Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Orkar man att ha häst när man läser på universitet?
Sv: Orkar man att ha häst när man läser på universitet?
Jag läser 75% den här hösten och kommer att börja på psykolog eller socionomprogrammet till våren och då gå upp till 100%.
Jag har just nu 3 hästar som är igång och rids. Senare i höst tillkommer en fjärde som ska utbildas under 2½ månader. Till våren då jag börjar läsa på heltid och antagligen flyttar kommer bara två av hästarna att följa med.
Jag kan inte se varför man inte skulle ha häst om det är en tidsfråga och inte en ekonomifråga. På universitetsnivå är ju mycket skolarbete sånt som ska göras hemma så man har ju till och med lyxen att kunna rida på förmiddagarna när det är ljust vissa dagar jag är bra på att pussla med min tid för att få det att gå ihop och är övertygad om att det kommer att gå och lösa även med 4 hästar och heltidsstudier.
Dina ord sporrar verkligen. Kan du ha 3 hästar igång och ev en fjärde så funkar det nog att ha en som inte ens rids. Jag antar att jag nog tvivlade lite på mig själv bara. Det gäller att planera sin tid, så är det. Tack för ditt svar.
Man får lära sig att mocka snabbt och hitta lösningar som gör att man kan spara in lite tid här och där rida med handhäst om de bara ska skritta och trava i skogen, ha bädd i boxarna hos de renliga hästarna, planera veckans träningsplan i förväg så inte alla hästar ska göra intervall i skogen samma dag och man blir sittandes timmar på skogsvägar eller att något krockar osv.
En unghäst hinner du defintivt med, är det stressigt en dag så åker man bara dit och gör det man måste och har man mycket tid en annan dag så kan man ägna sig åt småpyssel och hantering.
Det kommer säkert gå jättebra, skit i att engagera dig så mkt i studentlivet istället, det är faktiskt överskattat och som andra skriver, du har mer tid än när du jobbar, du kan ofta rida mitt på dagen, hänger du bara med på föreläsningarna så går det nog jättebra!
Som flera svarat så måste det ju vara upp till vad var och en klarar av! Jag hade mellan 2 och 4 hästar i träning under mina socinomstudier och hade en yngre tjej som hjälpte mig. Ekonomin löste jag genom att ha en egen och de andra var unghästar som tränades till försäljning. För mig fungerade det kanonbra större delen av tiden då man hade mycket tid på dagarna (de flesta terminerna) och pluggade på kvällarna. Hade en sambo som levde likadant fast tränade hund istället. Studentlivet lockade aldrig oss, då hade jag nog fått minska ner på hästeriet! Lycka till med ditt val!
Kanske tryckte jag på fel knapp nu men jag vill bara tacka för alla kloka svar.
Jag känner att det kommer ordna sig med både skola och häst. Lycka till med era kombinationer av skola, häst, hund och heltidsarbete!
Jag har 2 hästar och jag kan säga att jag hade aldrig klarat mig utan dem. Men det beror ju på hur man är som person också. Hästarna är extremt viktiga för mig och jag blir depprimerad om jag inte får åka till stallet.
Jag ser ju det också som en belöning att få åka till stallet. Nu har jag ju varit ifrån stallet i 6 månader och man blir ju ganska rastlös samtidigt som det är lätt att man bara sitter framför datorn. Med hästarna måste man ju gå ut och röra på sig vilket är ganska sunt jämfört med att sitta stilla hela dagarna.
Jag tvivlade nog bara om jag skulle hinna eftersom det var ett tag sen jag hade fullt ansvar för en egen häst och har aldrig haft en unghäst innan som jag ska utbilda själv. Innan har alltid syster kunnat hjälpa till och jag har kunnat rådfråga moster som också har kunnat hjälpa mig i träningen. Nu är jag 80 mil ifrån dem. Men jag det verkar vara en superbra stallplats och jag antar att det är att skaffa sig nya hästkontakter som man kan rådfråga. Annars får man väl anlita tränare eller skicka iväg hästen på träning. Men det är ju ett tag till inridning och de andra dagliga pysslet kan jag ju göra själv.
Jag har inte häst men läser sjätte terminen på socionomprogrammet. Har man bara pengarna så är det nog perfekt att ha häst. Man kommer ju sällan ha samma möjligheter att styra över sin tid när man arbetar som när man pluggar. Idag hade jag tex lektion 9-12 men valde att haka på en annan klass lektion iställer som gick 13-16. Sitta och läsa kurslitteratur eller bråka med spss kan man göra när solen inte skiner :-)
Jag går i princip på varenda lektion och ser till att läsa all kurslitteratur och det helst på resan mellan hem/skola för att vara så effektiv som möjligt.
Jag hade mer tid för hästarna när jag pluggade (till ssk) än när jag jobbar. Hade mycket självstudier så då kunde jag rida i dagsljus och plugga på kvällarna.
När jag pluggade för första gången på universitetet fanns det en tjej i klassen som hade häst. Jag tror inte att hon hann vara hos den så mycket. Vi hade schemalagd tid nästan varje dag fram till kl 16 och därefter var det mycket grupparbeten. Ofta kom man hem efter 20 på kvällarna. Helgerna gick åt till att plugga inför tentor. Jag tror att hon fick anlita folk till att ta hand om hästen. Om man har mycket självstudier som det är på en hel del utbildningar så borde det ju fungera med häst.
Jag har mina två hästar kvar och jag pluggar heltid på högskola.
Det jag upplever som jobbigast är att man har så lite pengar. Det är ett helvete när de blir sjuka...
Säger som alla andra, tror inte att det blir ett problem tidsmässigt. Det gäller bara att planera! Jag pluggar inte, men innan jag sjukskrevs så jobbade jag 14.00-23.00 på dagarna, och jag hann med jättebra trots långa dagar och 2 h pendlande. Det var bara att kliva upp i tid på morgonen, hade ju lyxen att kunna åka ut på förmiddagen när det var ljust. Att ha bädd hjälpte jättemycket tidsmässigt för mig, tar ju bara ett par minuter att mocka ur en sådan Och resten av stallarbetet kommer man ju in i så att det går på nolltid, för mig tar det max 10 min att sköta om dagen. Någon gång i veckan kan man göra en storstädning och skura ur krubba och hinkar osv, så går det fortare resten av dagarna. Utöver de där 10 min så kan man ju själv anpassa hur lång tid skötsel och motion ska ta. Behöver man vila (sovmorgon i mitt fall, tidig kväll för dig som student kanske) så kanske man inte tar sig an en ridtur, utan bara longerar, tar en barbackaskritt eller en promenad. Har man bråttom så dör inte hästen av att inte bli borstad 30 min på varje sida en dag, utan man kan dra över den.
Vissa dagar, när jag hade läkartid och jobb på samma dag, så åkte jag bara ut och gjorde stalljobbet och visiterade. Det var pendlingen som tog tid de dagarna, inte själva hästandet
Hästnyheter Två bolag som står bakom omdiskuterade Viegård Stuteri ska betala höga böter, efter flera händelser rörande vanvård av djur. Trots detta...