Oplacera två underbara katter

B

**BORTTAGEN**

Hej,
min mamma har två underbara katter som behöver omplaceras då hon ska flytta in till stan (Göteborg) och bo i lägenhet. Hur gör man då? Finns det någon organisation som man kan ta kontakt med? Är det kanske någon här som letar efter katter för tillfället? Tipsa gärna för vi vill inte avliva dem eftersom de är fullt friska och är mammas kelgrisar :love:

Det är två hankatter som är kastrerade, rumsrena och går på låda. De är i och för sig ofta inne med de vill gärna vara ute och spring en stund varje dag. Nu bor de på landet och det älskar de. De är väldigt keliga och mysiga i största allmänhet. De är syskon och har bott ihop sen de var små är de vill inte komma i olika hem. Nu är de 3½ år gamla.

Det måste väl gå att omplacera dessa, eller vad tror ni som kan sånt här?
 
Varför kan hon inte ha katterna med sig till lägenheten??? Det brukar gå utmärkt att omskola utekatter till innekatter. Eller är det någon annan anledning??? :(
 
Katthemmen är i regel överfulla med omhändertagna katter. Ni får nog sköta omplaceringen själva.

mandalaki
 
Undrar detsamma som Prosit. Har man balkong så kan ju katterna vara där. Sen finns det ju koppel man kan ta ut katterna i. Borde vara värt ett försök iaf.

/Maria
 
personligen tycker jag det är djurplågeri att ha innekatter. Vi har tagit in katten i samhället och vi måste oxå göra allt för att den akn få en sådan naturlig miljö som mjligt. Det innebär inte att den ska vara inne 24 timmar om dygnet och ev gå ut i koppel 1 timme per dag.
Ja tycker du ska försöka omplacera de hos ngn som kan ha utekatter.
 
Men snälla du! Är det bättre att ha katten ute i kvarteren, där de kan bli överkörda eller skadade på annat sätt??? Min katt far absolut inte illa av att vara inne. Men får i stället aktivera katten och tillfredsställa dess behov inomhus. Min katt gillar inte ens att gå ut. Hon stretar och vill in igen. Balkongen är det hon kan sträcka sig till att gå ut på.

Men ska man se det på ditt sätt så kan man ju inte ha guldfiskar heller då? Eller hamster,kanin, marsvin. Papegoja går ju absolut inte om man inte ha djungel och vattenfall i vardagsrummet............. :crazy:
 
Jag förklarar gärna varför hon väljer att inte ha dem i lägenheten...

Jo, lägenheten är en liten övernattningslägenhet där min mamma ska var några nätter i veckan. Hon kommer inte att vara där särskilt mycket utan mest ha den att sova i. Hon vet inte hur ofta eller när hon kommer att vara där (eller hemma på landet). Det skulle bli ett väldigt farande för katterna fram och tillbaka och dessutom skulle det bli väldigt ensamt och ingen stimulans alls där.

Jag har inget emot varken inne- eller utekatter och vill inte dras in i någon sådan diskussion. Men i detta fallet så är det ingen lösning att ha dem varken i lägenheten eller hemma på landet eftersom ingen kan ta hand om dem ordentligt. Det är därför det hade passat bra med en omplacering.
 
exakt :) ja e mot kaniner, marsvin o hamster. Papegojor likadant
Hund o häst e en annan sak. De får ju vistas lite i sni naurliga miljö.
Självklart finns det katter som e innekatter som inte vill gå ut. Men då hard et blivit uppfödda så.
Men inte de som gått ut o sen måste stanna inne helt plötsligt.
 
jag kan ju säga att omplaceringsorg. ser hellre till att man har innekatt i städer än utekatter.

därför att de kan bli överkörda, skadade m.m
men om man bor "i skogen" kan man ha utekatt.

jag skulle ALDRIG släppa ut mina katter.
 
Till Jonna:
Det finns många, många fd. "vildkatter", "hittekatter" och utslängda katter som vägrar gå ut då de har hemska minnen och upplevelser från sin tid som hemlösa. De är inte uppfödda som innekatter utan vill hålla sig inne av helt andra orsaker. Och att katter som varit utekatter inte kan bli innekatter stämmer inte alls, de har en otrolig förmåga att anpassa sig. Katter har funnits i vårt samhälle länge och de mesta instikterna börjar mattas av. En katt mår helt klart bättre av att vara omhändertagen innekatt än utekatt som springer vind för våg och riskerar att bli överkörd, förgiftad, misshandlad och bortrövad. Det finns så många sjuka människor i det här landet.
 

Liknande trådar

Katthälsa Jag med familj har bott utomlands i sambons hemland under en del av föräldraledigheten i 3,5 månader. Under tiden vi har varit borta så...
2
Svar
22
· Visningar
3 721
Senast: Kaching
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 389
Övr. Katt Ni som följde resan vet men för er andra så som kort bakgrund så dök för flera år sen en stackars vettskrämd, mager hemlösing upp i mitt...
11 12 13
Svar
246
· Visningar
25 327
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Alltså min granne, hon ger mig gråa hår! Jag har två underbara kattgubbar som flyttade hem till mig i somras när deras husse dog. De är...
2
Svar
30
· Visningar
6 690
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp