Dessa luftvägar!

V

veronican

Mardrömsproblemet Luftvägsbesvär har blivit min nya rynka i pannan. Vad har ni för erfarenheter av behandlingar?


Mitt 17-åriga hbl-sto har slem i lungorna och alla problem började för snart ett år sedan.. :smirk:

HISTORIK
Det hela började med en infektion, troligen förkylning i början på -04. Veterinärerna på min favoritklinik konstaterade slem i halsen, inget i lungorna och hästen ställdes på slemlösande, vilket blev 3 kurer sammanlagt under 2-3 månaders tid. Då var symptomen främst hosta och hon fick näsblod 2 ggr.

Under våren och sommaren -04 hostade hon till enstaka gånger, lite mer i slutet på sommaren/under hösten. Började mer och mer låta lite tung vid utandning, som ett lätt stön.

Endoskopi okt -04 visade på lite slem i lungorna men normal andningsfrekvens. Nu hostade hästen vid fodring på mornarna och lät tung och stönande vid utandning. Min lokala veterinär ställde hästen på 14 dgr inhalationsbehandling (med stor mask vi fick låna hem) med Ventolin och kortison för att försöka få stopp på slemproduktionen och lösa upp och få upp slemmet. Halm byttes till torv och hö till hösilage. Fick näsblod 3-4 ggr under behandlingen.

5 dagar efter avslutad behandling visade endoskopin att det var värre! Under behandlingen var hästen bättre, men efter dess hade det blivit än värre. Då insåg jag att stallmiljön inte var den bästa för en överkänslig häst, mycket damm från golv, springor i taket till dammiga loftet och halmförvaring mittemot hennes box. Fick remiss till en lokal klinik och 14 dagars Fabrol (vanligt slemlösande) under tiden. Kliniken fick då smittsam sjukdom nära sig, så jag väntade att åka in.

Dec -04 bytte vi stall, hoppades det skulle hjälpa. Bättre luft, torvbädd och hösilage. Ingen hosta hörd på länge men fortfarande lite tungt vid utandning. Ringde lokala veterinären som skrev ut Fabrol och rekommenderade några veckors utvärdering av nya stallmiljön och sedan åka in till lokala kliniken för blodprov, lungslemprov och lägga upp en behandling.

NU:
Hästen hostade igår 3 gånger i ridhuset och i stallet, inte hört henne hosta sedan oktober! Fick springa lös i ridhuset och löshoppa lite lätt, men blev totalt slut (men började också med att lyckligt galoppera runt i full fart i busattacker, brallar och spark bakut och vägrade stanna), flåsade som efter en terrängtävling, något hon inte alls gjorde vid löshoppning för dryga veckan sedan :crazy: Låter lite stönaktigt ofta vid utandningen nu.


Så idag ringde jag ner till min favoritklinik för att rådfråga, vill få en ordentlig behandling en gång för alla. Har tyvärr inget förtroende för lokala kliniken som jag fått remiss till när det gäller deras ambitioner att erbjuda en individanpassad behandling.
Favoritkliniken vill ta in henne hos sig och ge henne en behandling på plats i 7-10 dagar då hon får slemlösande direkt i halsen och speciellt utpassad antibiotika direkt i blodet. Till saken hör att min favoritklinik ligger 32 mil hemifrån mig... :crazy:


Nu vill jag HEMSKT gärna veta vad ni har för erfarenheter av luftvägsproblem övht och gärna slem i lungorna i synnerhet? Vad har era hästar behandlats med? Hur har resultatet varit? Vilka olika metoder finns?

Om jag skickar iväg henne på denna behandlingen ska hon förmodligen få stå i utebox när hon kommer hem igen, för att ge henne bästa chans för tillfrisknande, kommer även få fortsätta med en del mediciner ett tag till efter hon kommit hem.
Men det är så långt bort... stor grej, mycket praktiskt som måste lösas... Jag har nästan bestämt mig, men vore intressant att höra hur ni hade gjort om det varit er häst?

Jag blir en nojig hönsmamma av den här problemfian... :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Dessa luftvägar!

Mina grannar hade en hel del problem med deras ponny våras. Han blev helt slut av att trava typ 100m. Han hade slem i lungorna. Han fick står på kortison en längre tid och blev bra. Dock vet de inte direkt orsaken till det och det kan komma igen. Han kan inte äta hö, utan får hösilage istället.
 
Sv: Dessa luftvägar!

min kompis quarter valack utvecklade kvickdrag, han fick ngn typ av utvidgande medecin men han svarade inte alls på den, pga av hans ålder (19år) dömdes han ut, jätte tråkigt :(
 
Sv: Dessa luftvägar!

Jag har haft tre hästar med olika luftvägsproblem (en med astma och 2 med kvickdrag).

Jag har gjort såhär...

Eftersom jag själv är astmatiker så vet jag att det är jobbigt om man inte är i bra form, alltså motionerar jag hästarna efter förmåga. När de hostar upplever jag dessutom att de får upp lite slem. Nu handlar det inte om att rågaloppera flera kilometer, ngn skrittades ett par gånger i veckan, en annan skogsreds 3-4 gånger i veckan.

De gick ute, iaf från 7.00 till 18-19.00. De utsattes ALDRIG för drag, jag sopar heller aldrig när de är inne, ca en halvtimme innan de ska in, strör inte heller när de är inne. Maten var alltid blöt, för att undvika foderdamm (det var innan jag upptäckte finesser som fibergi och müsli).

För att undvika att de skulle bli nerkylda (och sedan dra på sig allt möjligt skit) så hade jag täcken vid ruskväder.

Skulle de bli förkylda behandlade jag dem med enkel Bisolovon, men jag var med om att de blev förkylda en gång...

Den ena gav jag brunalger som hon svarade bra på. Den ena av dem såldes och går i utebox, det har fungerat jättebra för henne.

//E
 
Sv: Dessa luftvägar!

Glömde..

Jag har högt i tak i stallet, förvarar inget "material" (typ halm, hö) där. Ser till att kvaliten på allt strö är utmärkt, lite mögel var katasrof för dessa hästar.

Dessutom har jag alltid drag på dagarna i stallet när hästarna är ute, för att få ut ammoniak-lukt, som inte är så skönt för dem.

Bra ventilation är a och o för hosthästar...

//E
 
Sv: Dessa luftvägar!

Det låter väldigt vettigt!!
Jag har också ridit min dam efter förmåga, när hon var som värst i höstas skrittade vi enbart, kanske lite trav ute på fälten för att få lite luft i lungorna.
Nu senaste månaden har hon varit bättre och rids mer och jobbas mer, men jag skulle inte säga att hon är fullt igång. Vi har varit så glada båda två att vi kunnat börja hoppa lite igen (det bästa hon vet!) och ridit lite tuffare dressyrpass någon eller några gånger i veckan, men nu när hon känns sämre igen får jag trappa ner. Hoppningen tar mest, men hon jagar upp sig så av glädje också. Dressyren blir hon inte flåsig av alls, eller verkar trött på nåt sätt. Men tyvärr är det lite dammigt i ridhuset så jag kommer försöka rida ute så mycket som möjligt, har nu ridit ut ca 2 dar i veckan. Tyvärr är padocken inte riktigt ok att rida i f.n. (blöt, frusen och behöver nytt underlag så man inte förstör den) så jag hoppas på tö ett tag nu, annars får jag väl enbart skritta henne igen i värsta fall..

Min häst går också ute mycket, som dina gjort. Ungefär 8:30 till 19-20-tiden. Älskar att vara ute! Inne står hon på torv, likaså grannhästen, står en box ifrån dörren där de får lite luft men är inget drag. Inget hö, halm eller dylikt nära henne som kan damma. Stallgången vattnas oftast när den sopas och sopas aldrig när hon står inne. Hon äter hösilage och havre, jättefin havre som inte alls dammar, dessutom får hon alltid betfor samtidigt.

Är helklippt och har vintertäcke i hagen, så nerkyld blir hon inte heller.

Vad är Bisolvon? nyfiken :) Hade de feber då?
Häste du sålde som står i utebox, hade hon nåt slem i luftvägarna? Hjälpte det att enbart ställa henne i utebox eller fick hon någon medicin också?


Tyvärr (el vad man ska säga) tycker jag att min häst står i en bra miljö nu, men hon blir inte frisk av sig självt. Produktionen av slem i lungorna har ökat och enligt båda veterinärerna behövs medicin för att stoppa detta, få bort "retningen" som utrycker sig som överkänslighet mot något, min lokala veterinär tror det är damm. Men hon vill att de på kliniken ska ta ett lungslemprov för att fastställa så det inte är något bakteriellt, dock gissar hon till 85% på dammallergi... Hon trodde att min häst kan bli av med denna överkänslighet med tiden, OM medicinen biter och miljön är helt perfekt så att ingen retning kan finnas.

Jag har verkligen hoppats det skulle räcka med att byta stall, förbättre miljön och foder osv men det är tydligt att det inte räcker. Aldrig när hon hostat har hon lyckats få upp något slem, sitter antagligen för långt ner.
Jag hoppas verkligen att en dunderbehandling och uteboxmiljö efteråt ska kunna få henne helt frisk igen, enligt veterinärerna finns iaf hoppet :) men nervös är jag....
 
Sv: Dessa luftvägar!

Vet du om det räckte med enbart kortisonbehandling eller om de gav nåt mer samtidigt, typ slemupplösande? Vet du om hästen fick kortison att äta eller inandas?
Min häst fick också kortison men som inhalationsmedicin, tillsammans med ventolin i 14 dagar men det hjälpte tyvärr bara under tiden hon fick medicinen. Dock stod hon inte i den bästa miljön då, kanske hade hon svarat bättre om hon stått i utebox t.ex.

Men vad skönt å höra att grannarnas ponny mår bra idag!
 
Sv: Dessa luftvägar!

Usch vad jobbigt för dig. :(
Min Queen fick konstaterat nu i höst att hon har dammallergi. Vet sedan innan att hon har känsliga luftvägar, har alltid blivit lätt förkyld och lätt för att blöda näsblod. I höst fick vi dåligt hö som möglade och jag upptäckte det för sent. :(
Då hon blev tung i andningen och flåsig vid arbete så kollade jag upp henne på klinik och ja, dommen blev dammallergi.
Inget slem i luftvägarna och ingen hosta, ännu iaf *peppar peppar*
Så hon har klarat sig bra hittils. Men det värsta är ju att dom kan bli sämre då man minst anar det, för friska blir dom ju aldrig, även om dom kan vara symtomfria.

Jag skulle gärna vilja ha henne i utebox, men vet inte hur jag ska lösa det för tillfället. :crazy:
Men har du möjlighet till att ha din i utebox så skulle jag inte tveka till det. Och jag skulle inte heller tveka på att skicka iväg henne på den där behandlingen som dom erbjudut på din favoritklinik, om dom tror att det är något som kan göra henne bättre i luftvägarna än vad hon är nu.
 
Sv: Dessa luftvägar!

veronican skrev:
Mardrömsproblemet Luftvägsbesvär har blivit min nya rynka i pannan. Vad har ni för erfarenheter av behandlingar?


Mitt 17-åriga hbl-sto har slem i lungorna och alla problem började för snart ett år sedan.. :smirk:

HISTORIK
Det hela började med en infektion, troligen förkylning i början på -04. Veterinärerna på min favoritklinik konstaterade slem i halsen, inget i lungorna och hästen ställdes på slemlösande, vilket blev 3 kurer sammanlagt under 2-3 månaders tid. Då var symptomen främst hosta och hon fick näsblod 2 ggr.

Under våren och sommaren -04 hostade hon till enstaka gånger, lite mer i slutet på sommaren/under hösten. Började mer och mer låta lite tung vid utandning, som ett lätt stön.

Endoskopi okt -04 visade på lite slem i lungorna men normal andningsfrekvens. Nu hostade hästen vid fodring på mornarna och lät tung och stönande vid utandning. Min lokala veterinär ställde hästen på 14 dgr inhalationsbehandling (med stor mask vi fick låna hem) med Ventolin och kortison för att försöka få stopp på slemproduktionen och lösa upp och få upp slemmet. Halm byttes till torv och hö till hösilage. Fick näsblod 3-4 ggr under behandlingen.

5 dagar efter avslutad behandling visade endoskopin att det var värre! Under behandlingen var hästen bättre, men efter dess hade det blivit än värre. Då insåg jag att stallmiljön inte var den bästa för en överkänslig häst, mycket damm från golv, springor i taket till dammiga loftet och halmförvaring mittemot hennes box. Fick remiss till en lokal klinik och 14 dagars Fabrol (vanligt slemlösande) under tiden. Kliniken fick då smittsam sjukdom nära sig, så jag väntade att åka in.

Dec -04 bytte vi stall, hoppades det skulle hjälpa. Bättre luft, torvbädd och hösilage. Ingen hosta hörd på länge men fortfarande lite tungt vid utandning. Ringde lokala veterinären som skrev ut Fabrol och rekommenderade några veckors utvärdering av nya stallmiljön och sedan åka in till lokala kliniken för blodprov, lungslemprov och lägga upp en behandling.

NU:
Hästen hostade igår 3 gånger i ridhuset och i stallet, inte hört henne hosta sedan oktober! Fick springa lös i ridhuset och löshoppa lite lätt, men blev totalt slut (men började också med att lyckligt galoppera runt i full fart i busattacker, brallar och spark bakut och vägrade stanna), flåsade som efter en terrängtävling, något hon inte alls gjorde vid löshoppning för dryga veckan sedan :crazy: Låter lite stönaktigt ofta vid utandningen nu.


Så idag ringde jag ner till min favoritklinik för att rådfråga, vill få en ordentlig behandling en gång för alla. Har tyvärr inget förtroende för lokala kliniken som jag fått remiss till när det gäller deras ambitioner att erbjuda en individanpassad behandling.
Favoritkliniken vill ta in henne hos sig och ge henne en behandling på plats i 7-10 dagar då hon får slemlösande direkt i halsen och speciellt utpassad antibiotika direkt i blodet. Till saken hör att min favoritklinik ligger 32 mil hemifrån mig... :crazy:


Nu vill jag HEMSKT gärna veta vad ni har för erfarenheter av luftvägsproblem övht och gärna slem i lungorna i synnerhet? Vad har era hästar behandlats med? Hur har resultatet varit? Vilka olika metoder finns?

Om jag skickar iväg henne på denna behandlingen ska hon förmodligen få stå i utebox när hon kommer hem igen, för att ge henne bästa chans för tillfrisknande, kommer även få fortsätta med en del mediciner ett tag till efter hon kommit hem.
Men det är så långt bort... stor grej, mycket praktiskt som måste lösas... Jag har nästan bestämt mig, men vore intressant att höra hur ni hade gjort om det varit er häst?

Jag blir en nojig hönsmamma av den här problemfian... :(

Hej.
Funderat något på att ha hästen på lösdrift ??? :)
Det sägs va jättebra för hästar med luftvägsproblem. Men uteboxar är det också en fördel.
Hoppas det ordnar sej för din häst. ;)

/Carolrita
 
Sv: Dessa luftvägar!

Hej! Jo lösdrift har kommit i tanken, men det finns ingen möjlighet till det och jag vill inte byta stall igen. Dessutom finns det många nackdelar med lösdrift också som jag ser det, även om det självklart vore det bästa för luftvägarna.

Ja tack så mycket, jag hoppas också det ska ordna sig till det bästa, hon är ju inte jättesjuk, vet hästar som är värre och ägaren knappt höjer ett ögonbryn för att de inte tycker att hästen är "sjuk", men jag vill mer, jag vill att hon ska känna sig 100%.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Ah stackars dig också ju :(
Luftvägsproblem är och har alltid varit min stora mardröm, varit så lycklig innan att Gabby inte haft såna problem, kunnat stå på halm och äta hö utan problem, men inte längre..
Jag hade också otur med dåligt hö i höstas, bytte iofs ut det men inte tillräckligt snabbt, höll på att bli galen på mina kära stallkamrater som jag köpte in hö ihop med så jag och min kompis åkte och skaffade oss hösilage själva istället.

När Queen fick diagnosen dammallergiker, hur kom de fram till det? Tog de prover, vad tittade de på? Vad såg de som avgjorde detta? Fick du någon medicin till henne efteråt? Vad berodde den tunga andningen på, om hon inte hade nåt slem nånstans? *nyfiken*

Jag känner igen det där med praktiska problem...
Finns ingenstans du kan fixa en utebox nu eller?
Egentligen hade jag velat ställa Gabby i utebox redan i oktober när vi stod i förra stallet, men där fanns ingen möjlighet. Bonden pratade lite om att kanske göra om nåt skjul (först efter jag sagt upp boxen...) men dels förvarades torv där, dels fanns inget riktigt golv dvs bara jord och dels tror jag det stod åt fel håll, risk för att det blåser rakt in, ingen höjdare med andra ord. Då LED jag verkligen, visste att miljön inte var bra för en överkänslig häst -halmen förvarades precis mittemot hennes box, damm kom ner genom stora springor i taket till loftet, damm från nya cementen i golvet och flera i stallet stod på halm i boxen. Allt detta hade säkert en normal häst fixat utan problem, men hon är ju inte normal just nu ;)

Nu flyttade vi i december till ett annat stall, högre i tak, mycket större stall och luften är märkbart bättre, är bara en häst i hela stallet som står på halm och han står i andra änden av lååååånga stallet. Står som sagt på torv och äter hösilage och det märks ändå att den här miljön är bättre för henne! Dock inte tillräckligt bra just nu.

Jo förmodligen finns det möjlighet att bygga en utebox nu, jag hoppas det går redan nu, men annars åtminstone i april.. Men hoppas det går redan nu. Men hon kommer få stå därute ensam isf, men det får det vara värt. Hon får ju gå med kompisar i hagen från morgon till kväll.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Tråkigt scenario får man lova att säga, miljön i stallet är viktig för en häst med luftvägsproblem och är också den första man skall angripa vid symtom på detta. Nu har jag förstått att ni gjorde det först efter ett tag, men då utan förbättring. De hästar som har kommit till oss, vi har ett kallstall och här har de blivit bättre och i många fall helt symtomfria.

Det jag tänker på insitktiv när jag läser vad du skrivit är, kvickdrag och då kanske inte av allvarlig sort men ändå. Finns uteboxar? Så skulle du kanske prova något sådant, och försöka hålla hästen fri från allt som kan medföra damm eller dyl.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Min 15-åriga halvblodsdam är dammallergiker...
När hon var ute på foder så blev hon dålig (hade ännu inte fått diagnos), och då menar jag riktigt dålig! Hon gick ner i vikt och hostade upp stora slembollar.
Jag rådde fodervärden att först ta bort halmen och sen ta henne till klinik men det slutade med att JAG fick beställa tid och följa med fodervärden till kliniken. *himlar med ögonen*
Väl där gjordes en endoskopi och det konstaterades kronisk bronkit.
Fodervärden fick med sig kortison (men tog inte bort halmen!!!!) á 30 dgr (inget slemlösande)men hästen blev stadigt sämre. Nu hostade hon till och med i hagen (gick inte alls att rida henne). Så det hela slutade med att jag åkte och hämtade hästen (gladeligen)dagen efter att fodervärden gråtit i telefon och sagt att hästen var så pass dålig.
Jag trodde att jag skulle förlora henne och jag grät många tårar över min stackars älskling!!

Därefter så slutade hon hosta och hela sommaren gick till att få upp henne i hull. Då kunde hon stå på stall (nybyggt med GOD ventilation), i torvad box och äta blött kraftfoder och hösilage. Sen när jag satte i gång henne så funkade allt över förväntan.
Nu har hon varit ute på foder som avelssto och är inte hundra i lungorna men här hemma så får hon gå ute dygnet runt...

Hennes äldsta avkomma (tio)är också mycket dammkänslig. Men honom har jag alltid haft hemma så där har det inte varit några problem. Däremot så hostar han alltid ur sig när man travar igång i ridhus...

Slemlösande skulle i alla fall inte jag våga sätta mina hästar på... Det vidgar bara luftrören och chansen att fler skadliga partiklar kommer ner ökar. Men å andra sidan, är hästen så pass dålig så kanske man måste...
I värsta fall borde du kanske hitta en tillfällig lösdrift så du ger både dig och henne chansen att se om hon blir bra/bättre. Eller åtminstonde utebox/kallstall.
Men frisk kommer hon nog inte att bli, däremot symptomfri...

Jag skulle kunna skriva en hel novell om detta och jag har massor av förslag och tips så vill du så kan jag PM:a.

Lycka till!!
 
Senast ändrad:
Sv: Dessa luftvägar!

Bisolovon är slemlösande, recpetfritt från Apoteket.

Jag är lite skeptisk mot mycket medicin, de blir ofta så allmänpåverkade av det, men självklart ska de få det om de är i behov av det.

Mina hade ingen feber, som sagt var jag väldigt noga med att de inte blev nerkylda eller liknande.

Hon som stod i utebox senare hade astma, så hennes luftvägar var trånga, dock kunde hon långa perioder ha slem i luftvägarna. Då gav jag henne Bisolovon och red henne nett (skrittade) så att hon hostade upp det.

Ett sto var dräktig när jag hade henne, det gjorde henne bättre (inbillar jag mig iaf). Dock fick hon en gång kolik under dräktigheten och då sattes hennes andningsbesvär i gång igen, hon låg på rygg länge och överansträngde nog sina lungor. Detta stoet gav jag brunalger (i början av dräktighet eftersom det innehåller jod som kan utlösa värkar), hon visade efter en "behandling" ett mycket tillfredställande reslutat, efter två behandlingar var hon som vilken häst som helst. Denna hästen har kvickdrag.

Vet inte om du har tänkt på det.. Men mår hon olika dåligt vid olika väder?? Vid högt friskt, gärna kallt väder brukar många med kroniska problem bli bättre.. Likaså blir de sämre vid tungt disigt väder. det känner jag också som själv har luftvägsbekymmer...

Har stallet bra ventilation?? Luktar det mycket ammoniak?? det dräktiga stoet jag hade var jättekänslig mot ammoniakdoften, så jag ställde henne på massa spån, de andra hästarna stod på halm och det var aldrig några problem, bara det inte blev för mycket kiss...

//E
 
Sv: Dessa luftvägar!

En av ponnyerna hade dammallergi som unghäst. Tog ut vet men han märkte inget fel. Var i och försej aldrig allvarligare än att han hostade när det blev för dammigtspeciellt av sanddamm damm från ridbanor och sånt. Stallet har väldigt bra ventilation och hästarna har alltid varit ute väldigt mkt så det behövde vi inte göra någonting åt men vi bytte ut halmen mot spån och började vattna höet. Nu har han blivit frisk :bump: och står på halm igen men vi vattnar fortfarande höet (både som försiktighetsåtgärd och för att han dricker väldigt lite). Vet inte om det var något som skulle växt bort i alla fall men det är nog bra att vara försiktig ändå. Vi hade tänkt att göra om en lada till ligghall och släppa honom och kompisen på lösdrift ifall han inte hade blivit bättre.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Kan inte annat än hålla med att luftvägsproblem har varit ens stora mardröm. För det ställer ju verkligen till problem. :(

När hon kollades upp på kliniken i september(jag anade dammallergi redan innan och var förberedd på det...) så kollade dom på hennes andning och sedan kollade dom med kamera ner i luftvägarna.
Hon bukandas och han kunde se att hon hade förstorade bukmuskler till följd av bukandningen. För dagen då var andningen bra, dvs det hördes inte att hon andades. Vilket det gör ibland, hon lixom pressar ut luft och låter snorig då hon andas ut.
Inga prover togs och ingen medicin sattes in, då hon för dagen var såpass bra. Jag skulle höra av mig om hon blev sämre, så kunde dom kolla i luftvägarna igen, ta prover och sätta in medicin.
Men nu har hon klarat sig bra i vinter...ännu iaf.
Hur dom kunde konstatera dammallergi så snabbt utan egentliga symtom för dagen vet jag inte? Jag berättade hur hon varit osv och då sa han direkt det...
Hur det kommer sig att hon andas tungt om hon ej har slem i luftvägarna vet jag inte heller. Hon var konstigt nog helt ren i luftvägarna den dagen och bra i andningen som sagt.
Vissa dgr är andningen tyngre och mer ansträngd, men inte kan väl slem komma och gå så snabbt?

Så ni har alltså flyttat ifrån det nybyggda stallet ni stod i? Trist. :(
Hoppas att allt kommer lösa sig för er och att din Gabby får bli symtomfri.

Queen har som sagt hållit sig bra med mkt utevistelse(ca 6 - 20), bara ett hömål inne(kvällsmat), allt krafftfoder blött, aldrg sopa, mocka o dyl då Queen är inne.
Men på långt sikt så vill ja ha henne i utebox.
Väntar på att VÅRAN gård ska dyka upp, för då blir det uteboxar. :)
 
Sv: Dessa luftvägar!

Jo miljön är enormt viktigt, det har jag förstått och det var också det första veterinären sa åt mig att försöka ändra på, men det är tyvärr inte alltid så lätt att göra snabbt.
Det första jag gjorde var att byta ut halmen emot torv och höet emot hösilage och få igenom en rad "förbud" i stallet, såsom att aldrig sopa när hästarna inne eller upp till 30 min innan de ska komma in, aldrig ta halm 30 min innan insläpp, alltid ha en dörr öppen (var helstängt innan för vissa oklippta ponnier "frös" annars) osv men förstod ju att det inte var tillräckligt. 1½ månad senare flyttade jag henne till ett annat stall (å fick betala dubbla stallhyror 2 mån eftersom jag inte ville vänta). Jag hade väldigt ont i magen tiden innan flytten :(

Nu är inte nya stallet uteboxar eller lösdrift men luften inne i stallet är mycket bättre och jag visste att i framtiden finns möjlighet att ev. bygga utebox om hon behöver det. Hon har aldrig varit jättedålig och jag och veterinären hoppas hon ska kunna stå i ett vanligt stall igen längre fram, om man fått ner överkänsligheten. På gården vi står på nu finns en byggnad som nu fungerar som vindskydd men där det varit massa uteboxar förr, det är gjutet golv, tak och väggar men själva boxinredningarna är borta. Det är lite knepigt just nu bara, för om 2 månader byter gården ägare (en mkt nära kompis som köper :D ) och för dem går det bra att bygga upp en utebox där igen, men de äger ju inte gården ännu så jag måste fråga nuv ägaren om jag ska ställa ut henne innan april..

Men jag inser att behandlingen på favoritkliniken känns lite "meningslös" om jag inte kan ställa henne i utebox när hon kommer hem igen. Vad skönt att ert kallstall kunnat avhjälpa hästar, hur är det byggt då?
En kanske dum fråga, men jag har inte helt förstått vad kvickdrag egentligen är?
 
Sv: Dessa luftvägar!

Tack för ditt svar! mycket intressant att läsa hur det gick till för er.
Ja jag som inte är nå vidare kunnig på luftvägar undrar också vad det beror på om de som Queen är mer tungandade vissa dagar men inte har slem? Kan det vara att luftvägarna drar ihop sig eller nåt? *gissar vilt* vore intressant att veta..

Japp vi har flyttat ifrån det nybyggda stallet som jag var med å byggde och har visat massa bilder på ;) Men det fanns fler omständigheter till flytten som jag inte tar upp här, kan bara säga att det vackraste stallet i världen inte är värt det om man hamnar med fel människor och försöker ha en demokrati utan någon som bestämmer enhälligt... Men jag har fått det snäppet bättre (trodde jag inte var möjligt :p ) då gården vi står på nu är köpt av en av mina bästa vänner m familj och jag vet precis var de står och hur de vill ha det, hon å jag tycker lika om i princip allt som har att göra med hästar, hästhantering, foder osv, är tredje stallet vi står ihop i nu. :) På gården finns eget ridhus, enorm padock, fina hagar, mkt bättre uteridningsmiljö och det kommer som sagt styras av en familj som är guld. Lugnt å skönt och inga galna ponnyföräldrar :angel: :D och det bästa är ju att det lätt går att bygga en utebox åt Gabby eftersom byggnad för det redan finns, är ett stort "vindskydd" bestående av högt snett tak, 3 väggar och gjutet golv där det förr funnits kanske 6-8 uteboxar, men boxinredningen är borta nu. men ägarbytet har inte gått igenom ännu, så jag håller nervöst tummarna.

Ah ni letar gård? hittat nåt intressant än? :d Gud vad kul! Hoppas ni hittar nåt bra då där ni kan bygga utebox åt Queen, vore ju toppen!
 
Sv: Dessa luftvägar!

Jag har rehabiliterat samtliga luftvägsproblemhästar som kommit til mig. Det enda som krävs är frisk luft. Absolut ett stall utan loft och sisådär 6 meter högt tak eller en utebox där den kan stå med huvudet ute hela tiden. Inte strö med spån, gärna med torv däremot. Aldrig nånsin blöta hö och strå och mat eller blöta gången, det gör att kvalster och andra allergiskapare förökar sig katastrofalt mkt.Ute i hagen så mkt som möjligt, minst 14 timmar men helst mer, gärna lösdrift.
Aldrig rida i ridhus.
Stallet du visade så mkt bilder på var alldelles för lågt i tak för att vara nyttigt för en häst och alldelles för dåliga ventilationslösningar vad jag kunde se.Mkt möjligt att det förvärrat hennes hosta.
 
Sv: Dessa luftvägar!

Låter ju jättebra i det nya stallet ni står i. :) Håller tummarna för att ägarbytet går igenom och att det blir utebox för Gabby. :)

Ang gård...nja letar och letar... ;) Men dyker rätt gård upp så är vi ju intresserade helt kart. Är egen gård vi vill ha i framtiden, det är vi överrens om jag och sambon.
Nu flyttade vi ju på gård för snart 1 år sedan, vi hyr ett hus på gården där jag har Queen o Troll inhyrda. Trivs bra här, men stallet är ju inte helt optimalt för Queen tyvärr då. :(
Men jag har ju gjort det bästa av det för tillfället, med mkt utevistelse osv. Men i längden så skulle hon ju må bäst av utebox så hon inte utveckar bronkit pga att stå i stall.

Jag är inte heller speciellt kunnig på detta med luftvägsproblem, önskar jag kunde/visst mer än vad jag gör. Men läser numera allt jag kan komma åt ang det. ;)
Tyvärr verkar dom inte så jättekunniga inne på kliniken heller...
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 780
Hästvård Någon som kan ha en idé om hur man går vidare? Följande har hänt: en treåring med bra hoppstam som var jättepigg som fölunge men som vid...
Svar
0
· Visningar
644
Senast: Summerwind
·
Hästvård Hästen är sen tidigare dammallergiker. Tog han i somras (12år gammal travare) och pga att han hade dåliga hovar så var hovslagaren jag...
Svar
3
· Visningar
925
Senast: terrific
·
Hästvård Hej alla! Min stora halvblodskille skadade sig på något konstigt sätt i hagen i april. Han var först tjock om hela benet. Några dagar...
Svar
13
· Visningar
3 796
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp