Bukefalos 28 år!

Oplanerad shopping

Sv: Oplanerad shopping

Tråkigt nog har marsvin rätt skört skelett, vi får hoppas på att nervskadan läker. Ett marsvin som visar när den har ont, mår dåligt är rätt dåligt!
Men håller tummarna för hennes skull!!!

Lottie-pelletsen som säljs i matvaruaffärer och även vissa djurbutiker är en av dom bästa och en av dom få rekommenderade pelletsena för marsvin.
Den som är bättre är Oxbow pellets.
Dina marsvin skulle jag tippa inte ens behöver pellets, vanliga pälsade som bara går som sällskap brukar inte behöva det knappt med ett bra hö och sen grönsaker. :)

Hos mig får bara mina dräktiga honor och skinnyn lottiepellets utöver vanliga maten. Dom andra behöver det inte utan ligger i fint hull iaf! :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Lilla mus mår f.n väldigt bra :)
Hon skuttar runt i buren och är mycket bättre. Hon ska på återbesök på onsdag och då ska hon få en spruta till. Men hon är mycket bättre :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Vad skönt det! :)

Jättebra att ni tog henne till vet när ni såg att nått inte stämde.
 
Sv: Oplanerad shopping

Nej, jag menar att om dom ska ha i sig en viss c-vitamin mängd varje dag.
Så för att va säker på att dom får i sig den måste man överdosera vattnet sjukt mycket eftersom dom aldrig dricker en hel flaska/dag.


Ang. diskutionen om djuraffärer osv. tänker jag inte lägga mig i. Mer än att säga att denna djuraffär har ringt oss och frågat hur det går, om det är något problem eller dyl.

när jag gick på nordvik hade vi en flaska med c-vitamin som vi droppade i maten. då fick dom i sig det. för maten äter dom ju upp. och då får ju dom i sig det dom behöver.
 
Sv: Oplanerad shopping

det ser man ju då man testar, men dom på skolan åt allt dom fick, så dom var lätt att få i det ;) :D
 
Sv: Oplanerad shopping

*KL*

De är sjukt hur de ser utan "bakom butiken" i vissa affärer,
Var på praktik i en djurbutik för ca 2 år sedan, de är en trång butik som ligger centralt i stan, tyckte att de kunde vara intressant att se hur folk kommer in bestämmer sig för vad för djur dem vill ha och vilken information dem får av säljarna.

Men efter 1 dag brydde jag mig inte ett SKIT om hur de såldes utan hur stackarna fick bo bakom allt där inga kunder fick vara, de var massproduktion på råttor(inavel) i jätte små platsburar och jag lovar de var 40-50 stycken i en jätte liten bur, och de var minst 5 sådanna burar.
Kaninerna var satta i akvarium då burarna inte räckte till, de bodde 5-7 kaniner i ett ca 200l akvarium.:mad:
5 hamstrar bodde i en sophink då de inte fanns plats för dem ute i butiken.

Blev chockad och ledsen att ett sånnt kännt och "vältalat" ställe kunde behandla djuren på det viset.
Vet också att de sålde inavelsråttor (som igentligen var ormföda) till en tjej för 200 kr för att hon skulle ha den som sällskap, annars kosta de 50 kr som ormmat.

Vet att de blev anmälda till djurinspektionen runt den vevan men de har fortfarande sin verksamhet igång och de ser likadant ut där bakom.:(

Så efter det har jag varit jätte noga med att kolla bakgrunden till djuren innan jag köpt dem i djuraffär, nu var det ett tag sen, finns så många djur som behöver byta hem pga allergier så brukar kolla sånna annonser först.
 
Sv: Oplanerad shopping

Lilla mus igen :(
Hon har blivit grymt mager, vi ser henne aldrig äta. Hon kan ta två-tre honungsflingor ur handen sen vill hon inte ha mer.
Vi har lockat med broccoli, banan, sallad, äpple, päron, vitkål, vindruva, apelsin, potatis, marsvinsbollsgodis. men ingenting tar hon :(
Mamma mus däremot har blivit jättetjock igen.

Hon sitter mest stilla, men när hon rör sig rör hon sig bra, och hon har blivit lite ruggig i pälsen.
Hon rycker och vill gå undan då man klappar henne på huvudet/nacken (där hon fick sprutan) och hon har blivit jättelös i magen så hon har bajs i hela pälsen o luktar satan. Så idag fick hon bada varmt och bli torr med frottehandduk och en hårfön.

Försökte ge henne honungsflingor men hon tar dem bara i munnen, suger lite på dem o spottar sen ut dem.

Vad gör man? :(
 
Sv: Oplanerad shopping

Jag vet det är fel att tipsa om andra forum, men nu känns det akut.
När ett marsvin visar sig sjukt brukar det vara riktigt dåligt och kan dö inom några dagar om man inte agerar fort, ibland trots man agerar fort.

Gå in på marsvin.ifokus.se och där letar du upp artikeln om stödmatning.

Jag har aldrig behövt stödmata något djur, särskilt inte marsvin därför är jag fel person att ge dig råd nu.
Även om hon överlever sjukdom eller vad hon nu har nu så måste hon ha i sig massor av c-vitamin och föda för att inte få Toxicos (kan vara felstavat) som oftast leder till döden!
 
Sv: Oplanerad shopping

:bow:
Ska vidarebefodra detta till min mor så fort jag vaknar imorgon så hon kan börja direkt.
 
Sv: Oplanerad shopping

Då håller jag tummarna att hon överlever natten så ni har chans att rädda henne!

Hoppas verkligen ni lyckas vore tråkigt om ni får så kort tid med henne!
 
Sv: Oplanerad shopping

Jorå, mamma har jour. Hon som hade slutat sitt vårdjobb ;)
Lilla mus får en pure gjort av; Krossad pellets, morotspure, broccolikross, honung och lite filmjölk.
Hon tycker inte alls om det, men vad gör man? =/
Så vi får se hur de går. Mamma har hunnit med att mata henne 4-5 gånger idag. Och hon har fått 4-5 milliliter pure vid varje tillfälle, ibland lite mer, ibland lite mindre.

Så jag hoppas att detta gör susen.
 
Sv: Oplanerad shopping

Usch vad tråkigt! :(
Men ni gjorde vad ni kunde och för första gången med marsvin har ni varit toppen! :bow:
 
Sv: Oplanerad shopping

Mamma mus är som vanligt, fortfarande en jäkla aptit och pigg o vaken.
Hon springer runt, äter massor och tjuter som vanligt.
Hon har blivit mycket mer personlig nu de senaste dagarna, hon pratar då man kommer in i rummet, tjuter då man öppnar skafferidörrn osv.
 
Sv: Oplanerad shopping

Lite uppdatering.

Mamma mus är nog de sötaste vi varit med om. Så fort man öppnar ytterdörren o kliver in i hallen tjuter hon och kuttrar.
När man går in så står hon på bakbenen och tjuter och pratar och springer runt.
Hon hör direkt när det prasslas med påsar inne i köket eller plast på gurka/sallad och då blir det livat vill jag lova.

Hon och mamma är jordens kompisar och dom spenderar sina dagar sittandes i fotöljen med mamma mus uppe mot axeln och hon gömmer sig gärna mot halsen :D

Nu till min fråga.
Jag ska till sundsvall den 28:e och funderade då på att ta hem en kompis till mamma mus.
Hur går man till väga då man ska släppa ihop dem?
Behöver hon en marsvinskompis? Mamma är sjukskriven och kommer fortsätta va det en bra tid framöver så hon pysslar ju med mus mest hela dagarna.
Vad gör man om dom inte trivs ihop? mammamus och den nya marsvinskompisen alltså?
 
Sv: Oplanerad shopping

Mamma mus låter jättemysig, ungefär som min skinnypojk här - han dansar också på bakbenen efter godsaker - finns det något sötare? :p

Marsvin är en ras som mår bäst av en artfränd därför är det jättebra du planerar på att ta hem en kompis till henne.
Honor brukar vara lätta att sätta ihop! För att underlätta kan ni:
- Bada bägge två innan så dom har neutral doft
- Sen låter ni dom mötas på en neutralplats - köksgolv, säng, badrumsgolv, där inte mamma mus brukar vara så ofta och därför inte ser det som sitt revir direkt. Där låter ni dom mötas, kanske lägger ner lite sallad eller liknande efter ett tag på ett par ställen.
- Under tiden kan ni städa buren och möblera om lite så att även den är neutral när dom kommer ner i den!

I början kan det pipas och jagas lite men ingen större fara, det är som med hästar - dom måste göra upp rangordningen! :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Vi tänkte ev. på en kanin. Eftersom att dom är lite tåligare.
Hur fungerar det? Marsvin/kanin?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp