Ordning på Pay & Jump

Ja precis. Inga större konstigheter. Är man där förstår man utan problem!
Ja, jag tyckte det var glasklart när jag var på en P&J med sådan framridning för första gången, på ridskolan där jag rider kör de fortfarande med alla hinder hoppas från samma håll, men personligen kändes det lite säkrare när alla rider i samma varv, mindre risk att krocka än om alla rider i vilket varv som och uppe på det rider lite hur som typ.
 
Det spelar egentligen ingen större roll, det är dock en nackdel om man inte får galoppera på framridningen tycker jag, jag vill gärna galoppera i båda varven. Hoppa i båda varven spelar mindre roll tycker jag.
Ja, det har jag också reflekterat över. När jag var publik, fick de ej galoppera på framridnigen. Sen samma varv på framhoppningen. Den P&J jag var på själv fick man galoppera på framridningen, hörde inget annat, tror dock inte jag själv gjorde det för hästen var lite bockbenägen, men gick fin fint inne på framhoppningen ändå.
 
Ja, det har jag också reflekterat över. När jag var publik, fick de ej galoppera på framridnigen. Sen samma varv på framhoppningen. Den P&J jag var på själv fick man galoppera på framridningen, hörde inget annat, tror dock inte jag själv gjorde det för hästen var lite bockbenägen, men gick fin fint inne på framhoppningen ändå.
Absolut så går det, men jag skulle föredra att få galoppera på framridningen ändå, det är en stor del av uppvärmningen, som känns onödig att göra på framhoppningen.
 
Jo.
Men framhoppning är väl alltid en plats där man inte får göra som man vill och inte alltid kan följa sin plan.
Ute när det finns mer plats är det fortfarande två varv oftast och i trånga ridhus är det liksom alltid kass att hoppa fram.
Ofta finns ju nån bana att rida fram på så man värmer upp upp båda varv.
Trångt ridhus var det på ena ställets framhoppning, där de skrittade på spåret. Vet inte om jag hade bättre koll överlag på de andra som var inne samtidigt. Det var lite trångt mellan hindrena och väggen, men såg till att inte va där när det kom någon i högre gångart.

När jag hade hoppat färdig skrittade jag runt staketet i mitten, där var jag inte i vägen för någon, varken de som ville hoppa eller de som ville köra högre gångarter på spåret.
Kan va så att många barn inte har koll på den biten. Minns från den gången att en annan ryttare surade ihop och ropade surt att de inte skulle skritta på spåret.
 
Absolut så går det, men jag skulle föredra att få galoppera på framridningen ändå, det är en stor del av uppvärmningen, som känns onödig att göra på framhoppningen.
Jag gillar också alla gångarter, tänker jag på den hästen jag ridit och hoppat mest på sista tiden är han stel som en pinne tills man tagit första galoppen.
Kan förstå att vissa väljer att inte ha någon galopp om det är liten yta och många ryttare med tanke på skaderisken.

Det stället där de inte fick galoppera på framridningen var dessutom framridning i samma varv också, tror det var vänster varv och sen framhoppningen var i höger varv.
 
Oj, finns det sådana tävlingar med där man förväntas ha medhjälpare? 😮 Långt ifrån alla som har det. Förstår att du inte blir sugen att åka tillbaka dit, speciellt om det drar ut så på tiden utan att få tillgång till information.
Vi har krav på att man antingen är funktionär själv eller har med sig någon, för annars skulle vi inte få ihop ett arrangemang. Å andra sidan ser vi till att man vet innan vad man (eller medhjälparen) ska göra och försöker få till rimliga tider, sätter aldrig ovana personer på knepiga poster (framhoppning, dressyrskrivare) och tar bara efteranmälningar på tävlingsdagen i undantagsfall (och konstaterar varje gång att det ska vi inte göra igen) så vi försöker göra det bra för ryttarna och hästarna.
 
Vi har krav på att man antingen är funktionär själv eller har med sig någon, för annars skulle vi inte få ihop ett arrangemang. Å andra sidan ser vi till att man vet innan vad man (eller medhjälparen) ska göra och försöker få till rimliga tider, sätter aldrig ovana personer på knepiga poster (framhoppning, dressyrskrivare) och tar bara efteranmälningar på tävlingsdagen i undantagsfall (och konstaterar varje gång att det ska vi inte göra igen) så vi försöker göra det bra för ryttarna och hästarna.
Menar du att de som tävlar måste va funktionärer?
Jag vet en P&J där har de gemensam banbyggnad, men sen är det arrangörens egna funkisar.
 
Menar du att de som tävlar måste va funktionärer?
Jag vet en P&J där har de gemensam banbyggnad, men sen är det arrangörens egna funkisar.
Precis så. Bygga eller riva bana, släppa in, höja, banpersonal, beroende på om man gör det själv eller har någon med sig. Vi avpassar förstås uppgiften efter när man ska starta. Alternativet är att inte ha någon tävling alls, för det är inte direkt så att vi har en kö av människor som säger ”å, kan jag få ägna min söndag åt att bära bommar åt er?”
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 097
Senast: IngelaH
·
Hoppning Hittade ingen bra tidigare tråd ang frågan så jag chansar och gör en ny. Har inte heller hittat den informationen jag letar efter...
Svar
19
· Visningar
5 038
Senast: prallan
·
Träning Eftersom jag antar att många här antingen själva håller lektioner eller åtminstone rider/har ridit på tex ridskola hoppas jag att det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 852
Senast: cowgirl81
·
Y
Dressyr Som rubriken lyder, kan/bör man rida öppnor i stärkningsyfte? Jag anser att man kan det. Har använt detta på ett flertal hästar för att...
2
Svar
24
· Visningar
2 830
Senast: Yvvi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp