"Orka vara med i stallet"?

Sv: "Orka vara med i stallet"?

Det brukar väl mer stå "kunna vara med i stallet" vilket jag tolkar som att den ska kunna vara lös och inte frysa ihjäl eller liknande.
Sen "kunna/orka förlja med på ridturer" vilket absolut inte alla raser fixar. När jag rider ut så håller jag ofta tempo, vissa små hundar skulle inte hänga med.
Det säger sig väl själv att en liten vavva inte kan hålla samma tempo som en stor häst under längre tid?

Jag är en av dem som nog har haft det som kriterie, att hunden skall funka i stallet. Däremot orka tror jag nog att de flesta hundar gör.
Min RR var ett praktexempel på en hund som inte funkar i stallet, dels var hon extremt frusen och gick ständigt och frös där trots täcken och annat, dels hade hon sociala rädslor och tyckte därmed att det var läskigt både att träffa andra hundar och människor trots att vi har ett rätt litet stall.
Nu menar jag inte att RR generellt är dåliga stallhundar men oddsen kändes inte riktigt till deras fördel när jag skulle välja ny hund.

Förra stallägarna hade 3 st RR som ju alltså bodde på gården och alltid var en del i hästeriet. Även på långa konditionsrundor :)

Ja, tanken med min RR var ju att hon skulle vara med på ridturerna - snabba och uthålliga är de ju men det funkade alltså inte alls, dessutom hade hon en rejäl jaktinstinkt. Det gick att ha henne lös om man hade tummen i ögat på henne men det var lite svårt från hästryggen...
Vet flera RRs som är stallhundar, bla så har ju Maria Gretzer ridgebackar :).

Men jag har faktsikt aldrig stött på en så frusen hund som Ilona heller, helt klart låg hon hellre nedbäddad hemma i sängen än satt i ett kallt stall.

Vissa hundar som t.ex. tunnpälsade vinthundar kanske inte är lämpliga stallhundar av andra orsaker. Förutom köldrisken av all väntan vid mockning osv så finns ju där en stark jaktlust som kan vara svår att stävja med lydnad. Sen finns ju täcken och långkoppel, men det kanske är smartare och justare att skaffa en mer "stallanpassad" hund. Att dom inte skulle "orka" är ju dock en osanning :p

Fast det där håller jag inte med om alls, jag tycker snarare att pälsen talar för vinthundarna som stallhund. Kirsty är min tredje stallhund, har tidigare haft gordon i stallet =all skit fastnade i pälsen och på vintern blev det massa snöbollar som fastnade, samma sak med riesenschnauzern. Kirsty (greyhoundx) klarar alla väder och behöver inte badas varje gång hon har varit med i stallet. Självklart får man ha vettiga täcken om det är kallt eller regnigt med har man den typen av hund så har man ju täcken så det är ju inget hinder.

Kollar man i flera rasvalstrådar här på buke så ser man ofta att ett "krav " är att hunden ska "orka eller kunna" vara med i stallet. Ser även det argumentet lite i bekantskapskretsen, där vissa är i hundköpartagen.

Jag undrar lite, vad är det för hund som INTE orkar vara med i stallet? :crazy:

Alltså, om hunden är lös i stallet, nosar den runt, kollar läget, hälsar på lite folk etc, eller sover i princip. (Min erfarenhet av hundar i stall är denna då, sen finns det ju hundar som är hyper eller jagar hästarna/ställer till oreda, men de är ju inte lösa.) Sen kan de ju vara med på ridturer osv, men ofta är ju inte ridturerna längre än en normal promenad, visst att det går snababre. Men jag anser att även en sällskapshund ska kunna följa med en timme i alla gångarter (Frisk och vuxen då naturligtvis).

Förra stallägarens nakenhundar var också "stallhundar", de hade kläder på sig bara :)

Eller hur tänker ni? Vad är det för hund som inte skulle orka vara med i stallet? Eller vad är er definition på just" orka/kunna vara med i stallet"?

En icke stallhund får mig att tänka på nackenhund , som då kanske är lite frusen hundras.
Får mig också att tänka på mindre hundraser Chihuahua, Pekingese.
En Chihuahua kan ju exempelvis bli uppäten av råttor i stallet:D och det vore ju inte så kul:grin:, skämt o sido..

En hund i dålig konditon kanske inte heller är det allra lämpligaste att dra med på en lång tur med bra tempo.

En Chihuahua kan ju exempelvis bli uppäten av råttor i stallet:D och det vore ju inte så kul:grin:, skämt o sido..
Min vavva är bättre på att fånga råttor än vad min Jack Russell, som är avlad för syftet är. Handlar nog om att vavvan är uppvuxen i stallet och JRT inte är det. :)

Min förra stallägare hade vavvor och cockrar som följde med på iaf 1,5 timmesrundor i bra tempo. Min egna lilla ( 6kg ) hänger på lika bra som den stora (eller det var lite lögn, han är framför och hon bakom dådr :p )individuellt kanske?

Det jag tycker är konstigt bara är att ha det som kriterie för hundras? Om man listar, lite pälsvård, ska användas till bruks etc, och orka vara med i stallet? Vill man ha med hunden i stallet så funkar det, anser jag. Handlar det inte mer om träning och påklädnad i sånna fall? Och som Haukur säger så brukar de hundar med lite päls vara ganska optimala i skitighetssyfte :p

Engelsk bulldog och mops kanske? Såna hundar som har så kort nos att det låter som om dom har kronisk astma!

Vore jättekul att få reda på om någon har en sådan som stallhund!:laugh:

Alla borde väl veta vad jag tycker om dessa raser i dagsläget, MEN!
I Lördags var jag på besök i ett stall där min syster arbetat och en tjej där hade en engelsk bulldogg som gick lös där. Jag måste lyfta på hatten åt uppfödaren till den hunden för det var den finaste bullen jag sett!

Jag tycker förvisso fortfarande att de är för extrema överlag, men dra mig baklänges. Denna hade en lång svans (!) , säkert 3-4 cm lång nos (de har ju knappt ingen annars) och långa ben och en ganska smäcker kropp utan överflödigt skinn. Såg alla bulldoggar ut som denna hade jag inte varit ett dugg bitter, 2 cm nos till på den där så hade jag hållt truten helt :D

Fast det är väl inte så konstigt egentligen?

Om stallet är en stor del av ens liv så vill man ha en hund som funkar där utan större problem.

Sen har jag väldigt svårt att se att en vavva skulle orka med när jag är ute och rider. Men om du säger det så..

Fast det är väl inte så konstigt egentligen?

Om stallet är en stor del av ens liv så vill man ha en hund som funkar där utan större problem.

Sen har jag väldigt svårt att se att en vavva skulle orka med när jag är ute och rider. Men om du säger det så..

Frågan är ju om inte hundraser (individer är en annan sak) som inte kan funka i stall ändå hör till ovanligheterna och TS till dylika trådar lätt kan sålla bort de förslagen.

Som jag ser det så handlar det mest om anpassning från ägarens sida. Hundar med jaktinstinkt kan funka fint i koppel, hundar med mindre päls kan man täcka osv. Det handlar ju snarare om hundar med rena hälsoproblem om vi ska snacka diskvalificerande från stallhundskategorin.

Men det är ju det jag menar. Alla hundar behöver inte anpassas på samma sätt. Och alla kanske inte vill anpassa på det sättet som vissa raser kräver?

Jag skulle tex inte vilja ha min hund i koppel i stallet, kan den inte vara lös är det bättre att den stannar hemma.

Men det är ju det jag menar. Alla hundar behöver inte anpassas på samma sätt. Och alla kanske inte vill anpassa på det sättet som vissa raser kräver?

Jag skulle tex inte vilja ha min hund i koppel i stallet, kan den inte vara lös är det bättre att den stannar hemma.

Fast det var väl inte riktigt det tråden handlade om. Det är ju ganska stor skillnad på att vilja ha en ras som funkar i stallet för att hästar är en del av ägarens liv och att vilja ha den ultimata stallhundsrasen för att hästar är allt i ägarens liv.

Det Maria var konfunderad över var väl just ett krav/önskemål i den långa listan av rasegenskaper som säger "orka vara med i stallet" vilket de flesta verkar tycka att i princip alla raser klarar av.

Ja, jag svarade i mitt första inlägg att de flesta trådar brukar ta upp kunna vara med i stallet (jag tolkar det som kunna vara med helt okomplicerat) och orka med på ridturer.

Jag kan inte minnas att jag läst "orka vara med i stallet" i så många trådar, har det stått så är det nog underförstått att det betyder "orka med på ridturer/funka bra i stallet".

Hundar som inte kan inte springa lika fort som en häst i full galopp kanske? :p

Tycker det beror mycket på VAD man anser med att kunna vara med i stallet. Vilken hund som helst klarar väl att vara med i stallet medan man mockar och sånt där. Min spinone är med på i stort sätt alla motioneringsturer, allt från ridning till körturer samt att hon är med när jag jobbar hos travtränare, hon är med mig där och ridtränar hästarna i klätterbacken och har även varit med tränaren själv på s.k. "slaggturer" som innebär frisk travtempo med 3-4 snabbare ökningar. En häst blir flåsig och lite svettig av att klättra 3-4 repor i backen, Driva är med mig när jag släpper ut hästarna (tar 1 timme), ridtränar i backen (3 hästar normalt = minst 9 rundor i backen för Driva i ordentligt tempo) samt intag av hästarna som också tar en timme då att få in dom. Plus att hon springer då säkert över dubbelt så lång sträcka som mig i 150 knbyck mellanåt och hinner upp och ner i träningsbacken innan jag och hästen kommit ner :rofl:

Nej alla raser skulle nog inte klara det, det blir ju ett visst tempo och i klätterbacken är det bara inte vanlig långsamt skrittempo utan de ska gå på ordentligt och backen är riktigt, riktigt sugande! Det sprutar mjölksyra ur öronen på en annan om man går där själv en gång :p

Skrittar man enbart och rider på mark som inte är svårframkomlig så orkar ju en vavva hänga med. Så även min. Men det blir ju trist att rida så i längden.

Min hund är alltid med i stallet, men som du säger så är det ingen superkrävande fysisk aktivitet för henne. Hon letar efter lite möss, umgås lite med katterna, håller koll på vilka som kommer och går på gården, pussas med hästarna. Hon är alltid med när jag rider på bana, då sitter hon mest i mitten och tittar, då och då drar hon någon repa tillsammans med hästen (endast mina hästar, dom andra litar hon inte på). Om jag går ut och går eller skrittar ut hänger hon på, men om jag ska rida ut (vilket i min värld innebär trav och galopp längre sträckor) orkar hon inte. Om hon springer allt hon kan hinner hon precis med en häst som galopperar i normalfart.

Efter 45 minuters promenad med hästen brukar hon vara rätt trött.

Min hund är en liten långhårig tax.

Jag tror det handlar mycket om att ägarna inte orkar fostra sina hundar att sköta sej i stallet...därför "orkar" inte hunden följa med...:grin:

Vår valp hämtade vi i söndags, igår var han med första gången i stallet, sex timmar, han lekte, kikade på hästar, var med mej när jag löslongerade och sussade ett par gånger... Allt gick bra...:laugh:
Visst, nu i börjar tar det ju lite längre tid, men det är det värt för att få en hund som klarar att vara med hela tiden...Målet är också att han ska kunna följa med ut på ridturer...:laugh:

Mvh Domino_s

Engelsk bulldog och mops kanske? Såna hundar som har så kort nos att det låter som om dom har kronisk astma!

Vore jättekul att få reda på om någon har en sådan som stallhund!:laugh:

Jag har en fransk bulldogg som är med ute i stallet så gott som varje dag! Han är snart 5 månader så han är ännu lite för liten för att följa med ut på ridtur men det är planerna att han ska göra sen när han är större.
Och han har kort nos men låter inte som ett astmamonster ;)

Jag tror det handlar mycket om att ägarna inte orkar fostra sina hundar att sköta sej i stallet...därför "orkar" inte hunden följa med...:grin:

Eller så har du en hund som utgör en direkt fara för hästar och sig själv i och med jaktinstinkt och storlek... Och därför inte vill ta risken att träna hunden att vara med eftersom det kan orsaka total katastrof.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 182
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 690
Senast: Dentaku
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 656
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som... 2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 030
Senast: Maniac123
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31