Orkar man att ha häst när man läser på universitet?

Sv: Orkar man att ha häst när man läser på universitet?

För min del var det bara pengarna som styrde. Efter som jag var "gammal" när jag började studera så fick jag ta extralån.
Är/var sambo och har hästarna hemma så när jag skulle bli ingenjör så var det bara att dra åt svångremmen.
Jag hade kvar mina tre hästar men la inte en krona på egna kläder, sprit, bio mm på tre år. Min egen ridträning trappades ner.
Eftersom det var schemalagda dagar så var det som att ha ett jobb mellan 8-17 tex. Jag har ganska lätt för att lära så jag behövde inte ägna nån tid på kvällarna till att studera.
När det var dags för tentaperioder däremot så fick hästarna totalledigt 10-15 dagar ca. Då gjorde jag bara det nödvändigaste, fodrade och mockade.
Behöver jag säga att jag inte ångrat mig en sekund! Man har mer kläder än man tror i garderoben och shabrak:angel:

Jag kan bara hålla med dig. Inte ha TID för att man läser på universitet??? Det är ingenting jämfört med att ha ett arbete 8h/dag. På jobbet måste jag vara mellan 8-16.30 varje dag, dessutom på topp och ha allt klart. När jag läste på universitetet hade man föreläsningar kanske 2x2 timmar/v (som inte är obligatoriska för den delen), sedan planerade man sin tid själv. Visst är det mycket att läsa och vissa perioder ganska intensivt men då får man ta hjälp av någon. Jag måste säga att jag vet inte hur jag hade klarat mig utan hästarna. De var mitt andingshål, det som bröt av och tvingade mig till att tänka på annat.

Fördelar:
man kunde till 99% göra allt i dagsljus även på vintern
ridhuset är tomt under dagen

Så är det inte p g a ekonomi eller att man måste flytta och inte kan ta hästarna med sig så ser jag ingen anledning till att göra av med hästen. Tvärt om.

Hej!

Jag läser inte på universitet, utan på yrkeshögskola. Jag har även tidigare läst på univerisitet (jag tror Karolinska räknas som det iaf). Min erfarenhet är att det beror helt på program om man orkar eller ej.

Det jag har läst har tagit (och tar) fruktansvärt mycket tid och vi är också schemalagda heldagar. Andra utbildningar verkar vara mer slappa, där man kan komma och gå som man vill.

Så här mitt i önskar jag nästan att jag inte haft hästen, men att sälja henne för 2 års studier känns fel och att lämna ut henne på foder under inlärningstiden (4-6 år) känns inte heller kul- det är ju då jag vill vara med! Så.. beroende på program orkar man olika mycket. Jag pluggar just nu nästan all vaken tid- vilket är jobbigt men nödvändigt, lilla häst är skadad och behöver lyckligtvis inte ridas så mycket.

/Lavinia, som gjort annorlunda om hon vetat från början hur mycket jobb det skulle bli.

Jag pluggar sista året på naturvetenskapligt program (Miljö- och hälsoskydd) i Lund. Mestadels har vi haft schemalagt varje dag, ibland bara halvdagar men i en hel del kurser 8-17 mån-fre. I genomsnitt lägger jag 8-10 timmar per dag på att plugga, inkl. den tid jag är skolan. Blir även en hel del plugg på helgerna i tentatider.

Under de 4 år som har gått har jag pendlat 2,5 timme i varje riktning och haft 2 hästar i eget stall hemma. Fram tills för ett år sedan tävlade och tränade jag båda, men det blev för mycket till sist och jag var farligt nära att bränna ut mig helt. Nu när jag slutat tävla och bara motions rider/kör så funkar det hur bra som helst. Den tiden jag spenderar med hästarna är den bästa avkopplingen som finns :love:

Ekonomiskt hade jag aldrig klarat av två hästar om jag inte hade haft möjlighet att ha dom hemma. Får gratis stallplats och strö. Utan det hade det inte funkat.

Om man orkar eller ej får man helt enkelt avgöra själv. Jag har inte varit aktiv i studentlivet med nationer, fest och sittningar. För mig har det absolut varit värt att satsa på hästarna :)

Hej!
Jag läser andra terminen på socionomprogrammet. Har en 1,5 årig unghäst som jag haft hos min moster fram tills nu. (Köpte honom innan jag blev antagen till skolan.) Nästa vecka ska han installas här hos mig där jag pluggar. Funderar på om man orkar att ha häst samtidigt som man pluggar? Hur har det funkat för er andra hästmänniskor eller har ni gjort ett uppehåll från hästarna? Tacksam för svar.

Jag orkade med det utan problem, men så brinner man ju för hästeriet också :)

Det låter härligt. Jag har ju också varit hästintresserad hela tiden. Men ibland får man sina perioder av tvivel. Men hästarna är mycket värt!

Tack för ditt svar. Vilka "hästpass" ni verkar ha på er utbildning. Då ska jag väl klara av studierna som bara handlar om 3 eller 4 timmars föreläsningar..
Jag hoppas också att hästen kommer bli avkoppling för mig. Han kommer nu på torsdag så det ska bli spännande.:love:

Den här tråden var precis vad jag behövde!

Om en vecka börjar jag plugga på deltid, distans.
Samtidigt som jag jobbar heltid i butik, arbetstider varierar allt mellan 9 och 21
och jag har fyra hästar, en som ska ridas in, och tre som rids minst fem dagar i veckan...

Vet inte riktigt om jag tagit mig vatten över huvudet eller om jag kommer reda ut det, men det får väl tiden visa antar jag.
I värsta fall får jag helt enkelt sluta jobba och flytta hem till mina föräldrar igen, även om det som 23åring tar emot när man bott själv i fem år...

Har turen att ha hästarna på mina föräldrars gård så den ekonomiska biten är jag inte bekymrad över, mina föräldrar kan och vill dessutom ställa upp ekonomiskt om jag behöver säga upp mitt jobb och flytta hem så jag slipper ta studielån.

Blev peppad att fixa det när så många har positiva erfarenheter från att kombinera!

Vad roligt att du uppskattar tråden!
Visst ska vi hästintresserade peppa varann. Lycka till med ditt pluggande, det är ju suveränt med dina föräldrar som vill hjälpa till.

Tack, du också!

Känner mig ganska privilegad som har föräldrar som både stöttar hästintresse, ekonomin och pluggandet, misslyckas jag med mina förutsättningar får jag gå och dra nått gammalt över mig och skämmas!

Du har nästan alltid mycket mer tid som student än när du börjar arbeta (heltid), problemet är inte tiden utan pengarna. Det är bitvis hektiskt som student, vid tentor, inlämningar och andra examinerande uppgifter. Men överlag är det lyxliv rent tidsmässigt. Jag har pluggat i sju år, fått min fancypancy examen och ofta varit stressad under studietiden (som alla är) men nu när jag jobbar heltid så får jag en helt annan livssituation - jag är fysiskt på plats 8-17 fem dagar i veckan, istället för att ha förläsningar med varierande schema och inplanerad tid för grupparbete/eget arbete/uppsatsskrivande.

Så igen, problemet överlag är att ha råd med hästarna med studiemedel och intjänade pengar från extrajobb, inte att att hinna med dem. Upplever jag i alla fall...

Att ha häst när man pluggar är inget större problem om man bara har råd. Det är ju värre när man jobbar att hinna med allt tycker jag!

Klart att det kommer att bli bra :)

Planerar man så funkar det mesta. Är tiden i stallet avsedd som avkopplingstid så att man har den tid man behöver lägga på hästen varje dag och inte behöver stressa, då blir det ju trevligt och avkopplande att vara där.

Men.... Visst är det slitigt ibland. Speciellt på vintern när det är mörkt och lerigt. Då hinner jag bara rida/köra på helgerna då jag inte har tillgång till belyst paddock eller ridhus.

Ville bara berätta att allt gått bra med häst och pluggande. Det är otroligt motiverande att ha häst och jag är lyckligt lotta som kan ha en. Skulle inte byta bort honom mot något i världen, trots att han har bitit mig två gånger i armen sedan han kom :D
Lycka till allihop med pluggande och hästar!

Hej!
Jag läser andra terminen på socionomprogrammet. Har en 1,5 årig unghäst som jag haft hos min moster fram tills nu. (Köpte honom innan jag blev antagen till skolan.) Nästa vecka ska han installas här hos mig där jag pluggar. Funderar på om man orkar att ha häst samtidigt som man pluggar? Hur har det funkat för er andra hästmänniskor eller har ni gjort ett uppehåll från hästarna? Tacksam för svar.

Jag gick socionom och jag hann med tre hästar:)
Tycker inte du ska göra något förhastat, om du tycker det blir jobbigt kan du skaffa halvfodervärd/fodervärd.
Vänta och se helt enkelt

Hej!
Jag hade haft tid men hade inte råd till häst när jag pluggade. Bodde i Umeå, skulle ha behövt ha installad och det fanns det definitivt inte pengar till på studiemedel (snäll hyra på studentbostäder i Umeå men dyr kurslitteratur).

Var istället medryttare på en häst under ca 2 av mina 5½ års studier. Var sedan utan häst även under första jobbet, som var i Luleå. Skaffade häst igen när jag flyttat för jobb ytterligare 2 gånger, och var mer permanent adresserad.

Tror att socionomprogrammet kanske inte är det allra mest krävande (menar därmed INTE att nonchalera dina ansträngningar eller att antyda att man är slö) programmet så jag tror att tid kan avsättas. När hästen dessutom inte är äldre än 1½ år, så är det ju inte så mycket tid för träning som behövs varje dag.
Jag brukar träna mina unghästar ca 10 minuter åt gången innan de tröttnar och tappar fokus...

Lycka till!

Vill man så klarar man det utan problem, det är snarare pengarna som styr. Jag pluggade på universitet i 3 år, har 2 mindre barn, 2 hästar och en stor gård. Jag höll i gång hästarna hela tiden, hann umgås med barnen och klarade alla tentorna första gången (har dessutom inget bra läshuvud). Dessutom bodde jag 40 minuters bilresa enkel väg till skolan men det var inga som helst problem. Visst var jag trött och less ibland men på det hela så gick det kanon bra!

Lycka till!

Nej unghästarna är ju inte tidskrävande varje dag och det är ju bra.
Har märkt att jag trivs mycket mer nu på studieorten när jag har hästen nära och det motiverar mig till att studera vidare. Jag är lyckligt lottad som får eknomin att gå ihop med häst.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 625
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 582
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 648
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka