Bukefalos 28 år!

Oplanerad shopping

Sv: Oplanerad shopping

Djuraffärs djur = Titta vad man stödjer om man köper dem -> http://www.brecklagh.com/petshops.html .

Ush, nej om jag fick bestäma skulle det vara förbjudet med djur i djuraffärer. Blir för mycket oplanerade köp mm :(.

Jag tycker inte att det nödvändigtvis borde vara förbjudet med djur i djuraffär, men tycker dom i djuraffären borde satsa mer på att försöka få tag på djur som har en stamtavla - inte rasrena men med känd stam så man vet det inte ligger inavel i.

Jag kan tänka mig att sälja marsvinsungar till djuraffär, bara för dom ska köpa in färre grossistdjur.
För det gör ingen skillnad att vi går ut och säger att blä se hur dom har det hos grossisten bojkotta djuraffärerna, för folk kommer alltid fortsätta köpa ändå! Då är det bättre att ta tag i det och vara beredd att sälja marsvinsungar till dom för att dom ska beställa in färre grossistdjur och på så vis påverka grossisterna!
 
Sv: Oplanerad shopping

Usch jaa, det är hemskt..

därför jag beslutat att köpa mitt nästa råttpar från en seriös uppfödare:) Värt de extra pengarna, utan tvekan! Hittat en uppfödare som verkar väldigt seriös!

Köpte ju råttor från djuraffären sist jag hade råttisar, och fick istället för två, tolv råttor några dagar senare:crazy: (nybörjarmisstag o inte se att lilltösan hade bebisar i magen)

Eftersom dom skulle bli reptilmat om jag lämnade tillbax dem till djuraffären, behöll jag hela skocken. Kanske inte dte bästa sättet av uppfödning direkt, var nog inga rena linjer direkt,men behöll som sagt alla och dom mådde bra allihop till deras livs slut..

men där ser man vilken okoll det är på djuren i djuraffärer(och förmodligen innan dom kom dit)

Förlåt ts för utsvävet här, bara en parantes!
 
Sv: Oplanerad shopping

*delvis kl*

Ett av de största problemen med djuraffärer är oftast snarare bristande kunskaper hos personalen vad gäller djurens mat, speciella skötsel osv, samt att djuren inte blir hanterade i den mån som skulle behövas.

Men vart kommer svenska djuraffärsdjur ifrån? Grossisten som länkas till är knappast svensk. De djur som finns i djuraffären här verkar ofta vara hemuppfödningar, man kanske räknar med att det är lättare att få dem sålda i en djuraffär jämfört med exempelvis Blocket och liknande.
 
Sv: Oplanerad shopping

Flesta djuraffärenas djur kommer också från liknande grossister. Dem är uppföda på samma sätt. Massproduceras. :cool:

Som exempel har vi Åkello, dem är grossister när det gäller djur. Har själv en vän som har praktiserat där. Det är exakt samma sak som länken. Djuren hanteras aldrig, utom när buren städas. Maten dem får är under all kritik, honorna får samma mat innan, när hon har som efter kullen. Samma ensidiga mat, inget extra fet till honorna. Själv har jag varit på besök med skolan på ett annat företag (minns icke namnet just nu). Samma sak.

Dem få affärerna som köper in djur från uppfödare är ett få antal. Grossister är snabbare, har alltid djur och är mycket billigare. Dem är bara ett telefon samtal bort, dagen efter har de nya djur i butiken.

Tanken har aldrig slått er varför så många har blivit bitna av sina smådjur och lämnat tillbaka till djurbutiken ? Djuren har ingen bakrund med bra avelsdjur och dem aldrig hanterade.

Djurbutiker med kunskap och väluppföda djur: OK! Annars inte enligt mig.
Jag tycker Djurbutikerna borde sätta mer krav på sina köpare att fråga efter deras kunskap om djuret. Det skall inte vara betala och STICK.
 
Sv: Oplanerad shopping

Man kan inte överdosera c-vitamin såvitt jag vet, överskottet kommer ut via urinen.

Jag ger mina tabletter med c-vitamin (speciella för djur) en eller ett par gånger i veckan.
Detta räcker tillsammans med övriga maten, de behöver inte c-vitamin varje dag (i alla fall inte mina).

Nej, jag menar att om dom ska ha i sig en viss c-vitamin mängd varje dag.
Så för att va säker på att dom får i sig den måste man överdosera vattnet sjukt mycket eftersom dom aldrig dricker en hel flaska/dag.


Ang. diskutionen om djuraffärer osv. tänker jag inte lägga mig i. Mer än att säga att denna djuraffär har ringt oss och frågat hur det går, om det är något problem eller dyl.
 
Sv: Oplanerad shopping

Man kan inte överdosera c-vitamin såvitt jag vet, överskottet kommer ut via urinen.

Jag ger mina tabletter med c-vitamin (speciella för djur) en eller ett par gånger i veckan.
Detta räcker tillsammans med övriga maten, de behöver inte c-vitamin varje dag (i alla fall inte mina).

Många kan producera c-vitamin det är en vitamin man behöver dagligen och det som inte går åt under den dagen kissas ut!
Så marsvin behöver visst få i sig c-vitaminer varje dag, så även dina.
Kanske står på tabletterna men då är det felaktig info ang marsvin!
 
Sv: Oplanerad shopping

Jag skulle välja att ge c-vitamin genom spruta i munnen, eller tablett, för att vara säker på att dom får tillräckligt. :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Bästa sättet är att ge dom vitkål, persilja och/eller broccoli dagligen. Det är riktigt fyllt av c-vitamin så man behöver inte ens mycket. Med mina brukar jag räkna ca 1 vitkålsblad/marsvin och dag. Sen slänger jag in lite till då vissa är glupskare än andra! :p
 
Sv: Oplanerad shopping

Nu finns det ju en ganska enkel lösning. Man frågar i butiken vart djuren kommer ifrån..

Av de djuraffärer häromkring som har djur (vilket blir mindre och mindre) så köper en av privat uppfödning, två föder upp själva och en blandar. Jag kan hålla med om att djuraffärer kanske inte är den bästa förmedlaren av djur. Men att jämföra Sveriges zoodjurförsäljning med amerikansk råttfarmning är ju lite magstarkt kan jag tycka. Burarna som visades på bilderna är över huvud taget inte godkända i Sverige, och jo folk blir kollade. Jag vet personer som bara för något år sedan blev av med ett stort antal avelsdjur pågrund av att dom hade angett ett mindre antal djur än dom faktiskt hade.
 
Sv: Oplanerad shopping

Det är det jag menar.
Hellre tablett / Direkt angiven mängd grönsaker.
Än i vattnet då det måste överdoseras.

Tack allihopa för tipsen.
 
Sv: Oplanerad shopping

Varför inte?
Dom måste ju ha ny c-vitamin varje dag, om dom får det i vattnet... Så det skulle väl inte vara ett problem pga det? :D

För att c-vitaminvatten smakar surt enligt marsvin och surt vatten vill man ju inte dricka om man slipper :p
Dessutom så försvinner c-vitaminen ur vattnet efter ca 15min :devil: så det är egentligen heeeeeelt meningslöst med c-vitamindroppar i vattnet.
 
Sv: Oplanerad shopping

Det beror ju helt på vad man väljer för djuraffär.
Tror inte att någon affär i Sverige har ett sådant där "lager" av djur.

Där mina marsvin kommer ifrån så visst föds djuren upp för försäljning, men de får daglig koll, rena burar, bra mat osv. Allt man kan begära. Inte mer än att ägare + de anställda klarar av att sköta alla på ett bra vis.
 
Sv: Oplanerad shopping

Många kan producera c-vitamin det är en vitamin man behöver dagligen och det som inte går åt under den dagen kissas ut!
Så marsvin behöver visst få i sig c-vitaminer varje dag, så även dina.
Kanske står på tabletterna men då är det felaktig info ang marsvin!

I så fall får nog mina i sig tillräckligt via övriga maten, likaså marsvinen jag har haft tidigare samt marsvin som ägts av kompisar.

Får de bra mat ser jag ingen anledning till att behöva tillföra massa extra c-vitamin.
 
Sv: Oplanerad shopping

Uppdatering på kompisfronten.

Mamman är fortfarande väldigt vaksam men har börjat slappna av och kan tillochmed lägga sig o sträcka ut i famnen på en.
Den lilla är lite knasigare.
Hon vill gärna ligga uppe på bröstet och borra in huvudet i halsen på en. Där ligger hon och knattrar. De låter som då man man klickar med tungan fast mjukare.
Samt att hon gnyr väldigt mycket.

Dom har tappat lite i vikt, dom var smått överviktiga då vi fick dem så det är ju kalas.
Dom äter dock BARA pelletsarna i blandfodret, inte fröna eller det andra.
Dom äter bra med hö, och hö't är av ganska bra kvalité.
Vi har vant in dom lite sakta på grönsaker och dom får en liten bit gurka/sallad/tomat om dagen och vi ökar storleken på biten sakta. Dom får den grönsak vi äter för dagen.

Vi fick med några cornflakes aktiga godbitar som dom gillar som man kan handmata dem med.
Samt några lusernbitar men dom gillar dem inte alls. Inte heller några popsbollar vi fick med.
Däremot gnagar dom rejält på pinnen med diverse godsaker man hänger i buren.

Vi har provat gett dem toarullar o gnaga på men dom är måttligt intresserade.

Klippte klorna på dem för första gången också. Uj så mamman skrek. :)

Nu har även mamma-mus börjat smaka på fingrar och ärmar. Hon biter inte, men hon sätter tänderna på fingret o nyper lite. Den lilla gör fortfarande så och hon har även börjar slicka på huden väldigt mycket.
 
Sv: Oplanerad shopping

Ny uppdatering, tyvärr åt det tråkiga hållet.

Ska till o se en film så vi hämtar marsvinen, den ena blev tydligen tappad i golvet för ett par dar sedan (Först ner på gallerburen och sen i golvet) och den har haft problem att röra sig sen dess. Mamma är less på o vänta så hon pratar med min moster om när hon ska in med sin hund så dom kanske kunde samåka till vet. Men sen tyckte hon att de var bäst att ringa jour. Sagt och gjort.o Ringer åt veterinären halv 11 på kvällen. Han säger åt oss o komma in.
Syster, lillebror, mamma o jag packar in oss i bilen med marsvin i filtar och drar iväg.
Väl där konstaterar han någon nervskada för om han viker bak tassen viker hon inte tillbaka den igen. Men hon har känsel.
Fick en steroidspruta och ska få medicin av oss imorn kväll.

Systeryster har samvetskval så gud vet vad, gråter hela vägen hem tills hon somnar.
Men lilla mus verkade piggare på väg hem iaf. På väg ner till vet. så låg hon alldeles stilla. Gnydde då mamma-mus for o bökade runt omkring henne.
Under undersökningen så skrek hon rätt ut då han klämde henne runt bakbenet så känsel har hon ju. Och istället för att bli arg och bitas försökte hon gömma sig i min hand :love::cry:

Så håll tummarna för våran lilla Adella.
 
Sv: Oplanerad shopping

Vi vill köpa riktig mat åt dem, bra mat istället för fodret på mataffären här, Så vi har bett djuraffären i stan ta hem åt oss. Så de är på gång.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundlucka
  • Flämtningar
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp