Oplanerat kattägare

Vad gäller maten så är mjau blötmat ypperligt. Äter katten blötmat så är det det allra bästa och torrfoder finns det då ingen anledning att ge alls. I övrigt gäller så hög kötthalt som möjligt. Katter är rena karnivorer, dvs. köttätare och kan inte tillgodogöra sig annat än kött särskilt väl. Att ge blötmat innebär att katten får tillräckligt med vatten från sin föda så som naturen har tänkt. De ska självklart ha fri tillgång på vatten också, gärna skiljt från maten och gärna på flera ställen, det kan leda till att de dricker mer men ger man torrfoder finns alltid risken att katten dricker för dåligt vilket kan ge tråkiga konsekvenser på njurar och urinvägar. Som de ökendjur de är ska de få sin huvudsakliga vätska från sina bytesdjur och de har låg törst. Observera att kattens skålar inte bör vara i plast. Plast kan ge eksem på haka och nos. Det kallas ofta svarthaka.
Tack, jättebra info! Mjau blötmat är LIVET, hälsar katten, så det äter han mer än gärna. Blir helt till sig när jag kommer med påsarna. Nu har jag massor av torrfoder också, känns dumt att slänga bort, tänker att jag fasar över honom på blötmat över tid och när torrfodret är slut köper jag inget nytt bara? Han äter ca 50/50 idag, jag kan ju skifta det till 80/20.

Bra med infon om plastskål, han får just nu blötmat i en av mina matlådor... i plast. Ska genast byta ut den.

Att katten i nuläget inte leker är inte så konstigt. Allt är nytt och konstigt och kanske behöver han landa lite först. Fortsätt leka med vippor och köp gärna leksaker med kattmynta. Möss av alla de slag kan också gå hem. Om du vet vad han har aktiverats med tidigare är det såklart en fördel men i nuläget är det inte otroligt att han sörjer han med och då blir låg. Ha därför noga koll på hur han kissar. Katters urinvägar är som sagt känsliga och för många katter sätter sig stress som urinvägsinfektioner.
Så självklart, när du säger det. Lite som att flytta en häst. I går ville han dock leka, vilket han visade genom att attackera mina fötter i soffan... aj som f*n. Blev ändå glad, så har han gjort sedan han var kattunge! :love:
Moster hade tjocka filtar i soffan av en anledning...

Han har fått med en hel hög med leksaker och vippor, varav en pipmus med kattmynta verkar vara favoriten. Han leker lite med den varje dag.

Jag beklagar sorgen och önskar både dig och katten lycka till hur du än väljer att göra :heart
Tack! :heart


charlie_lofthäng.jpg
 
Jättefin kisse :heart

Jag fattar inte riktigt var själva du har bott när du varit i stallet torsdag-söndag, kan inte katten bo där du bor?
Oh, jag bor i stallägarens soffa, i vardagsrummet, ofta med hennes katt någonstans runt mig och ibland även hennes ena hund draperad över mitt ansikte. :meh: Tycker att jag inte borde vara så bekväm att ligga på men... ligger han inte PÅ mig har jag ändå åtminstone en tass i fejset.

Och på morgnarna ofta en liten snart fyraåring tjej som vill att jag läser godmorgonsaga. :love:
 
Jag hade omplacerat. Blir mycket hår på en sån liten yta. En aktiv katt haft jag haft dåligt samvete att ha i en etta utan balkong. Samt att du är borta och är allergisk. Inte många rätt i mina ögon tyvärr :(

Man kan bygga på höjden i en etta. Katter kan ha ytor på höjden likväl som golv.

Mina fröknar bodde med mig på 150 kvm innan. Sen kom de till 38. När vi bodde på 150 utnyttjade de dem inte direkt. De hängde med mig, i sina träd osv. Nu har de 38 kvm designat för katt med massor av utrymme och möjligheter på höjden. De är faktiskt mer aktiva nu. Sen finns katter som behöver öppen yta med. Lukas t ex lider inte i min etta men skulle må ännu bättre av större ytor att bokstavligen skena runt på.

Men att förutsätta en etta är för litet för en aktiv katt är lite förhastat tänk.
 
Jag hade omplacerat. Blir mycket hår på en sån liten yta. En aktiv katt haft jag haft dåligt samvete att ha i en etta utan balkong. Samt att du är borta och är allergisk. Inte många rätt i mina ögon tyvärr :(
Han hårar på nåt sätt i bollar och det blir inte så fasligt mycket hår överallt annars faktiskt. Mycket mindre hår hemma hos moster med denna katt än med de korthåriga abessinier hon hade innan. Plus att jag borstar honom lite varje dag.

Ettan är på 43 kvadrat, plus några till i och med loftsängen. Han verkar få plats men jag får så klart se hur det går. Han sitter gärna på fönsterbrädan och spanar. Jag tycker han är extremt lugn och sävlig (även när moster var vid liv och han bodde där alltså) men jag är å andra sidan van vid mosters tidigare abessinier som ju är mer... galna. Minst sagt. Överallt, hela tiden, 24/7. :D

Den här katten är faktiskt 25% abessinier men det syns lite dåligt...
 
Vilken sötnöt :love: och beklagar förlusten...

Jag är lite långsam i skallen men har nog inte läst något om lösningar för det här med att du inte har uteplats/balkong. Finns det något fönster du kan fixa till lite så han kan sitta bekvämt och titta ut kanske?

Sen även om han inte leker "aktivt" med vippor och så - fortsätt, är det så att han fortfarande tittar och är med använder han fortfarande hjärnan tänker jag :) sen kanske han "tänder till" så småningom när han känner sig lite tryggare :up:

Jag sover också i loftsäng och har byggt en katt-trappa (typ) se om du kan fixa något nära sängen han kan hoppa upp på, fixa små avsatser att hoppa upp på eller liknande.

Jag ger min katt Mjau och tycker det är bra mat.
 
Vilken sötnöt :love: och beklagar förlusten...

Jag är lite långsam i skallen men har nog inte läst något om lösningar för det här med att du inte har uteplats/balkong. Finns det något fönster du kan fixa till lite så han kan sitta bekvämt och titta ut kanske?

Sen även om han inte leker "aktivt" med vippor och så - fortsätt, är det så att han fortfarande tittar och är med använder han fortfarande hjärnan tänker jag :) sen kanske han "tänder till" så småningom när han känner sig lite tryggare :up:

Jag sover också i loftsäng och har byggt en katt-trappa (typ) se om du kan fixa något nära sängen han kan hoppa upp på, fixa små avsatser att hoppa upp på eller liknande.

Jag ger min katt Mjau och tycker det är bra mat.
Kan också vara så man måste hitta RÄTT leksak. Min hankatt leker bara med bollar och inte vilka som helst, utan de färgglada randiga från Vitakraft. Alla andra sorter tittar han interessant efter när jag slänger men skulle aldrig få för sig jaga efter. De randiga rusar han efter som en tok.

Min honkatt leker uteslutande med barkbitar från Orchidejorden (som hon själv hämtar ur blomkrukorna). Hon är helt galen i dom och apporterar dessutom. Alla andra saker måste man inte ens titta på. Ev kan man vifta lite med tassen om Slaven viftar med ett snöre eller så men det är allt.
 
Vilken sötnöt :love: och beklagar förlusten...

Jag är lite långsam i skallen men har nog inte läst något om lösningar för det här med att du inte har uteplats/balkong. Finns det något fönster du kan fixa till lite så han kan sitta bekvämt och titta ut kanske?

Sen även om han inte leker "aktivt" med vippor och så - fortsätt, är det så att han fortfarande tittar och är med använder han fortfarande hjärnan tänker jag :) sen kanske han "tänder till" så småningom när han känner sig lite tryggare :up:

Jag sover också i loftsäng och har byggt en katt-trappa (typ) se om du kan fixa något nära sängen han kan hoppa upp på, fixa små avsatser att hoppa upp på eller liknande.

Jag ger min katt Mjau och tycker det är bra mat.
Han sitter gärna i fönstret bredvid soffan. Det är förhållandevis djupt och han kan kliva upp mellan gardinerna och gå längst med fönsterbrädan och hoppa ut igen i andra änden. Verkar gilla att sitta där och spana, omväxlande ut och på mina tår i soffan. 😬🤪

Glömde nämna att han är van vid sele och att få gå ut i sele. Jag har en park precis på andra sidan huset, så om han stannar här kan vi roa oss där tills jag flyttar.
 
Generellt fungerar landsvägsbuss och tåg mycket bättre än lokalbuss och tunnelbana, det är inte en massa spring och tågen har ju även djurkupé där det brukar sittas lugnt bland två- och fyrbeningar. Mina katter följer med när jag åker bort om det inte är i tjänsten. Ena hade nog åkt det mesta, bil, tåg, rälsbuss, landsvägsbuss, flyg och båt. Hon var en van resenär som kunde tänka sig dela räkmacka på Landvetter och satt snällt i sin bur med öppen lucka och petade på knäet om jag var långsam med räkorna. :D
 
Oj, nu hänger han i gardinerna! :eek:

Bara så länge han inte går på gardinstängerna, eh @MissFideli :angel: var det inte @Lager där det revs ner gardinstången? Var tacksam över gardiner!

Nikita var helt ointresserad av alla leksaker förutom Da Bird, Megara älskar sin vippa och Da Bird men leker inte med något där jag inte är inblandad. Kastar jag en leksak så springer hon efter, tittar på den, tittar lite mer, petar på sin höjd med en tass och går sedan sin väg. Däremot älskar hon att sitta och titta på katttv, eg youtube klipp för katter.

är en höjdare. Jag kan dock tycka att det är lite tråkigt att sitta och titta på en kattrygg. ;)
 
Bara så länge han inte går på gardinstängerna, eh @MissFideli :angel: var det inte @Lager där det revs ner gardinstången? Var tacksam över gardiner!

Nikita var helt ointresserad av alla leksaker förutom Da Bird, Megara älskar sin vippa och Da Bird men leker inte med något där jag inte är inblandad. Kastar jag en leksak så springer hon efter, tittar på den, tittar lite mer, petar på sin höjd med en tass och går sedan sin väg. Däremot älskar hon att sitta och titta på katttv, eg youtube klipp för katter.

är en höjdare. Jag kan dock tycka att det är lite tråkigt att sitta och titta på en kattrygg. ;)

Mina har tagit en och annan promenad på gardinstängerna ja :angel:
 
Generellt fungerar landsvägsbuss och tåg mycket bättre än lokalbuss och tunnelbana, det är inte en massa spring och tågen har ju även djurkupé där det brukar sittas lugnt bland två- och fyrbeningar. Mina katter följer med när jag åker bort om det inte är i tjänsten. Ena hade nog åkt det mesta, bil, tåg, rälsbuss, landsvägsbuss, flyg och båt. Hon var en van resenär som kunde tänka sig dela räkmacka på Landvetter och satt snällt i sin bur med öppen lucka och petade på knäet om jag var långsam med räkorna. :D

Så resvan och chill var min förra underbara fluff 💜 Han hade dessutom flugit över hela Atlanten med mig 💕
 

Bifogade filer

  • 979CF69C-F025-451D-9E9C-6730FA61F342.jpeg
    979CF69C-F025-451D-9E9C-6730FA61F342.jpeg
    157,7 KB · Visningar: 33
Bara så länge han inte går på gardinstängerna, eh @MissFideli :angel: var det inte @Lager där det revs ner gardinstången? Var tacksam över gardiner!

Nikita var helt ointresserad av alla leksaker förutom Da Bird, Megara älskar sin vippa och Da Bird men leker inte med något där jag inte är inblandad. Kastar jag en leksak så springer hon efter, tittar på den, tittar lite mer, petar på sin höjd med en tass och går sedan sin väg. Däremot älskar hon att sitta och titta på katttv, eg youtube klipp för katter.

är en höjdare. Jag kan dock tycka att det är lite tråkigt att sitta och titta på en kattrygg. ;)
De där fågelkattklippen tittar Sparky också gärna på. I bland sätter jag på videon en fredag och låter henne sitta precis så länge hon vill, pga gulligast i hela världen :love:
 
Vill du gärna behålla katten och tycker det är värt att minska på tiden hos hästarna som du nämnde så hade jag provat åtminstone.
Aktivera katten på olika sätt med lek, promenader i parken, möjlighet att klättra osv så tror jag inte det är något problem.

Angående hästarna så kan du kanske bara dra ner på antalet helger du åker iväg och att grannkillen kanske kan titta till katten några gånger per dygn de gånger du lämnar den och helst då även leka lite med den, så den kan sova gott efter.
Eller lämna den hemma på det viset ibland och ta med den till hästarna övriga gånger.

Bara så att du minskar antalet ensamma helger tänker jag. Varje helg är på tok för mycket, men nån helg då och då klarar den säkert fint.
Så hade jag kunnat tänka mig att lösa det under en period.
 
Vill du gärna behålla katten och tycker det är värt att minska på tiden hos hästarna som du nämnde så hade jag provat åtminstone.
Aktivera katten på olika sätt med lek, promenader i parken, möjlighet att klättra osv så tror jag inte det är något problem.

Angående hästarna så kan du kanske bara dra ner på antalet helger du åker iväg och att grannkillen kanske kan titta till katten några gånger per dygn de gånger du lämnar den och helst då även leka lite med den, så den kan sova gott efter.
Eller lämna den hemma på det viset ibland och ta med den till hästarna övriga gånger.

Bara så att du minskar antalet ensamma helger tänker jag. Varje helg är på tok för mycket, men nån helg då och då klarar den säkert fint.
Så hade jag kunnat tänka mig att lösa det under en period.
Jag tror grannkillen var granne till mostern, inte TS?
 
@KesoNeso fast TS har ju redan noga redogjort flera gånger varför det inte är givet med passning och inte går att så enkelt ta med kisse till hästarna ang boende 😄
 
Jag tror grannkillen var granne till mostern, inte TS?

Jaha! Det kan jag ha missförstått eller läst slarvigt angående.

Edit: läste igen nu och ja, givetvis var han granne med mostern. Jag missade det nånstans på vägen när jag läste igenom alla inlägg.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har läst massa trådar men inte specifikt hittat det som jag söker så jag provar här. 2016 reagerade jag på att vår (mina...
Svar
12
· Visningar
5 141
Senast: mackan
·
Övr. Katt Hur vet man om rasen man skaffat är rätt för en? Hur vet man om man kommer trivas tillsammans med vuxna individer? Hur lång tid ska man...
2
Svar
22
· Visningar
3 910
Senast: mackan
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 486
Senast: AlmostEasy
·
Hundhälsa V är en kastrerad risenschanuzerhane. Jag har haft honom sen han var 6 månader. Han har alltid varit en energisk hund och ganska "hård i...
Svar
19
· Visningar
4 234

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp