Organisera garderoben

Nu har jag organiserat om lite. Hängde finare blusar och klänningar (säsongens). Tog bort alla hyllplan utom översta där luvtröjorna fick plats och lade byxor och jeans längst ner. Rullade t-shirts och linnen i en låda, träningstights i en. Stickat i en.

Funderar dock på att rensa ännu hårdare och faktiskt göra mig av med plagg. Behöver liksom inte tio t-shirts jag kan ha om jag ska måla 😂
 
Jag har rensat rejält det senaste halvåret typ. Väldigt skönt (fast behöver fylla på med lite nytt nu) att inte ha så mycket kläder.
Underkläder i en byrålåda och träningskläder i en. Sen det andra upphängt i garderoben, "finare" kläder på ena sidan, mjukiskläder på andra.
Säsongskläder i förrådet.

Hatthyllan behöver dock en till rensning eller bättre organisering :S sånt som hör dit verkar vara min akilleshäl... Kanske skulle sänka hyllan lite för bättre överblick?
 
Vad har ni för organisation på era kläder?
Just nu har jag olika kategorier men jag börjar blanda hej vilt för att jag inte riktigt kan hålla isär kategorierna. Samtidigt behöver jag dela upp kläderna så att jag verkligen hittar.
*Stickade tröjor *klänningar *luvtröjor *jeans/byxor*tights/mysbyxor*träningslinnen*t-shirts/linnen*finare blusar*hemmakläder

Allt blir rörigt för att jag plötsligt lägger mysbyxor bland byxorna för att det ju är byxor, eller inte kan avgöra om en tröja är finare eller inte och så vidare.

Jag har två vanliga garderober med varsin stång, en hylla över och två under samt fem tomma byrålådor. Tar alltid undan sommarkläder/vinterkläder så att inga onödiga kläder ska ta plats.
Jag har sånt som inte blir skrynkligt i byråer. Har sorterat:
Underkläder
Strumpor/strumpbyxor
Linnen
T-shirts och pikéer
Jeans/byxor som inte skrynklas
Mys-kläder
Kjolar/shorts
Stickade ej-hästtröjor/collagetröjor etc
Stalltröjor
Ridbyxor

I en kattvind har jag klädhästar där jag hänger kavajer, skjortor, toppar, klänningar, saker som skrynklar sig eller tappar passform av att ligga vikt.
Har också en del skor där i skohyllor.
Har köpt skohyllor och hängförvaring i körsbärsträd och randigt tyg. Matchar med galgar i körsbärsträ. Säkert onödigt för många. Men det gör mig glad. 😅
Har också en del väskor där.

Har ett kapprum på nedervåningen där sambo och jag delar ytan och har klädhästar med ytterkläder och en hel del skor.
Vi är båda roade av fina kläder. Så det är tur att vi har mkt plats. :laugh:
 
Jag har inte kläder jag inte använder, alltså inte så mycket, så det blir inte så svårt. Jag har tre lådor i en byrå, en för strumpor, en för trosor och en för bh/"underlinnen".

Två garderober varav den ena är kläder jag har på mig när jag är ute/på jobbet, dessa hänger på galgar med små clips på stången som delar av byxor, kortärmat, långärmat. Den andra garderoben är den övre delen för hemmaklädsel. En låda för byxor, en för tshirts och en för långärmat. Den undre delen saknar hyllplan och där står istället två tvättkorgar, en för underkläder och en för kläder.
 
Allt blir rörigt för att jag plötsligt lägger mysbyxor bland byxorna för att det ju är byxor, eller inte kan avgöra om en tröja är finare eller inte och så vidare.

Det låter ju mest som att du behöver ett sätt att upprätthålla den ordning du redan har? Bestäm en gång för alla vilken kategori som varje plagg ska tillhöra, och märk upp det så att du inte behöver fundera mer på det sen. Man kan tex sy en färgglad söm i foder/insida, och ha olika färger för de olika kategorierna. "Lagt beslut ligger" är ett bra sätt att få saker gjorda rent generellt om man har lätt att röra till det och börja övertänka.

Jag har en dubbelgarderob med hängande skjortor/övertröjor av olika slag och byxor och en garderob med klänningar och längre kimonos och koftor. I klänningsgarderoben finns även trådbackar med bälten, strumpbyxor och allmänna accessoarer. Där hänger även mina bhar, jag föredrar faktiskt att ha dem på galge istället för att trycka ner dem i byrålådan där det är betydligt större risk att de blir vikta eller tilltryckta.

I en stor byrå finns en låda med strumpor och trosor, en med stickade tröjor och en med träningskläder. I en mindre byrå har jag olika typer av t-shirts fördelade på ett par lådor, och en med hemmakläder som är i bruk. Skjortor, kavajer och byxor hängs in i garderoben igen efter användning (och vädring om det behövs), t-shirtar och tights hamnar i "hemmalådan". Jackor, västar och vissa tjocktröjor hänger i en garderob i hallen.

Det gäller att identifiera sin egen svaga punkt helt enkelt. Min är att jag har svårt att få överblick, så därför har jag så mycket som möjligt hängande. Jag tycker även att det är mindre motigt att hänga upp kläder jämfört med att vika och lägga i lådan, men tyvärr tar det ju lite mer plats.
 
Enda sättet för mig att bibehålla ordningen är att inte ha för mycket kläder. Jag kör på någon slags light kapselgarderob där strikt en in en ut råder.

Har en Malmbyrå med fyra lådor.
1. Trosor, bh, strumpor och strumpbyxor.
2. En hög med enfärgade t-shirts, en hög med t-shirts med tryck och en hög med linnen.
3. En hög med jeans och en hög med mjukisar/leggings.
4. En hög med funktionskläder och en hög med sweatshirts.

På stången i garderoben hänger från vänster till höger:
Långa klänningar, korta klänningar, kjolar, finbyxor, ziphoods, kavajer, skjortor/blusar.
På hyllan över stången ligger allt stickat.

Thats it :D
 
Senast ändrad:
Jag har mina garderober bra organiserade, byrålådorna med. En låda för strumpor och sockar, och de har avdelare/lådor för varje sort och färg. Tex vanliga svarta har en låda, raggsockar och sådana har en låda, låga svarta sockar har en låda och låga färgade sockar har en låda.

Underkläder har bh:ar en låda där de ligger på rad. Trosor har varsin låda beroende på sort, tex string, boxers, briefs.

Skjortor och blusar hänger på samma stång, men är sorterade efter långärmat/kortärmat och sen färg. Jeans har en hylla i en garderob, oavsett om det är svarta eller blå. Chinos har en hylla. Mysbyxor och leggings har en hylla.

Kavajer hänger efter färg. Klänningar hänger efter färg. Skor har hyllor efter användningsområde. osv osv osv

Men det kan bli väldigt stökigt för det av någon underlig anledning. :angel:
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 243
Senast: Sonea
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 841
Senast: TygerTyger
·
Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 354
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp