Orkar snart inte mer!

Millanie

Trådstartare
Jag är ny här och hoppas att jag kan få lite tips om vad jag ska göra med min ena hund. Jag har haft hund nästan hela livet,främst Rottweiler och Schäfer.
Har aldrig haft några problem med dom på något sätt.
När jag flyttade från hus och det var dags att skaffa ny hund efter dom andra gått bort letade jag bland mindre raser.
Det blev en bichon havanais (hane) som idag är 3 år,underbar hund som är lugn hemma men duktig på agility,går att ha lös och funkar med alla hundar.
Valde sen att köpa en valp, yorkshireterrier som idag är 1 år. (Han var över i en väns kull och beräknades bli för stor för utställning vilket inte gjorde mig nåt)
Honom måste jag fått för mina synder,trots uppfostran och MYCKET träning hänger han i kopplet,far som en galning när han ser andra hundar,är inte i närheten av att kunna va lös,söker ingen kontakt och skiter fullständigt i vart jag är på promenaderna osv. Inomhus har han varit rätt lugn förutom när någon kommer på besök,då hoppar han och far som en galning,alla gäster har ignorerat honom vid det beteendet i 7 månader men det är fortfarande samma visa.
Det som gör att jag dukar under snart är att han sen några veckor ALDRIG lämnar den äldre hunden i fred,den äldre är kastrerad.
Han är på honom hela tiden och slickar hans öron,hans snopp och försöker rida på honom. Den äldre visar tänderna,morrar och några gånger har han gjort mindre utfall men den yngre skulle inte kunna bry sig mindre.
Den yngre ska in på kastrering nästa vecka på inrådan av hundinstruktör men jag vågar inte hoppas på någon större förändring.
Snälla ge mig alla råd ni kan. Om ni undrar något mer om hundarna så skriv bara så svarar jag.
 
Sv: Orkar snart inte mer!

Den äldre hanen luktar inte hane eftersom han är kastrerad. Den yngre är förmodligen inte säker på vad den äldre är och så blir det lite fel i beteendet mot den äldre hanen. Förhoppningsvis blir det bättre när även den yngre blir kastrerad. Det tar lite tid innan hormonerna går ur kroppen, så det försvinner inte som man knäpper med fingrarna. Kanske måste du hjälpa till lite under en period så att beteendet inte är lika intensivt.
 
Sv: Orkar snart inte mer!

Håller tummarna för att det ska bli nån skillnad iallafall.
Just nu kan jag inte ens gå ut med båda hundarna samtidigt :(
 
Sv: Orkar snart inte mer!

Min amstaffhane var likadan som du beskriver din, vi gick hundkurser, tog hjälp av uppfödaren osv men inget hjälpte, pratade med min mor till sist som också är uppfödare och frågade vad jag skulle göra, hon föreslog att jag skulle köpa mig en blomspruta och hälla vatten i den, vid oönskat beteende så la jag till ett kommando tex nej och sprutade vatten på honom. Helt ofarligt men oj så effektivt de va! det tog 2 månader att få honom att bli den hunden jag alltid önskat mig. Nu använder jag bara ordet nej så slutar han, ibland får han återfall tex vid besök men då visar jag bara blomsprutan och då lugnar han sig direkt. Kanske värt att prova?
 
Sv: Orkar snart inte mer!

Alltså för mig är blomspruta ett sätt att säga "ge f*n i", typ, ge tusan i kattmaten/soppåsen. Men din hund verkar behöva ett "lugna ner dig!", jag har lite svårt att se att han skulle tagga ner av att få vatten på sig, mer än för sekunden.

Jag skulle jobba med passivitet, tvångshålla om nödvändigt. Det lär nog bli stentufft första gångerna men det är bara att inte ge sig.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 752
Senast: YlvaG
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 447
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 066
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Guldfasanerna
  • Kemisk kastration?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp