Bukefalos 28 år!

Operera luftvägarna på äldre häst?

Jrosengren

Trådstartare
Min häst har gjort konstiga ljud med munnen, låter som ett gurglande missljud främst när han äter men ibland också när han bara står på gången. Veterinären gick ner med endoskopi och det syndes inte förrän han gjorde detta när han fick sedering, då visade det sig att gommen lägger sig över struphuvudet och han låter så för att han inte får tillräckligt med luft.

Just nu går han på kortison och ska göra det 2v framåt för att säkerställa att det inte är någon inflammation i luftvägarna, men eftersom han ännu inte visat någon förbättring så verkar det som att vi får överväga operation. Därför undrar jag om det är någon som har någon erfarenhet från liknande operation? Komplikationer/konvalecsens osv? Han är idag 17 år vilket också får en att fundera om det är värt det osv såklart. Tacksam för svar!
 
Min 9-åring opererades för struppipning förra året, vilket också är en svalgoperation så jag kan ju svara på hur vi hade det. Han fick 4 veckors boxvila (hage i boxstorlek gick också bra) med kortare promenader. Sen tillbringade han 4,5 veckor i något större hage, max 8 meter stor (så ett galoppsprång funkade) och då började jag rida och lägga in trav mer och mer. Efter återbesöket började vi sätta igång med galopp och så fick han gå ut i stor hage.

C är visserligen yngre än din men hade inga problem att läka. Han får inget pelleterat foder för att det inte ska fastna, och han hostar lite när vi sätter igång ett pass. Ibland sträcker han på halsen när han äter sin lusern-röra för att den inte ska fastna. Men annars är det inget jag märker av.
 
Jag tror det är bäst att fråga veterinären om prognos osv, beror ju på hästens skick, men 17 låter ju inte som någon ålder om den är frisk i övrigt.
 
Är hästen fräsch o fin för övrigt så tycker jag absolut inte att 17 år är en hög ålder. Många hästar är ju fullt ridbara tills de är över 25. Så jag skulle säga att det beror på hur prognosen ser ut. Ska hästen ta ett halvår på sig att bli bra så hade jag tvekat, men min gissning är att det handlar om några veckor?

Då hade jag inte tvekat för en sekund!
 
Är det mjuka gommen som faller ner? @Bluefish hade en häst som genomgick en sådan operation. Minns inte att det var varken särskilt lång eller komplicerad konvalscens efter op. Tycker inte att hästen är för gammal. Hade iaf inte tvekat att göra en sådan op på nån av mina om de varit 17.
 
Är det mjuka gommen som faller ner? @Bluefish hade en häst som genomgick en sådan operation. Minns inte att det var varken särskilt lång eller komplicerad konvalscens efter op. Tycker inte att hästen är för gammal. Hade iaf inte tvekat att göra en sådan op på nån av mina om de varit 17.

Ja precis! Mjuka gommen faller ner över struphuvudet när han har huvudet lågt, vilket gör att han låter när han drar in luft. Han är pigg och glad annars!
 
Är hästen fräsch o fin för övrigt så tycker jag absolut inte att 17 år är en hög ålder. Många hästar är ju fullt ridbara tills de är över 25. Så jag skulle säga att det beror på hur prognosen ser ut. Ska hästen ta ett halvår på sig att bli bra så hade jag tvekat, men min gissning är att det handlar om några veckor?

Då hade jag inte tvekat för en sekund!
Nä precis, och han är väldigt fräsch :) Veterinären pratade inte så mycket mer om prognos etc. utan hon nämnde bara att det gick att operera, därför jag ville höra vad andra varit med om och gjort :)
 
Min 9-åring opererades för struppipning förra året, vilket också är en svalgoperation så jag kan ju svara på hur vi hade det. Han fick 4 veckors boxvila (hage i boxstorlek gick också bra) med kortare promenader. Sen tillbringade han 4,5 veckor i något större hage, max 8 meter stor (så ett galoppsprång funkade) och då började jag rida och lägga in trav mer och mer. Efter återbesöket började vi sätta igång med galopp och så fick han gå ut i stor hage.

C är visserligen yngre än din men hade inga problem att läka. Han får inget pelleterat foder för att det inte ska fastna, och han hostar lite när vi sätter igång ett pass. Ibland sträcker han på halsen när han äter sin lusern-röra för att den inte ska fastna. Men annars är det inget jag märker av.
Jag tror att det är samma typ av operation bara att de gör olika saker, så kan också tänka mig att det är samma konvalescens osv. Men det låter ju inte så farligt! Vad skönt att det gick bra :)
 
Hos oss opererades en 23 årig häst för problem för dynamisk lyranx, såg fruktansvärt läbbigt ut. Hål mellan ganacherna och på halsen, som sakta men säker läkte ihop. Det innebar att brosket i luftstrupen hade svullnat/vuxit inåt som begränsade luftvägarna vid arbete. Idag mår hästen utmärkt, och för dagen 26 år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse...
Svar
19
· Visningar
2 884
Senast: Korven
·
V
Hästvård Mardrömsproblemet Luftvägsbesvär har blivit min nya rynka i pannan. Vad har ni för erfarenheter av behandlingar? Mitt 17-åriga...
2
Svar
27
· Visningar
3 711
Senast: veronican
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp