Opponering

Det kan nog vara olika på olika kurser. Jag har presenterat två examensarbeten, ett för en kandidatexamen och ett för en master. Båda gångerna var det bara jag som presenterade och inte någon student som opponerade. På kandidatarbetet var det examinatorn som ställde frågor och på mastern professorn på avdelningen. Jag uppfattade aldrig det som något slags "förhör" utan mer som ett trevligt tillfälle att prata om något som intresserar mig mycket. Jag fick olika slags frågor, en del av dem lyckades jag inte svara på vilket inte heller förväntades av mig. Nu är jag van vid att prata inför andra i jobbet men jag har inte alltid varit det. Masterarbetet presenterade jag på engelska. Jag är inte alls van vid att prata engelska så det var jag nervös för. Men jag tränade hemma många gånger och hade med mig anteckningar till powerpointen. Ett bra tips är att träna en del hemma dvs prataigenom det högt för sig själv eller för ngn annan.

Instämmer, det var ju mer en diskussion än att någon skulle försöka "sätta dit" mig sas. Att jag fick en massa frågor som jag inte kunde svara på var bara för att de närvarande tyckte ämnet var intressant. Eftersom det är rätt komplicerat drog de sas iväg akademiskt, pga intresse.

Att säga åt en professor och en doktorand att jag inte kan svara på frågan ser jag inte som ett misslyckande :D
 
@AndersB
Som sagt, det känns mest som att du vill vara taskig nu faktiskt så jag förstår inte riktigt vad det är du vill egentligen.

Hade jag velat vara taskig hade jag skrivit helt andra saker, däremot är ett antal inlägg riktade till mig, inklusive från dig av den karaktären.
 
Att ta det i princip värsta exempel på vad som kan hända, en person som helt enkelt sluta svara och bara är helt tyst och som trots det blir godkänd utan anmärkning är väl den bästa pepp man kan få? Att dessutom få höra att personen själv tyckte att det gick bra gör det inte sämre precis.

Du däremot skriver själv utan all finess.

Finns olika sätt att formulera sig på och ditt känns faktiskt inte särskilt uppmuntrande eller vänligt faktiskt.

Sista meningen var ju bara otrevlig.
 
Hade jag velat vara taskig hade jag skrivit helt andra saker, däremot är ett antal inlägg riktade till mig, inklusive från dig av den karaktären.
Niffe skriver att hon har haft fobi i de här sammanhangen, inte att hon har det längre. Tvärtom skriver hon ju i början med lite jävlar anamma - den här gången ska inte hennes rädsla få hindra henne.

I det läget verkar det rätt onödigt att försöka utmåla henne som en liten rädd stackare som behöver specialarrangemang under opponeringen - bara för att leda i bevis att dina egna inlägg var inte var det minsta fel ute.

Den här tråden är inte den första om opponeringar på Buke, och den skiljer sig inte ett dugg från hur de brukar vara. Niffes nervositet är densamma som jag tippar att typ 85 procent känner inför en opponering (de övriga 15 har förmodligen till stor del hybris).
 
Hade jag velat vara taskig hade jag skrivit helt andra saker, däremot är ett antal inlägg riktade till mig, inklusive från dig av den karaktären.
Jag har inte menat att vara taskig någonstans så i sådana fall ber jag om ursäkt. Vilket jag för övrigt sett att du inte har gjort, istället har du bara på ett rätt tråkigt vis förklarat varför jag borde känna mig hjälpt av dig.

Jag tycker även att din ton mot många i tråden lämnar mycket att önska och du verkar inte alls kunna ta till dig att du uttrycker dig på ett sätt som får många att reagera. Ska du inte bemöta Petruskas inlägg alls? Det är väldigt intressant i sammanhanget tycker jag.
 
Det är jätteskönt att höra, verkligen! Jag har generellt inte svårt att tala inför folk utan det är just i vissa situationer, särskilt när jag känner mig obekväm och som att jag inte vet vad jag talar om (jämfört med de andra i gruppen). Förhoppningsvis släpper det om opponeringen är trevlig och att jag då kan slappna av och känna att jag faktiskt KAN mitt ämne. :)

Ja, så är det för mig med, jag har inget problem att hålla presentationer/föreläsningar och liknande, men just när jag känner mig osäker på vad jag kan och vad jag borde kunna så tycker jag det är väldigt jobbigt. Jag var så sjukt orolig över att jag inte skulle kunna förklara vad vi hade gjort i uppsatsen, vi använde en massa avancerade statistiska beräkningar som jag kämpade som f*n med. Men som sagt, i slutändan var det nästan lite antiklimax, liksom här har jag varit nervös som tusan och förberett mig på alla möjliga och omöjliga vis, och så fick jag inte ens visa det! :p

Jag uppfattade aldrig det som något slags "förhör" utan mer som ett trevligt tillfälle att prata om något som intresserar mig mycket.

Precis så! Man har ju förmodligen valt ett ämne som man är intresserad av och dessutom lagt ner en massa tid på det, så även om man är nervös så är det roligt och trevligt att få fördjupa sig i det med någon annan som faktiskt intresserar sig för det man gjort!
 
Men herregud, ta och skärp dig! Läs vilka kommentarer jag fick så ser du att "sura kommentarer" är ett understatement och läs också vad och varför jag drog upp det exempel jag gjorde.

Det var just kommentarerna du fick jag läste och därför inte alls kan förstå varför du inte backar istället för att klampa på och vara otrevlig mot allt och alla.

Jag har varit med om försvar av uppsatser på kandidatnivå över hela spannet från väldigt, väldigt snälla till de som inte alls varit det, det går inte att som här sitta och säga att det garanterat kommer att kommer att gå till på ett visst sätt. Har man en allvarlig fobi som det nu kommit fram att TS har är det enda rätta prata med dem på institutionen och gemensamt arbeta fram en lösning som fungerar. Jag kan inte tänka mig att det skulle vara något som helst problem.

Utifrån det citerade är jag ganska säker på att du helt missuppfattat såväl @niphredils eventuella svårigheter som syftet med hela tråden.

Jag kan dessutom inte se att någon suttit här och sagt att det garanterat kommer att gå till på ett visst sätt. Tvärtom har väl många, förutom att berätta att det i deras eget fall inte var så farligt som de trodde, poängterat att det kan se väldigt olika ut?
 
Innan jag åkte hemifrån för presentationen för mitt masterarbete så visste min man (som jobbar med handledning och examination av framförallt C-uppsatser inom ett helt annat ämne och fakultet) att jag var ganska så orolig, framförallt inför att prata engelska.

Han sa att han tyckte att det var bra att man är lite nervös och så är det nog. Man ska ju ta det på allvar, vara väl förberedd och peppad inför det, vilket jag är övertygad om att ts till tråden kommer att vara.
 
Jag har inte menat att vara taskig någonstans så i sådana fall ber jag om ursäkt. Vilket jag för övrigt sett att du inte har gjort, istället har du bara på ett rätt tråkigt vis förklarat varför jag borde känna mig hjälpt av dig.

Jag tycker även att din ton mot många i tråden lämnar mycket att önska och du verkar inte alls kunna ta till dig att du uttrycker dig på ett sätt som får många att reagera. Ska du inte bemöta Petruskas inlägg alls? Det är väldigt intressant i sammanhanget tycker jag.
Jag har tappat lite lusten för att fortsätta med sådana här meningslösheter men visst kan jag kommentera Petruskas inlägg: det i princip sämsta råd man kan tänka sig, i synnerhet om man vill fortsätta, det lär stänga dörren för en fortsatt bra relation med dem på institutionen.

Att du inte ser det som pepp att jag drog upp absolut "worst case scenario" och skrev att personen ändå klarade sig utan problem och dessutom själv var nöjd med sin disputation (jag skrev aldrig ursprungligen att det var en disputation helt enkelt för att jag inte känner till något liknande vid en kandidatuppsats) är såklart tråkigt, hade jag haft minsta aning om att du skulle se det negativt hade jag aldrig berättat om det.

Det senare stycket du skriver är typiskt dig skulle jag vilja säga, från det jag sett i dina inlägg generellt, men jag giter inte bemöta det.
 
Senast ändrad:
Det var just kommentarerna du fick jag läste och därför inte alls kan förstå varför du inte backar istället för att klampa på och vara otrevlig mot allt och alla.



Utifrån det citerade är jag ganska säker på att du helt missuppfattat såväl @niphredils eventuella svårigheter som syftet med hela tråden.

Jag kan dessutom inte se att någon suttit här och sagt att det garanterat kommer att gå till på ett visst sätt. Tvärtom har väl många, förutom att berätta att det i deras eget fall inte var så farligt som de trodde, poängterat att det kan se väldigt olika ut?

Herregud säger jag bara ...
 
@AndersB Jag har redan förklarat att det inte var vad du skrev utan hur du skrev det. Att du inte vill ta till dig det är helt okej för mig, men jag kommer inte lägga mer tid på att förklara. Vad du anser vara typiskt mig känns väldigt irrelevant för tråden.

Angående Petruska så tror jag att hon om någon i den här tråden vet hur det brukar fungera på institutionerna.

Det är fascinerande hur du inte kan, trots att flera påpekar samma sak på trevliga sätt, ta till dig att du har en ton som inte är trevlig i den här tråden. Att du blir ledsen över att andra inte är trevliga mot dig (enligt dig) men att du inte ser alls hur du själv framstår. Men - det är inte min huvudvärk, bara din. Nu ska jag återgå till min uppsats :).
 
@AndersB Jag har redan förklarat att det inte var vad du skrev utan hur du skrev det. Att du inte vill ta till dig det är helt okej för mig, men jag kommer inte lägga mer tid på att förklara. Vad du anser vara typiskt mig känns väldigt irrelevant för tråden.

Angående Petruska så tror jag att hon om någon i den här tråden vet hur det brukar fungera på institutionerna.

Det är fascinerande hur du inte kan, trots att flera påpekar samma sak på trevliga sätt, ta till dig att du har en ton som inte är trevlig i den här tråden. Att du blir ledsen över att andra inte är trevliga mot dig (enligt dig) men att du inte ser alls hur du själv framstår. Men - det är inte min huvudvärk, bara din. Nu ska jag återgå till min uppsats :).

Jag visste det skulle komma ett sånt svar från dig - spydigt, i allra högsta grad otrevligt och garanterat avsiktligt. Synd man inte kan slå vad om sådant för det hade varit givna pengar.

Jag skulle enkelt kunna ge tillbaka, men vill inte det, det hade inte varit någon sport.
 
Herregud säger jag bara ...

Mycket konstruktivt. :) Hur var det nu, man skulle svara i tråden så som man skulle svara på en opponering?

Jag förstår om du tycker att det är tråkigt ifall dina inlägg till TS var välmenande och missförstods, det är aldrig roligt att mena väl och inte lyckas förmedla det, men när det påpekas och du blir aggressiv och än mer otrevlig blir det också lite svårare att tro på din initiala välvilja...
 
Mycket konstruktivt. :) Hur var det nu, man skulle svara i tråden så som man skulle svara på en opponering?

Jag förstår om du tycker att det är tråkigt ifall dina inlägg till TS var välmenande och missförstods, det är aldrig roligt att mena väl och inte lyckas förmedla det, men när det påpekas och du blir aggressiv och än mer otrevlig blir det också lite svårare att tro på din initiala välvilja...
Nädu, det var inte jag som var aggressiv och otrevlig, jag fick kommentarer i stil med "Skärp dig!" och annat och gav väldigt snällt svar på tal, så kom inte med en sådan historieförfalskning.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
Kropp & Själ Nu har jag funderat sedan i tisdags på om jag ska skapa den här tråden eller ej. Jag vill inte vältra mig i problemet men jag kan behöva...
2
Svar
21
· Visningar
2 844
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Inspirerad av @parellikusken och hennes kloka dagboksinlägg, för jag känner att det är så himla viktigt att dela med sig om vägen ut...
Svar
10
· Visningar
1 292
  • Artikel
Dagbok Det fortsätter att mala tankar om ensamhet i min skalle till och från. Ibland ramlar jag ner i en liten grop och allt känns eländigt...
Svar
2
· Visningar
621
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp