick sedan tas bort. Brukar de få juvertumörer igen?

Behöver bolla mina tankar lite, och vill höra era reflektioner och egna erfarenheter på operation av juvertumörer. Tag med i diskussionen att hon haft den andra tumören.

(Operationskostnaden är inte intressant i sammanhanget, hon är försäkrad och värd varenda krona… :heart)
 
Innan man gör något alls, så kommer hunden behöva röntgas för att se om lungorna ser fina ut - det är tydligen dit metastaser från elaka juvertumörer sprids först. Så innan det är gjort är det svårt att svara på för och emot tyvärr.

Kompisens 12-åriga lilla blandis fick båda sina juverrader borttagna med 2 månaders mellanrum och läkte fint. tyvärr höll hon bara ett år, för sen kom metastaser i just lungorna. men hon va pigg och glad under det året.
 
Min tant fick en del knölar/tumörer i juvren. Först fick hon två som opererades bort som var ofarliga, då var hon väl ca 7-8 år gammal och läkte utmärkt. Senare, när hon var ca 10 år så kom det fler knölar. En av dem började plötsligt växa fort, men jag valde att inte operera mer. Senare fick hon urinvägsinfektion som blev så allvarlig att hon behövde medicin och det i sin tur slog ut immunförsvaret. Precis efter det så upptäckte veterinär en ny liten tumör i ett juver, som verkade ha spruckit inåt i kroppen.

Efter ytterligare någon månad så togs hon bort då hon tappat aptiten och börjat spy. Sista dagen spydde hon även blod och då åkte jag in akut och tog bort henne.

Jag är glad att de första tumörerna togs bort, men ångrar inte att de andra inte togs bort. Enligt veterinär hade det varit svårt att ta bort dem utan att det blivit antingen en väldigt stor operation eller risk för spridning pga operationen. Men ja, som russinbulle säger, kolla lungorna också. Om de ser fina ut och veterinär tror att det är stor chans att hunden klarar operationen utan problem så ska det väl vara lugnt :)
 
Tack, bägge två, för svar!
Det låter klokt att röntga lungorna innan. En lätt undersökning som kan säga så mycket, tack för tipset!

Hur lång tid tar det innan huden läkt ihop? Undrar mest eftersom katten inte läkte, det gick många veckor och var ganska jobbigt... :(
 
Tack, bägge två, för svar!
Det låter klokt att röntga lungorna innan. En lätt undersökning som kan säga så mycket, tack för tipset!

Hur lång tid tar det innan huden läkt ihop? Undrar mest eftersom katten inte läkte, det gick många veckor och var ganska jobbigt... :(
Jag kan säga att efter en månad var kompisens hund jättefint läkt - likaså andra gången. Hon hade även oturen att råka ut för livmoderinflammation knappt en månad efter borttagandet av sista juverraden, men en sådan operation är större då man gör en buköppning. Det gör man ju inte vid borttagning av juver. Hon läkte fint efter alla tre operationerna. :)
 
Min 8-åriga stabyhountik har fått juvertumörer, och jag funderar på hur jag ska göra med operation.

Hon har fem knölar på ena sidan och en på andra. De är små, som ett majskorn ungefär. Jag funderar nu på hur jag ska göra, om jag ska operera eller inte. Det hör till saken att hon tog bort en tumör från benet för två år sedan. Denna visade sig vara hemangioperocytom, som är en malign form av tumör. Hittills har hon inte fått något återfall, men det kan blossa upp när som helst, och är då väldigt ilsken med snabbt förlopp. MEN man vet inte, hon kan gå hela livet utan att det kommer tillbaka, så prognosen är försiktigt positiv men dock osäker. Sen knölen togs bort för två år sedan har hon ju varit helt frisk och visar heller inga symtom på juvertumörerna. Vad jag funderar på är tex hur läkningen är efter juvertumörsoperation, hur lång tid innan hon är återställd. Hade en katt som opererades för juvertumörer, och hon läkte aldrig ihop efteråt utan fick sedan tas bort. Brukar de få juvertumörer igen?

Behöver bolla mina tankar lite, och vill höra era reflektioner och egna erfarenheter på operation av juvertumörer. Tag med i diskussionen att hon haft den andra tumören.

(Operationskostnaden är inte intressant i sammanhanget, hon är försäkrad och värd varenda krona… :heart)

Farsan hade en Schäfertik som fick juvertumörer. De opererades bort första gången men sedan ett par år senare så kom de tillbaka. Så har man maximalt otur så kommer tumörerna tillbaka.
 
Jag kan säga att efter en månad var kompisens hund jättefint läkt - likaså andra gången. Hon hade även oturen att råka ut för livmoderinflammation knappt en månad efter borttagandet av sista juverraden, men en sådan operation är större då man gör en buköppning. Det gör man ju inte vid borttagning av juver. Hon läkte fint efter alla tre operationerna. :)
Låter bra!

Vet du om man brukar ta bort hela juverraden även om bara ett juver är angripet?
Sätter man vanliga suturer?
 
Farsan hade en Schäfertik som fick juvertumörer. De opererades bort första gången men sedan ett par år senare så kom de tillbaka. Så har man maximalt otur så kommer tumörerna tillbaka.
Ok, då vet jag att risken finns. Tiken hade alltså inte tagit bort hela juverraden utan bara det som var angripet?
 
Om hur mycket som hade tagits bort kan jag inte säga säkert men jag tycks minnas att det bara var det som var angripet. Den andra svängen som hon fick tumörer var hon så gammal så beslutet blev att inte göra något åt det.
 
Vår förra BC-tik började få juvertumörer när hon var... tror hon var 6-7 år eller så. De opererades bort men återkom med tiden och efter ett tag spred det sig till lungorna och då slutade vi behandla. Hon fick leva med det så länge hon kunde leva ett drägligt liv och sedan när vi såg att det började nå sin gräns så fick hon somna in. Hon var 10 år när hon avlivades.
 
Låter bra!

Vet du om man brukar ta bort hela juverraden även om bara ett juver är angripet?
Sätter man vanliga suturer?
Ingen aning faktiskt - här fanns bara några mindre, men hela raderna togs bort - troligtvis pga risken för fler och hunden va äldre. "syddes" med klammer.
 
Min ESS tik fick opereras flera gånger, typ 4-5 gånger för juvertumörer. Hon var väldigt fräsch länge, opererades sista gången när hon var 10-11 och avlivades för ganska precis ett år sen av cancer (14år). Hon hade några spenar som blivit borttagna men inte en hel rad, majskornstumörerna får typ bara några få stygn efter borttagning och det läker ihop jättefint. När hon opererades var hon sig själv igen efter bara någon dag eller så, man ska ju hålla dem i stillhet medan såren läker men utöver det så tog det aldrig lång tid att få det att läka ihop fint. Tror att hundar är enklare när det kommer till sånt här, de lyssnar ju på ett "nej" och är allmänt lättare att få att sluta pilla på operationssåret.
 
Tack för fler berättelser!!

Verkar som det kanske inte är så stor och omfattande operation som jag befarat.

Verkar ju också som flera opererats och sen fått tillbaka efter ett par år. Det är ju rimligt; att förlänga livet som frisk med ett par år, det är helt klart värt besväret!

Finns det någon som valt att INTE operera någon gång? Hur länge har det isf dröjt innan situationen blivit ohållbar och hunden fått tas bort?
 
Tack för fler berättelser!!

Verkar som det kanske inte är så stor och omfattande operation som jag befarat.

Verkar ju också som flera opererats och sen fått tillbaka efter ett par år. Det är ju rimligt; att förlänga livet som frisk med ett par år, det är helt klart värt besväret!

Finns det någon som valt att INTE operera någon gång? Hur länge har det isf dröjt innan situationen blivit ohållbar och hunden fått tas bort?
Efter att vi opererade vår BC-tik sista gången vill jag minnas att det tog ungefär 8 mån innan hon blev så pass dålig att vi tog bort henne.
 
Ok..
Hur märker man att det satt sig på lungorna?
För att veta säkert behöver man en veterinärundersökning. Dock minns jag att vår tik utvecklade hosta när det började ta sig. Hon vad glad och förhållandevis pigg in i slutet, men när vi såg att hon hostade blod en morgon då beslutade vi att det var dags och hon avlivades samma dag.
 
Efter så många operationer som hon fick så blev det så mycket ärrvävnad att man inte kunde känna skillnad på vad som var ärrvävnad och vad som var tumör. Men min tik hade väl några tumörer under några år innan det gick utför. Problemet är ju att man inte vet om de är godartade eller inte förrän biopsi är gjord, med eller utan uttagning.
 
Ok..
Hur märker man att det satt sig på lungorna?
På kompisens lilla tik märktes det att hon helt enkelt började bli långsammare och tappade gnistan. Ville inte lika glatt följa med till skogen osv. När det sen blev mer och mer så blev det koll och då visade det sig att hon hade cancer i lungorna.
 
Tog bort juvertumörer på vår corgi cardigantik när hon var fem år. Hon levde hela sitt liv utan problem efter det. Tumörerna var elakartade så lungröntgen togs som visade UA.
Hon togs bort tolv år gammal pga diskbråck.
 
Tack för fler berättelser!!

Verkar som det kanske inte är så stor och omfattande operation som jag befarat.

Fast det beror ju helt på hur många tumörer hunden har, hur stora dom är och var de sitter. Har hunden en liten knappnålshuvudstor knöl kan man operera bort bara knölen. När knölen börjar bli cirka 1 cm i diameter rekommenderas man att ta bort hela den juverdelen. Sitter knölen mellan två juverdelen ska båda delar tas bort.
Är det knölar i många juver är det oftast så att man behöver ta bort hela juverraden. Sistnämnda är en mycket smärtsam operation, såret blir väldigt långt och hunden behöver nästan alltid stanna på djursjukhus för smärtlindring en natt. Finns det knölar i flera juver på båda sidor kan mm behöv ta bort alla juver, det kan man dock inte göra vid samma operation utan kan bara ta en juverraden i taget oftast med ca 2 månaders mellanrum.

Du behöver boka en veterinärbesök för bedömning av knölarna, lungröntgen samt beslut om vilken typ av åtgärd som krävs.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 182
Senast: Sel
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
989
Senast: Viva
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 199
Hundhälsa Hej, Jag har en tik på nyss fyllda åtta år. I vintras tog hon bort två små juvertumörer och nu i somras en till. Endast tumörerna togs...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 213
Senast: Zazu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Svensk politik nr 3
  • 🥂 VALBORG 🍾

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp