Operation griffelben

ufot

Trådstartare
Min lilla olycksfågel har fått en fraktur på griffelbenet VB. Är inte halt. Finns en minimal svullnad vid själva brottet.

Vid första röntgen för ca en månad sedan tyckte veterinären att det såg bra ut och att det bästa är att avvakta och se om benet läker av sig själv.

Idag hade vi uppföljande röntgen och tyvärr har det inte läkt.
Veterinären rekommenderar operation.

Det största problemet är att hästen inte kan stå på boxvila (han bokstavligen river boxen).
Däremot kan han gå i mindre gräshage.

Han lär bli tjock, men så länge han får äta gräs är han nöjd.

Brottet är rent. Det är själva spetsen av griffelbenet som ska opereras bort.

Är det någon här som gjort denna typ av operation och kan dela med sig av det?

Hur lång är rehabiliteringen?
Hur länge hade ni hästen på box/sjukhage?

När kunde ni börja rida igen?

Jag kommer självklart att prata mer med veterinären och den som ska operera honom, men alltid bra att höra andras erfarenheter.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Har försökt googla mig till nått slags svar med hittar inget. De är så att min häst skadade sig i boxen för 2 månader sen. Först...
Svar
6
· Visningar
1 289
Senast: Elendil
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 430
Senast: s957
·
Hästvård Vår häst fick en spark av en annan häst och blev svullen och halt. Röntgen visade att det var en fraktur på griffelbenet och pga hältan...
Svar
2
· Visningar
1 231
Senast: Brassneck
·
Hästvård Känner att jag behöver skriva av mig… Jag köpte (räddade) ett varmblod i somras, 6 år gammal, nätt och fin, med super bra lynne, trots...
Svar
17
· Visningar
3 685
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp