Orättvis lönesättning

kolblakkur

Trådstartare
Behöver råd från "mina" kloka bukefalister.

Jag har världens bästa jobb. Blev anställd i maj på en tillsvidareanställning, heltid. Har sedan dess arbetat på och visat framfötterna. Kollegor är nöjda och den tillfälliga chefen (pga mammaledighet) är nöjd. Dock så visar det sig att ordinarie chef satt väldigt låg lön på mig. Enligt den vikarierande chefen vi har nu så ligger jag cirka 1500:- under vad hon tycker är rimligt. Hon har lyft frågan högre hos ledningen, och de håller med om att min lön är låg, men kommunen har som policy att man endast kan förhandla om sin lön vid nyanställning = de säger sig inte kunna höja min lön nu i efterhand.

Nu är det nyanställningar på gång och SURPRISE - de som kommer in nu kommer ha mer i lön än mig. En kille blev anställd efter mig, outbildad, men ändå med mer i lön. En annan tjej anställdes också i samma veva, de har samma lön trots att han är outbildad och hon är utbildad.

Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Jag vet inte om jag orkar dra igång något, samtidigt så skaver detta rejält. Ska jag vara glad över mitt älskade jobb eller bita ihop och ta upp det på lönesamtalet i vår?

Det låter ju helt galet att man enbart ska kunna förhandla vid nyanställning. Klart man måste kunna förhandla sin lön!! Gå på hårdare. Sen kan det mycket väl vara så att det inte finns så mycket att göra förrän i vår, om nu löne förhandlingar pågår då. Slipa på dina argument till dess!

Behöver råd från "mina" kloka bukefalister.

Jag har världens bästa jobb. Blev anställd i maj på en tillsvidareanställning, heltid. Har sedan dess arbetat på och visat framfötterna. Kollegor är nöjda och den tillfälliga chefen (pga mammaledighet) är nöjd. Dock så visar det sig att ordinarie chef satt väldigt låg lön på mig. Enligt den vikarierande chefen vi har nu så ligger jag cirka 1500:- under vad hon tycker är rimligt. Hon har lyft frågan högre hos ledningen, och de håller med om att min lön är låg, men kommunen har som policy att man endast kan förhandla om sin lön vid nyanställning = de säger sig inte kunna höja min lön nu i efterhand.

Nu är det nyanställningar på gång och SURPRISE - de som kommer in nu kommer ha mer i lön än mig. En kille blev anställd efter mig, outbildad, men ändå med mer i lön. En annan tjej anställdes också i samma veva, de har samma lön trots att han är outbildad och hon är utbildad.

Jag vet inte riktigt vilket ben jag ska stå på. Jag vet inte om jag orkar dra igång något, samtidigt så skaver detta rejält. Ska jag vara glad över mitt älskade jobb eller bita ihop och ta upp det på lönesamtalet i vår?

Det gör säkert inte skavsåret mindre, men det är oerhört vanligt att nyanställda får mer än de som har arbetat längre på en arbetsplats. Det är inte utan anledning som man säger att det bästa sättet att få löneförhöjning är att byta jobb.

Jag tycker att du ska kontakta ditt fackförbund och be om råd inför nästa lönesamtal.

Det gör säkert inte skavsåret mindre, men det är oerhört vanligt att nyanställda får mer än de som har arbetat längre på en arbetsplats. Det är inte utan anledning som man säger att det bästa sättet att få löneförhöjning är att byta jobb.

Jag tycker att du ska kontakta ditt fackförbund och be om råd inför nästa lönesamtal.

Håller med ovanstående, jag har varit i omvänd situation. Bytte jobb pga att jag och chefen inte kunde komma överens om en lämplig lön. (Jag vart lovad en löneökning på 3000:-/fördelat på 2år och i verkligheten blev det 300:-..)
Så jag sökte helt enkelt annat. Nu trivdes jag dock skit på nya och blev dessutom tillfrågad att komma tillbaks till min gamla arbetsplats och det tackade jag ja till, men istället för 3000:- i löneökning gjorde jag en ökning på 5000:- (tackar för det!) Tyvärr känns det väl både bra och dåligt då 2 andra på arbetsplatsen som varit där utan avbrott ligger kvar på den lägre lönen. Samtidigt är det upp till var och en att förhandla och ställa krav. Nu är jag dock privatanställd tjänsteman så det kanske är lättare att förhandla än kommunalt?
Ta kontakt med facket och ta ett diskussionen med den som håller i plånboken direkt istället för mellancheferna.

Fast vänta nu här: jag har sämst betalt. De som har arbetat där i 25 år har mer än mig (jag började för ett halvår sedan) och de som började 3-4 månader efter mig har mer än mig.

Det låter ju helt galet att man enbart ska kunna förhandla vid nyanställning. Klart man måste kunna förhandla sin lön!! Gå på hårdare. Sen kan det mycket väl vara så att det inte finns så mycket att göra förrän i vår, om nu löne förhandlingar pågår då. Slipa på dina argument till dess!

Vill man rätta till en snedsits så brukar det inte gå vid ordinarie lönerörelse. Då finns det en pott att fördela, om en får mer får andra mindre, och då handlar det om några få % som skall läggas på för alla. Därför är det bättre att ta upp det nu. Konstig policy, men kommuner kan vara knepiga, vet dock sådana som lyckats få upp lönen även i kommuner genom att ta upp det mellan ordinarie lönejusteringar.

Men som de andra sa, lite är det upp till dig själv när du söker jobb. Har själv gjort det misstaget och begärde för lite när jag väldigt gärna ville ha ett jobb. Borde helt enkelt haft bättre koll på löneläget på den platsen.

Om jag var du skulle jag dels kontakta HR avdelningen för att kolla policyn för lönejustering på företaget och sedan med den informationen gå till facket och prata med dem.

Jag vet att många arbetsplatser har olika policies, ex på mitt företag är det ung samma som din. Dels har vi den ordinarie lönerörelsen där det finns en "pott m pengar" att fördela mellan de olika anställda på avdelningen men sedan kan en anställd i samband med detta begära ett "förstärkt lönesamtal" där man kan ta upp skillnader i lönesättning och prata för sin sak att man borde ha ett påslag.

Hos oss finns även möjligheten att få "tillfälligt" lönepåslag ex om man fått nya arbetsuppgifter, utökade befogenheter eller en ny temporär tjänst - du kanske ska kolla upp den möjligheten hos er?

sedan är det tyvärr så att har man kommit in "snett" i lönesättningen så kan det vara svårt/ta lång tid att komma ikapp lönemässigt och det snabbaste sättet är isf att byta tjänst - ibland kan det räcka inom företaget, men ibland måste man söka sig utanför.

Det där skulle nog intressera facket. Eller lokalpressen. :angel:
Men inget fel har väl begåtts? TS har ju ingått ett avtal frivilligt och har man individuell lönesättning så hänger det på hur bra man är på att förhandla, år i yrket hör vanligtvis inte till det som är lönegrundande i så fall.

Till TS: förstår att det är surt att du inte kollade löneläget bättre innan du skrev på. Om det kan vara till någon tröst så är det lättare att få upp lönen när det finns andra som har bättre lön. Kolla i ditt avtal eller hör med din chef vad som är lönegrundande och fokusera på att visa framfötterna på de områdena.

Hr en bekant som gått in och fått tillsvidareanställning (också inom kommun) har lång erfarenhet och massor med kunskap men går in på nån sorts grundlön och ligger MYCKET under vad som borde vara rimligt för tjänsten och jämfört med övriga. Det är först i april, vid lönesamtalet, som det kan ändras. Vilket kommer ske. Men det borde vara enormt frustrerande att ha mer erfarenhet och kunskap och ligga mycket under i lön mot övriga. Dessutom om man visar framfötterna enormt..

Men det ska tydligen vara lika för alla som nyanställs. Så jag hade nog bitit ihop och pratat ordentligt för mej vid lönesamtalet :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka