Dammkänslig/hostig häst?

Jrosengren

Trådstartare
Hej!
Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse ca 8-20 varje dag. Just nu kan vi endast blöta höt som han får vid morgon - och nattfodring eftersom lunch - och eftermiddagshöt fryser när det ligger ute. Som kraftfoder får han bara 2dl havre + 1dl mineraler om dagen, så det är inget i kraften som är dammigt heller.

Det som händer är att han har gurglande missljud när han äter samt hostar vid ridning/motion men även ibland när han står inne. Mellan hostningarna låter det som att det slemmar igen i halsen på honom och det verkar som att han tycker det är rätt jobbigt, men annars är han pigg och glad och har ingen feber eller liknande. Sommartid när han är ute 24h om dygnet så är han inte påverkad alls, utan det blir sämre när han blir uppstallad och det blir fuktigt/kallt ute. Att tillägga är också att han har headshaking syndrome vilket han har sitt nosnät för och det har fungerat bra, men eftersom det även påverkar luftvägarna i "näsan" så undrar jag om någon här även har erfarenhet av det och om det kan påverka?

Tror ni att det skulle hjälpa att ha honom på lösdrift? Tänker att det vore bra för hans luftvägar men samtidigt inte eftersom det blir värre när det är fuktigt/kallt ute samt att hans headshaking endast visar sig när han är utomhus/soligt om han inte har sitt nosnät som sitter på grimman. Han blev även opererad i våras för lösa gommen där de trodde att gommen hamnar i vägen när han andas in, men detta har inte hjälpt. Har även läst om något som heter OTPD samt kronisk bronkit. Detta är helt enkelt ett dilemma för mig och om ni har några erfarenheter/tankar skulle det hjälpa mig avsevärt! Tacksam för svar! :)
 
Lösdrift är oftast kanon för dammallergiker. Passa ligghallen bara, halm och fukt kan ge otrevliga sporer. Men det är ändå bättre än box alla gånger.
 
Hej!
Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse ca 8-20 varje dag. Just nu kan vi endast blöta höt som han får vid morgon - och nattfodring eftersom lunch - och eftermiddagshöt fryser när det ligger ute. Som kraftfoder får han bara 2dl havre + 1dl mineraler om dagen, så det är inget i kraften som är dammigt heller.

Det som händer är att han har gurglande missljud när han äter samt hostar vid ridning/motion men även ibland när han står inne. Mellan hostningarna låter det som att det slemmar igen i halsen på honom och det verkar som att han tycker det är rätt jobbigt, men annars är han pigg och glad och har ingen feber eller liknande. Sommartid när han är ute 24h om dygnet så är han inte påverkad alls, utan det blir sämre när han blir uppstallad och det blir fuktigt/kallt ute. Att tillägga är också att han har headshaking syndrome vilket han har sitt nosnät för och det har fungerat bra, men eftersom det även påverkar luftvägarna i "näsan" så undrar jag om någon här även har erfarenhet av det och om det kan påverka?

Tror ni att det skulle hjälpa att ha honom på lösdrift? Tänker att det vore bra för hans luftvägar men samtidigt inte eftersom det blir värre när det är fuktigt/kallt ute samt att hans headshaking endast visar sig när han är utomhus/soligt om han inte har sitt nosnät som sitter på grimman. Han blev även opererad i våras för lösa gommen där de trodde att gommen hamnar i vägen när han andas in, men detta har inte hjälpt. Har även läst om något som heter OTPD samt kronisk bronkit. Detta är helt enkelt ett dilemma för mig och om ni har några erfarenheter/tankar skulle det hjälpa mig avsevärt! Tacksam för svar! :)

Får den alltså torrhö? Varför inte hösilage isf?
 
Ja antingen ett välventilerat stall, eller lösdrift. Tyvärr har många stall taskig luftkvalitet, vilket brukar ge sig i uttryck av den typen av symptom du beskriver. Och inte alltid hjälper det att blöta foder och strö.
 
Till en häst som man misstänker har bronkit så är hösilage och lösdrift det bästa du kan erbjuda.

Flyttade ut min ena på lösdrift efter en hosta som inte ville ge sig trots medicinering. Blev snabbt symtomfri och helt återställd. Nackdelen att hon inte vill stå på box mer, alls. La dolce vita.
 
Hej!
Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse ca 8-20 varje dag. Just nu kan vi endast blöta höt som han får vid morgon - och nattfodring eftersom lunch - och eftermiddagshöt fryser när det ligger ute. Som kraftfoder får han bara 2dl havre + 1dl mineraler om dagen, så det är inget i kraften som är dammigt heller.

Det som händer är att han har gurglande missljud när han äter samt hostar vid ridning/motion men även ibland när han står inne. Mellan hostningarna låter det som att det slemmar igen i halsen på honom och det verkar som att han tycker det är rätt jobbigt, men annars är han pigg och glad och har ingen feber eller liknande. Sommartid när han är ute 24h om dygnet så är han inte påverkad alls, utan det blir sämre när han blir uppstallad och det blir fuktigt/kallt ute. Att tillägga är också att han har headshaking syndrome vilket han har sitt nosnät för och det har fungerat bra, men eftersom det även påverkar luftvägarna i "näsan" så undrar jag om någon här även har erfarenhet av det och om det kan påverka?

Tror ni att det skulle hjälpa att ha honom på lösdrift? Tänker att det vore bra för hans luftvägar men samtidigt inte eftersom det blir värre när det är fuktigt/kallt ute samt att hans headshaking endast visar sig när han är utomhus/soligt om han inte har sitt nosnät som sitter på grimman. Han blev även opererad i våras för lösa gommen där de trodde att gommen hamnar i vägen när han andas in, men detta har inte hjälpt. Har även läst om något som heter OTPD samt kronisk bronkit. Detta är helt enkelt ett dilemma för mig och om ni har några erfarenheter/tankar skulle det hjälpa mig avsevärt! Tacksam för svar! :)

Vad står de andra hästarna i stallet på för strö? Torv är bra till hosthästar men det hjälper inte om övriga hästar t.ex. står på halm.
Har veterinären gjort en lungsköljning? Det är helt rätt tänkt att man ska ändra miljön för hästen (vattna hö, lösdrift, inte sopa med hästar inne osv) men hästen kan behöva medicinsk hjälp i en period för att förhoppningsvis efteråt kunna hållas symtomfri mha miljöändringar.
 
Hej!
Skulle vilja ha råd ang min dammkänsliga häst. Idag står han på torv i boxen som jag blöter när jag lägger in nytt, har utevistelse ca 8-20 varje dag. Just nu kan vi endast blöta höt som han får vid morgon - och nattfodring eftersom lunch - och eftermiddagshöt fryser när det ligger ute. Som kraftfoder får han bara 2dl havre + 1dl mineraler om dagen, så det är inget i kraften som är dammigt heller.

Det som händer är att han har gurglande missljud när han äter samt hostar vid ridning/motion men även ibland när han står inne. Mellan hostningarna låter det som att det slemmar igen i halsen på honom och det verkar som att han tycker det är rätt jobbigt, men annars är han pigg och glad och har ingen feber eller liknande. Sommartid när han är ute 24h om dygnet så är han inte påverkad alls, utan det blir sämre när han blir uppstallad och det blir fuktigt/kallt ute. Att tillägga är också att han har headshaking syndrome vilket han har sitt nosnät för och det har fungerat bra, men eftersom det även påverkar luftvägarna i "näsan" så undrar jag om någon här även har erfarenhet av det och om det kan påverka?

Tror ni att det skulle hjälpa att ha honom på lösdrift? Tänker att det vore bra för hans luftvägar men samtidigt inte eftersom det blir värre när det är fuktigt/kallt ute samt att hans headshaking endast visar sig när han är utomhus/soligt om han inte har sitt nosnät som sitter på grimman. Han blev även opererad i våras för lösa gommen där de trodde att gommen hamnar i vägen när han andas in, men detta har inte hjälpt. Har även läst om något som heter OTPD samt kronisk bronkit. Detta är helt enkelt ett dilemma för mig och om ni har några erfarenheter/tankar skulle det hjälpa mig avsevärt! Tacksam för svar! :)
Är du helt säker på att miljön i stallet är god samt att grannhästar inte har strömedel som t.ex halm? Sopas det när hästarna är inne? Finns det bra ventilationssystem eller är det fuktigt inne på morgonen? Allt detta påverkar en allergiker och oftast är det något i närmiljön som gör att de inte mår bra om man har uteslutit grovfodret.

Min häst (mögel och dammallergiker)går på lösdrift men blev rejält dålig av ohygienisk halm i lösdriftshuset. Hon blir också dålig när grovfodret diffar för mycket i kvalitet (men äter torrt hösilage utan problem). Så att ha sin allergiker på lösdrift KAN göra att den mår bättre men det finns även saker där som kan göra den sjuk. En bra stallmiljö med God ventilation, lång utevistelse och låg dammförekomst kan funka lika bra. Det gäller bara att hitta Vad som gör hästen dålig.
I ditt fall skulle jag se över miljön och ändra den för hästen ASAP! Den kan få bestående men och behöva medicineras om den fortsätter stå i en sämre miljö som gör den dålig. Och din häst Är dålig om den har slem i luftrören och hostar även vid vila!!
 
Ja, lösdrift är jättebra för dammkänsliga hästar! Min egen är det och han mår mycket bättre ute än i stall. Det finns få stall som har bra luftmiljö. :)
 
Lösdrift är absolut att föredra, ofta är fuktig luft värre än torr, speciellt vid hästar som lätt bildar slem.

Har en häst som troligen är pollenallergiker, då han enbart hostar på våren, han får bovete (innehåller antihistaminer), det hjälper honom riktigt bra :) värt att prova ifall det är någon sorts sporer den reagerar på.
 
Så länge du inte förändrar hästens livssituation så kommer hans mående inte att förbättras.
Hästen är redan skadad, du måste göra drastiska åtgärder för att han ska bli bättre och få ett fungerande liv - han kanske inte kommer att bli helt bra, som normal, igen.

-att fortsätta fodra med torrt hö...
-att fortsätta hålla hästen i box i stängd miljö där massa damm och sporer och även fukt frodas...
-att fortsätta ha hästen på halm/dammigt underlag...
-att inte ta ut veterinär som kan undersöka och ev förskriva luftrörsvidgande eller slemlösande medicin om sånt behövs...

...vidmakthåller problemet. Och riskerar att förvärra COPD tills det blir kvickdrag, det däremot är rätt obotligt.

Lösdrift. Hösilage. Medicin när han är jätteslemmig - det kan vara skillnaden mellan en häst som hostar så han blir oridbar, och en häst som fungerar utan symtom.
 
Det där med hosthästar är ett elände. Egentligen är det inte svårt att bli av med hostan men det är svårt att få till förutsättningarna för att bli av med den. Några frågor som jag tycker du ska fundera över
- Vad är det för kvalitet på hösilaget? Min erfarnehet är att i princip allt hösilage som är torrt är mögligt. Inte det där äckliga svarta eller gröna möglet utan ett vitt mögel som är nästan osynligt och få känner igen lukten av. Varför inte fodra med ensilage istället?
- Vad fodrar resten av stallet med? Även deras grovfoder kommer att kontaminera den luft din häst andas.
- Vad har övriga hästar för strö och hur sköts de bäddarna? Står grannen på halm så dammar det åt din häst. Luktar de ammoniak i en box så påverkar det din häst.
- Hur fungerar ventilationen? Vad är det för luft i stallet på morgonen då du kommer dit? Är den det minsta lilla unken så påverkar det din häst negativt.
- Sopas det i stallet då hästarna är inne? Om så är fallet så rörs stora mängder damm upp som hästarna andas in.
- Har ni hölucka som folk slänger ner hö/halm genom? När görs i såfall det? Ligger det hö/halm i gången?
- När mockar folk? Varje gång man mockar så rörs det upp både damm och mindre hälsosamma gaser. När jag hade hosthäst så var min regel att mocka minst 1 timme innan insläpp för att ha bra luft då hästen gick in.
 
Jag har haft en häst med kronisk bronkonit och blev medicinerad för detta.

Gamla stallet var ett gammalt kostall med dålig ventilation och de stod på spån, fick torr hö som inte alltid var av bästa kvalitet.

Hade veterinär ute flera gånger och inte en enda gång komenterades stallets luft eller höets hygien. Och som ung utan hästvana föräldrar eller ngn kontakt med andra hästfolk som kunde tillrättavisa mig så litar man på att veterinärerna ska ge en råd för att sköta hästens bronkonit.

Hostan blev mindre när vi gick över till halm och Bronkonitet försvann direkt när vi efter flera år renoverade stallet så det blev ordentligt med självdrag och vi började fodra med hösilage.
Behövde inte medicin en enda gång efter det förutom när det tröskades bredvid hagen och dammade ordentligt.
 
Vill bara poängtera att halm inte behöver vara dåligt för hosthästar, halm som inte är möjligt dammar inte. Men torv och spån dammar väldigt mycket även när det kommer direkt från påsen.

Ett sätt att se hur mycket det dammar är att lägga en spegel i stallet och helt enkelt se hur mycket damm som samlats under natten.
 
  • Gilla
Reactions: Ace
Halm innehåller tyvärr ofta sporer som hosthästar kan reagera på även om halmen är av bra kvalitet och inte är möglig. Men gäller hitta det strö hästen tål
 
Vill bara poängtera att halm inte behöver vara dåligt för hosthästar, halm som inte är möjligt dammar inte. Men torv och spån dammar väldigt mycket även när det kommer direkt från påsen.

Ett sätt att se hur mycket det dammar är att lägga en spegel i stallet och helt enkelt se hur mycket damm som samlats under natten.
Det du skriver är sant men det är skillnad på damm och damm. Torvdamm är rätt ofarligt, spåndamm vill jag inte uttala mig om men spån släpper ifrån sig terpener vilket inte är så nyttigt framförallt inte i redan irriterade luftrör, halmdamm är enligt mig det värsta.
 
Min häst har hostat två vintrar i rad nu. Utlöst av dålig halm som han stod på. I höstas bytte jag till spånpellets men hostan blev inte helt bra i alla fall.

Av andra orsaker bytte jag stall vid nyår.

Jag bytte FRÅN utebox, spånpellets, hösilage

TILL innestall av äldre sort men stallägaren är noga med öppen ventilationstrumma och fönster. Halm, hösilage.

Peppar peppar men hästens hosta har övergått till "harklingar" och jag hoppas att även de ska försvinna så småningom.

Mina teorier är följande:
* Hösilage i förra stallet var ofta mögligt.
* Kanske var det kall och fuktig luft som gjorde honom dålig i utebox så innestall är bättre för honom.
* Det fanns mögel i själva uteboxbyggnaden.

Jag håller med övriga. Gör allt du kan för att hitta en miljö som passar din häst. Kronisk hosta suger.
 
Det där med hosthästar är ett elände. Egentligen är det inte svårt att bli av med hostan men det är svårt att få till förutsättningarna för att bli av med den. Några frågor som jag tycker du ska fundera över
- Vad är det för kvalitet på hösilaget? Min erfarnehet är att i princip allt hösilage som är torrt är mögligt. Inte det där äckliga svarta eller gröna möglet utan ett vitt mögel som är nästan osynligt och få känner igen lukten av. Varför inte fodra med ensilage istället?
- Vad fodrar resten av stallet med? Även deras grovfoder kommer att kontaminera den luft din häst andas.
- Vad har övriga hästar för strö och hur sköts de bäddarna? Står grannen på halm så dammar det åt din häst. Luktar de ammoniak i en box så påverkar det din häst.
- Hur fungerar ventilationen? Vad är det för luft i stallet på morgonen då du kommer dit? Är den det minsta lilla unken så påverkar det din häst negativt.
- Sopas det i stallet då hästarna är inne? Om så är fallet så rörs stora mängder damm upp som hästarna andas in.
- Har ni hölucka som folk slänger ner hö/halm genom? När görs i såfall det? Ligger det hö/halm i gången?
- När mockar folk? Varje gång man mockar så rörs det upp både damm och mindre hälsosamma gaser. När jag hade hosthäst så var min regel att mocka minst 1 timme innan insläpp för att ha bra luft då hästen gick in.
Jag kan bocka av alla frågorna med Ja och konstatera att det blev kvickdrag på en fin häst så det blev att göra om ALLT i stallet. Då hade jag flyttat för länge sen då jag förstod var som skulle hända.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 300
Senast: Calmiche
·
Hästvård Hej igår när jag hämtade in min häst upptäckte vi hög feber (40,4), näsflöde och hosta samt slöhet, hon har varit pigg och glad men...
Svar
4
· Visningar
1 219
Senast: Moa092
·
Hästvård Min häst har gjort konstiga ljud med munnen, låter som ett gurglande missljud främst när han äter men ibland också när han bara står på...
Svar
10
· Visningar
1 644
Senast: Boj
·
Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 972
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp